Permalänk
Medlem

hur stor felmarginal hade ni? prövade ni att applicera pastorna flera gånger och se om ni fick olika temperaturer? hur skalar kylförmågan med värmen?

nåja verkar iaf som om ceramique är den bästa pastan, typiskt att jag just beställde nytt AS5 och slösade en 20-lapp hehe

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Kylpastor? Är de nåt kyrkligt?

Förmodligen en pastor som står utomhus och predikar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Bra test!

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar kylpasta, hur ofta bör man byta kylpastan? Min AS5 lär ha gått ganska länge nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobberman
När vi ändå snackar kylpasta, hur ofta bör man byta kylpastan? Min AS5 lär ha gått ganska länge nu...

Håll kolla på prollens temp och går den upp till onormala nivåer kan det vara dags för pasta byte.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Vila i frid

Det som tyvärr inte nämns är planheten på IHS'en man använde då det har stor inverkan på tjocka och tunna kylpastor. Jag själv får bättre resultat med STG1 än med AS5 på planad IHS efter inbränning. Dock läge att prova Ceramique.

Permalänk

Bra test!
Kör alltid med AS5 och de finns ingen direkt anledning att byta ser jag

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk

AS5 är väl elektrisk ledande också eller har jag fel ?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Egentligen kan man inte avgöra sådana saker i tester när de ligger så lika.
Det finns väldigt många faktorer som spelar roll om varför ena pastan skulle prestera bättre än den andra pastan.

Hur vet man om man applicerat exakt lika mycket mängd och exakt lika mycket av pastan i rätt mån? Det vet man inte och därför är det egentligen struntsamma om vilken pasta man använder av de tre som presterade bäst right?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Arctic Cooling MX-2 finns på Webhallen för 59:- +frakt vart lite sugen på att köpa me ett par tuber min gammla AS5 börjar ta slut...

är det nått bäst före datum på kylpasta eller kan ja slänga in 3-4 st på en gång?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ju nogrannare man slipar och jämnar ut sin Ihs destå mer vinner man på bra kylpasta. Billigare kylpastor är överlag till för grova Ihs dvs dom flesta. men slipar man ner och fixar själv så kan man vinna rätt mycket på en kylpasta med finare korn och skit.

Men så som core2 klockar så orkar jag knappt använd kylpasta alls längre, det är ju bara att ställa upp till den hastighet man vill. Sjukt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Förmodligen en pastor som står utomhus och predikar.

Nej, det är en funktion i moderna datorstyrda kylskåp.

När man öppnar kylskåpet för att ta en öl är det en datorröst i form av en pastor som predikar om skadliga effekter och ger en sista smörjelsen utifall man skull dricka ihjäl sig.

Bra recension för övrigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
hur stor felmarginal hade ni? prövade ni att applicera pastorna flera gånger och se om ni fick olika temperaturer? hur skalar kylförmågan med värmen?

nåja verkar iaf som om ceramique är den bästa pastan, typiskt att jag just beställde nytt AS5 och slösade en 20-lapp hehe

Sant, intressant. Det borde ju testat några gånger iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
AS5 är väl elektrisk ledande också eller har jag fel ?

While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.

http://www.arcticsilver.com/as5.htm

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Jag tycker man ska testet med en nypa salt!, då inget nämns om hur Andreas fått dessa mätvärden? Vilka är felfaktorerna, ja i det här fallet andreas testlabb, han rum eller rummet där datorn står, inget nämns om hur temperaturen förhåller sig till omgivningen, om du inte har gjort det Andreas så Grattis ditt test säger lika mkt som en personlig gissning vilken som är bäst.

Permalänk
Avstängd

Ceramique har jag kört med ett tag... gillar klistereffekten samt hur enkelt det är att tvätta det bort.

Tandkräm visade sig faktiskt vara bäst av alla i en test som jag läste för många år sedan

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tom Brännström
Jag tycker man ska testet med en nypa salt!, då inget nämns om hur Andreas fått dessa mätvärden? Vilka är felfaktorerna, ja i det här fallet andreas testlabb, han rum eller rummet där datorn står, inget nämns om hur temperaturen förhåller sig till omgivningen, om du inte har gjort det Andreas så Grattis ditt test säger lika mkt som en personlig gissning vilken som är bäst.

Hej!

Jag har svarat dig i PM också. Rumstemp är numera tillagt i stycket testmetod. Du har helt rätt i att marginalerna är väldigt små, och till viss del skulle man kunna säga att det kvittar vilken pasta man väljer. Men eftersom det är stora skillnader i både pris och användarvänlighet tycker jag det är helt rätt att utse vinnare. Temperaturtestet är egentligen bara en liten del av recensionen, sätt det i ett större sammanhang.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

WTF! Var inte Zalmans pasta bäst förra året?
Jag köpte den eftersom jag hade för mig att den var bra!
Gaarrrrhhh!!!

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Hur länge kan man ha en öppnad Arctic Silver 5 ?

Har haft en öppnad i 3-4 år nu och använder den från och till.. har inte märkt några problem men om det nu är så att den bara håller i ett år kanske jag skulle testa och byta ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid

Tandkräm visade sig faktiskt vara bäst av alla i en test som jag läste för många år sedan

Läste oxå den testen...fast det var problem med att detn torkade efter 'kort' tid...

Visa signatur

Lappy: Dell Precision
Desky: i7 K2600@4.5GHz 2xGTX295 8GB RAM

Permalänk
Medlem

hehe såg ut som ni testade något helt annat när jag först såg bilden och fick syn på Coollaboratory Liquid Pro kanylen.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

När jag bytte från Artic Silver 5 till Coollaboratory Liquid Pro så fick jag ca: 5 grader bättre tempratur men det var på andra försöket efter första försöket fick jag sämre tempraturer än Artic Silver 5.

Första gången gjorde jag som det stod på hemsidan och hade lite Coollaboratory Liquid Pro på processorn men andra gången hade jag bra mycket mera på och då droppade tempraturen rejält.

Så ni kanske skulle pröva att köra med lite mera pasta också?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Är det ingen skillnad hur temperaturerna ser ut vid idle (vilket jag antar att testvärdena var) och load?

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avarell_Dalton
Är det ingen skillnad hur temperaturerna ser ut vid idle (vilket jag antar att testvärdena var) och load?

Då antar du fel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag har Arctic Silver 5, bara ifall ni vill veta...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Då antar du fel.

Okey, stod det någonstans vad lasten var? Jag läste och letade efter den uppgiften men är tydligen blind

EDIT Hittade det nu, sorry

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant får bli Arctic Silver Ceramique nästa gång man köper ny kylpasta, fast har ju så mycket kvar av AS5.

En uppföljning på denna artikel hade varit väldigt intressant. Ett test med vanliga konsumentkylpastor till tex bilar osv. Från Clasohlson, Biltema, Micro, Kjell, mm.
Oftast betalar man ju som konsument otroligt mycket högre pris när produkterna är anpassade till en liten marknad. När det finns likvärdiga produkter som presterar likadant eller bättre, till en mycket mindre summa.

Om jag bara får den dära "Andreas Dimestam" att göra denna trevliga uppföljning :D.

Permalänk
Medlem

Vad trevligt test. Det tydligen bekräftas av vad jag har läst från andra datorforums om att bl.a. Arctic Cooling MX-2 och Arctic Silver Ceramique är bra val bland dagens kylpastor.

En notis: jag vet inte om någon här har noterat att Arctic Cooling MX-2 har en förväntad livslängd upp mot hela åtta år, enligt tillverkaren.

Jag har redan beställt hem lite MX-2 tillsammans med en ny processor till mitt befintliga datorsystem. Jag tänkte pröva MX-2 pastan själv och se om jag kan bli nöjd med den jag också. Jag har använt olika pastor tidigare ex. vanlig vit silicon/kisel pasta, Arctic Silver 3 och 5.

/Saint25

Permalänk

Jaja, hehe...
En polare köpte en jävla dyr kylpasta som man lackar på som nagellack. När jag fick "kleta" med hans kylpasta klagade jag på att han inte köpte den billigaste (MX-2) för att jag tänkte "kylpasta som kylpasta billigast är bäst, det kan väl inte vara så stor skillnad"

Permalänk
Medlem

Kör med AC MX-1 som ingår i AC Freezer 7 Pro... riktigt bra, har 44 grader idle på lägsta varvtal (800 RPM) och den når knappt 60 grader i load, men när den gör det kyls den snabbt ner till 50 grader då kylaren ökar fläkthastigheten.

E6400 @ 2.88 GHz

Så det blir definitivt MX-2 nästa gång.