Den officiella Ati Radeon HD3850 & 3870 tråden

Permalänk
Medlem

Jag får erkänna att jag inte orkat sitta och läsa igenom hela den här tråden eftersom jag förespråkar en kompis och inte egna intressen i det här fallet, så ursäkta om jag drar upp gammal skåpmat.
Hur som helst så har vi suttit och pysslat med en Dualcore på 3.1Ghz och 2st HD 3870 i crossfire mest hela kvällen. Vi lyckades efter många om och men få ordning på drivrutinerna efter att vi installerat .NET Framework 3.0. Vi kom fram till att 7.12 Drivarna verkade fungera bäst och bestämde oss för att testa bencha lite.
Han landade på 'futtiga' ~12 400p i 3dMark06 med den hårdvaran och jag tycker att det verkar vara lite i underkant med tanke på att jag dänger honom med en Core2Duo på 3.2 Ghz och ett Geforce 8800GT.

Finns det något allmänt problem med 3dMark06 och HD 3870 i CF som vi kan ha missat, eller är det helt enkelt så dåligt resultat man kan förvänta sig av två så pass feta kort?

Vi testade klocka dem en del också (sisådär 100Mhz upp på GPU och minnen) utan nämnvärda förbättringar.

Just nu funderar han så smått på att sälja korten igen om de inte visar sig _betydligt_ bättre i spel än i 3dMark och återgå till sitt gamla 8800GTS. Men jag tänkte att jag kunde kolla med er som har erfarenhet av korten innan vi gör något förhastat.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Jag får erkänna att jag inte orkat sitta och läsa igenom hela den här tråden eftersom jag förespråkar en kompis och inte egna intressen i det här fallet, så ursäkta om jag drar upp gammal skåpmat.
Hur som helst så har vi suttit och pysslat med en Dualcore på 3.1Ghz och 2st HD 3870 i crossfire mest hela kvällen. Vi lyckades efter många om och men få ordning på drivrutinerna efter att vi installerat .NET Framework 3.0. Vi kom fram till att 7.12 Drivarna verkade fungera bäst och bestämde oss för att testa bencha lite.
Han landade på 'futtiga' ~12 400p i 3dMark06 med den hårdvaran och jag tycker att det verkar vara lite i underkant med tanke på att jag dänger honom med en Core2Duo på 3.2 Ghz och ett Geforce 8800GT.

Finns det något allmänt problem med 3dMark06 och HD 3870 i CF som vi kan ha missat, eller är det helt enkelt så dåligt resultat man kan förvänta sig av två så pass feta kort?

Vi testade klocka dem en del också (sisådär 100Mhz upp på GPU och minnen) utan nämnvärda förbättringar.

Just nu funderar han så smått på att sälja korten igen om de inte visar sig _betydligt_ bättre i spel än i 3dMark och återgå till sitt gamla 8800GTS. Men jag tänkte att jag kunde kolla med er som har erfarenhet av korten innan vi gör något förhastat.

Jag kan tala om att om man får ~12 400p i CF med en C2D~3-4 GHZ så ligger nogot tokitgt till, har läst runt i forum där folk ligger runt 16.000p i CF+++ vilket är mer normalt värde.
/Emil

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem

3870 i crossfire är riktigt bra. det beror förmodligen på en slö cpu klock.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
tackar! skall testa direkt

EDIT: Jag kör vista ultimate 64 och dessa program verkade inte gilla det operativet.

Någon som har tips på en bra grafikkortskylare som man kan sätta på till HD3850 ?

Du får använda ATiTool betan som finns på betaforumet hos techpowerup. Rivatuner fungerar bra för mig på x64 :/

Bra kylning är Accelero S1, om du har plats!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby

Bra kylning är Accelero S1, om du har plats! [/B]

Lite OT, men är det någon som har snackat med Dustin angående denna kylare? De skulle ha fått in Accelero S1 i lager den 23:e.

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Du får använda ATiTool betan som finns på betaforumet hos techpowerup. Rivatuner fungerar bra för mig på x64 :/

Har du installerat någon av uppdateringarna för vista då?

Jag testade och installera samt fick problem med att man måste "disable driver signing" och sökte på det, såg då att de som fixat det hade fått fel efter ett tag när fler uppdateringar av vista hade lagts in vilket gjort att de fått avinstallera vissa uppdateringar. Då börja jag tycka att det lät lite väl mycket meck.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar starkt att ni som planerar att köpa er ett HD3870 kort gör det nu, då samtliga HD3870 kort har smyghöjts rejält i priset nu så nära inpå releasen av X2an

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Jag får erkänna att jag inte orkat sitta och läsa igenom hela den här tråden eftersom jag förespråkar en kompis och inte egna intressen i det här fallet, så ursäkta om jag drar upp gammal skåpmat.
Hur som helst så har vi suttit och pysslat med en Dualcore på 3.1Ghz och 2st HD 3870 i crossfire mest hela kvällen. Vi lyckades efter många om och men få ordning på drivrutinerna efter att vi installerat .NET Framework 3.0. Vi kom fram till att 7.12 Drivarna verkade fungera bäst och bestämde oss för att testa bencha lite.
Han landade på 'futtiga' ~12 400p i 3dMark06 med den hårdvaran och jag tycker att det verkar vara lite i underkant med tanke på att jag dänger honom med en Core2Duo på 3.2 Ghz och ett Geforce 8800GT.

Finns det något allmänt problem med 3dMark06 och HD 3870 i CF som vi kan ha missat, eller är det helt enkelt så dåligt resultat man kan förvänta sig av två så pass feta kort?

Vi testade klocka dem en del också (sisådär 100Mhz upp på GPU och minnen) utan nämnvärda förbättringar.

Just nu funderar han så smått på att sälja korten igen om de inte visar sig _betydligt_ bättre i spel än i 3dMark och återgå till sitt gamla 8800GTS. Men jag tänkte att jag kunde kolla med er som har erfarenhet av korten innan vi gör något förhastat.

En DualCore är ju 2st Pentium4, som är rejält mycket sämre än Core 2 Duo. Det är säkert det som drar ner betyget, en DualCore lär flaska rejält!

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
En DualCore är ju 2st Pentium4, som är rejält mycket sämre än Core 2 Duo. Det är säkert det som drar ner betyget, en DualCore lär flaska rejält!

Ja; poängen i 3Dmark är rejält beroende av vilken cpu man har, även grafikpoängen (SM2.0 och SM3.0).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Du får använda ATiTool betan som finns på betaforumet hos techpowerup.

ATITool Beta 3 fungerar och installera men när man skall ställa in fläkten så händer det inget

Funderar starkt på att sätta in något motstånd. Tempraturen ligger på lägsta (kör jag det där 3d testet så går tempen upp till 42 grader).

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hjälpsam

Låter som ett fel tycker jag, kolla att kontakten till fläkten sitter i ordentligt.
Om det inte hjälper borde kortet reklameras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

hobbexlösning till tyst dator :)

Löste mina fläktproblem temporärt så här (nu är är det chassifläktarna som hörs men de är klart tysta)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

har ett hd 3870 md orginal fläkt, klockade till 856/1350 , de funkade perfekt tills jag startade 3dmark06 då vart skärmen svart och de stog " ingen signal" har mitt kort pajjat? :S hade 62 C idle efetr jag överklockat

Permalänk

brukar inte paja så ofta vid överklockning, varför inte prova om det funkar?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
brukar inte paja så ofta vid överklockning, varför inte prova om det funkar?

jag har gjort de, har bild ändå tills xp bootar efetr de blir skärmen svart och slitar funka, medans mitt nadra grafikkort funkar

Permalänk

ta bort drivrutinerna o klocknings programet, o prova igen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xSailorx
Jag rekommenderar starkt att ni som planerar att köpa er ett HD3870 kort gör det nu, då samtliga HD3870 kort har smyghöjts rejält i priset nu så nära inpå releasen av X2an

Oj ja shit verkligen. Har haft mitt hd3870 i 3 dagar, köpte det inkl frakt för 1759kr och nu har datorbutiken höjd samma kort till 1 958kr. 200kr höjning bara sådär!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
ta bort drivrutinerna o klocknings programet, o prova igen

det har jag också gjort, värt att lämna in den?

Permalänk
Medlem

Har nu testat Sapphire HD3870 blue pcb ett tag. Detta alltså: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD387...

Har inte testat prestandan, men den lär vara som övriga hd3870.

Om fläkt, temperatur och ljudnivå:

Har EJ klockat.

Som det har skrivits så låter fläkten, har inte jämfört med andra fläktkylda grafikkort så vet inte hur den jämförs med andra, men ljudnivån ökade i burken då jag förut hade passivt kylt grafikkort och tyst cpufläkt.

Som sagt den låter, men bara när den körs över cirka 15-20%. Den kyler nämligen väldigt bra och kan köras långsamt. Jag använder atitool och har inställningen att fläkten ska hålla kortet vid 70 grader C.

I idle så körs fläkten i 1-10%, varierar lite, atitool bestämmer lite själv hur den vill ha det. När den ligger vid cirka 1% så ligger temperaturen stadigt på 59 grader C. Om fläkten ökar till cirka 9% så ligger temperaturen stadigt på 45 grader C.

Vid load, alltså spel så drar temperaturen snabbt upp till 75 grader då fläkten inte hinner starta. Den går dock snabbt igång till cirka 97% och temperaturen går tillbaka till 70 grader C. Långsamt så sjunker fläkthastigheten igen och hamnar vid 80-90% där den ligger och puttrar och håller temperaturen stadigt vid 70 grader C. Vid 80-90% så låter den, och hörs tydligt, men ej störande då jag spelar.

Jag är alltså mycket nöjd. Vid idle så låter den i stort sett inget (självklart ger den mer ljud än ett passivt kort), och när jag spelar har jag ändå hörlurar och mycket ljud, så då stör inte fläkten.

Jag är inte 100% på att Accelero S1 passar, då det ska vara icke reference pcb, men det är mycket troligt att den gör det, men då fläkten låter så lite vid idle så kanske jag inte köper S1 ändå.

Permalänk
Medlem

nu funkar mitt kort igen, hade inte avinstellerat drivisarna helt, tack tack

Permalänk
Hjälpsam

Henmyr; Tack för informationen men din länk pekade på ett vanligt HD3870, menar du det blåa singelslot-kortet?
Om det är om detta din text gäller är det mycket intressanta uppgifter.
Cribbe; testa i en annan dator först.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Någon som har problem och få ljud ur grafikkortet till tvn när man kör med Hdmi? är de någon inställning man ska ändra?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Har skaffat ett Sapphire 3870 single slot variant, alltså denna -> https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAPHD387...

Skaffade detta för att köra crossfire tillsammans med mitt befintliga Asus 3870 och fy f***********n va fläkten låter. Grymt mycket mer än Asus-kortet lät innan jag satte Accelero S1 på den. Kommer slänga på Accelero S1 på detta också, står inte ut med ljudet som är nu. Kommer inte bara bli tyst utan även kallare. Mitt Asus med Accelero S1 är passivt ca 10 grader kallare idle och ca 15 grader kallare i load fast jag sätter fläkten på 80-90%.

I övrigt fungerar kortet som det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Henmyr; Tack för informationen men din länk pekade på ett vanligt HD3870, menar du det blåa singelslot-kortet?
Om det är om detta din text gäller är det mycket intressanta uppgifter.
Cribbe; testa i en annan dator först.

Jag är det blå singelslotkortet.

Citat:

Har skaffat ett Sapphire 3870 single slot variant, alltså denna -> https://www.datorbutiken.com/se/def...SAPHD3870-512SD

Skaffade detta för att köra crossfire tillsammans med mitt befintliga Asus 3870 och fy f***********n va fläkten låter. Grymt mycket mer än Asus-kortet lät innan jag satte Accelero S1 på den. Kommer slänga på Accelero S1 på detta också, står inte ut med ljudet som är nu. Kommer inte bara bli tyst utan även kallare. Mitt Asus med Accelero S1 är passivt ca 10 grader kallare idle och ca 15 grader kallare i load fast jag sätter fläkten på 80-90%.

I övrigt fungerar kortet som det ska.

Japp håller med om att det låter när fläkten går upp i varv, men tycker inte alls det låter mycket i idle när fläkten ligger under 10%

Bra att veta att accelero s1 passade:)

EDIT: Aha såg nu att du inte testat om det passar på det blå ännu.

EDIT2: Fläkten till det här blå körs alldeles för mycket idle utan atitool. Vet ej varför, då 1% räcker för att hålla det under 60 grader C.

Permalänk
Medlem

Jag kör RivaTuner och där kan man bara ställa ner fläkten till 25%.

Angående ljudnivå så kanske det är jag som blivit kräsen. Har ett P182 med Scythe fläktar, Noctua kylare till cpu och som sagt tidigare ett 3870 med passivt Accelero S1.

Köper ett till Acellero S1 i morgon så jag kan med säkerhet säga då om det passar, men tror inte det kommer vara några problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft

Köper ett till Acellero S1 i morgon så jag kan med säkerhet säga då om det passar, men tror inte det kommer vara några problem.

vart hittar du det på lager just nu?

Permalänk
Medlem

Hur kollar man under spel vilken hastighet fläkten går i o vilken temp det är?

Visa signatur

stationär: Athlon 64 X2 4400+ 2,3Ghz | Corsair 6400C4DHX 800Mhz 2Gb | GeCube HD3870 | Gigabyte GA-MA770-DS3 AM2+ | Corsair 550W | HP W2207H | Windows 7 x64
laptop: ASUS UL30VT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mejpel
Hur kollar man under spel vilken hastighet fläkten går i o vilken temp det är?

Jag alt+tabbar och kollar i atitool.

Angående temperaturen på blå pcb Sapphire, när jag har låtit dator idla med fläkten på 0% så verkar temperaturen stabilisera sig på 66-67 grader C. Det räcker med cirka 7% dock för att tempen ska hamna vid 46 grader C.

Permalänk
Avstängd

Elller så lånar man en skärm till och utöker skrivbordet, det gör jag.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem