Microsoft släpper Windows Server 2008

Permalänk
Melding Plague

Microsoft släpper Windows Server 2008

Microsoft släppte nyligen den första versionen (RC1) av sitt serveroperativsystem Windows Server 2008. De har lagt ut flera testversioner (Standard, Enterprise och Datacenter) som fungerar i trettio dagar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det rekommenderade kravet på minne verkar vara i högsta laget.

Permalänk
Medlem

Det är då vad jag rekommenderar till Vista också. Snarare att de är uppriktiga med vad man bör ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Det är då vad jag rekommenderar till Vista också. Snarare att de är uppriktiga med vad man bör ha.

Jo iofs sant men de känns konstigt att man behöver lika mkt minne som i vista.

Permalänk
Medlem

Jag kör RC1 på min andra partition. Tycker den var riktigt bra faktiskt som desktop-os också.
Det är som att köra Vista utan allt kraffs, slog på Desktop experience, aktiverade Themes tjänsten och kör Aero. Man slipper Vistas jäkla tuggande på hårddisken efter uppstart(även om man avaktiverat det mesta) men det gav mig 500p mindre i 3DMark06 jämfört med XP.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på varför MS insisterar på att släppa alla sina system i fytioelva olika varianter hela tiden... Jag menar, det finns väl en anledning till att det heter Win2008 Server och inte bara win 2008? Vista finns i fler varianter än det möjligen kan finnas användning för, och ska MS server-OS skall alltså delas upp i iallafall 3 underkategorier... Skulle inte förvåna mig om nästa desktop-OS från MS kommer i olika varianter beroende på om man vill ha grön, röd, blå eller gul bakgrund från början samt ytterligare 20 modeller beroende på om man tänkt använda wordpad eller notepad mest...

Vad är det för fel på att släppa en enda version, med valbara komponenter?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Det är för att du skall slippa betala för det du inte använder.. så att alla kan köpa och så att microsoft kan bli rika

Permalänk
Medlem

Verkar intressant.. ska bli väldigt spännande att testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Det är för att du skall slippa betala för det du inte använder.. så att alla kan köpa och så att microsoft kan bli rika

Apple lyckas fint, även de flesta linux-distar. En desktopversion och en serverversion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är lite nyfiken på varför MS insisterar på att släppa alla sina system i fytioelva olika varianter hela tiden... Jag menar, det finns väl en anledning till att det heter Win2008 Server och inte bara win 2008? Vista finns i fler varianter än det möjligen kan finnas användning för, och ska MS server-OS skall alltså delas upp i iallafall 3 underkategorier... Skulle inte förvåna mig om nästa desktop-OS från MS kommer i olika varianter beroende på om man vill ha grön, röd, blå eller gul bakgrund från början samt ytterligare 20 modeller beroende på om man tänkt använda wordpad eller notepad mest...

Vad är det för fel på att släppa en enda version, med valbara komponenter?

Problemet är väl att man då bara kan ta _ett_ fast pris för produkten; genom att släppa fyrtioelva varianter så kan man oxå ta fyrtioelva olika priser. Det är alltså enklare att släppa en "billig" version för vanliga användare och en dyrare för mer professionella användare.

Nu finns det hju iof inte fyrtioelva varienter, för t.ex. Vista hittar jag bara 4 varianter: Home Basic, Home Premium, Business, Ultimate. Finns där några andra?

Det andra problemet med en enda version, med valbara komponenter, är väl oxå att man inte lika enkelt kan använda operativsystemet för att bundla/pusha sina egna produkter. Det skulle då oxå bli enklare för 3e-parts program att pusha för att Microsoft inte skulle få bundla sina program iom att det är så pass enkelt att plocka undan dem (se exempelvis Media Player och Internet Explorer som enligt Microsoft absolut inte kan avinstalleras).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Apple lyckas fint, även de flesta linux-distar. En desktopversion och en serverversion.

Apple tjänar inte så mycket på mjukvaran, det är istället hårdvaran som är lukrativ, så Apple har inte samma problem att ta rätt betalt för rätt komponenter. Om Apple-OS skulle finnas för vanliga PC-datorer skulle det säkert finnas "fyrtioelva" varianter där oxå.

Linux är gratis och open-source, där kan man plocka bort det man inte behöver/vill ha, och där finns givetvis inte samma problem att prissätta produkten.

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta system vara och spela på? Har testat det i Server 2003 men det fungerade knappt alls =/.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Hur kommer detta system vara och spela på? Har testat det i Server 2003 men det fungerade knappt alls =/.

Med tanke på att det är ett "Server-OS" och inte riktat åt vanliga arbetsdatorer så är det ju inte så förvånande om spelstödet är litet.

Server 2003 hade ju ett alldeles ypperligt spelstöd. Efter att man hade fixat o trixat så att det nästan var som en XP-installation.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Problemet är väl att man då bara kan ta _ett_ fast pris för produkten; genom att släppa fyrtioelva varianter så kan man oxå ta fyrtioelva olika priser. Det är alltså enklare att släppa en "billig" version för vanliga användare och en dyrare för mer professionella användare.

Nu finns det hju iof inte fyrtioelva varienter, för t.ex. Vista hittar jag bara 4 varianter: Home Basic, Home Premium, Business, Ultimate. Finns där några andra?

Det andra problemet med en enda version, med valbara komponenter, är väl oxå att man inte lika enkelt kan använda operativsystemet för att bundla/pusha sina egna produkter. Det skulle då oxå bli enklare för 3e-parts program att pusha för att Microsoft inte skulle få bundla sina program iom att det är så pass enkelt att plocka undan dem (se exempelvis Media Player och Internet Explorer som enligt Microsoft absolut inte kan avinstalleras).

Apple tjänar inte så mycket på mjukvaran, det är istället hårdvaran som är lukrativ, så Apple har inte samma problem att ta rätt betalt för rätt komponenter. Om Apple-OS skulle finnas för vanliga PC-datorer skulle det säkert finnas "fyrtioelva" varianter där oxå.

Linux är gratis och open-source, där kan man plocka bort det man inte behöver/vill ha, och där finns givetvis inte samma problem att prissätta produkten.

Sedan när har MS haft några problem att "prissätta" sina produkter? Det är ju bara att följa samma trappa som 90% av all annan mjukvara. "Dyr -> Dyrare -> Snordyr -> Ännu värre -> Absurt" och börja uppifrån...

Men nej, skämt åsido. Ett enda pris kan ju omöjligt vara ett problem. MS starka sida är ju inte retail-försäljning, och de som köer ett WinOS som retail har ju i min erfarenhet vett nog att inte köpa de billiga skräpvarianterna som i bästa fall är en dyrare variant på kryckor. Men undantag finns säkert. Inte heller lär ju valbara komponenter vara ett problem. En sak MS får skit för är ju att det INTE går att välja bort saker utan att det bundlas. 3e-parutvecklare skulle ju få det svårare om MS lät sina användare välja, eftersom de då inte skulle kunna komma med "orättvis fördel" som argument mot MS bundling. Men visst, jag förstår din poäng.

Så säg istället att de ger en ett val vid installation "Enkel, standard, avancerad" där olika saker läggs med... vad skulle vara fel i det istället för att släppa varje sak för sig?

Och du vill nog ändra det andra citatet, det var inte jag som skrev det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fick en 180 dagars version av microsoft på dreamhack. Som jag är väldigt nöjd med det, ska ska bara spara pengar så jag kan köpa det eller iallafall vista nu när dagarna tar slut.

Det var en föreläsare på våran skola som sa att det "riktiga" släpps samtidigt i hela världen förutom just i sverige för vi har sportlov, och därför släpps en vecka senare här, någon som vet hur pass detta stämmer?

Sen en sista fråga, någon som vet hur man får tag i windows mediaplayer 11 till min 180 dagars verison, eller måste jag boota om till xp varje gång jag behöver det?

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Hur kommer detta system vara och spela på? Har testat det i Server 2003 men det fungerade knappt alls =/.

Vill du prompt lira med server2k3 under huven kan jag bara hänvisa dig till winxp x64
Det finns dock några schyssta workarounds för att få spel att fungera som de skall i server2003, d.v.s. göra om det till en vettig workstation. Liknande workarounds lär dyka upp för server2k8

Permalänk
Medlem

Det är otroligt lätt att göra om 2008 till workstation, kolla under "features" i "server manager" .. bara att lägga till där så får man Aero, MediaPlayer, Ljud osv osv ....

btw, spel fungerar utmärkt!

edit. en showstopper är att vissa program kollar vilket OS man har, och de fattar naturligtvis inte vad "server 2008" är för någonting och vägrar installera sig, typiska exempel är antivirus och brandväggar, jag kör Antivir Server som antivirus för det var det enda jag hittade som funkade och inte kostade skjortan ...

edit2. jag fick 9411 i 3DMark06, har fått 9544 som bäst i XP, så särskilt stor skillnad är det inte ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är otroligt lätt att göra om 2008 till workstation, kolla under "features" i "server manager" .. bara att lägga till där så får man Aero, MediaPlayer, Ljud osv osv ....

btw, spel fungerar utmärkt!

edit. en showstopper är att vissa program kollar vilket OS man har, och de fattar naturligtvis inte vad "server 2008" är för någonting och vägrar installera sig, typiska exempel är antivirus och brandväggar, jag kör Antivir Server som antivirus för det var det enda jag hittade som funkade och inte kostade skjortan ...

edit2. jag fick 9411 i 3DMark06, har fått 9544 som bäst i XP, så särskilt stor skillnad är det inte ...

Det måste funka!!! Winamp, Vlc, nod32, ventrilo, alla godingar lixom! DX10 funkar till server2k8 hoppas jag, så slipper man skaffa äckelVista och NEJ, jag struntar i hur bra ni tycker Vista är!

Permalänk
Medlem

Jag har kört RC0 några månader på en spelserver och den har funkat klockrent stabilt. Vad är nytt i RC1, och kan man uppgradera eller är det nyinstallation som gäller?

Serienummer får man gratis av Microsoft när man reggar sig på betasajten, och då funkar maskinen ett halvår har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle ladda hem RC1an å testa på min server men det var RC0 som MS länkade på sina sidor, RC1an kanske inte har riktigt kommit ut än?

Undrar om man kanske kan få SPDIF att funka på sitt X-FI i Server 2008 för det verkar ju vara stört omöglish med Vista

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Det måste funka!!! Winamp, Vlc, nod32, ventrilo, alla godingar lixom! DX10 funkar till server2k8 hoppas jag, så slipper man skaffa äckelVista och NEJ, jag struntar i hur bra ni tycker Vista är!

Jag tycker din kommentar är lite motsägande då Vista och Server 2008 i stort sett är samma kärna. Precis som Server 2003 är i stort sett samma kärna som XP. Så ännu en gång, vad ville du få ut av den kommentaren?

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Linux är gratis och open-source, där kan man plocka bort det man inte behöver/vill ha, och där finns givetvis inte samma problem att prissätta produkten.

Open-source ja (än om Ubuntu börjat med några märkliga utflykter med stängd kod), men gratis nej, alltså inte som regel. Det beror helt på vilken support och vilket stöd du vill ha. När det gäller server lösningar så kan knappast Red Hat eller Novell anses vara gratis.

I övrigt är jag överraskad att ingen reagerar på hur Microsoft till slut har retirerat och börjat införa Unix-liknande lösningar: kopian av bash-terminalen och hur "Server Core" uppenbarligen visar att det finns en marknad för det som Microsoft tidigare ansåg att ingen ville ha. Virtualiseringen är väl i och för sig ett måste, ett område där Microsoft ligger efter och jag tvivlar på att de hinner ifatt.

Jag tycker det här är ganska festliga nyheter, än om inte 2008 ligger på min önskelista.

Permalänk
Medlem

Om man skall vara petig så är Server 2008 samma kärna som Vista SP1, alltså en förbättring(förhoppningsvis) mot "vanliga" Vista.

Annars är den största "förbättringen" att ett ton av onödiga tjänster är avstängda by default i Server 2008 så att man inte behöver fördjupa sig i vilka man vill stänga av. Istället är det tvärtom, att man bara slår på de tjänster man absolut behöver när behovet uppstår.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Jag tycker din kommentar är lite motsägande då Vista och Server 2008 i stort sett är samma kärna. Precis som Server 2003 är i stort sett samma kärna som XP. Så ännu en gång, vad ville du få ut av den kommentaren?

Nja server 2003 och xp 64 har samma kärna.

Permalänk
Avstängd

Varför vill man ha ServerOS för att spela? Begriper inte det där riktigt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Köper alla operativsystemen här??

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zebtheman68
Nja server 2003 och xp 64 har samma kärna.

Han skrev "i stort sett", vilket stämmer.

Men den tidigare kommentaren visar väl bara hur lätt det är att hata en produkt, och älska en annan, även om det är "i stort sett" samma sak under huven (med kommande SP1). Ironi och okunskap är roligt.

Men nu blir jag väl uppläxad på något bara för det.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Köper alla operativsystemen här??

Vad gäller Server 2008 har vem som helst kunnat prova RC0 minst fram till 7 April 2008. Det har pågått ett tag nu. En del har fått en nyckel som gäller i 180 dagar.

Efter den tiden så är det många här som har tillgång genom Academic Alliance, MSDN eller Technet.

För övriga, ja, server 2008 kommer att vara för dyrt att köpa för en gamer att ha som workstation. Home Server kanske kan vara nåt att titta på, vet inget om det eller priser.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Varför vill man ha ServerOS för att spela? Begriper inte det där riktigt.

Efter vad jag läst så går det lika bra att spela i Server 2008 som i Vista och Server 2008 har ju den fördelen att det är stabilare samt att du kan slå av mer funktioner i det.

När jag testade Longhorn Beta 2 så var det mkt stabilare, snabbare och funkade allmänt mkt bättre än vad Vista gör idag, det var dock på en server/HTPC, inte på en spelburk.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

32bitars versionen stödjer fortfarande bara 4gb ram och lär göra det för alltid?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Ja, det är en begränsning i arkitekturen, dessutom är det i praktiken ca. ~3.2GB man får ut av de 4GB.

64-bitars är framtiden, allteftersom allt blir mer minneskrävande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||