Permalänk

4x1Gb moduler på Asus P5W DH????

Hello!

Jag köpte 2st Crucial DDR2-800MHz 1Gb moduler till, alltså 4x 1GB

Burken funkar kanon med 2st 1Gb moduler i 800Mhz i 2.1v, men 4 moduler får burken att löpa amok i Windows Vista, en massa fel hela tiden.

Jag har provat det mesta!

* ökat volten till 2.2v
* provat att sätta timings till SPD(auto) istället för 4-4-4-12
* gjort en reset på bios
* installerat om Vista x64
* kört memtest
* kör med bios 2004
* flyttat minnena mellan olika banker
* ökat volten på nordbrygan till max (1.65v)

Inget hjälper!!!!

Vad sjutton kan det vara??

HJÄLP!

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerar det om du drar ner till 667MHz minnes fart? Det var ett vanlig problem med älder moderkort att minnesbussen inte fungerar i samma höga fart med fyra moduler.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har då ett p5w (Ligger iofs i kratongen på golvet nu.), klarade bara bra att köra med 4x1. Dock bara testat i winxp, och givetvis fick jag inte allt minne tillgängligt, bara runt 3..

Permalänk
Medlem

Finns en annan tråd om just detta... har hafft samma problem själv.

Du får ladda ner en patch från microsoft för att få 4 gb att fungera i vista, patchen finns för både 32 och 64 bitars versionen...

Edit... kom på att du knaske ville ha länken oxå... http://support.microsoft.com/kb/929777

plocka ur minnena så du bara har 1 eller max 2 moduler i så du kommer in i vista och det inte strular.. installera patchen, stäng av datorn stoppa i alla och starta... nu skall dt fungera.

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag har exakt samma problem som dig. Exakt!

Det hjälper inte med Microsofts patch, tro mig!

Man har helt enkelt skitit i det blå skåpet.

Jag har pratat med Microsoft som är medveten om problemet (får ungefär 2-300 felanmälningar per dag om detta!!)

Jag har pratat med Intel som är medveten om problemet.

Jag har pratat med Asus som är medveten om problemet.

Jag har pratat med Corsair som är medveten om problemet.

Alla svarar samma sak på frågan vad som görs åt problemet?

"INGET SOM VI VET OM!"

Jag är så jävla förbannad på detta. Har köpt en svindyr originalicens av Vista Ultimate och så kan jag inte köra 4GB RAM. Det är sådan jävla skandal så det finns inte.

Detta problem ligger utanför er som säger att ni har problem med instabilitet vid överklockning med ökade volt etc. Detta problem gäller även utan någon form av överklockning.

Permalänk

fy fan, surt som satan för dig då! :/,

hur mkt minne kan man ha i Windows vista 32 bit då?

jag har köpt de själv och kör just nu med 2 gig i minne, men de känns lite den använder liksom 1 gig av minnet när ja inte gör någonting, och när man då spelar så används allt, det är en liten flaskhals där med andra ord! jag har corsare cl4 minnen 1024x2... kan man köpa ett sådant kitt till? alltså 4 gig, eller kan man alls ha mer en 2 gig i vista 32 bit??

isf är det ju idiotiskt!

dock så har jag P5W DH delux mb, kanske inte fungerar alls :S??? någon som har några svar på detta här?

Visa signatur

Quad Q6600@ 3.2 ghz 24/7 lappad IHS --=-- Scythe Infinity --=-- Asus P5W DH Deluxe --=-- Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 3072MB CL4 --=-- ¤4870X2 @ orginal --=--corsair 750w --=--2Tb hårddisk --=-- SAMSUNG 226bw (S)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molle89_89
fy fan, surt som satan för dig då! :/,

hur mkt minne kan man ha i Windows vista 32 bit då?

jag har köpt de själv och kör just nu med 2 gig i minne, men de känns lite den använder liksom 1 gig av minnet när ja inte gör någonting, och när man då spelar så används allt, det är en liten flaskhals där med andra ord! jag har corsare cl4 minnen 1024x2... kan man köpa ett sådant kitt till? alltså 4 gig, eller kan man alls ha mer en 2 gig i vista 32 bit??

isf är det ju idiotiskt!

dock så har jag P5W DH delux mb, kanske inte fungerar alls :S??? någon som har några svar på detta här?

Läs på lite om Vistas minneshantering så förstår du varför det nästan inte finns något ledigt ramminne när man inte gör något.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Jag var tvungen att sänka hastigheten på mina minnen för att burken skulle bli stabil med 4Gb, verkar inte som Intel 975 chipset gillar 4x1Gb moduler i höga hastigheter.

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SpaceAce
Tjena,

Jag har exakt samma problem som dig. Exakt!

Det hjälper inte med Microsofts patch, tro mig!

Man har helt enkelt skitit i det blå skåpet.

Jag har pratat med Microsoft som är medveten om problemet (får ungefär 2-300 felanmälningar per dag om detta!!)

Jag har pratat med Intel som är medveten om problemet.

Jag har pratat med Asus som är medveten om problemet.

Jag har pratat med Corsair som är medveten om problemet.

Alla svarar samma sak på frågan vad som görs åt problemet?

"INGET SOM VI VET OM!"

Jag är så jävla förbannad på detta. Har köpt en svindyr originalicens av Vista Ultimate och så kan jag inte köra 4GB RAM. Det är sådan jävla skandal så det finns inte.

Detta problem ligger utanför er som säger att ni har problem med instabilitet vid överklockning med ökade volt etc. Detta problem gäller även utan någon form av överklockning.

http://forums.microsoft.com/technet/showpost.aspx?pageindex=1...

Har samma problem som du och har 2Gb som bara ligger o skräpar. Kör XP nu för jag är så förbenat less på allt ihop. Xp funkar med 4Gb (3,5Gb limit), inte Vista.
Det är BSOD så fort jag kommit in i Vista64 home premium med 4Gb. Jag har provat allt som står i tråden här ovan. Ändring av timings, hastigheter, spänning, installera med 2Gb på moderkortet och ms patch. Inget funkar. MS kan dra dit pepparn växer.