SweClockers foldinglag bland de hundra bästa

Permalänk
Medlem

Ska göra ett försök så får vi ser hur det går

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Edit: Oskar000, då har jag nog gjort något fel i configen, jag märker väldigt tydligt att jag har F@H igång.

Jag kör en process per kärna, idle priority, 70%, och sen en process på grafikkortet. Att programmen är igång är som sagt uppenbart, borde jag konfigurerat något annorlunda?

du har 2 kärnor? kör med en konsol och en GPU eller kanske bara en SMP-klient rakt av,
1950 Pro kommer inte över 600PPD utan klockning och 256MB-versionen hade faktiskt problem med en kännbar effekt på datoranvändandet iaf i början prova att ta bort en konsol först, om det inte hjälper är risken stor att det är GPU-klienten som jävlas (då får du kolla vidare på olika forum hur det löstes - mitt fungerar problemfritt)

något man kan tänka på är att F@H faktiskt kan använda en hel del minne, som det inte ger tillbaka riktigt lika lätt som CPUn - 1-2 klienter klarar alla moderna burkar utan vidare, men har man igång 3-4 så kan det ju sluka en egen gigg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
kan man bära med sig ett smp på ett sub och folda på jobbet???
har tillgång till tre nya delldatorer med godkänd mängd cpu-kraft ^^
(btw måste man vara online om man har laddat ner en wu?)

det går att bära med sig en komplett instalation och det går att ladda ner WU på burkA klient1 och bära workmappen till burkB och köra med klient1 där, sedan bära tillbaka och skicka iväg

enda nackdelen är att det faktiskt kräver en del användarinsats (starta, stäng av/koipera-kopiera-kopiera-kopiera/skicka)
fanns program som kunde ladda ner fler WUs samtidigt, men det var länge sen jag kollade på dom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
/satte precis igång mitt x1900xt som nu arbetar för swec
...
Nu kör jag dock bara 270 MHz på coren och värme är inget problem, men så fort man går upp i runt 600 MHz eller mer så blir det VARMT. Är lite rädd att kortet ska paja av att stå på så för länge.

Möjligen kör jag igång en CPU-klient också.

sluta fega, kör på full fart - dör den så är det bara bra ursäkt att uppgradera ju!
nä men seriöst - kolla vilka temperaturer den går i om du kör den på full rulle, är det under atlantens kokpunkt så kommer det leva till nästnästa GPU-uppgradering
på våra burkar (K8) så ger GPU-klienten i full fart dubbelt så mycket poäng som dubbla processorkärnor

(ha inte mer än en klient per kärna, GPU skall ha en egen)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ska väl skaffa en burk som kan stå 24/7 för att hjälpa till då

Permalänk

Blomkungen - vi väntar på att se vad ditt grafikkort egentligen klarar.....

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Det löser ingenting eller? Helt värdelöst!

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre är ett grafikkort än en processor i folding?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det går att bära med sig en komplett instalation och det går att ladda ner WU på burkA klient1 och bära workmappen till burkB och köra med klient1 där, sedan bära tillbaka och skicka iväg

enda nackdelen är att det faktiskt kräver en del användarinsats (starta, stäng av/koipera-kopiera-kopiera-kopiera/skicka)
fanns program som kunde ladda ner fler WUs samtidigt, men det var länge sen jag kollade på dom.

med det skall gå iaf. kopiera workmappen låter inget vidare jobbigt.
så jag slänger över mappen med programet och workmappen på mitt usb och foldar på jobbet från och med nästa vecka då ^^
skall installera några folders på denna datorn och ladda ner wus till dom och kopiera över. borde kunna klara ca 4-6wu:s i veckan om detta funkar.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Det löser ingenting eller? Helt värdelöst!

gå in och läs på deras hemsida.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Blomkungen - vi väntar på att se vad ditt grafikkort egentligen klarar.....

Foldar du själv? Om så är fallet - PM:a mig länk till din statistik så fixar jag din titel om du vill.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Och du har tillräcklig förståelse för vad det hela handlar om för att kunna backa upp ett sådant uttalande, förmodar jag?

Edit: Oskar000, då har jag nog gjort något fel i configen, jag märker väldigt tydligt att jag har F@H igång.

Jag kör en process per kärna, idle priority, 70%, och sen en process på grafikkortet. Att programmen är igång är som sagt uppenbart, borde jag konfigurerat något annorlunda?

Den orsak jag kan se är att grafikkorts klienten använde mycket cpu från 1 kärna utöver grafikkortet för att kontrollera grafikkortets beräkningar, detta kanske påverkar så testa att låta grafikkortsklienten få en kärna själv.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Foldar du själv? Om så är fallet - PM:a mig länk till din statistik så fixar jag din titel om du vill.

Eller så skickar man en förfrågan om titeln till Kanel som fixar det . Utan att man skickar Länk dessutom ..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Eller så skickar man en förfrågan om titeln till Kanel som fixar det . Utan att man skickar Länk dessutom ..

...och det tror du inte jag visste om eller? Frostyfrog kanske bara hade glömt bort att be om en Folding-titel.

Sen om man skriver vilket användarnamn man använder eller länk, spelar det någon roll? Nej precis tänkte väl det.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
...och det tror du inte jag visste om eller? Frostyfrog kanske bara hade glömt bort att be om en Folding-titel.

Sen om man skriver vilket användarnamn man använder eller länk, spelar det någon roll? Nej precis tänkte väl det.

Jag ger mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
sluta fega, kör på full fart - dör den så är det bara bra ursäkt att uppgradera ju!
nä men seriöst - kolla vilka temperaturer den går i om du kör den på full rulle, är det under atlantens kokpunkt så kommer det leva till nästnästa GPU-uppgradering
på våra burkar (K8) så ger GPU-klienten i full fart dubbelt så mycket poäng som dubbla processorkärnor

(ha inte mer än en klient per kärna, GPU skall ha en egen)

jag drog faktiskt senare upp klocken till 621 MHz (standard 3d klock) och lät den stå så över natten. öppnar jag chassit och drar upp fläkten till 100% så ligger load på runt 70 grader (om jag inte gör det får jag runt 80 grader). så nu fegar jag inte!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Nu kör jag detta på 3 burkar på jobbet (2 servrar) Dom står på konstant.
Sen blir det på 3 burkar hemma.
Samlas all statistik om man skriver samma användarnamn? (och självklart lagnamn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Finns flera anledningar till varför man inte foldar, men dedär är nog det sämsta. Gråter du för varje glödlampa som är tänd också?

Vilka andra finns det? De är ju 'Nice' processer?

Jag gråter inte direkt över glödlampor nej, eh, men såklart ser jag till att inte ha lampor på i onödan? Lika lite som jag kör torktumlaren konstant?

Dels drar en idle maskin såklart mindre ström än en som arbetar för fullt tjut, men den större skillnaden är om man normalt skulle stänga av maskinen varje natt men inte gör det för att den ska få stå och vecka.

Problemet är väl att en populär anledning att ha maskinen på om natten är att tanka ner saker, och detta kräver ju inte värst mycket ansträngning av maskinen, så då kan man lika gärna ha cool and quiet eller speedstep igång för att minimera störmförbrukningen.

Ang. vad för slags el använder; det verkar lite förbålt svårt att få se hur stor mängd som är importerad, men det som importeras är väl inte helt rent :

"Sveriges energibehov täcks dels av importerad energi – främst olja, kol, naturgas och kärnbränsle - dels av inhemsk energi i form av vattenkraft, ved och torv samt restprodukter i skogsindustrin (bark och lutar)."
http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Statistik/Elaret/Energian...

Jag tror dock att dessa veckprojekt är delvis av godo åtminstone(och nördigt fascinerade), så halvgrattis åt er hursomhelst

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
jag drog faktiskt senare upp klocken till 621 MHz (standard 3d klock) och lät den stå så över natten. öppnar jag chassit och drar upp fläkten till 100% så ligger load på runt 70 grader (om jag inte gör det får jag runt 80 grader). så nu fegar jag inte!

Vadå 70 grader är bra temp och 80 grader är helt ok för X19XX serien och kortet ska inte ta den minsta skada av det.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Vilka andra finns det? De är ju 'Nice' processer?

Jag gråter inte direkt över glödlampor nej, eh, men såklart ser jag till att inte ha lampor på i onödan? Lika lite som jag kör torktumlaren konstant?

Dels drar en idle maskin såklart mindre ström än en som arbetar för fullt tjut, men den större skillnaden är om man normalt skulle stänga av maskinen varje natt men inte gör det för att den ska få stå och vecka.

Problemet är väl att en populär anledning att ha maskinen på om natten är att tanka ner saker, och detta kräver ju inte värst mycket ansträngning av maskinen, så då kan man lika gärna ha cool and quiet eller speedstep igång för att minimera störmförbrukningen.

Ang. vad för slags el använder; det verkar lite förbålt svårt att få se hur stor mängd som är importerad, men det som importeras är väl inte helt rent :

"Sveriges energibehov täcks dels av importerad energi – främst olja, kol, naturgas och kärnbränsle - dels av inhemsk energi i form av vattenkraft, ved och torv samt restprodukter i skogsindustrin (bark och lutar)."
http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Statistik/Elaret/Energian...

Jag tror dock att dessa veckprojekt är delvis av godo åtminstone(och nördigt fascinerade), så halvgrattis åt er hursomhelst

Finns säkert massor av anledningar, allt från att man inte tror på projektet till att man tycker att klienten är kass.

Det som stör mig är att elförbrukningen plötsligt är så viktig när det gäller folding. Jag har exempelvis aldrig sett någon rekommendera en mindre TV i forumet av samma anledning, eller att man inte ska välja ett snabbt grafikkort för att det drar mer ström. Sila mygg och svälja kameler.

(Dessutom är det så att idén bakom folding är att man ska donera cpu-kraft när datorn ändå står på, och då innebär det bara 20-30% högre elförbrukning vilket oftast är ungefär lika mycket som en extra glödlampa.)

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Finns säkert massor av anledningar, allt från att man inte tror på projektet till att man tycker att klienten är kass.

Det som stör mig är att elförbrukningen plötsligt är så viktig när det gäller folding. Jag har exempelvis aldrig sett någon rekommendera en mindre TV i forumet av samma anledning, eller att man inte ska välja ett snabbt grafikkort för att det drar mer ström. Sila mygg och svälja kameler.

(Dessutom är det så att idén bakom folding är att man ska donera cpu-kraft när datorn ändå står på, och då innebär det bara 20-30% högre elförbrukning vilket oftast är ungefär lika mycket som en extra glödlampa.)

Heh, personligen bryr jag mig om elförbukning av både TV och grafikkort också. Men man kan inte alltid peka på större bovar. 'Alla bäckar små'

Och jo, tanken är ju att man ska ha det igång när datorn ändå är det men jag får ändå känslan av att det finns dom som har den igång extra mycket just pga folding.

Även om det inte vore det är en glödlampa en glödlampa

http://saf.bio.caltech.edu/saving_power.html har tre rätt intressanta fallstudier där nere mot slutet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

tänkte va duktig och gå med... men kommer upp ett fel medelande och i den svarta rutan står det att den stött på ett fel för att jag har en kärna istället för 2, men det borde gå ändå...
(tycker jag iallafall) Har även läst att mitt x1900xt kan köra det men hur jag får den till att fungera fattar jag ej heller, någon som har något förslag vad jag gör för fel? eller ska jag gå och "låna" mammas 2 kärniga processor?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk

Ett tips kan ju vara att konfigurera sin klient att ta i mot mer krävande Wu's om man så vill. Då får man en massa bonuspäng som tack.

Mer krävande wu's kan vara sånna som blir stora när de är klara och därför tar mer bandbredd när man laddar upp dem (hey, det är inte ens 100 MB varannan dag). Eller att de förbrukar mer minnen. Står mer om allt det här i FAH FAQn.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
du har 2 kärnor? kör med en konsol och en GPU eller kanske bara en SMP-klient rakt av,
1950 Pro kommer inte över 600PPD utan klockning och 256MB-versionen hade faktiskt problem med en kännbar effekt på datoranvändandet iaf i början prova att ta bort en konsol först, om det inte hjälper är risken stor att det är GPU-klienten som jävlas (då får du kolla vidare på olika forum hur det löstes - mitt fungerar problemfritt)

något man kan tänka på är att F@H faktiskt kan använda en hel del minne, som det inte ger tillbaka riktigt lika lätt som CPUn - 1-2 klienter klarar alla moderna burkar utan vidare, men har man igång 3-4 så kan det ju sluka en egen gigg...

Ja, jag kör en klient (ej smp) per kärna på min E4400, sen en GPU-klient på grafikkortet (alla konsol-varianten). Jag misstänker att det är GPU-klienten som bråkar, då symptomen påminner väldigt mycket om hur en dator beter sig om man inte har några drivrutiner för grafikkortet installerade.

Menar du att jag ska byta ut CPU-klienterna mot en SMP-klient? Jag läste lite om det, och det verkade inte som den var byggd för att köras på en dualcore?

Edit: Sen undrar jag hur vanligt det är att man får "EARLY_UNIT_END" pga små WU's? Jag har fått det på alla mina WU's hittills med CPU-klienten, men enligt F@H-sidan har jag gjort 13 WU's sen igårkväll. Så har jag instabilitetsproblem, eller har jag helt enkelt bara fått små WU's?

Permalänk
Medlem

Hur många här har tillgång till lite vassare saker på jobbet? Vi skulle kunna satsa på någon slags pik nu över helgdagarna om utrustningen ändå inte används... Själv kan jag nog sätta en hel del datorer i arbete temporärt.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Foldar du själv? Om så är fallet - PM:a mig länk till din statistik så fixar jag din titel om du vill.

Heh, jo, men jag har knackat WUs åt TS de senaste 3 åren.. därför får jag inte ha nån folding-skylt under namnet (sitter på lite väl seg burk för att byta lag dessutom)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluxor
tänkte va duktig och gå med... men kommer upp ett fel medelande och i den svarta rutan står det att den stött på ett fel för att jag har en kärna istället för 2, men det borde gå ändå...
(tycker jag iallafall) Har även läst att mitt x1900xt kan köra det men hur jag får den till att fungera fattar jag ej heller, någon som har något förslag vad jag gör för fel? eller ska jag gå och "låna" mammas 2 kärniga processor?

var det en SMP-version du försökte med? de skall inte funka på enkelkärniga.
Du sitter på en 3500+ och ett x1900XT rätt? det som kommer ge mest poäng - det enda vi egentligen kan mäta prestanda i, är att ha igång en GPU-klient (och skippa cpu-klienten)
bara att ladda ner grafisk-GPU version, installera i egen mapp (försök INTE att instalera GPU-klienten som service - windows tillåter det inte) och köra igång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Menar du att jag ska byta ut CPU-klienterna mot en SMP-klient? Jag läste lite om det, och det verkade inte som den var byggd för att köras på en dualcore?

Edit: Sen undrar jag hur vanligt det är att man får "EARLY_UNIT_END" pga små WU's? Jag har fått det på alla mina WU's hittills med CPU-klienten, men enligt F@H-sidan har jag gjort 13 WU's sen igårkväll. Så har jag instabilitetsproblem, eller har jag helt enkelt bara fått små WU's?

det jag syftade på var att du skulle prova köra med en (vanlig) CPUklient + GPUklienten

angående 13WUs på en kväll så är den första gissningen överklockningsproblem, nästan inget annat kan crasha så många WUs så fort

ToWy - tänk på att en klient endast kan ha en WU "nerladdad för arbete" dvs de klienter som du "exporterar" till jobbet får inte köra något eget arbete under tiden
(enklast att inte använda dom...kommer inte ihåg om fah-mon och liknande program kunde lösa det smidigare)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

hur fungerar det med folding på en vps som kör linux (debian tror jag).
finns det en klient för linux och ungeför hur mycket ram och bandbredd tar den?

edit: hittade en linuxclient men undrar fortfarande hur det är med ram och bandbredd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
finns det en klient för linux och ungeför hur mycket ram och bandbredd tar den?

beror lite på vilka uppgifter den får (hur snabb burken är)
allt under K8/P4 3ghz+ kommer troligtvis bara få små WUs (som i windows drar 20MB ram)
K8 och C2D kan få dom större som i win drar 150MB, riktigt snabba och SMP-klienter kan få större WUs... har inte träffat på dom själv, men blir inte förvånad om de kunde ta 500MB eller mer.
jag har ingen aning hur minnesbehovet i linux ser ut, men det lär vara i samma stil

bandbredd? menar du internet-åtkomsten?
kanske 10MB in, 10MB ut per dag med en snabb burk?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
beror lite på vilka uppgifter den får (hur snabb burken är)
allt under K8/P4 3ghz+ kommer troligtvis bara få små WUs (som i windows drar 20MB ram)
K8 och C2D kan få dom större som i win drar 150MB, riktigt snabba och SMP-klienter kan få större WUs... har inte träffat på dom själv, men blir inte förvånad om de kunde ta 500MB eller mer.
jag har ingen aning hur minnesbehovet i linux ser ut, men det lär vara i samma stil

bandbredd? menar du internet-åtkomsten?
kanske 10MB in, 10MB ut per dag med en snabb burk?

ok, har bara 128mb ram som ska delas med några ventriloservrar och ircbotar. Får väl intstallera och testa helt enkelt

Permalänk
Medlem

det här är så jävla sjukt coolt att det nästan känns orimligt : )

power to the people yeah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
det jag syftade på var att du skulle prova köra med en (vanlig) CPUklient + GPUklienten

angående 13WUs på en kväll så är den första gissningen överklockningsproblem, nästan inget annat kan crasha så många WUs så fort

Det sög ju, eftersom jag inte har den överklockad en endaste liten hertz. =/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Det sög ju, eftersom jag inte har den överklockad en endaste liten hertz. =/

ok..... det var ju lite konstigare...
eller nä, det är inte det minsta konstigt om du har 2 klienter som kör med machine-ID# 1, så trashar den WUs eftersom den läser från fel (varandras) work-mapp
troligtvis en av cpu-klienterna och GPU-klienten som är inställda så, kan ändras i "advanced config"

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life