Grafikkortskylare till Geforce 8800-serien

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortskylare till Geforce 8800-serien

När Nvidia lanserade Geforce 8800-serien slogs alla tidigare rekord i både prestanda och effektförbrukning. Det tog ett tag innan kylartillverkarna hoppade på tåget och lanserade modeller som kunde hantera de nya krävande grafikkorten, men nu är de här. Häng med när vi tittar närmare på tre grafikkortskylare från Thermalright, Zalman och Zerotherm.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har haft min HR03+ i ett par månader nu och är mycket nöjd med den.

Skönt att se att den är oslagen!

Kan bekräfta era temperaturer, har i princip samma själv.

Permalänk

Jo HR03+ är helt klart grym på att kyla, dock tar den ju så sjukt mycket plats...

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

ZeroTherm-kylaren ser ut som ett flygande tefat. Bra test förövrigt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

HR03 Plus är kungen fortfarande, kör man inte SLI så är den att föredra.

Sen det här med Zalmankylaren och separata minneskylare är fjantigt! Dom borde köra med ett 8800-paket som kostar ~400kr istället.

Mycket trevligt test, kul att ni la in videos också så man får höra hur grejorna låter.

Permalänk
Avstängd

Jag tar nog HR03 på mitt kommande 88GT då jag inte ska köra SLI nåtmera.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Haha. Blev lite skraj innan jag fattade att dom var staplade på varandra.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

Bra test! Kul med videos. Men jag skulle gärna sett bilder på grafikkort med respektive kylare monterade.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Bra test! Kul med videos. Men jag skulle gärna sett bilder på grafikkort med respektive kylare monterade.

Jag har en bild på HR03+ i mitt album:
http://www.sweclockers.com/album/?id=1450

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Jag har en bild på HR03+ i mitt album:
http://www.sweclockers.com/album/?id=1450

Oo. Holymoly va big kylaren är :S Inte konstigt att den kyler som den gör

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Besviken på min VF1000.
Runt 55 idle men i load drar den upp till 70-73

Funderar på att köpa Thermalright.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem

HR03 är nog för stor för att jag ska kunna ha den, har ju PCI kort under

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Är det någon som vet ungefär vilken effekt de nya korten i 8800-serien drar? Vore intressant om man kunde köra t.ex. 8800GT passivt eller med en väldigt långsamt snurrande nexus-fläkt tillsammans med HR03.

Permalänk

Bra test!

Tycker att i teorin borde Zalman kyla bättre. Den är ju helt i koppar men det är plaseringen av fläkten som förstör kylningen. Hade de haft en större fläkt så hade det kylt betydligt bättre än vad de gör nu. Men jag antar att de ville åt tystnaden. Problemet är bara att default kylaren låter mindre @ 100%.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Är det någon som vet ungefär vilken effekt de nya korten i 8800-serien drar? Vore intressant om man kunde köra t.ex. 8800GT passivt eller med en väldigt långsamt snurrande nexus-fläkt tillsammans med HR03.

8800GT kommer ju dra mindre ström än de nuvarande 8800GTS-korten (som i sin tur inte blir lika varma som kortet i detta test). En 92mm Nexus går i 1500rpm @12v, medan testets fläkt går i ~1600rpm @7v. Skillnaden i luftflöde mellan de två bör vara väldigt liten och med tanke på att 8800gtx är ett varmare kort än 8800GT, samt att HR03 lyckas hålla en maxtemp på hela 17C lägre än standardkylaren, så ser jag det rätt troligt att du bör kunna köra en nexus med ett lätt motstånd på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Jag har en bild på HR03+ i mitt album:
http://www.sweclockers.com/album/?id=1450

Supersnyggt bygge, såväl inuti som utanpå. Ett tips är att testa noctuan på andra sidan kylaren, då den fläkten jobbar bättre med mindre luftmotstånd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Problemet är bara att default kylaren låter mindre @ 100%.

Problem och problem... Zalman@ lägsta kyler ju lika bra som stock-kylningen @100%, till en betydligt lägre ljudnivå.
Även jag hade hellre sett en annan fläkt på kylaren. En tunn 80mm är inget kul om man vill ha bra prestanda samtidigt som låg ljudnivå. Personligen har jag en Zalman VF900 på mitt x1950GT och jag tycker den låter något för mycket, även på lägsta samtidigt som luftflödet är kasst.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe

Ett tips är att testa noctuan på andra sidan kylaren, då den fläkten jobbar bättre med mindre luftmotstånd.

Det är omvänt luftflöde i det chassit, så CPU fläkten är sugande, om det är det du syftar på.

En sak som jag saknar i testet är maximal överklock på de olika kylarna. Det är inte helt givet vilken som skulle bli vinnare, då kringkomponenter kyls olika beroende på valet av kylare.

Permalänk
Medlem

En bra underbar recension men jag hade hoppats att ni skulle testa en mindre grafikkortkylare också.

Det är omöjligt för mig att anävda denna modell. Det är ju många som jag som har ljudkort, nätverkskort, Tv-kort, m.m.

Förrsten vad hände med "Sweclockers.com Prisvärd" eller "Sweclockers.com Rekommenderas" märke??

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
En bra underbar recension men jag hade hoppats att ni skulle testa en mindre grafikkortkylare också.

Det är omöjligt för mig att anävda denna modell. Det är ju många som jag som har ljudkort, nätverkskort, Tv-kort, m.m.

Förrsten vad hände med "Sweclockers.com Prisvärd" eller "Sweclockers.com Rekommenderas" märke??

Zalmankylaren lär passa, blockerar bara en pci-plats. Om du söker på "grafikkortskylare" i recensionsarkivet så ser du att vi testat de flesta modellerna på marknaden.

Jag delade inte ut några fler utmärkelser eftersom det bara var tre modeller i testet, och att de andra två helt enkelt inte gjorde sig förtjänta av någon.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Det är omvänt luftflöde i det chassit, så CPU fläkten är sugande, om det är det du syftar på.

Nja, jag vet om att det är omvänt luftflöde. Det jag syftade på var att fläkten drar luft med mycket motstånd (kylflänsen). Det försämrar fläktens prestanda. Förmodligen så är detta knappt märkbart, men man strävar ju alltid efter det optimala luftflödet.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
En bra underbar recension men jag hade hoppats att ni skulle testa en mindre grafikkortkylare också.

Det är omöjligt för mig att anävda denna modell. Det är ju många som jag som har ljudkort, nätverkskort, Tv-kort, m.m.

Förrsten vad hände med "Sweclockers.com Prisvärd" eller "Sweclockers.com Rekommenderas" märke??

Jag förstår att många som har pci-kort under grafikkortet får problem med plats när tredjepartskylarna är så jäkla feta. Zalmankylaren funkar ju förvisso helt ok.

Jag skulle vilja se en heatpipekylare som ledde ut en liten kylardel på baksidan av datorn där man kunde sätta dit en 80 eller 120mm fläkt. Som en radiator som sitter utanför chassit med en fläkt på men istället för vatten som leder bort värmen så får det bli heatpipes. Kanske 6 heatpipes eller 4 st lite större.
Jag tror att det skulle bli mumma. Alternativt skulle man kunna ha en liten radiatordel som sitter på insidan mittför 120mm-hålet som många chassin idag har. Det vore ju också en lösning.

"
Förrsten vad hände med "Sweclockers.com Prisvärd" eller "Sweclockers.com Rekommenderas" märke??"

Det var förmodligen för få kylare med för att ens ge ut så många priser och helt ärligt. Ingen av de andra kylarna var värd något pris tycker jag.

Edit:
Ritade en bild

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är stor skillnad prestandamässigt mellan HR-03 och HR-03 Plus?

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Thermalright for teh win.. blir lätt en sådan i nästa burk

Permalänk

Så om man installerar en HR-03 med fläkt på en gf 8800GTS eller bättre så kan man inte utnytjja pci-platsen(som exempelvis ett fett ljudkort). Om så är fallet så undrar jag hur länge man kan spela med ett fläktlöst HR-03 innan brandlarmet går?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Har haft min HR03+ i ett par månader nu och är mycket nöjd med den.

Skönt att se att den är oslagen!

Kan bekräfta era temperaturer, har i princip samma själv.

Varför är det skönt att se den oslagen? Vore det inte bättre om någon mindre presterade bättre? Är det bara för att du har den eller?

Fattas ju bara annat också när den är så jäkla fet att man inte får plats med något annat i härheten av den i princip. Finns det över huvud taget något chassi som kan ta den kylaren till en SLI-lösning?

Helt kasst i alla fall att det inte finns kylare som ser ut som den jag ritade i paintbilden som jag laddade upp. Det skulle ju vara kanon!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Så om man installerar en HR-03 med fläkt på en gf 8800GTS eller bättre så kan man inte utnytjja pci-platsen(som exempelvis ett fett ljudkort). Om så är fallet så undrar jag hur länge man kan spela med ett fläktlöst HR-03 innan brandlarmet går?

Du kan nog köra den ganska länge utan att brandlarmet går. Jag hittade en recension där de bl.a. testar att köra HR-03 Plus utan fläkt, och den presterar då ganska likvärdigt stockkylaren: http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=5&artpage=...
Så om man bara har bra ventilation i chassit så verkar det vara fullt möjligt att köra den passivt.

Permalänk
Medlem

Du kan ha kylaren i SLI lösning, eftersom den är vändbar.

Att köra den fläktlöst är i princip omöjligt. Jag provade ett tag men kom upp i 115 C ganska snabbt. Inte att rekommendera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Så om man installerar en HR-03 med fläkt på en gf 8800GTS eller bättre så kan man inte utnytjja pci-platsen(som exempelvis ett fett ljudkort). Om så är fallet så undrar jag hur länge man kan spela med ett fläktlöst HR-03 innan brandlarmet går?

Från deras FAQ

Question 4:
Can I run the HR-03 Plus without a fan?

Due to the large amount of heat and the wattage (max of 300W)generated by the 8800 series, we would strongly recommend the usage of fan unless your case has a good air flow management that can have air blown directly at the HR-03 Plus.

Even though without a fan, the HR-03 Plus will have similar performance as stock cooler, with that kind of heat endured by the video card, in a long run, it will shorten the life span. So if you plan on sticking with your current 8800 series video card for the long haul, we suggest that you get HR-03 Plus and a fan to blow down on it.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Du kan nog köra den ganska länge utan att brandlarmet går. Jag hittade en recension där de bl.a. testar att köra HR-03 Plus utan fläkt, och den presterar då ganska likvärdigt stockkylaren: http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=5&artpage=...
Så om man bara har bra ventilation i chassit så verkar det vara fullt möjligt att köra den passivt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dmr
Från deras FAQ

Question 4:
Can I run the HR-03 Plus without a fan?

Due to the large amount of heat and the wattage (max of 300W)generated by the 8800 series, we would strongly recommend the usage of fan unless your case has a good air flow management that can have air blown directly at the HR-03 Plus.

Even though without a fan, the HR-03 Plus will have similar performance as stock cooler, with that kind of heat endured by the video card, in a long run, it will shorten the life span. So if you plan on sticking with your current 8800 series video card for the long haul, we suggest that you get HR-03 Plus and a fan to blow down on it.

det var som fan, Tack för länken:) Jag själv brukar inte spela spel i timmar i sträck så det låter intressant.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Du kan ha kylaren i SLI lösning, eftersom den är vändbar.
http://www.thermalright.com/a_images/hr03-plus/8-22.jpg

Att köra den fläktlöst är i princip omöjligt. Jag provade ett tag men kom upp i 115 C ganska snabbt. Inte att rekommendera.

Men hur funkar det praktiskt att vända på den då? Får man ens plats med en fläkt då? Är inte Processorkylaren i vägen? Finns det ingen bild på ett SLI-system med denna kylare?

Kaj ju inte ge mycket plats till övers till andra kort i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Bra test!

Tycker att i teorin borde Zalman kyla bättre. Den är ju helt i koppar men det är plaseringen av fläkten som förstör kylningen. Hade de haft en större fläkt så hade det kylt betydligt bättre än vad de gör nu. Men jag antar att de ville åt tystnaden. Problemet är bara att default kylaren låter mindre @ 100%.

Hr03 är ju också 100% koppar, det och faktumet att den har 6 heatpipes gör att den slår vf1000 även om du byter ut fläkten på den till något större(92/120mm)