Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Super Talent lanserar SSD-hårddiskar på 256 gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Super Talent lanserar SSD-hårddiskar på 256 gigabyte

Super Talent har idag lanserat ett par nya SSD-hårddiskar med lagringskapaciteter på 256 gigabyte. Till skillnad från de flesta andra SSD-hårddiskar på marknaden använder dessa en formfaktor på 3,5 tum.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och priset?

Permalänk
Medlem

Priset? = högt

Precis vad jag vill ha. Det är inte bara 2.5tum som kommer behövas.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant till tex htpc eller annat "tyst" system

Men som sakt priset avgör....

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Helt klart intressant till tex htpc eller annat "tyst" system

Men som sakt priset avgör....

Ja speceillt om du är ute efter en htpc som ör extremt dyr:P

Man jag håller med dig. iallafall om ett eller ett par år så kommer nog dessa finnas hos en hel del konsumenter.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt att inte uppge priset på så här dyra pjäser...

Permalänk
Medlem

Låt priserna börja falla på SSD snart så att det kan komma ner i priser som vi vanliga dödliga kan/vill betala för en hårddisk. Säg denna hårddisk för typ 1000-1500kr hade varit ett solklart köp

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Sökte en del men hittade inte. Vill se hur dessa SSD diskar presterar jämfört med en vanlig hederlig SATA disk på 7200rpm.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Vad kan man gissa på för pris då? 10-15 tusingar...mer?

Jag skulle vilja se några prestandatester med SSD-diskar. Laddningstider och applikationsprestanda. Det är ju verkligen ett steg i rätt riktning. Den enda mekaniska delen som är kvar nu är den optiska läsaren i burken man har. Det blir kul att se hur det ser ut på marknaden om 1 år med SSD-diskar. Nästa jul blir kul

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

ssd har framförallt mcyket lägre reponstider - eftersom de inte har rörliga delar.

ssd är tysta

ssd drar mindre ström

(ssd har även högre skriv och läshastiget. )

Visa signatur

e6600 @ 3000Mhz - AC Freezer 7 - P5b - OCZ SLi-Ready 4096 MB PC6400 - XFX 8800GT @ 690Mhz - vf900 - Corsair 450vx - 500 + 250 GB Samsung SATA - 250 GB PB USB - Gigabyte Poseidon - 22" Acer

Permalänk
Medlem

Skulle ha vart lite intressant om tex sweclockers gjorde ett test på ett system
med flera olika diskar:

(Då menar jag tex bara en standard installation och klocka hur lång tid
det tar för systemet att boota upp...)

(På diskarna med "skivminnen" skall man ju givetvis tänka på den sk sweetpointen (dvs ytterst på skivan desto större disk desto mindre behöver läs huvudet röra sig)

#1 - testar med en nyare sata 7200rpm disk typ 320gb o uppåt

#2 - testar med en nyare sata 10000rpm disk typ 150gb raptor

#3 - Samt en ssd disk och se hur stor prestanda skillnad det blir....

Och jonazz ja du har rätt det kommer inte att vara billigt i början för en sådn disk utan svindyrt

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

... Kan de inte släppa prisuppgifter/få ut produkterna på marknaden ist för att släppa nya häftigare saker? Blir det inte lite dyrt i längden att bara utveckla nytt och inte sälja?

(Jag vill ha!!!)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de törs släppa prisuppgifter tippar på att de skrämmer iväg köparna då

Ja jag vet vad jag vill ha i julklapp nästa år en SSD disk mums

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
(Då menar jag tex bara en standard installation och klocka hur lång tid
det tar för systemet att boota upp...)

Är så extremt mycket annat som spelar roll vid uppstart, hårddisken har inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Min bärbara, med en ssd från Sandisk, laddar in Vista Business på ungefär 30 sekunder. Det tar bra mycket längre tid på min stationära med raptor-hårddisk, mer RAM och snabbare CPU.

Intressant videoklipp som visar boot med en Mtron-SSD.
http://svtsnake.com/ssd.mpeg

Visa signatur

Medgrundare av https://www.prisjakt.nu Driver idag sajten https://www.car.info

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Skulle ha vart lite intressant om tex sweclockers gjorde ett test på ett system
med flera olika diskar:

(Då menar jag tex bara en standard installation och klocka hur lång tid
det tar för systemet att boota upp...)

(På diskarna med "skivminnen" skall man ju givetvis tänka på den sk sweetpointen (dvs ytterst på skivan desto större disk desto mindre behöver läs huvudet röra sig)

#1 - testar med en nyare sata 7200rpm disk typ 320gb o uppåt

#2 - testar med en nyare sata 10000rpm disk typ 150gb raptor

#3 - Samt en ssd disk och se hur stor prestanda skillnad det blir....

Och jonazz ja du har rätt det kommer inte att vara billigt i början för en sådn disk utan svindyrt

Finns ju flera test runt om på nätet: 32gb mtron är ju till ex. kusligt rask. Men hastigheten skiljer sig åt rätt ordentligt bland de olika. De som finns att köpa för oss är naturligtvis rätt sega.
Nej när priset för en kvick 64gb ligger runt 1500-2000kr då köper jag.

Permalänk
Medlem

detta är framtiden, bort med alla mekaniska diskar som inte håller mer än några månader!

kanon! hoppas nu det kommer många dickar fort och att priset sänks fort...:P

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Låt priserna börja falla på SSD snart så att det kan komma ner i priser som vi vanliga dödliga kan/vill betala för en hårddisk. Säg denna hårddisk för typ 1000-1500kr hade varit ett solklart köp

det hade ju varit extremt billigt:P Säg denna hårddisk för 2500 så hade det redan där varit billigt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

men mekaniska diskar har sin charm

surrar fint, den lever ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
det hade ju varit extremt billigt:P Säg denna hårddisk för 2500 så hade det redan där varit billigt.

jo visserligen hade det varit förhållandevis billigt men jag tvivlar på att jag hade köpt en ssd för 2500kr.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag hade nog köpt en SSD för 3000...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk

Denna i en bärbar datorn eller annan bärbar hårdvara. *dräggel*

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

8-12st såna i min filserver o jag hade varit glad

Permalänk
Hedersmedlem

jag hade varit glad med 1 till 2st i min dator.. pluss ett riktigt kontrollerkort som grejjar hastigheterna.

120MB/sec är ju ganska bra för en Mtron 7000 disk på 32GB

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Trevligt att se nya produkter på det här området. Hårddiskar är bygger ju på en väldigt gammal teknik som borde bytas ut, precis som med förbränningsmotorer.

Permalänk
Inaktiv

Hastigheten på denna?

Permalänk
Medlem

En sådan här i en digitalbox hade jag inte tackat nej till.

När 32 eller 64 gigabytes diskarna börjar komma ner till 4-5000kr , då börjar det bli intressant.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
En sådan här i en digitalbox hade jag inte tackat nej till.

När 32 eller 64 gigabytes diskarna börjar komma ner till 4-5000kr , då börjar det bli intressant.

Men det finns ju redan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238394

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Windows XP SSD vs HDD boot time:
http://www.techeblog.com/index.php/tech-gadget/video-ssd-vs-h...

Edit:
Ok, det ser ut som filmen inte finns tillgänglig längre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men det finns ju redan: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=238394

2380:- är ju faktiskt helt ok för en snabb och knäpptyst disk...och 32bg räcker och blir över som systemdisk åt mig...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home