Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Prislista för Penryn-processorer publicerad

Permalänk
Melding Plague

Prislista för Penryn-processorer publicerad

På Tech Connect har man fått tag i uppgifter om prissättningen på de kommande Penryn-baserade processorerna samt information om de olika modellerna som kommer att lanseras.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Great! Ska bli intressant och se hur de presterar.

Amd?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Oh, en 8200 hade ju inte suttit fel.. Gott gott!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

QX9650 blir det för mig bara $999 dollar. eller så duger en billig Q9550 med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Fan vad sugen jag blev nu, har nyss köpt en E6850 också. Skulle ha väntat litet grann

Permalänk

Längtar! Det var inte dyrt heller! ska nog satsa på en E8400
183 $ gånger 6,8 = 1245 kr

( man får säkert tro att svenska återförsäljare lägger på en slant på priset, kostar säker i sverige runt 1600 kr)

Permalänk
Avstängd

QX9650 paxad åt mig ^^ GOSH dom är ju billigare än de Core processorer som finns ute nu xD UPPGRADERA TILL PENRYN GOTT FOLK

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

dollar kan köpas för 6.60 på forex fortsätter utvecklingen som det ser ut just nu blir dom riktigt billiga om dollar bara kunde falla till 6.20..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

Är detta priser per processor i affärerna?

E8400 eller Q9450 vore trevlig.
Men blir ingen Penryn för mig, då jag redan har en Conroe som duger fint för mig. Bara slöseri att köpa Penryn för mig som redan har Conroe.

QX9650 är på tok för dyr för mig. Så mycket pengar lägger inte jag ner på en processor.

Ganska trevligt med hela 12 mb cache.

Uppföljaren till Penryn blir nog också trevlig.

Många blir säkert kåta över quad-core, men tänk på att de stöds i nästan inga grejer...
Från MHz-race till core-race?
Vad är 100 cores bra för, om du bara använder en?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Är detta priser per processor i affärerna?

E8400 eller Q9450 vore trevlig.
Men blir ingen Penryn för mig, då jag redan har en Conroe som duger fint för mig. Bara slöseri att köpa Penryn för mig som redan har Conroe.

QX9650 är på tok för dyr för mig. Så mycket pengar lägger inte jag ner på en processor.

Ganska trevligt med hela 12 mb cache.

Uppföljaren till Penryn blir nog också trevlig.

Många blir säkert kåta över quad-core, men tänk på att de stöds i nästan inga grejer...
Från MHz-race till core-race?
Vad är 100 cores bra för, om du bara använder en?

ungefär som vad ska du ha 4-8Gb ram till när spel inte använder mer än runt 2GB eller grafikkort som har 786 - 1Gb ram när dom inte använder hälften ens

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
ungefär som vad ska du ha 4-8Gb ram till när spel inte använder mer än runt 2GB eller grafikkort som har 786 - 1Gb ram när dom inte använder hälften ens

Säger han med 13TB diskutrymme
Spel använder nog med än 384MB grafikminne idag. Dessutom så kan en core användas per tråd i systemet, så att säga att flera kärnor är onödigt är bara en myt i mina ögon. Folk verkar tro att det bara finns tre-fyra spel och kanske fem program som klarar av att använda mer än två kärnor i dagsläget ju...
Jag har 299 trådar igång på min dator för tillfället. Självklart så används långt i från alla till något krävande, men poängen finns kvar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
Längtar! Det var inte dyrt heller! ska nog satsa på en E8400
183 $ gånger 6,8 = 1245 kr

( man får säkert tro att svenska återförsäljare lägger på en slant på priset, kostar säker i sverige runt 1600 kr)

Hamnar nog snarare runt 2000-2500kr i butik... priserna tror jag är till återförsäljare per 1000 pack eller liknande sedan ska det komma moms/skatt 25% plus butikernas vinst.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Är detta priser per processor i affärerna?

E8400 eller Q9450 vore trevlig.
Men blir ingen Penryn för mig, då jag redan har en Conroe som duger fint för mig. Bara slöseri att köpa Penryn för mig som redan har Conroe.

QX9650 är på tok för dyr för mig. Så mycket pengar lägger inte jag ner på en processor.

Ganska trevligt med hela 12 mb cache.

Uppföljaren till Penryn blir nog också trevlig.

Många blir säkert kåta över quad-core, men tänk på att de stöds i nästan inga grejer...
Från MHz-race till core-race?
Vad är 100 cores bra för, om du bara använder en?

q9450 kan nog bli det naturliga valet med multipel 9x.
Penryn kommer mest troligt att klocka bra.

Även om man har conroe, så ger penryn lite fördelar, går lite kallare, drar lite mindre ström etc..
För de som är entusiaster är penryn mycket het.

AMD och dess phenom behöver visa framfötterna för entustiasterna, rent servermässigt håller amd hög klass.

Quadcore, stöds i ett antal spel, dock få idagsläget, ger bra prestanda för de som videokodar samt ofta som många försummar, Foldar bra mycket bättre än dualcore.
Har själv varit i fundering på vad man skulle uppgradera till, men foldingen gör det mer intressant med en quad, samt om penryn håller måttet klockmässigt kan man kanske se 4ghz+ med vattenkylning på dessa cpu´s.
Det skulle vara något.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Det var inte särskilt låga TDP värden efter allt skryt om 45nm och nya High-k materialet. Trodde dual skulle ligga på runt 45w och Quad på 80w iaf, när en Q6600 G0 ska dra 95w @ 2.4ghz.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

kör man ett par 3dmodelleringsprogram, zbrush och photoshop samt programmerings saker samtidigt som jag borde iofs en quadcore tugga på rätt bra. Blir fan sugen.4 Gb minne slukas upp redan nu vid arbete. Det tar lite krafter att putta runt 4 miljoner trianglar.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

Blir en Q9450 2,66Ghz för min del.. sämsta med 12MB samma tänk som jag hade när jag köppte min E6600. Sämsta me högst cache.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Inaktiv

relativt sent ni kommer upp med nyheter nuförtiden. men i januari kansek det blir ett nytt graffe och/eller en ny propp (q9450)

Permalänk
Medlem

Kanske blir en Q9450.. man vet aldrig

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Även om man har conroe, så ger penryn lite fördelar, går lite kallare, drar lite mindre ström etc..
För de som är entusiaster är penryn mycket het.

Jo, självklart har Penryn lite fördelar (den är ju snabbare ). Men själv tycker jag det inte är värt att lägga så mycket på en ny processor som bara är marginellt bättre än nuvarande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Quadcore, stöds i ett antal spel, dock få idagsläget, ger bra prestanda för de som videokodar samt ofta som många försummar, Foldar bra mycket bättre än dualcore.
Har själv varit i fundering på vad man skulle uppgradera till, men foldingen gör det mer intressant med en quad, samt om penryn håller måttet klockmässigt kan man kanske se 4ghz+ med vattenkylning på dessa cpu´s.
Det skulle vara något.

Skulle knappast köpa en ny processor bara för att folda snabbare.
Foldning ligger ju inte i mitt primära intresse, det ger ju inte mig direkt något. Det är bara en extra grej, som man kan hjälpa till med av sin extra CPU kraft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zZGurraZz
Det var inte särskilt låga TDP värden efter allt skryt om 45nm och nya High-k materialet. Trodde dual skulle ligga på runt 45w och Quad på 80w iaf, när en Q6600 G0 ska dra 95w @ 2.4ghz

Instämmer.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

inte speciellt höga priser

Visa signatur

=)

Permalänk

Cachen tycks spela roll, 12mb vs 6mb ger en del extra kräm.
Det kan man se i tex testet mellan en E6850 och en Q6600 (4mbvs8mb) då quaden presterar bättre även i spel som ej är dual/quad thredade.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2quad-q6600_...

Permalänk
Inaktiv

Priserna ligger på en acceptabel nivå. Antagligen får det bli en Q9450 men jag väntar tills tester har kommit med klockresultat.

Permalänk

Q9300 har bara 6Mb i cache? Måste vara tryckfel. 12 borde det vara ty annars är den för dyr.

Rent logiskt borde Q9350 ha 12Mb cache och då Q9300 "bara" 6Mb men varför då hela 266$ när den har lägre multipel och hälften så mycket cache än Q9450?

Frågan är hur mkt bättre E 8200 är än E6750. Cacheskillnaden på 2b gör väl ingen större skillnad på de flesta applikationer, eller?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

AMD kommer krossa det mesta med deras nyare, så inte intresserad alls. Finns tester som visar det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ush då. Hoppades på att alla skulle släppas i november :\ Bara att hoppas på barca då så att man kan ha en ny burk till julen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD kommer krossa det mesta med deras nyare, så inte intresserad alls. Finns tester som visar det.

Källa?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

En E8500 (266 USD) eller en Q9450 (316 USD) blir alltså nästa cpu ifall inte AMDs phenom klarar av leverera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Källa?

The Inquirer påstod väl att de fått ca 30 000 poäng på 3dmark06 med en 3GHz Phenom FX tror jag. Men det fanns ju inga bildbevis så man kan ju inte vara helt säker.

Permalänk
Inaktiv

Inga bildbevis, klart som f*n dom inte har det eftersom det inte har inträffat.

Permalänk
Medlem

Ganska höga priser ändå, inte avskräckande på något sätt men det känns som om Intel ger AMD ganska mycket utrymme att konkurera i prisvärdhet.

TDP värderna var ganska dåliga. Utvecklingen går heller inte särskillt snabbt på dom 1½* år sedan C2D lanserades har klockfrekvensen gått från 2.93 till 3.16. Man får väl hoppas att det tar fart när AMD kommer med något som kan konkurera.

*Räknat fram till lanseringen av penryn altså.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB