DDR2-kit på 8 gigabyte från OCZ

Permalänk
Melding Plague

DDR2-kit på 8 gigabyte från OCZ

För oss som inte riktigt är nöjda med bara 4 gigabyte minne i datorn har nu OCZ lanserat ett DDR2-kit med en total kapacitet på 8 gigabyte. DDR2-minnet är av typ PC6400 och har således en klockfrekvens på 800 megahertz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är detta verkligen nödvändigt?
Vilket spel idag kräver mer än 3-4 gb ram? O_o :S

Permalänk
Avstängd

Det spelet som jag tror kräver mest minne är Crysis och det går fint med 2 GB RAM som de rekommenderar för det. Kör med Vista utan problem!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

Vista kan väl bara se 3Gb om man nu inte kör 64 bitar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Det spelet som jag tror kräver mest minne är Crysis och det går fint med 2 GB RAM som de rekommenderar för det. Kör med Vista utan problem!

Ja skulle nog säga Flight simulator 10 men men..
Tycker dock de verkar rätt onödigt.

Permalänk
Medlem

Om jag alt-tabbar Hellgate: London ligger jag på 3GB minnesanvändning (Har 4GB totalt)

Redan nästa år borde vi se spel som utan problem effektivt kan använda 3GB minne i Vista (vilket då skulle betyda ~4GB användning om man alt-tabbar) Med andra ord: 8GB är knappast överdrivet.

Känns fint med 8GB ram i ett paket. Använder man Vista borde det verkligen inte vara några större problem att komma upp i den mängden.

Permalänk
Medlem

"Är detta verkligen nödvändigt?
Vilket spel idag kräver mer än 3-4 gb ram? O_o :S"

Vem sa att spela är det enda man kan göra på en dator?

Permalänk

Det är nödvändigt med 8GB RAM. När jag renderar i AE ex. kommer jag upp i 4GB på några sekunder.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haoko
"Är detta verkligen nödvändigt?
Vilket spel idag kräver mer än 3-4 gb ram? O_o :S"

Vem sa att spela är det enda man kan göra på en dator?

Du hann före. Liksom Photoshop kan aldrig få nog med minne. Vill man som jag ha en bra historik på vad man gjort och gärna arbeta med många lager i överdrivna upplösningar så känns det bra med ordentligt med minne.
Visst kanske inte photoshop ens då behöver 8Gb. Men jag har också för vana att lämna photoshop på för att behålla historiken medans jag spelar lite, firefox har jag alltid uppe med 5-20 sidor igång samtidigt. 4Gb blir snabb otillräckligt om man har sånna vanor.

Lite ironiskt att jag för tillfället bara har 1Gb.

Permalänk

Och som vanligt har svenska folket helt tappat läsförmågan då ungdomarna spelar istället för studerar...

OCZ säger att kitet är ämnat för datorspelare och för arbetsstationer.

EDIT: Och som boris skrev... firefox med minimum 15-20 sidor vill jag ha igång utan problem... brukar därför för att få minne över till spel välja att "avsluta process" så man kan välja att återställa flikarna när man startar det nästa gång... jävla skit mitt moderkort stödjer nog ändå inte mer än 4Gb... snyft

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scream112
EDIT: Och som boris skrev... firefox med minimum 15-20 sidor vill jag ha igång utan problem... brukar därför för att få minne över till spel välja att "avsluta process" så man kan välja att återställa flikarna när man startar det nästa gång... jävla skit mitt moderkort stödjer nog ändå inte mer än 4Gb... snyft

Det tricket använder man ju ibland. Tar ett tag att starta sedan, med den mer eller mindre obligatoriska uppdateringen som följer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haoko
"Är detta verkligen nödvändigt?
Vilket spel idag kräver mer än 3-4 gb ram? O_o :S"

Vem sa att spela är det enda man kan göra på en dator?

Tjaa med tanke på att dem skrev:

"OCZ säger att kitet är ämnat för datorspelare och för arbetsstationer."

och därmed nämnde datorspelare först så antar jag att dom syftade på dom i förstahand, därför undrade jag vilket spel just idag som tar såpass mycket ram.

Permalänk
Avstängd

Tacka och ta emot bara, när det kommer tyngre spel ska ni vara glada.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Orka

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du hann före. Liksom Photoshop kan aldrig få nog med minne. Vill man som jag ha en bra historik på vad man gjort och gärna arbeta med många lager i överdrivna upplösningar så känns det bra med ordentligt med minne.
Visst kanske inte photoshop ens då behöver 8Gb. Men jag har också för vana att lämna photoshop på för att behålla historiken medans jag spelar lite, firefox har jag alltid uppe med 5-20 sidor igång samtidigt. 4Gb blir snabb otillräckligt om man har sånna vanor.

Lite ironiskt att jag för tillfället bara har 1Gb.

Photoshop kan bara olyckligtvis använda 3GB eftersom det är en 32-bitars applikation. Synd det och hoppas att Adobe kommer med 64-bit stöd både för After Effects och Photoshop i CS4. Men visst, sitter man som du säger, med en bild med 70-80 lager och ca 50 i history state så börjar de springa upp lätt, speciellt när man sen sitter med flera sådana applikationer samtidigt.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Vid nästa OS från Microsoft som kommer lär vi väl behöva 6GB minne.
I början av detta året så läste jag om att Microsoft höll på med nytt OS.
Så vem vet när vi kommer behöva detta?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Jag köpte två st PC6400-kit på 4GB för ett tag sedan. Vad är skillnaden med att få 8GB i ett kit menar ni? att man blir helt utan minne om en sticka skulle gå sönder istället för att bli av med hälften? (om man tänker utnyttja garantin dvs)

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Inaktiv

Finns INGA spel idag som kräver 1/3 av denna minnesmängd. Kan dock komma till användning i photohsop eller videoprogram i höga upplösningar.

Permalänk
Medlem

nja, låter dumt, men om tillverkarna vet att folk börjar ha 4gb, och sedan 8gb, då kan de BÖRJA tillverka spel efter den nya standarden. Och då betyder det himla mycket.

Visst önskar man att varje spel gick att köra på 2gb, men det är nog också vad BF2 och alla "gammla" spel behövde. Nu kommer det växa flera gånger för att få hänga med.

MEn men, 4 gb ram = 2 tusen..

Det är faktiskt vad många betalade för 2 gb bara några månader sedan.

Permalänk
Hjälpsam

En del har som sagt nytta av så här mycket minne.

Men varför måste det vara nödvändigt innan man köper det?
Tänker ni likadant när det gäller nätagg, processor, grafikkort, kylning, hårddisk och överklockning.
Jag tycker det känns bra att ha i överkant, då är det säkerligen alldrig för lite och så räcker det ett tag framåt också.
Så är jag lite av datorentusiast också och jag misstänker att jag inte är ensam om det på detta forum.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

wasabi 4GB kostade 2000 för ett bra tag sedan.

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=85796
2x1GB för 340 kr på dustinhome nu.. 2 såna kit = 680 kr.

eller

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=242589
2x2GB för 806 kr på inwarehouse.

Lika bra att köpa hinkvis med ram för framtida bruk Tänk på era gamla datorer, vad mycket mer användbar den gamla AMD'n i garderoben skulle vara i nuläget om den haft 2GB minne i istället för 512MB t ex

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Finns INGA spel idag som kräver 1/3 av denna minnesmängd. Kan dock komma till användning i photohsop eller videoprogram i höga upplösningar.

Med vista går allt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte tacka nä till 8GB. ^^
Sitter med 4Gb i dagsläget och mer skadar aldrig.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Finns INGA spel idag som kräver 1/3 av denna minnesmängd. Kan dock komma till användning i photohsop eller videoprogram i höga upplösningar.

I hellgate london på vista så är det inga problem att komma över 3GB.

Permalänk
Medlem

"lulz" har jag för mig att det heter
Det lät precis likadant för... ja, fan ta mig, det har alltid låtit så här! "Vad fan skall du med 80mb sdram till?" frågade en yngling som borde varit tyst och gjort sitt jobb istället så sent som '96. Så ja, god vänner, vad fan skall ni med 80mb ram till? Vad fan skall ni med 1gb ram till? Och varför, o, varför känner jag rent spontant "äntligen!" när jag läser det här?
Klart grabben skall ha 8gb ram! Själv känner jag mig sugen på att köpa två sådana här kit Bara för sakens skull.

Permalänk

Någon som vet när dessa finns tillgängliga ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Fördelem med mycket ram är ju mest att skippa växlingsfilen på hårddisken helt och hållet. Eller Hur? Många spel får inte plats helt och hållet på Ramminnet. Speciellt inte så som Vista delar ut det till Grafikkortet och själv käkar ram.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Fördelem med mycket ram är ju mest att skippa växlingsfilen på hårddisken helt och hållet. Eller Hur? Många spel får inte plats helt och hållet på Ramminnet. Speciellt inte så som Vista delar ut det till Grafikkortet och själv käkar ram.

Finns en patch för det där med grafikkortet.
Man skall alldrig skippa växlingsfilen, men visst användas den mindre om man har mycket minne..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Man kan ju få 4*2GB PC6400 minnen för under tusenlappen. Kan täka mig att det här kittet är dubbelt så dyrt

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
Är detta verkligen nödvändigt?
Vilket spel idag kräver mer än 3-4 gb ram? O_o :S

Man kan väl köpa för framtiden också? tänk på att det har gått väldigt snabbt från 1 - 4 GB minne även om de flesta fortfarande har 2GB, men snart är ju 4 GB standard

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64