Blu-ray-skiva på 100 gigabyte, 200 gigabyte nästa?

Permalänk
Melding Plague

Blu-ray-skiva på 100 gigabyte, 200 gigabyte nästa?

Hitachi har utvecklat en Blu-ray-skiva med en kapacitet på 100 gigabyte. Skivan ska enligt Hitachi vara kompatibel med existerande blu-ray-spelare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fifan va maffigt med 100gb skiva

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar vad såna skivor kostar när/om brännare kommer.
Det känns som att priserna skulle få en ny hårddisk att se mera lockande ut.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Shit, inte dåligt.
Haha, 700mb skivor börjar kännas lite "old-school"

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

doh köpte precis 160 gb extern liten hårddisk , men en cd storlek är förvisso bredare men mindre känslig för stötar ^^

Permalänk
Medlem

HDDVD har ingen framtid. Jag hoppas på blå-lasern.

Permalänk
Medlem

omfg mer pr0n på en skiva än på min laptop. damn

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det kommer förmodligen dröja ett bra tag till vanliga blu-ray-brännare klarar av att bränna i fyra lager, så Hitachis nya skivor är mest riktade till filmbolag.

Blu-Ray och HD-DVD har sedan dag 1 varit filmindustrins knähund.

http://bluraysucks.com/

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

nice riktigt nice. Nu kan man fan ha skivor istl för Hdd'ar

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Huhu... mer utrymme än min MacBook

Permalänk
Medlem

Hur mycket eller snarare hur mycket har utrymmet på HD-DVD minskat sen det annonserades? Så mycket? Korad vinnare: Blu-Ray!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Surt om man råkar paja en fylld skiva!

Permalänk
Medlem

Nae. Ner med bluray. Jag hejjar på den där nya franska grejen. http://www.teknofil.no/wip4/formatkrigen_rimelig_fransk_hd-fo...

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Blue Ray ähh big deal vad sägs om 3.9TB på en enda skiva?

http://en.wikipedia.org/wiki/Holographic_Versatile_Disc

HVD skivor mums mums säger jag bara

Thats impressive!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
HDDVD har ingen framtid. Jag hoppas på blå-lasern.

heh är du sne eller??.. HD DVD har mer än nog för att ta dom alldra fetaste appsen och spelen.. blåstrålen är ju fan bara skryt och dyrt

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Medlem

jag småfnissar åt de som föll för de första BR-brännarna för 10k...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrStupid
Surt om man råkar paja en fylld skiva!

Hehe jag ville inte låta som en surgubbe, men min första tanke var: En liten repa kan förgöra åtkomst av några Gigabyte data, huga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
heh är du sne eller??.. HD DVD har mer än nog för att ta dom alldra fetaste appsen och spelen.. blåstrålen är ju fan bara skryt och dyrt

För tillfället, ja. Men om några år kanske det behövs 200gb Då kommer du ångra att blå-strålen inte vann.

Permalänk
Hedersmedlem

"Holographic Versatile Disc" såklart!! bara hoppa över BlueRay och HDDVD !

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Vad bra. - Jag som började känna att vanliga BlueRay-skivor var lite i minsta laget...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
heh är du sne eller??.. HD DVD har mer än nog för att ta dom alldra fetaste appsen och spelen.. blåstrålen är ju fan bara skryt och dyrt

Ja, annat kan man ju inte lagra.
Jag kan lova dig att om 25 år kommer 100GB inte kännas som mycket längre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Glöm Holographic Versatile Disc!

Protein Coated Disc är mycket bättre! Man räknar med att kunna lagra 50TB i ett fotosyntetiskt pigment som produceras av bakterier.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Vad bra. - Jag som började känna att vanliga BlueRay-skivor var lite i minsta laget...

Har något som inte existerar en definerbar storlek verkligen?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hörde någonstans att de som introducerade Blueray-formatet var samma "bolag" som lanserade VHS och vann över betamaxen. Om det stämmer vet jag inte?

Även om det känns som att BR har fått ett övertag med PS3an? eller om det bara är jag som inbillar mig det?

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Glöm Holographic Versatile Disc!

Protein Coated Disc är mycket bättre! Man räknar med att kunna lagra 50TB i ett fotosyntetiskt pigment som produceras av bakterier.

O my.. Jag skulle få ångest över att jag inte kunde fylla upp den ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Har något som inte existerar en definerbar storlek verkligen?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322332
Eller är det något annat som Mr Dryg påpekar?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdissidA
Glöm Holographic Versatile Disc!

Protein Coated Disc är mycket bättre! Man räknar med att kunna lagra 50TB i ett fotosyntetiskt pigment som produceras av bakterier.

Fungerar kanske bättre som kost tillskott. Det lär ju ruttna lagom fort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobb100
Hörde någonstans att de som introducerade Blueray-formatet var samma "bolag" som lanserade VHS och vann över betamaxen. Om det stämmer vet jag inte?

Tvärtom, Sony kom med Beta (nu tar jg det grovt då jag int eär helt hundra på vilka fler företag som var inblandade i resp. format). Och Hittills har ju inget av deras andra nya format heller blivit någon större hit (MD, UMD...) såååå

Permalänk

Alltså jag är mer intresserad av att få "vanlig" bluray, än att vänta i tre år till på 100GB bluray... Var är våra blurays? Är det bara en dröm eller? Se till att få ner priserna och skeppa ut bluray till folket istället.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=322332
Eller är det något annat som Mr Dryg påpekar?

Eh, vad pratar du om? Det där är ju Blu-ray.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!