Permalänk
Medlem

Vassego

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hej!

Tänkte ställa några frågor till er alla och hoppas ni har några svar. Jag är lite orolig över temperaturen på mitt moderkort och min processor och så jag undrar lite vad som är normalt och också skillnaden mellan temperaturen på processorn och temperaturen på processorkärnorna.

Jag har överklockat min Q6600 till 3Ghz 9x333 och får då:

Idle:
Processor temp 41C
Core 1 43C
Core 2 43C
Core 3 39C
Core 4 42C
Moderkort 30C

Load(Prime95 Torturetest 10min):
Processor temp 42C
Core 1 77C
Core 2 75C
Core 3 73C
Core 4 72C
Moderkort 61C

Temperaturerna är mätta med PC Wizard 2008 och Riva Tuner, har även testat andra program t.ex. Speedfan och CoreTemp med de har inte fungerat så bra tack vare Vista x64 (ja vet jag är sjuk som använder det).

Det är dock underligt att mitt moderkort inte varnar att processorn är för varm heller eftersom jag har satt att den ska varna vid 70C( eller gäller det bara hela processorn oc inte kärnorna ?)

Efter testet öppnade jag burken och kände försiktigt på kylflänsen till processorn och moderkortet och de kändes inte speciellt varma och burken var sval innuti, jag har en AeroCool Extremeengine så jag har en 25cm fläkt i sidan och en 12cm i fronten. Processorkylaren är standard.

Jag tycker också att kylflänsen sitter lite dåligt på moderkortet. och undar om det är normalt.

Phew, det var väl allt.... hoppas på lite input!
Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Det är alltid säkrare att flasha direkt i bios, tänk om (eh...NÄR...) windows hänger sig mitt i flashningen, det är nog inte så kul. :/

Är väl duyal bios på gigabytet som återställer om det blir fel.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhatan
Hej!

Tänkte ställa några frågor till er alla och hoppas ni har några svar. Jag är lite orolig över temperaturen på mitt moderkort och min processor och så jag undrar lite vad som är normalt och också skillnaden mellan temperaturen på processorn och temperaturen på processorkärnorna.

Jag har överklockat min Q6600 till 3Ghz 9x333 och får då:

Idle:
Processor temp 41C
Core 1 43C
Core 2 43C
Core 3 39C
Core 4 42C
Moderkort 30C

Load(Prime95 Torturetest 10min):
Processor temp 42C
Core 1 77C
Core 2 75C
Core 3 73C
Core 4 72C
Moderkort 61C

Temperaturerna är mätta med PC Wizard 2008 och Riva Tuner, har även testat andra program t.ex. Speedfan och CoreTemp med de har inte fungerat så bra tack vare Vista x64 (ja vet jag är sjuk som använder det).

Det är dock underligt att mitt moderkort inte varnar att processorn är för varm heller eftersom jag har satt att den ska varna vid 70C( eller gäller det bara hela processorn oc inte kärnorna ?)

Efter testet öppnade jag burken och kände försiktigt på kylflänsen till processorn och moderkortet och de kändes inte speciellt varma och burken var sval innuti, jag har en AeroCool Extremeengine så jag har en 25cm fläkt i sidan och en 12cm i fronten. Processorkylaren är standard.

Jag tycker också att kylflänsen sitter lite dåligt på moderkortet. och undar om det är normalt.

Phew, det var väl allt.... hoppas på lite input!
Tack!

Va har du för vcore? Många klarar 3ghz utan att höja vcore, så jag gissar att du inte höjt mycket. Det är mycket höga temps för en så bra kylare, du måste ha monterat fel, eller är din kylare/cpu rund som en boll, LAPPLAPP! Din ventilation(aerocool) är inte den heller på topp, men 80 grader vid så låg klock är för mycket..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Va har du för vcore? Många klarar 3ghz utan att höja vcore, så jag gissar att du inte höjt mycket. Det är mycket höga temps för en så bra kylare, du måste ha monterat fel, eller är din kylare/cpu rund som en boll, LAPPLAPP! Din ventilation(aerocool) är inte den heller på topp, men 80 grader vid så låg klock är för mycket..

Jag lät vcore vara kvar på automatisk i bios och då låg den på 1,36 engligt PC Wizard och CPU-Z.
Jag är säker på att kylaren inte är felmonterad då jag har testat montera om den... dessutom har jag kollat på baksidan av moderkortet att kylaren har låst fast ordentligt.

Kom på att jag kanske ska tala om at jag har applicerat arctic silver på den också enligt de instruktioner som finns på deras hemsida.

Bör kanske säga att jag inte har haft några problem med datorn egentligen, jag spelar crysis med high settings x4 AA i 1680x1050 i flera timmar utan problem och jag har datorn på 24/7 så den är stabil. Är bara orolig över temperaturen.... och jag skulle gärna vilja få upp den i 400 FSB men vågar inte med såna temperaturer.

*EDIT*

En liten uppdatering här bara jag ändrade spänningskontrollen i bios till manual och ställde allt på normal och temperaturen gick ner 2-3 grader i idle och sänkte högsta temperaturen till 72 C under torture test.

*EDIT*

Jag fick nu SpeedFan att funka och det ger helt andra värden är RivaTuner och PC Wizard 2008. Enligt speedfan ligger jag som högst på 30 C idle och 62 C under stress test. Tyvärr vet ja ju inte vilket som stämmer!

Permalänk

Zhatan ladda ner Coretemp! Det är det bästa har jag hört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akkaniclas
Zhatan ladda ner Coretemp! Det är det bästa har jag hört.

Jag har redan provat Coretemp men det funkar inte i Vista x64 tyvärr. Det fanns en fix till det förut men m$ har updaterat så det funkar inte längre.

Permalänk

Ajdå, det var ju inte bra, prova mäta i TAT, det funkar väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zhatan
Jag har redan provat Coretemp men det funkar inte i Vista x64 tyvärr. Det fanns en fix till det förut men m$ har updaterat så det funkar inte längre.

Funkar visst, tryck f8 när du startar windows och välj "disable signed drivers" eller på svenska är det typ "inaktivera signerade drivrutiner"

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Funkar visst, tryck f8 när du startar windows och välj "disable signed drivers" eller på svenska är det typ "inaktivera signerade drivrutiner"

Jasså, där ser man... tack för det.

Coretemp mätte up en temperatur på 71C som högst under stress test. Jag har iof aldrig kommit upp i sådana temperaturer när jag spelar... då är det som max 61C tror jag. Verkar ändå varmt tycker jag!

Tack för översättningen också

Permalänk
Medlem

nehhe.. blir väl att skyffla i 4GB till
8GB is the shit.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

är det stor skillnad på resultat på nyaste bios och orginal? händer det ngt i huvudtaget?

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

Har DS3 och E6750 @ 3000MHz alla spänningar på orginal.

Vad menas egentligen med 1:1 med minnena? Mina står på 10:12 i cpu-z för mig. Hur ställer man in det och vad är bäst?

Visa signatur

Min dator: Antec 900 | Gigabyte P35-DS3 |E6750 |klockat 8800GT 512mb 705/1722/1001MHz |
| PC6400 800mHz (2GB) | Samsung 320GB 7200RPM | Corsair 520W | Samsung 206BW 20" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mäki
är det stor skillnad på resultat på nyaste bios och orginal? händer det ngt i huvudtaget?

jag märkte lite skillnad i bios Hellre det nya än det gamla, men det är ändå en risk när man installerar i windows..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orr3
Har DS3 och E6750 @ 3000MHz alla spänningar på orginal.

Vad menas egentligen med 1:1 med minnena? Mina står på 10:12 i cpu-z för mig. Hur ställer man in det och vad är bäst?

1:1 menas att dina minnen körs i samma hastighet som FSB. Du ställer in det genom att sätta memory divider på 2.0 istället för auto.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Jag har ett DS3R som jag tycker agerar lite mystiskt. Finns det ngt smidigt sätt att testa moderkortets integritet?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Jag har köpt följade paket:
Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, ATX, DDR2/DDR3, GbLAN, PCI-Ex16
Gainward GeForce 8800GT 1GB GDDR3
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775
Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit m/två matchande BallistiX 128Megx64

Först hade jag världens problem att installare xp p ga filer som saknades osv, så jag misstänkte att det var nått fel på minnena så jag ändrade lite i bios(jag är total nybörjare och fattar inte så mkt)

Efter det gick det och installera men nu så tar det väldigt lång tid och starta windows och alla filer jag laddar hem med utorrent blir det checksum error på.

Ungefär var tredje gång jag startar windows så startar datorn om.

Jag misstänker att det är minnena som spökar men hur ska jag veta vilka inställningar som blir optimala för mig?

Eller kan det vara CPU som är trasig?

Tack på förhand / Janne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av desert
Jag har köpt följade paket:
Gigabyte GA-P35C-DS3R, P35, Socket-775, ATX, DDR2/DDR3, GbLAN, PCI-Ex16
Gainward GeForce 8800GT 1GB GDDR3
Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775
Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit m/två matchande BallistiX 128Megx64

Först hade jag världens problem att installare xp p ga filer som saknades osv, så jag misstänkte att det var nått fel på minnena så jag ändrade lite i bios(jag är total nybörjare och fattar inte så mkt)

Efter det gick det och installera men nu så tar det väldigt lång tid och starta windows och alla filer jag laddar hem med utorrent blir det checksum error på.

Ungefär var tredje gång jag startar windows så startar datorn om.

Jag misstänker att det är minnena som spökar men hur ska jag veta vilka inställningar som blir optimala för mig?

Eller kan det vara CPU som är trasig?

Tack på förhand / Janne

Eftersom du ändrade saker du inte förstod så kan du väl loada defaults i bios?

Permalänk
Medlem

Janne minnena vill ha 2.2 volt, tror dom får 1.8 om du har det på auto..
Låter verkligen som det är där felet är

Permalänk
Medlem

MInnena ska absolut inte kräva 2.2V om man kör dom på förinställda timings och oklockade...

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akiira
Eftersom du ändrade saker du inte förstod så kan du väl loada defaults i bios?

Om jag laddar in defaults i bios då startar inte datorn tyvär

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lefanz
Janne minnena vill ha 2.2 volt, tror dom får 1.8 om du har det på auto..
Låter verkligen som det är där felet är

Minnena är redan på 2,2volt

Nu verkar det som jag har fått dom lite mera stabila, jag körde memtest över natten och den hittade 3fel, är det mycket eller normalt?
jag tror minnena körs i 400mhz enligt cpu-z.

Permalänk
Medlem

någon här på sweclockers som kör med 8gb ram?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Aqualize?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag har laddat upp en bild på hur det ser ut i cpu-z
http://www.megaupload.com/?d=R65KOIJD

det står både 1.8v och 2.2v, vilken är det som gäller?

MVH /Janne

Permalänk
Medlem

Det som visas där är de värden som minnena är gjorda för att klara på respektive spänning, också de timings som väljs om du har auto på timings och klockar till respektive hastighet.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga om man tjänar på att höjja FSB OverVoltage Control och (G)MCH OverVoltage Control som det så fint står i bios (vid oc såklart) och hur högt vågar man höjja?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Angåend 8GB och ds3

Är det ingen som använder 8 GB och ds3 här? Det skulle vara kul att se kompabilitet osv innan man ger sig in och börjar klocka...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Ett klick ifrån 8GB ram.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ok jag ställde frågan i Scythe Infinity-tråden också, men jag gör ett försök här med då jag har lite ont om tid.

Jag har sett att några här har Gigabyte GA-P35-DS3 tillsammans med Scythe Infinity-kylaren. Enligt montörerna på DB går det inte att montera fläkten ordentligt om man har det moderkortet och den kylaren. Hur har ni gått tillväga?

Nu verkar det som de ska skicka tillbaka den till mig imorgon utan att sätta på någon fläkt eller ersätta den med en annan kylare trots att jag bad om det. Deras argument är att den kyler lika bra utan fläkt även om jag ska klocka den. Vilket helt klart måste vara BS. Den sitter i en Antec 182 så visst har jag bra genomströmning, men ändå...

Permalänk
Medlem

Klart dom inte kan skicka utan fläkt, be dom i så fall att byta mot en Thermalright Ultima-90 eller Ultra-120 extreme om något! Infinity är väldigt stor på alla ledder och det är möjligt att minnesmodulerna inte får plats, alternativt att nordbryggans kylfläns krockar.

Ultima-90 kostar 20kr mer men innehåller förstås ingen fläkt.
Den kyler något bättre än Infinity dock (plus att vikten är betydligt lägre).

Ps. Har aldrig använt en infinity och kan därför inte säga något om passningen med säkerhet.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]