IG i idrott, vad händer?

Permalänk
Medlem

IG i idrott, vad händer?

Går andra året på gymnasiet, har just nu IG i idrott och hälsa A. Vad för negativa konsekvenser kan jag vänta mig ifall jag inte bygger upp det till G? (Ifall jag ska studera vidare?)

Får man välja bort någon kurs beroende på hur många man läser? Vart går isf gränsen? Kan jag skippa idrotten och bara välja bort det betyget när det blir dags?

För er som tycker jag ska röra på mig så kan jag ju säga att jag kommer börja gymma och motionsträna på fritiden. Varför jag inte är med på idrotten i skolan är för att jag inte gillar deras sätt att ha idrott, massa onödiga sporter och andra tråkigheter.

Vill inte ha en massa kommentarer om att jag borde börja med idr, utan jag vill veta vad det kan ha för negativa konsekvenser.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk

Det klingar aldrig väl om man säger / någon får veta att du inte var där trots att du kunnat. Men sålänge du inte söker idrottsgymnasium är det skitsamma. Betyg är en pappersbit som ingen förutom en högre skola bryr sig om. Nya innegrejen heter "yrkeserfarenhet". Om du läser mer än..hm.. 2500 är det man ska ha tror jag.. så får man det om jag inte minns fel.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Ett IG i ett ämne som du MÅSTE läsa sänker snittet ganska grovt, annars är det la inte mer än det, och nej du kan inte byta ut det mot något annat ämne eftersom det är ett kärnämne har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Ett IG i ett ämne som du MÅSTE läsa sänker snittet ganska grovt, annars är det la inte mer än det, och nej du kan inte byta ut det mot något annat ämne eftersom det är ett kärnämne har jag för mig.

Fel. Idrott räknas bort automatiskt ifall det sänker snittet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fel. Idrott räknas bort automatiskt ifall det sänker snittet.

Idrott A ligger i gruppen kärnämne, tror inte detta räknas bort, bara tillvals ämnen du kan replacea med andra ämnen för att få bort det ur snittet enligt min syo.

Mvh
Karim

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tredora
Jag har EXAKT samma fundering. Jag har visserligen ett (svagt) G nu, men det kommer förmodligen ändras till ett IG innan kursen är avslutad.

Jag hoppas att Derox har rätt! Jag kommer i alla fall följa den här tråden.

Gå på lektionerna, gör ditt bästa även om du failar, gör teori uppgifterna få G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Gå på lektionerna, gör ditt bästa även om du failar, gör teori uppgifterna få G

Jag såg att jag var inne på fel konto, så jag tog bort min post, men eftersom du redan citerat mig så kan jag väl åtminstone svara.

Jag är med på i princip allt och gör alla teoriuppgifter. Det som kommer med stor sannolikhet sänka mitt betyg är personligt och det vill jag ej tala om.

Anledningen till att jag tror att jag får ett IG är att min lärare talade om just denna sak inför hela klassen (utan att veta att det berörde mig i och för sig), och sa att det var extremt viktigt för betyget. Om man ej uppnådde det mål som satts så skulle man inte klara kursen.

Något mer vill jag inte säga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Idrott A ligger i gruppen kärnämne, tror inte detta räknas bort, bara tillvals ämnen du kan replacea med andra ämnen för att få bort det ur snittet enligt min syo.

Mvh
Karim

Må vara ett kärnämne men om det skulle sänka ditt snitt räknas det bort. Eller rättare sagt, det räknas endast med ifall det skulle höja ditt snitt, men det är ju i praktiken samma sak.

Edit: Hittar tyvärr inte sidan där det stod, har för mig det var på skolverkets alt. högskoleverkets sida. Man kunde i alla fall räkna ut sitt snitt och det var en officiell (statlig) sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det räknas bort så länge det du söker inte kräver det, samt så länge du i övrigt kommer upp i 2250 poäng godkänt. Du kan inte ha 250p IG + IG i idrott om du vill ha ett slutbetyg.

Permalänk
Medlem

Surt!

Min idrottslärare var helt dum i huvudet och dömde betygen efter hur bra man var på fotboll. Jag själv är Sm-medaljör i kungfu/wushu (akrobatisk kampkonst) och knäckte hela min klass (dem flesta i min skola också för den delen) i det mesta, konditionstest, simning, löpning, höjdhoppning, bandy, akrobatik - you name it! Ovannämda moment hade vi en gång vardera, resten av lektionerna hade vi i stort sätt fotboll. Men fotboll kunde jag inte spela för fem öre. Detta resulterade i ett svagt VG... hennes argument var att "jag skulle uppmuntrat dem andra att komma till hennes lektioner och peppat dem mer under dessa"... detta är väl hennes jävla jobb!? Väldigt kul när man som jag satsar på att bli idrottslärare eller dylikt.

Kan man överklaga betyg föressten?

Sorry för Off topic!

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Medlem

Idrott räknas ej in... så var det på min tid i alla fall. Men på min tid fick man 1-5 så vem vet hur det är nu. Men jag tror inte de ändrat på det.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att begära prövning i kursen.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tog studenten i våras med IG i idrott A och kan bekräfta att det inte påverkar snittet. Eller ja, eftersom basen snittet räknas ut på blir mindre (2400 poäng istället för 2500) så kommer ju eventuella VG:n få lite större effekt (i mitt fall hamnade snittet på 19.79 istället för 19.8 om jag minns rätt) men jämfört med vad ett IG skulle göra "på riktigt" så är det ju inte en stor deal.

Fick för övrigt MVG i idrott B sen så låt aldrig hoppet dö :>

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Som sagt så går idrott a att räkna bort om det sänker snittet.

Så jävla rubbat påhitt. Samma sak borde i så fall gälla för bild och musik, men icke... Idrott är väl nyttigare än estetisk verksamhet alla dar i veckan. Folk behöver röra på sig! Men det kanske bör diskuteras i en annan tråd istället.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wushu
Kan man överklaga betyg föressten?

Ja, prata med din rektor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Som sagt så går idrott a att räkna bort om det sänker snittet.

Så jävla rubbat påhitt. Samma sak borde i så fall gälla för bild och musik, men icke... Idrott är väl nyttigare än estetisk verksamhet alla dar i veckan. Folk behöver röra på sig! Men det kanske bör diskuteras i en annan tråd istället.

Skillnaden är att i estetisk verksamhet finns det inte så många moment som en stor del elever fysiskt inte kan göra. Som i Idrott, är krav på livräddning, alla kanske inte kan det. Sen om man är överviktig kanske du inte kan vara med på alla delar osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skillnaden är att i estetisk verksamhet finns det inte så många moment som en stor del elever fysiskt inte kan göra. Som i Idrott, är krav på livräddning, alla kanske inte kan det. Sen om man är överviktig kanske du inte kan vara med på alla delar osv.

Det är ju som med alla andra ämnen. En del är bra på matte, andra på bild och en del på idrott. Varför ska dom som är sämst på idrott kunna plocka bort det medan tex jag som är sämst i bild inte ska kunna plocka bort det? Övervikt är ingen anledning. Precis som i alla anda ämnen i skolan handlar idrott om träning, träning och träning.

Det är klart att om man har astma eller skador kan det bli jobbigt med idrott, men långtifrån alla har astma eller skador. Många försöker inte ens trots att de är fullt friska och kommer undan med det!

Som sagt, helt rubbat.

Visa signatur

---

Permalänk

Alltså, om man på alla andra ämnen utom idrott får VG eller MVG, låt säga hälften var vilket ger ett snitt på 17,5, betyder detta att ett G eller VG i idrott inte spelar någon som helst roll då detta räknas bort?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det är ju som med alla andra ämnen. En del är bra på matte, andra på bild och en del på idrott. Varför ska dom som är sämst på idrott kunna plocka bort det medan tex jag som är sämst i bild inte ska kunna plocka bort det? Övervikt är ingen anledning. Precis som i alla anda ämnen i skolan handlar idrott om träning, träning och träning.

Det är klart att om man har astma eller skador kan det bli jobbigt med idrott, men långtifrån alla har astma eller skador. Många försöker inte ens trots att de är fullt friska och kommer undan med det!

Som sagt, helt rubbat.

Problemet med idrott är att det är för diffus betygssättning. I andra ämnen kan du ju alltid göra allt, men det är inte säkert du kan i idrott. En överviktig unge kanske inte klarar av att springa milen vidare bra, och vill inte bli mobbad för det så han/hon uteblir. Skall denna få sänkt betyg för det? Kan tänka mig att idrott borde bli ett obligatoriskt betyg om vi i princip helt tog bort bollsport som ämne. Och inriktade oss mer på Dans, Aerobics, Spinning, Friidrott, Löpning, Jympa, Yoga osv. Att få betyg i bollsport är så urbota korkat. Förmodligen anledningen till att Idrott inte är obligatoriskt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Tyvärr så har detta ändrats och Idrott A är en obligatorisk kurs vilket innebär att den kan både sänka och höja...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Problemet med idrott är att det är för diffus betygssättning. I andra ämnen kan du ju alltid göra allt, men det är inte säkert du kan i idrott. En överviktig unge kanske inte klarar av att springa milen vidare bra, och vill inte bli mobbad för det så han/hon uteblir. Skall denna få sänkt betyg för det? Kan tänka mig att idrott borde bli ett obligatoriskt betyg om vi i princip helt tog bort bollsport som ämne. Och inriktade oss mer på Dans, Aerobics, Spinning, Friidrott, Löpning, Jympa, Yoga osv. Att få betyg i bollsport är så urbota korkat. Förmodligen anledningen till att Idrott inte är obligatoriskt.

Vad är skillnaden mot t ex bild? Där gör läraren en subjektiv bedömning av det eleven gjort. Det beror på litegrann vad som faller läraren i smaken. Konst är sån.

Jag har aldrig hört om någon som fått springa milen i Idrott A. Det konditionstest vi hade i Idrott A så behövde vi göra Cooper-testet på 3 km. För att få G räckte det med att man gjorde sitt bästa, dvs gick i flera fall. Om man är så överviktig att man inte klarar det, så ja då ska man få sämre betyg.

Sen varför ska bollsport tas bort? Det är som att ett akvarell ska tas bort från bilden, eller sång från musiken. Vissa har talang andra inte sånt är livet. Sen är bollsporten en väldigt liten del av betyget, för oss tror jag det var 1/12 del dvs ett G där är ingen katastrof så länge man är bra i övrigt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Äh, fuck it. Vem fan bryr sig om idrott?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Tyvärr så har detta ändrats och Idrott A är en obligatorisk kurs vilket innebär att den kan både sänka och höja...

Jasså?

Hade en kompis som gick ut gymnasiet i år med mig och han fick IG i idrott men det räknades inte med i alla fall på studera.nu .

Hade jag vetat det så skulle jag struntat i Idrotten och haft sov morgon istället.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Äh, fuck it. Vem fan bryr sig om idrott?

Man e fan sämst om man misslyckas o få IG i idrott.
Röra på fläsket på lektionstid är något som stimulerar hälsan och hjärnan.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Man e fan sämst om man misslyckas o få IG i idrott.
Röra på fläsket på lektionstid är något som stimulerar hälsan och hjärnan.

Idrott ska fan inte påverka ens akademiska utbildning. Om det gör det är systemet helt stört.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
Jasså?

Hade en kompis som gick ut gymnasiet i år med mig och han fick IG i idrott men det räknades inte med i alla fall på studera.nu .

Hade jag vetat det så skulle jag struntat i Idrotten och haft sov morgon istället.

Detta året ändrades det... Till denna årskull alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Idrott ska fan inte påverka ens akademiska utbildning. Om det gör det är systemet helt stört.

ehhh, som arbetsgivare skulle jag nog höja ögonbrynet om jag ser en sökande ha IG idrott.

Idrott speglar en fysiska status, har man haft bra betyg i idrott så visar att man har god fysisk status, och inte någon sjuklign/vekling.

som för 15-20årsen så gjorde alla lumpen, för en arbetsgivare var det uppenbart att man gjorde lumpen då. om man nu inte fick frisedel pga av förbandsnedläggning.

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
ehhh, som arbetsgivare skulle jag nog höja ögonbrynet om jag ser en sökande ha IG idrott.

Idrott speglar en fysiska status, har man haft bra betyg i idrott så visar att man har god fysisk status, och inte någon sjuklign/vekling.

som för 15-20årsen så gjorde alla lumpen, för en arbetsgivare var det uppenbart att man gjorde lumpen då. om man nu inte fick frisedel pga av förbandsnedläggning.

Märks att du inte är arbetsgivare Idrottsbetyg har ungefär lika lite med fysiskt skick som ankor har med smörproduktion.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Märks att du inte är arbetsgivare Idrottsbetyg har ungefär lika lite med fysiskt skick som ankor har med smörproduktion.

IG i idrott går bara att få om man skolkar, skolka= dålig disciplin vilket en arbetsgivare kan se som ett problem.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Vad är skillnaden mot t ex bild? Där gör läraren en subjektiv bedömning av det eleven gjort. Det beror på litegrann vad som faller läraren i smaken. Konst är sån.

Fast enligt läroplanen ska inte läraren bedömma hur bra du är utan: motivation, hur du utvecklats och egna initiativ osv... Samma gäller idrott.

Så till dig som nämde om fotbolls-grejset. Att du var bra på en sport och är vältränad spelar ingen roll. Hon ska bedömma om du är villig att lära dig annat och även hur du utvecklats inom idrotter. Sen om du tänkt bli en idrottslärare spelar det stor roll om du kan motivera andra att idrotta som hon ansåg att du skulle göra.

Läs: Betygskriterier Idrott A

Där ser man tydligt att det inte handlar om att vara bra i en sport.