Permalänk

Sjuka temperaturer

Jag har nyss byggt en ny dator med XFX GeForce 8800GTS och Core 2 Duo E6750 2,66GHz. Chassit är Sonata III. Använder bara medföljande fläkt från Sonatan och Heatsink som följde med processorn. Ska dock sätta in en 120mm imorrn.

Men i alla fall, jag verkar få sjuka temperaturer i spel.
Satt och lirade det nya Ghost Recon 2 i nån timme, kollade sen Speedfan loggen och märkte att visa temperaturer hade varit över 100C hela tiden när jag spelat.
Undersökte lite, så jag gick in i spelets meny, tog på Windowed mode och kollade temperaturerna där. Då visade sig detta:
http://i24.tinypic.com/50p6yg.jpg

Alltså, hur kan det vara så? :S Temp1 och Temp2 var över 100C när jag spelade verkar det som, enligt loggen. Men i menyn lär det väl inte bli så varmt?
Om temperaturerna stämmer, kan de ha skadat grafikkortet eller CPUn den stunden jag spelat? Ett par timmar var det.

Visa signatur

gtx oc 460 @800mhz . i5 760 @3.6ghz . Noctua NH-U12P . Cooler Master 690 II

Permalänk
Medlem

BUGG, annars har du en dator som också är kaffe bryggare

Permalänk

spela igen, sen kolla tempen, om den är hög igen ta å känn på cpu-kylaren

Visa signatur

Intel Pentium D 2.66Ghz (klockad 3.9Ghz). 2Gb Kingston DDR2 pc5300 667Mhz. Asus P5LD2-SE. Geforce 7600 Gt 256mb ddr2

Permalänk
Medlem

Jag litar inte på speedfan. Testa att mäta temparna med Everest Ultimate Edition och se vad du får för CPU temp samt core temps.

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

coretemp är också bra

Permalänk
Medlem

Jag ska också köra XFX 8800 och E6750 men med Antec P180B och 520 Corsair nätagg, och tänkte bara köra med kylaren som kommer till processorn. Bör jag oroa mig för höga temperaturer/oljud från datorn? (utan överklockning)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micco
Jag ska också köra XFX 8800 och E6750 men med Antec P180B och 520 Corsair nätagg, och tänkte bara köra med kylaren som kommer till processorn. Bör jag oroa mig för höga temperaturer/oljud från datorn? (utan överklockning)

Nej.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Jag kollade i Everest.. Innan jag startar spelet ligger temperaturerna kring 40C, men när jag öppnar spelet och är inne i menyn höjs alla till cirka 80C på några sekunder. Hur rimligt är detta?
En annan sak jag funderade över. När jag kollar min CPU Hastighet i Everest och CPU-Z står det "2000MHz (Original 2667MHz)", jag antar att det är något slags idle mode då min processor ska klara 2,66GHz.
Men jag testade att öppna Ghost Recon, Aktivitetshanteraren, Everest.
I Aktivitetshanteraren stod det att jag använde 80% av CPUn, men när jag kollade på CPU-Z och Everest ändrades aldrig "Clock speed"/"CPU Speed". Borde den inte göra det?
Även i BIOS stod det att processorn var på 65 grader precis efter jag startat datorn :S Och moderkortet runt 55.

Visa signatur

gtx oc 460 @800mhz . i5 760 @3.6ghz . Noctua NH-U12P . Cooler Master 690 II

Permalänk
Medlem

Det låter som lite halvdålig kylning tycker jag om den hoppar så snabbt upp till 80 C. När jag kör GPU stress test (http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/) så tar det i alla fall några minuter innan jag kommer upp i 80 C. Konstigt nog så står fläkthastigheten fortfarande på 42 % i Everest... Jag har förresten ett 7800GTX.
När jag kör half life 2 så kan diod tempen gå upp till 90 C som mest. Men jag tror inte att det är nån fara vad jag har hört. Det dryga är bara att chassitempen går upp rätt mycket då.

Vet inte varför cpu-z säger 2000 MHz om det borde vara 2667 MHz. Finns det kanske nån cool and quiet funktion som du nämnde förut....

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

mm ta å känn på kylflänsen, e den varm så är dioden fel, är den så varm att du bränner dig är din cpu en maskerad bakugn, e den kall så e den felmonterad

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Nu är det fixat! CPU kylaren satt hårt, men inte tillräckligt hårt. Fick trycka till den ännu mer. Nu har jag idle temp på 20C och load 45-50C.
Gött. Blev orolig förut.

Visa signatur

gtx oc 460 @800mhz . i5 760 @3.6ghz . Noctua NH-U12P . Cooler Master 690 II

Permalänk
Medlem

då ere bara att börja klocka! vet inte riktigt vad för load temp man ska akta sig för med duo då jag har quad men kan tänka mig runt 70 är max rekommenderat?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Sitter också på ett XFX 8800 GTS samt Core 2 Duo 2.66Ghz. Men jag har konstant hög värme på mitt grafikkort. Har öppet mitt sidochassi och ha en bordsfläkt vid sidan för att kunna hålla datorn igång överhuvudtaget. Har kört EVEREST sen jag fick datorn, förra måndagen, och den har legat i högvärme hela tiden. Just nu med bordsfläkten ligger Processorn på 17C, Moderkortet 33C samt Grafikkortet på 67C. Själva kortet är jättevarmt medans kylflänset inte alls e varm. Och den är inte felmonterad heller är det värsta :/ Bieffekterna som jag får då av denna höga värme är ju då att datorn fryser totalt så man får starta om den, eller att jag får bluescreens. Och detta kommer flera gånger på en timma.

Någon som har något tips på vad jag kan göra? Själv är jag inte så duktig på datorer men har folk som hjälper mig