Misslyckande installation av os... Några tips?

Permalänk
Medlem

Misslyckande installation av os... Några tips?

Hejsan swec!

Har spenderat kvällen att bygga ihop en dator till en kompis och försökt att installera både Windows XP och Ubuntu, tyvärr utan framgång...

Problemen började efter att datorn var ihopsatt och vi startade den. Datorn pep och gav ingen bild. Efter lite omflyttande av minnesmodulerna så kom vi iaf vidare och kom åt BIOS-setup:en.
Vi gick vidare med att försöka installera Windows XP, men installationsprogrammet hänger sig (eller skärmen blir svart) efter att alla drivrutiner är laddade. Det sista man ser är något om att NTFS-stöd laddas och ibland hinner man skymta något om "XP laddar/laddas/startar..." (minns inte exakt nu vad det stod och man hinner aldrig riktigt se). Skärmen tycks försöka ändra upplösning eller bildläge, men förblir svart.

Jag började efter detta ändra i BIOS och testa alla olika möjliga SATA-modes, men alla tycks resultera i samma fel. Testade en IDE-hårddisk istället för SATA, men ingen skilldnad. Likaså när jag stängde av acpi apic.

De sista försöken gjordes med ubuntu, men dess installationsprogram tycks sluta på ett ungefär likadant sätt som XP's. Efter lite laddande och när skärmen ska växla upplösning (tror jag) så hänger sig installationen med svart skärm.

Provade också en gammal debianskiva och kom då iaf till terminalen. Men hann inte testa så mycket mer där.

Om någon vänlig själ har minsta tips på var vi kan fortsätta felsökningen vore det väldigt uppskattat. Ska nämnas också att två XP-skivor är testade och en nybränd Ubuntu 7.10.

Hårdvaran datorn är byggd av är:
moderbord - Asus P5B SE
Processor - Q6600
Grafikkort - Asus Extreme GeForce 8600GT SILENT 512MB
Hårddisk - Samsung SATA 320GB
Ett Antec-chassi med 500W nätagg.
Samt en Samsung SATA DVD-brännare

Tack på förhand!

Permalänk

Kanske något fel på hårdvaran? Om det är helt nya prylar vet du ju inte om dom funkar eller har skadats.

Kan ju testa att sätta i en hårddisk med något OS som redan är installerat och se om samma sak händer.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Tack för svaret gamefreak...
Jag vet inte exakt vad felet är/var nu, men har tagit datorn till mig och provat på en annan skärm (kompisen har endast en TV med VGA-in) och installationen rullar nu på fint. Fel det kan ha varit är väl alltså TV eller möjligvis DVI till VGA-konverteraren.