Internet över telefonledningen på 250 megabit per sekund?

Permalänk
Melding Plague

Internet över telefonledningen på 250 megabit per sekund?

En australiensk doktorsstudent har lyckats lösa problemet med interferens i telefonledningar då de används för att överföra data. Idag är den teoretiska gränsen för överföringshastigheten 24 megabit per sekund för dsl-tekniken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här kan vara bland de bästa nyheterna swec någonsin haft. Ge killen nobelpris!

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Hoppas att de snart kommer att komma ut. visserligen så kommer det inte att vara så billigt i början men om de kommer ut så kommer dom gammla priserna att sjunka

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Symmetriskt?

Permalänk
Medlem

Men som vanligt är det antagligen snordyrt och FeliaSånära anser att "8/24 mbit borde nog minsann borde vara tillräckligt åt alla." Att det ska vara så svårt att få en hyfsad uppkoppling.

Det är synd om människorna, som Strindberg sa.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Som sagt, ge gubben ett nobelpris. Det där vore sjukt bra att ha, hoppas bara att det inte kostar för mycket... men teleoperatörerna lär väl kräva en mindre förmögenhet bara för sakens skull.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske hela sverige kan få bredband. Men just det.
det här kräver nya telestationer från Telia, men de vägrar byta dem då det kostar pengar. Istllet för att uppgradera nätet i sverige (inte städer) så delar de ut en massor med pengar via aktier istället.

Permalänk

Om så 10Tbps skulle fungera så hade det inte vart intressant förns du kan få lika mycket upp. Går det någonsin via telejacket?

Blä för Telia och blä för koppar. Fiber nästa.

Bra och intressant nyhet dock!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

"broadband, the technology will deliver internet speeds up to 250 megabits per second" vart fan får nu gigabit ifrån?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Vad är en "doktorsstudent"?

Tyvärr är det nog inte så troligt att televerket kommer använda sig av tekniken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Om så 10Tbps skulle fungera så hade det inte vart intressant förns du kan få lika mycket upp. Går det någonsin via telejacket?

Blä för Telia och blä för koppar. Fiber nästa.

Bra och intressant nyhet dock!

fiber is the shit. Synd bara på att tillverkare är så seg på att utveckla end utrustningen.

Fibernätverkskort kostar idag nån tusenlapp och har ändå ett max på 100mbit i dom allra flesta fall

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Vad är en "doktorsstudent"?

Tyvärr är det nog inte så troligt att televerket kommer använda sig av tekniken.

En person som redan har sin examen men som doktorerar i sin specialitet. De är väldigt insatta i sitt specifika ämne.

Visa signatur

[ASUS Z87-A] [ Intel I7 4790k @ 4,6 Ghz ] [ 8GB Corsair DDR3 ] [ ASUS GTX 780 DCUII OC @ 1200/6500]

Permalänk
Medlem

spelar ingen roll med över 100Gbits för det finns inga hårddiskar som klarar så mycket dataöverföring endå inte ens över 40Gbits heller tror jag

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
spelar ingen roll med över 100Gbits för det finns inga hårddiskar som klarar så mycket dataöverföring endå inte ens över 40Gbits heller tror jag

Nä, men det räcker till ett helt villaområde ju:)

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
"broadband, the technology will deliver internet speeds up to 250 megabits per second" vart fan får nu gigabit ifrån?

Stort fel i "nyheten" ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laserkatten
En person som redan har sin examen men som doktorerar i sin specialitet. De är väldigt insatta i sitt specifika ämne.

Kallas även doktorand om det låter mer bekant.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd

Hur kan man "råka" skriva 250 Gbit och mena 250 Mbit? 250 Gbit är ju helt uppenbart orimligt. 250 Mbit är svårt att tro det också, men inte omöjligt. 250 Gbit hade varit snake oil. 250 Mbit har vidare varit möjligt ett tag, men tillvägagångssättet är tämligen opraktiskt. Denna utveckling - såvida det inte är snake oil - är således bara ett resultat av vanlig teknikutveckling och knappast något "paradigmskifte"...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
...Ge killen nobelpris!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Som sagt, ge gubben ett nobelpris...

Jag är tämligen glad att ni inte delar ut nobelprisen. Maken till okritiskhet. 1) Påstå att du gjort något som gör datornördar glada. 2) Få nobelpris. Bevis, prövning och tillämpning behövs inte...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
spelar ingen roll med över 100Gbits för det finns inga hårddiskar som klarar så mycket dataöverföring endå inte ens över 40Gbits heller tror jag

5000mb/s(40gbit)? haha nej det tror inte jag heller
SATA2 grejjar väl 300mb/s just nu. Kör 2 i raid och du ligger på 600mb.
Sen finns det väl inga hårdiskar som är så kvicka i dagens läge men det är en annan femma.

Däremot är ram-minnet mycket snabbare och börjar faktiskt närma sig 100gbit på ddr3 grafikkorten t.ex är gf8800gtx ganska nära med ?86gbit.

1gbit borde dock räcka för de flesta även i framtiden. se på film i 1080p drar väl ca. 30mbit bandbredd. skulle man dubbla upplösningen till 3840x2160 blir det 120mbit om jag inte tänker helt fel. 2 tv aparater 240mbit. och så lite kvar att gå på till gaming, telefon och bättre färgskala

Permalänk
Medlem

Låter inte bättre än VDSL2...
VDSL2 har väl redan förbättrat interferensen från närliggande koppar ledningar om jag inte minns fel.

Permalänk

Ingen som tror att trådlöst kommer ta över?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
5000mb/s(40gbit)? haha nej det tror inte jag heller
SATA2 grejjar väl 300mb/s just nu. Kör 2 i raid och du ligger på 600mb.
Sen finns det väl inga hårdiskar som är så kvicka i dagens läge men det är en annan femma.

Däremot är ram-minnet mycket snabbare och börjar faktiskt närma sig 100gbit på ddr3 grafikkorten t.ex är gf8800gtx ganska nära med ?86gbit.

1gbit borde dock räcka för de flesta även i framtiden. se på film i 1080p drar väl ca. 30mbit bandbredd. skulle man dubbla upplösningen till 3840x2160 blir det 120mbit om jag inte tänker helt fel. 2 tv aparater 240mbit. och så lite kvar att gå på till gaming, telefon och bättre färgskala

Snälla håll isär:

MB (MegaByte)
mB (milliByte)
mb (millibit)
Mb (Megabit)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
spelar ingen roll med över 100Gbits för det finns inga hårddiskar som klarar så mycket dataöverföring endå inte ens över 40Gbits heller tror jag

Array av RAIDs Kanske inte så vanligt hemma men det går

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

"Idag är den teoretiska gränsen för överföringshastigheten 24 megabit per sekund för dsl-tekniken."
Det var som fan, VDSL2 klarar väl närmare 250Mbit teoretiskt? Fast det har väl inte rullat ut riktigt än men fortfarande klarar VDSL upp till 100Mbit.. ADSL2+ är knappast det enda dsl som finns.
Gillar att det står 250Gb i nyheten och 250Mb i källan dessutom. Tycker inte det verkar särskilt speciellt öht med tanke på att VDSL2 fixar dessa hastigheter, om han nu inte lyckas köra 250Mbit på längre sträckor.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Inaktiv

rejält fleskrivet? Och sedan varför anges överföringhastighet ofta i Mbit/s och inte Mbyte? Tro om att man kan lura okunniga kunder som inte vet skillnaden mellan bit och byte?

Permalänk
Avstängd

han är långt ifrån ensam till att jobba med och ha lösningar för att motverka överhörning. skulle inte förvåna mig om andra kommit mycket längre.

finns faktiskt ett svenskt företag som kallar sin teknik för vektoriserad vdsl.
http://www.nyteknik.se/art/52825

man behöver inte vända sig till australien dvs

sedan om Telia vd Lars Nyberg vill ha polacker som arbetar för småpengar som underhåller kablar är en annan femma. tekniken hjälper inte om kablarna hanteras som inte värda ett skit

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är ju att trots den fina tekniken som finns så vill inte operatörerna erbjuda den ändå. När jag frågade BBB-supporten varför dom inte erbjuder VDSL till nya kunder så fick jag svaret att kunder som inte kan nyttja tekniken pga avstånd till telestation eller kvalité på telelinorna kunde bli avundsjuka(!)

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Äntligen kanske hela sverige kan få bredband. Men just det.
det här kräver nya telestationer från Telia, men de vägrar byta dem då det kostar pengar. Istllet för att uppgradera nätet i sverige (inte städer) så delar de ut en massor med pengar via aktier istället.

Är Skanova som äger nätet.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
rejält fleskrivet? Och sedan varför anges överföringhastighet ofta i Mbit/s och inte Mbyte? Tro om att man kan lura okunniga kunder som inte vet skillnaden mellan bit och byte?

Därför att Mbit låter som högre siffror än Mbyte. Det är ett försäljningstrick. Dessutom vet nog inte riktigt alla om hur man gör omvanligen från de olika formerna så de kan inte klaga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Därför att Mbit låter som högre siffror än Mbyte. Det är ett försäljningstrick. Dessutom vet nog inte riktigt alla om hur man gör omvanligen från de olika formerna så de kan inte klaga.

Nja, det började ju inte som ett försäljningstrick iaf. Att ange dataöverföringshastighet i bit/s kom ju långt före internet... Någon insatt kanske kan upplysa oss lite

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Detta är fett kung! 10mbit e ute!