Till alla noobs, enkel 3.2Ghz klockning!

Permalänk
Medlem

Till alla noobs, enkel 3.2Ghz klockning!

Jag hade svårt för o klocka men detta är det enklaste knepet.

Before overclocking
Disable All CPU features like Enhanced Speed Step, C1E(Enhanced Halt State), TM2....Etc

Set Vcore to manual.

1. Lower the DRAM frequency to 667MHZ from 800Mhz so it will be FSB:RAM=1:1

Update : Set ur PCIe frequency to Manual and set it to 100MHz just to be sure it wont go high and do Video card Probs

2. Increase the FSB to 400MHz from 333Mhz(your stock speed) dont change the multiplyer leave it at 8 or Auto.
When you do this ur DRAM frequency will increase to 800MHz so itll be running on stock speed, No OC on Ram

3. And u got a overclock of 3.2GHz

4. And if ur system is not stable enough Increase the Vcore just a little bit and itll all be fine...

5. Keep ur Eye on the CPU temp all the time, dont let them pass : CPU temp>65 Core#0 >75 Core#1 >75...use speed fan or Core Temp to monitor the Temps

6. Run Orthos for a few hours to test the Stability..if it dont return any errors u are all done

Remember this the simplest OCing u can do..

happy Ocing dont fry ur CPU

Jag gjorde exakt så och min dator är prime stable 11H, inga problem alls behövde inte ens öka volten (vilket kan behövas för några). Fick 59 grader celcius som max, Hur enkelt som helst, kan klocka mer men det behövs ej ALLT GÅR SÅ FORT ÄNDÅ!!!

Visa signatur

E6750@3.2Ghz,2x1gbC4,8800gts512,p35-ds3,500gb-sata,windows xp pro.

Permalänk
Medlem

Det där med vcore är något högst individuellt för varje CPU. Inte många som har 1.25v.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Inte heller är det många som kör med just 333FSB och 8x multipel...
...333*8 = 2.67Ghz = E6700 / E6750 / Q6700...?

Permalänk
Medlem

Det första inlägget är väldigt otydligt, men jag antar att han menar att det är en noob-guide för en C2D E6750 eftersom det är den processorn som han äger. (står i hans comment)

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QuantoR
Det första inlägget är väldigt otydligt, men jag antar att han menar att det är en noob-guide för en C2D E6750 eftersom det är den processorn som han äger. (står i hans comment)

Fortfarande individuellt med vcore på varje CPU

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jag menar om man kör med e6750+p35ds3+corsair 2gb c4 sorry. Kör vcore på manual och öka lite om det är ostabilt.

Visa signatur

E6750@3.2Ghz,2x1gbC4,8800gts512,p35-ds3,500gb-sata,windows xp pro.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns mycket bättre guider på forumet, denna funkar bara för vissa konfigurationer...

Permalänk

Kan du inte använda nybörjare istället för "noobs". Noobs känns lite nedvärderande. Plus att när du skriver "Till alla noobs" så får man känslan av att du på något sätt skulle vara överlägsen mot en ickeklockare. Dessutom är det väldigt avgörande att hårdvaran är mer eller mindre identisk mot din.

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att många här på forumet kör med samma cpu+minne+liknande moderkort o vet inte hur man ska ta sig till när man ska klocka, så jag googlade lite gran och fann ovanstående guiden funkade klockrent för mig så varför inte dela med sig

Visa signatur

E6750@3.2Ghz,2x1gbC4,8800gts512,p35-ds3,500gb-sata,windows xp pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanim
Jag har märkt att många här på forumet kör med samma cpu+minne+liknande moderkort o vet inte hur man ska ta sig till när man ska klocka, så jag googlade lite gran och fann ovanstående guiden funkade klockrent för mig så varför inte dela med sig

Det är inget fel med att dela med sig men du borde ha skrivit inlägget tydligare. Om du redigerar allt så blir det jättebra, men somsagt så finns det bra guider annars här på forumet som täcker in fler konifgurationer

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)