Permalänk
Robot

mATX-nätdelshögtalare

Jag höll på och städade mitt rum en dag den här veckan, och hittade en bunt 95-watts mATX-nätdelar med 8-cm fläkt. Tänkte slänga dem, men när jag ställde en bredvid mellanregister/diskant-elementet på mina gamla högtalare, så såg jag att högtalarna passade ganska perfekt in i fläkthålet. Efter att ha rensat ut nätdelen, så behövde jag bara böja lite på metallbitarna som skruvhålen sitter på, och de passade perfekt. Till och med skruvarna för fläkten passade.

Alla hål i lådan ger inte särskilt bra förutsättningar för någon resonans, och därför låter de inte så mycket. Men om man sitter en halvmeter från dem, och de är kopplade till en någorlunda bra förstärkare, så låter de helt OK.

Elementen är tagna från en JVC BoomBlaster, och de är egentligen menade att få understöd av två sextums-basar. Skall bygga en låda för dem i vinter/vår. Effekten för dessa två är 15w per styck..

Besök albumet: mATX-nätdelshögtalare av Freezer7Pro

Permalänk

haha, tufft.

Permalänk
Inaktiv

5p. Lite små coolt. Funderat på att lacka?

Permalänk
Medlem

Nördvarning, 10p!

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
5p. Lite små coolt. Funderat på att lacka?

Näe, det skulle ta död på nördfaktorn i dem. Funderar på att göra sublåda av ett chassi nån gång. Skulle sätta mer tid på det

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

orginellt

Permalänk
Medlem

haha, coolt xD lacka blank svarta! ^^

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

nice 10p

Permalänk
Medlem

luftpumpande burkar. 3 p

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk

10P för iden men egentligen är det otroligt fult o korkat ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
10P för iden men egentligen är det otroligt fult o korkat ^^

Hehe, jo, det är det Men det är ju nördfaktorn som räknas

Och faktum är, att jag faktiskt andvänder dessa till att lyssna på musik med om natten, när jag inte kan andvända de större högtalarna jag har pga basen. Morsan blir galen av bas, lol. De har fint ljud, tro't eller ej...

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Inte direkt vackra men ändå tuffa och originella så det kan inte bli annat än 10p

Permalänk
Medlem

Fyll dem med dämpmareal coh ta bort orginalgallren och ersätt dem med dessa ( http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=221&session=7dc4396... ) så lär de låta betydligt bättre. För övrigt riktigt fina

Edit. Självklart 10p

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Gädra vad grym idé. Men Snälla! Lacka gärna om nätaggen så dom matchar förstärkaren!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Avstängd

T.ex den högra silver och den till vänster svart!

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Medlem

HAHAHAH har jag aldrig tänkt på! klyftigt 10p

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Hehe, jävligt häftigt. Lacka dom inte för då försvinner "nörd känslan" som någon sa.

Jag skulle nog själv aldrig komma på den iden, men hade jag gjort det så hade jag tejpat för alla övriga hål utom ett och stoppat in lite bomull.

Det värsta jag har gjort (i högtalarväg) är att fräsa ur en träkloss och limmat fast en högtalare i den. Använde den sedan som en intern högtalare i min dator ett tag.

Att bygga en baslåda i ett datorchassi har jag iallafall tänkt på. Men jag saknar tyvärr Både chassi och bas.

Lätt 10 P från mig för nördigheten!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Hehe, jävligt häftigt. Lacka dom inte för då försvinner "nörd känslan" som någon sa.

Jag skulle nog själv aldrig komma på den iden, men hade jag gjort det så hade jag tejpat för alla övriga hål utom ett och stoppat in lite bomull.

Det värsta jag har gjort (i högtalarväg) är att fräsa ur en träkloss och limmat fast en högtalare i den. Använde den sedan som en intern högtalare i min dator ett tag.

Att bygga en baslåda i ett datorchassi har jag iallafall tänkt på. Men jag saknar tyvärr Både chassi och bas.

Lätt 10 P från mig för nördigheten!

Han själv sa "nörd känslan"

och själva grejen tror jag är att det ska synnas att det är 2 nätagregat

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Han själv sa "nörd känslan"

och själva grejen tror jag är att det ska synnas att det är 2 nätagregat

Just precis! Det är liksom det som är poängen.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Avstängd

hahahaha, nice:P + före kreaktiviteten.

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk

fyll dom med något så låter det liter bättre iaf.

Permalänk
Medlem

ruskigt nördigt det här. lacka inte om högtalarna/nätaggen lacka istället om förstärkarn!! ironi..

10p bara för idén. det skulle blivit 3 om du var seriös.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Haha, så jävla snyggt.

Visa signatur

//I begynnelsen fanns enbart Yahoon.

Permalänk

Ganska kul sak faktiskt!

Permalänk

riktigt fina:D helt underbar ide:D men varför riva en sådan vacker skapelse som JVCs BoomBlaster?

Permalänk

Klockrent!

Permalänk
Avstängd

sött ^^ geeky

Visa signatur

-- === pLatinum === --

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge-e
riktigt fina:D helt underbar ide:D men varför riva en sådan vacker skapelse som JVCs BoomBlaster?

Farsan fick damp när hans CD hakade sig och kastade ut den genom fönstret på andra våningen. Tack gode gud att fönstret var öppet!

I princip allting blev totalförstört, utom högtalarna.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Hur coolt som hällst!!! LÄTT 10p du får inte inte inte måla om dom!!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Avstängd

ha ha va lite kul faktist har du dämpmaterial inuti dom ananrs låter det för skrälligt

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd