Kan vi inte en gång för alla avskaffa allt internationellt bistånd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Lustig tråd. Visst finns det en poäng i det du säger Psionicist. Men att bara avskaffa det? Nej. Att byta form på hur pengarna delas ut är en bättre lösning. Att istället starta upp företag, bygga bostäder, bygga reningsverk, etc är långt bättre. Att se till att varje land får den hjälp som landet behöver snarare än en generell hjälp. Alla länder i afrika är inte lämpade att driva jordbruk i. En del har mineraltillgångar som, rätt utnyttjade, skulle betala importen av mat. Det är få länder där nere som inte har några naturresurser alls.

Och för att kunna komma ikapp med västvärlden så behöver de våra pengar och vårt manskap. Eller ska vi helt ignorera Afrika och låta dem klara sig bäst de vill? Låta dem gå tillbaka till kolonialtiden och arbeta sig uppåt?

Visst, jag kan hålla med om att hela afrikaaffären är illa skött från början till slut. Det är ett konstant utnyttjande från västvärlden som har lett till de missförhållanden som nu finns där. Å andra sidan hade afrika säkert fortfarande varit uppdelat i stammar och inte haft en ordentligt civilisation om vi inte hade kommit ner och förslavat dem. Men det kanske är det optimala sättet att leva? Vi har det ju inte särskilt bra här heller. Men vi kan inte skriva om historien, vi kan bara försöka rätta till våra misstag.

Så min åsikt är väl mer eller mindre: Skippa inte bistånden, arbeta om dem. Lämna inte afrika, se till att de arbetar mot ett bra mål. Och för i helvete, om du nu ska klaga på nåt så klaga på den förbannade vapenexporten till dem. Den är värre än alla jävla bidrag som vi kan tänkas skicka ner.

Instämmer med allt du säger. Att lägga ner bistånd är bara idioti, vissa länder behöver en spark i ändan för att få igång utveckling osv. Tycker det är väldigt naivt av Psionicist att rata all sorts bistånd bara för att det finns exempel där man gör länder beroende av bistånd.

Jag tycker bistånd är bra, det finns oftast många möjligheter att hjälpa länder. Man kan ge dem medicin, teknologi och annan kunskap som är väldigt svårt att värdesättas. Detta istället för att bara skicka ner x antal tusen kilo ris så att de får mat och konkurera ut lokala mat producenter. Så jag säger; åk ner, lär dem utveckla odlingstekniker osv. så att de själva kan utveckla sitt land. Behöver de sedan pengar för specifik utrustning, ge dem det! Tycker det är så jävla fult att sitta med en massa pengar och bara skratta åt länder som har det dåligt för att man inte vill att de ska bli beroende av våra pengar.

Har säkert skrivit något fel osv. påpeka det isåfall, men lite snällt, tack.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article951126.ab här finns t ex en länk som stödjer min tes

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article951126.ab här finns t ex en länk som stödjer min tes

Tragiskt att en stackars familj kommer bli av med sin far bara för att han skyddat familjen mot några idiotiska ungdomar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"