Ny fläkt från Noctua

Permalänk
Hedersmedlem

Noctua gör bra fläktar, men jag tycker det är mer prisvärt med Nexus.

Permalänk

Synd bara att den låter lite mer än den vanliga fläkten. Men den flyttar ju mycket mera luft så om man stryper den till 7-800 rpm så kanske den är tystare och effektivare.

Test behövs på dessa 2 samt Nexus och ett par till. Både mätt fritt och mätt i ett standardchassi. Ta tex ett Antec 182 och montera i fyra chassifläktar av varje sort plus en på cpuklylaren totalt 5 stycken.

Mät sedan med datorn avstängd (bara fläktarna igång) hela paketet och ni får ett praktiskt mätvärde som motsvarar det man behöver i verkligheten. Dessutom får fläktarna av varje sort jobba i olika betingelser så man får verkligen fram vilken som är bäst totalt.

Permalänk
Avstängd

Kan de inte börja öka bredden på fläktarna? Borde väl vara ett effektivt sätt att öka luftkapaciteten med bibehållen eller lägre ljudnivå?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Synd bara att den låter lite mer än den vanliga fläkten. Men den flyttar ju mycket mera luft så om man stryper den till 7-800 rpm så kanske den är tystare och effektivare.

Test behövs på dessa 2 samt Nexus och ett par till. Både mätt fritt och mätt i ett standardchassi. Ta tex ett Antec 182 och montera i fyra chassifläktar av varje sort plus en på cpuklylaren totalt 5 stycken.

Mät sedan med datorn avstängd (bara fläktarna igång) hela paketet och ni får ett praktiskt mätvärde som motsvarar det man behöver i verkligheten. Dessutom får fläktarna av varje sort jobba i olika betingelser så man får verkligen fram vilken som är bäst totalt.

skulle också vilja se ett fläkt test. Med några andra, som du nämner nexus... Så man vet påt ungefär hur dessa står sig gentemot andra. På pappret är dom ju gudomliga, och även i mitt chassi, men vet ju inte hur de andra fläktarna som folk har är

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
men om dom nu inte är till för att beundras varför då inte helt svarta som andra fläktar är?.

Kan inte Sweclockers göra ett test med dom mest omtyckta fläktarna. Jag vill se om Noctuas fläktar verkligen är så satans mycket bättre än tex nexus som är så pass mycket billigare.

hmm skulle tro att när man ser en son fläkt med dom färgerna (som inte e vanligt) ska man typ känna igen den och tänka wow han har en son och så ska man bli sugen på att köpa en son sj tror jag.

Permalänk
Medlem

Nice

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Fläkten kanske är bra men jag har svårt för sjukhusfärgen.

Typisk färg för produkter relaterade till sjukhus och liknande som proteser, hörselapparater etc..

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
men om dom nu inte är till för att beundras varför då inte helt svarta som andra fläktar är?.

Poängen är väl ändå att det inte spelar någon roll.
De jag har är effektiva och mer än tillräckligt tysta. Hur de ser ut är ju som bäst sekundärt så länge det är funktion man är ute efter i första hand. Man kan ju visserligen säga att funktion och utseende tillsammans vore bäst, vilket jag kan hålla med om. Men av någon magisk anledning har jag inte någonsin sett en blingbling-fläkt som håller måttet i en jämförelse med prestanda-fläktar... mycket konstigt

Jag skulle dock vara nyfiken på en jämförelse mellan Noctua och Scythes fläktar, speciellt denna på lågvarv mot Scythes 120mm S-Flex som ska ligga på 8-9db...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Underbart. Noctuas gamla fläktar är underbart tysta och flyttar bra med luft men har lågt statiskt tryck (klarar inte av att pressa luften genom täta luftfilter). Denna modell har mycket mindre glipor mellan bladen och borde råda bot på det.

EDIT: Doh! Precis vad som stod på länken också... /EDIT

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Does it really matter?

I annat fall kan man ju måla om den själv

ja, för mej spelar det roll efterssom jag gillar LED fläktar.
iofs men blir aldrig bra, men hoppas det kommer liknande "moddfläktar" med led å lite sånt. kör forfarande med Revoltec's fläktar, ganska bra endå 49cfm med ~20dba

ska ju lätt köpa hem en sån å prova

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Är "Cfm" och "kubikmeter luft per timme" samma sak?

Visa signatur

Life is too short to listen to slow music!
GA-P35-DS4 l Q6600 @ 3,6ghz l Ultra 120 l 3x2048mb PC6400 CL4 900mhz
| Sp. HD4870 512MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aines
hmm skulle tro att när man ser en son fläkt med dom färgerna (som inte e vanligt) ska man typ känna igen den och tänka wow han har en son och så ska man bli sugen på att köpa en son sj tror jag.

Det är olagligt att köpa en son.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanhacker
Är "Cfm" och "kubikmeter luft per timme" samma sak?

Nej.
Cfm = Cubic feet per minute, vilket är ungefär 1.7 kubikmeter luft per timme. Wiki is your friend

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lanhacker
Är "Cfm" och "kubikmeter luft per timme" samma sak?

CFM = Cubic Feet/Minute eller kubikfot per minut så: ja

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Kan de inte börja öka bredden på fläktarna? Borde väl vara ett effektivt sätt att öka luftkapaciteten med bibehållen eller lägre ljudnivå?

Ökad bredd på fläktar betyder att "spetsen" på fläktbladet är längre ifrån navet och färdas därför snabbare igenom luften vid samma varvtal, vilket innebär att den "sliter sönder" luften och skapar därmet vindsus oljud...
Därför måste man köra en bredare fläkt långsammare vilket ger mindre luftflöde men endå gör att fläktbladsspetsarna rör sig lika snabbt som på en mindre fläkt så mer ljud.
Självklart ger en större fläkt även mer luftflöde vid lägre hastigheter, men det är långt ifrån så enkelt som att större = bättre i fläktar, det krävs avancerade beräkningar för att få fram rätt fart till rätt storlek för att få rätt ljud/luftflöde ratios.

Kul att se att utvecklingen fortsätter allfall, gillar idéen med hack i bladen för att minska oljudet, det är ju typ samma teori som man har på flygplansvingar då man har en liten fnoffs på spetsen för att bryta turbulensen bättre och minska ljudet i kabinen (och minska motståndet så de sparar bränsle) så teorin är ju inget nytt... återstår att se om det verkligen funkar på så liten skala bara...

Väntar med spänning på bra tester, men tills det är bevisat att detta verkligen funkar och är värt dubbla pengarna så kommer allafall jag hålla mig till alternativ med bättre oljud/pris ratio, som Nexus då.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle vilja ha en helsvart noctua istället för den där otroligt udda och fula brun-biege-kombinationen. De borde göra 2 varianter, en svart och en ful

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aines
hmm skulle tro att när man ser en son fläkt med dom färgerna (som inte e vanligt) ska man typ känna igen den och tänka wow han har en son och så ska man bli sugen på att köpa en son sj tror jag.
--------------------------------------------------------------------------------

Det är olagligt att köpa en son

hahahahah förlåt men den va magpumpande

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur de tänkte angående färgerna.

"- Vi ska lansera en ny fläkt"
"- Ah men den ska banne mig inte vara svart"
"-Nä och Apple har ju patent på vit så vi måste göra den beige-röd-brun"

Nä skämt åsido så bryr jag mig inte om färgerna, tycker bara att det är en udda kombination

Permalänk
Medlem

Är det möjligvis så att färgerna i den här kombinationen bidrar till att minska ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Personligen så tycker jag att fläkten är ganska snygg, mer som e möbel färg och inte de här silvriga eller svarta som alla andra har..
nu ska man bara hitta en burk som är snygg med liknande färger så har man en möbel som inte ser ut som en häck i vardagsrummet..

Permalänk
Medlem

Mm en sådan blir det nog till min kylare när den kommer (fläkten alltså).

Permalänk
Medlem

Formen på fläktbladen var det inget fel på, lär vara effektivare än de förra, dock så lär den liksom dom andra vara hopplöst överprisad, vem orkar lägga ut drygt 200 spänn på en fläkt, det blir ju nästan en tusing för att fylla alla fläktplatser i burken, och varför denna färg? Dem ser ju rent sagt förjävliga ut.. Nej, sänk priset och lansera den i någon mer neutral kulör så kanske dem kan övertala mig.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Blir till att ersätta den befintliga 120:an på min HR-03+ med denna.
/me wants!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
lång text..

Han menade nog djupet på fläktarna. Klart dom kan ändra det, men 25mm är standard och det är tråkigt när fläktar inte passar. Då säljer dom inte lika bra.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Vart finns dessa att köpa?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Vart finns dessa att köpa?

VOFF nice med Ubuntu färgade va?

Kul att se att det går framåt även inom fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
VOFF nice med Ubuntu färgade va?

Kul att se att det går framåt även inom fläktar

Du borde nog se över dina färginställningar för skärmen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Sak samma vad fläkten har för färg. En dator är till för att användas och inte synas/höras. Gillar man ha massa leds så kan man väl köpa julgransbelysning och hänga runt skärmen så kan man glo på det hela tiden.

Jag har testat Scythe S-FLEX fläktar (4st) 1st på 800rpm och 3 på 1200rpm och de är INTE vidare tysta av sig. De på 1200rpm har alla ett slags brummande/borrande ljud som jag inte gillar för det ljudet hörs väldigt bra ut ur mitt chassi fast det är dämpat med massor av dämpmattor.
800rpm var väldigt tyst men flyttade väldigt lite med luft.

Nexus är bäst hittils för mig även fast jag tycker de får ett konstigt resonansljud då jag kör dem på utblås (dock ej på 5v). Andra fläktar jag testat (120mm) är Adda,och Arctic Cooling förutom S-flex och Nexus förstås.

Ett test den här nya Noctua fläkten mot den gamla varianten + Nexus 1000rpm 120mm hade jag verkligen velat se.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majtymicke
En dator är till för att användas och inte synas/höras. Gillar man ha massa leds så kan man väl köpa julgransbelysning och hänga runt skärmen så kan man glo på det hela tiden.

Årets quote

Ingen som har provat att fila ner sina befintliga fläktar? Vore kul att se (höra?) resultatet.

Kan helt klart tänka mig denna fläkten när jag köper stationär.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Årets quote

Ingen som har provat att fila ner sina befintliga fläktar? Vore kul att se (höra?) resultatet.

Kan helt klart tänka mig denna fläkten när jag köper stationär.

Eh, tror inte det hjälper så mycket. Här ser man hur stor skillnad det är på de olika fläktarna:

Blir kanske ett gäng sånna till chassit, mycket trevliga verkar de vara.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |