Permalänk
Medlem

hittade en guide om hur man gör en vänddiaeffekt i digitalfoto, så lekte runt lite.
Gillas?

edit: woho, ny sida!

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk

Gillar skarpt miedO! Hur har du löst ljussättningen eller är de photoshopat?

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Gillar skarpt miedO! Hur har du löst ljussättningen eller är de photoshopat?

Både och, hade 2st spotlights riktade på mig i taket, alla andra lampor släkta.
Tex skärmen är precis bakom mig på bilden, stolar och sånt syntes lite på sidorna så det grejade jag i ps.

Kan slänga upp en orginalbild om så önskas.

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Två bilder från helgens fotorunda:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte mig en 430EX idag. Undrar lite vad ni anser angående Omni-bouncer? Har läst och hört lite olika, att de ska dra lite batteri att använda den, eftersom blixten kompenserar för det ljuset som försvinner iom bouncern. Jag vet inte alls om de stämmer, läste iaf de någonstans.

Let me know vad ni tycker om dom iaf

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Köpte mig en 430EX idag. Undrar lite vad ni anser angående Omni-bouncer? Har läst och hört lite olika, att de ska dra lite batteri att använda den, eftersom blixten kompenserar för det ljuset som försvinner iom bouncern. Jag vet inte alls om de stämmer, läste iaf de någonstans.

Let me know vad ni tycker om dom iaf

Har en omnibounce som jag använder lite sporadiskt, vet inte om det blir så jävla stor skillnad när man studsar mot taket, men rakt på blir det ju helt klart lite skillnad.
Frågan är om det är värt 300:-, jag är skeptisk då en bouncer knappast är svår att bygga själv...

Permalänk
Medlem

Nikon är snälla nog att skicka med bouncer, hihi. ;P

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Troligtvis kan man bygga en egen bouncer väldigt lätt, men ofta blir det inte ens hälften så snyggt som en köpt. Min kostade 229 kr, änsålänge är de värt det

Använde bara en vanlig lampa vid tagningen av dessa bilder.

Tagen idag med blixt:

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Korsordsguru

Exteriör-bilder på V70:n.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Köpte mig en 430EX idag. Undrar lite vad ni anser angående Omni-bouncer? Har läst och hört lite olika, att de ska dra lite batteri att använda den, eftersom blixten kompenserar för det ljuset som försvinner iom bouncern. Jag vet inte alls om de stämmer, läste iaf de någonstans.

Let me know vad ni tycker om dom iaf

Det stämmer att den drar mer batteri, blixten kompenserar för ljusförlusten och ökar effekten.

Det känns som att användningsområdet är väldigt begränsat. Jag tycker att det gör mest nytta när man inte kan studsa ljuset men ändå vill ha lite mjukare ljus.

Jag kan bara komma på ett tillfälle som jag verkligen har haft nytta av den och det var när jag fotade montrar på ett muséum.

Skuggan blev mycket fulare utan bouncer. Det är f.ö. en liten spionkamera (tagen på Imperial War Museum).

Permalänk
Medlem

Fina bilder på fin bil. Har ni snö i Uppsala redan?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Nikon är snälla nog att skicka med bouncer, hihi. ;P

Mja, den har du ju ändå betalt för när du köper optik

Permalänk
Medlem

Ang bouncer så använder jag den bara för uppmjukning, (mer eller mindre) rakt på - inomhus och på kort avstånd. Finns det en vägg/ett tak med lämplig placering och färg så blir det att studsa.

Sommar07 flashback:

Permalänk
Medlem

Bild 2 är riktigt najs. De andra var också bra, men inte fullt så bra det plågar nästan lite att den fått stå ute och genomlida den där snön som frusit fast. Men det gör sig bra på bilderna måste jag säga.
Ang volvo's nya modeller är de alla väldigt snygga, speciellt xc70:n, det är en underbar skapelse!

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

En bild från i sommras.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Fina bilder på fin bil. Har ni snö i Uppsala redan?

Ja det har det kommit lite snö som nog kommer ligga kvar en vecka eller två. Lämpligt nog så får vi inga vinterdäck till bilen förns på torsdag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Bild 2 är riktigt najs. De andra var också bra, men inte fullt så bra det plågar nästan lite att den fått stå ute och genomlida den där snön som frusit fast. Men det gör sig bra på bilderna måste jag säga.
Ang volvo's nya modeller är de alla väldigt snygga, speciellt xc70:n, det är en underbar skapelse!

Jo bild 2 är väl den som har mest vettig vinkel egentligen. Försökte få till samma (d.v.s. fronten + lite av sidan) på bild 1 också men kunde inte ligga så långt till höger. Kunde visserligen ha flyttat bilen men men.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara för att det är så mycket gnäll om snö så måste jag väl också posta en snöbild...har dock kommit runt dubbelt så mycket nu :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Bara för att det är så mycket gnäll om snö så måste jag väl också posta en snöbild...har dock kommit runt dubbelt så mycket nu :\
http://mjewl.mine.nu/~hoz/shneeeeh.JPG

Vad gör du inomhus påg? ut och njut!

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon_m
Vad gör du inomhus påg? ut och njut!

Efter 21 år med såna här vintrar är man inte så jävla exalterad över snö nåmer om jag ska vara ärlig

Permalänk
Medlem

det kan jag nog förstå. jag är trött på de vintrarna vi har här nere i skåne. blir inget vettigt av det.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk

Var bara tvungen att ta en bild på katten när han badades

Permalänk
Hedersmedlem

Skön bild Nephropathia

Ett par bilder från idag... inga mästerverk direkt men motion både för mig och för kameran.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Vilket av dessa objektiv är "bäst"? Som allround/prisvärdhet? Jag får båda med en canon eos 20d för ~5500? canon objektivet några hundringar billigare

Canon EF 80-200 1:4.5-5.6 II
Sigma 28 - 80 3,5 - 5,6 II Macro
Mvh Jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Vilket av dessa objektiv är "bäst"? Som allround/prisvärdhet? Jag får båda med en canon eos 20d för ~5500? canon objektivet några hundringar billigare

Canon EF 80-200 1:4.5-5.6 II
Sigma 28 - 80 3,5 - 5,6 II Macro
Mvh Jack

Inget skulle jag vilja säga.

28-80 på en 20D motsvarar 45-128mm vilket är absolut noll vidvinkel vilket gör det ganska så begränsat i sitt användningsområde. Jag har också ganska starka tvivel om det är särskit bra, ljussvaga Sigma-objektiv är inget som brukar prestera superbra.

Ett (gammalt) budget-tele från Canon är inte mycket roligare det även om det kan vara användbart ibland.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Så är det bättre att köpa en 20d utan objektiv och köpa det löst för ca.. 1500 möjligen 2000 spänn?

Mvh

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Några bilder från dagens promenad.

Sneaky katt.

Samma katt.

Porträtt av en vän.

Tomte jag såg hänga i ett träd.

Gillar hur alla står och tittar på solnedgången.

Sådär rolig bild, men första isen jag ser den här vintern.

Kritik och annat uppskattas som vanligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman

Sådär rolig bild, men första isen jag ser den här vintern.
http://psy.nu/images/20071111210729_dsc_0064.jpg

Kritik och annat uppskattas som vanligt

Tror att den skulle bli roliga om du tog bilden närmare marken, så att isbiten ser ut att sticka upp mer?
Gillar porträttet starkt!

Mvh jack

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

En av mina kompisar poserar.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hobbydiktatorn
Tror att den skulle bli roliga om du tog bilden närmare marken, så att isbiten ser ut att sticka upp mer?
Gillar porträttet starkt!

Mvh jack

Ahh tackar!
Var just den isbiten jag försökte få i fokus. Hade tyvärr inte modet att lägga mig på marken :/

Permalänk

Lite konstruktiv kritik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman

Sneaky katt. Jag skulle gärna sett den mer inzoomad och motivet lite mer isolerat.
Samma katt. Kameran ner på kattens nivå ger bättre djurporträtt.
Porträtt av en vän. Skulle nog gärna se "luften" framför ansiktet istället för bakom.
Tomte jag såg hänga i ett träd. Grenarna i bakgrunden distraherar, du skulle försökt få en "renare" bakgrund.
Gillar hur alla står och tittar på solnedgången. Jag skulle nog försökt gå mer åt höger och få personerna mer till vänster i bilden och lite mer luft framför de.
Sådär rolig bild, men första isen jag ser den här vintern. Lite is, sådär rolig

Kritik och annat uppskattas som vanligt Varsegod

Bra jobbat, bara att fota på

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr