Orsakerna bakom Windows popularitet?!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
*Långt inlägg*

Det här kan jag styrka med följande.
Tänk er detta scenario:

*Långt scenario*

Du inser att ditt scenario inte är särskilt troligt? Ska 40-åriga Bertil köpa en dator gör han antagligen det på någon av de stora hemelektronikkedjorna, och där kommer datorerna förinstallerade med Windows. Dessutom, om man aldrig använt en dator förut så är chansen att man på måfå öppnar Internet Explorer ganska liten. Bara konceptet att man ska använda en mus kan vara ganska främmande.

Vidare, det är ju alltid lättare att gå in på en Macaffär, köpa en iMac, komma hem, sätta i strömsladdan, tangentbordet och musen. Därefter startar man datorn, och man är igång.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

och där raderade jag linux

Blir ubuntu via VMware istället

Permalänk
Medlem

Har försökt använda Ubuntu på heltid i flera omgångar. Tyvärr är det alltid så att det fattas program mm. till olika prylar som jag använder i jobbet.
Och jag tänker inte dualboota, ska jag använda ett OS så ska det funka.

En sak som slog mig här om dagen när jag installerade Win XP på min laptop var att, fan det är inte så lätt att få XP att fungera heller.
När jag hade gått igenom installationen fungerade varken mitt nätverkskort, mitt trådlösa kort, mitt grafikkort eller mitt ljudkort som det skulle.
I Ubuntu 7.04 fungerade allt från början förutom det trådlösa som fungerade efter ett tag, och mitt grafikkort som delvis fungerade, vilket gjorde att jag inte orkade krångla.

Jag ser mig själv som en väldigt van datoranvändare (Win), men tyvärr var det mycket enklare att fixa drivrutinsproblemen i Windows än i Ubuntu.

Kompatibiliteten... Där spricker det.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Avstängd

Men vad är det som är så extremt dåligt med Windows då? Visst det har sina svagheter på säkerhetsfronten. Men vad är det mer? Konfigurera en dator som du vill och du kan ge dig tusan på att Windows kommer fungera på den. Köp en mobiltelefon med stort minne, den kommer automatiskt att dyka upp i Utforskaren. Köp en switch, en scanner, ett kontrollerkort eller något annat. Stöds det inte direkt så sätt i den medföljande skivan och installera. Ladda hem det fria OpenOffice eller köp ett riktigt bra Officepaket i Office 2007. Koppla in den där Xbox- kontrollen och spela lite arkad/sport- spel eller mus/tangentbord för det senaste 1st person spelet.

DrRotmos: Det finns inte särskilt många Apple- butiker runt om i landet, så det är nog inte så lätt som du vill få det till. Samtidigt brukar scenariot vara ungefär likadant om du går in på Siba, OnOff eller vad du nu vill och köper en Windowsbaserad dator. Bara att koppla ihop och köra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Samtidigt brukar scenariot vara ungefär likadant om du går in på Siba, OnOff eller vad du nu vill och köper en Windowsbaserad dator. Bara att koppla ihop och köra.

efter att man installerat windows i en timme !?

nu har jag inte köpt någon dator med windows på säkert 3 år men mig veterligen va det en jävla process då att innan man körde igång på riktigt skulle windows installeras en hel del.
med macbooken var det bara trycka på power skriva in användarnamn man önska och sen var man igång

tror det va det han menade

jag vill absolut inte bli tagen som något fanboy. Jag satt med windows i >12 år innan jag gick över till mac nu för 1,5 år sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
DrRotmos: Det finns inte särskilt många Apple- butiker runt om i landet, så det är nog inte så lätt som du vill få det till. Samtidigt brukar scenariot vara ungefär likadant om du går in på Siba, OnOff eller vad du nu vill och köper en Windowsbaserad dator. Bara att koppla ihop och köra.

På både mediamarkt och elgiganten i närheten av där jag bor i alla fall så har dom apple produkter så det börjar väl finnas tillgängligt även på stormarknaderna.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

slowmove: Jaha, det hade jag ingen aning om. Jag har köpt två laptops via OnOff och Siba genom åren och båda har varit redo att misshandla från första knapptrycket. Detta var datorer från LG respektive Packard Bell. HP och Acer och allt vad de heter kan ju ha andra lösningar.

heande: Bra det. Hoppas de säljer i bra volymer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men vad är det som är så extremt dåligt med Windows då? Visst det har sina svagheter på säkerhetsfronten. Men vad är det mer? Konfigurera en dator som du vill och du kan ge dig tusan på att Windows kommer fungera på den. Köp en mobiltelefon med stort minne, den kommer automatiskt att dyka upp i Utforskaren. Köp en switch, en scanner, ett kontrollerkort eller något annat. Stöds det inte direkt så sätt i den medföljande skivan och installera. Ladda hem det fria OpenOffice eller köp ett riktigt bra Officepaket i Office 2007. Koppla in den där Xbox- kontrollen och spela lite arkad/sport- spel eller mus/tangentbord för det senaste 1st person spelet.

Av min erfarenhet funkar allt du sagt där i Mac OS X med, fast bättre. Jag har aldrig varit med om att något inte funkat efter max fem sekunder då jag pluggat in det i datorn. Drivrutinsskivor är ju bara att glömma, vi snackar riktig plug and play. Så isf har vi två jämnbra operativsystem där ett är säkert och ett har problem med säkerheten.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
...

jag tror inte jag behövde installera en enda drivrutin manuellt sist jag installerade vista, kommer inte riktigt ihåg.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Är Windows verkligen populärt?
Trodde det mest var något man körde för att man inte hade råd med en riktig spelkonsol…

Den var ju inte ens logisk...

Hur som helst hur har det gått på Linux eran nu? sista jag testade Linux så sög det mer än flygande b@yz.
Vi använde oss av disten RedHat jag tror det var 9:ans RH. och skulle leka lite i det och så... sen skulle vi installera brännare och bränproggram, och det gick ju ganska bra bara det att knappt några av de datorerna vi hade ville installera det.så man stängde av datorn på "vanligt" sätt. och sedan tog ut DVD brännaren (den var en USB brännare). och så när man skulle starta Linux igen.då hade det krashat...
Stabilt? nej... testate dessutom i förrgår att installera Ubunto 7.10genom en virtuell PC men varken installatation med och utan adv. GUI funkade...
ska koppla in min 2.5' 40GB och se om jag kan installera på riktig dator och se om Linux har blivit mer stabil...
för då jag hade RedHat var det så här...

Windows = Installera en timme, spela i nio
Linux = Installera i nio timmar, spela en halv, avinstallera saker innan man stänger av datorn så att de inte krashar då man startar om den...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Om jag vore en normal användare skulle jag se det så här:

Om jag någonsin behöver använda ett terminalfönster för att göra något jag kunde göra utan ett terminalfönster klarar jag mig utan det systemet. Sen må det vara "trångsynt etc. bla bla bla min pappa älskade mig aldrig 111!ONE!", men så är det.

Terminalen måste inte dö, men den måste sluta vara första alternativet i alla situationer. Svensson vill inte lösa sina problem genom att knappa kryptiska koder. Säg att du köper en ny trådlös USB-adapter som inte fungerar med en gång i vare sig Windows eller Linux. Då ska inte den normale användaren ens behöva se ett terminalfönster, det ska gå att lösa grafiskt. Men det är det som de flesta rekommenderar, för det är så mycket smiiiidigare.

Det är inte det för normalanvändaren. Linux är redo när hela dess användarbas kan inse att de måste släppa på sin teknologiska överlägsenhet och släppa in normalanvändarna.

Jag håller inte med dig, detta gäller endast för såkallade windows power users. En vanlig användare är lite borta i ett grafiskt gränssnitt som i ett textgränssnitt. Det spelar ingen roll att du kan hantera drivrutiner och nätverksanslutningar grafiskt om du inte vet vad det är.

Tvärtemot så blir det enklare att skriva guider om du har en terminal. Många guider för linux lämnar ut terminalalternativen iställlet för de grafiska alternativen eftersom det helt enkelt är lättare att säga "öppna en terminal och skriv..." än att hålla på beskriva hur man ska klicka sig fram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!

Windows = Installera en timme, spela i nio
Linux = Installera i nio timmar, spela en halv, avinstallera saker innan man stänger av datorn så att de inte krashar då man startar om den...

Hahahaha! Ja så kan man ju se det. Men jag antar att du spelar windowsspel på både linux och windows. Men vänd på steken, säg att du vill spela Tuxracer(Linuxversionen) på windows. Då är det

Windows = Installera i nio timmar, spela inte...
Linux = Installera i en timma, endless joy med tuxracer!

Synnerligen dumt argument. Självklart är det inte lätt att spela WINDOWSSPEL på LINUX!

När ska folk inse att detta inte är ett argument mot linux/unix? Detta hör till en helt annan diskussion, nämligen: Varför utvecklas det så få spel till Unix/Linux?

Skärpning...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

CS, StarCrasft funkar på Linux... vem spelar Färdiginstallerade spel...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
CS, StarCrasft funkar på Linux... vem spelar Färdiginstallerade spel...

Funkar ja, men ändå windows-spel.

Vad jag menar är att om du tycker att det är linux fel, att det är lite pill att få igång windows spel i linux. Så är du fel ute...

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
jag tror inte jag behövde installera en enda drivrutin manuellt sist jag installerade vista, kommer inte riktigt ihåg.

Det behövde jag. För nätverk, ljudkort, moderkort och grafikkort.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du inser att ditt scenario inte är särskilt troligt? Ska 40-åriga Bertil köpa en dator gör han antagligen det på någon av de stora hemelektronikkedjorna, och där kommer datorerna förinstallerade med Windows. Dessutom, om man aldrig använt en dator förut så är chansen att man på måfå öppnar Internet Explorer ganska liten. Bara konceptet att man ska använda en mus kan vara ganska främmande.

Ok.. Vi kan säga att Bertil får datorn av en kompis som har köpt en nyare då, men kompisen cleanar datorn först för att Bertil inte ska få tillgång till alla hans superhemliga filer så har du helt plötsligt hela scenariot..

Klockan var lite mycket och jag hade varit uppe i nästan 24 timmar när jag skrev det där inlägget så tänkte kanske inte riktigt till hela vägen, men still, min poäng var att Ubuntu är långt mycket enklare för någon som inte har datorvanan inne än att försöka använda Windoze.

Så fort denne Bertil har lärt sig att använda pakethanteraren kommer dessutom överflyttning till Windoze vara sjukt jobbig tror jag eftersom att det är drygare att installera saker på Windows, först måste du leta upp programmet, ladda ner det, gå igenom någon wizard, skriva in eventuella licensnycklar osv.

På tex. Ubuntu drar man igång Synaptic och skriver tex. "media player" i search så kommer det upp.
Kan det bli mycket enklare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
rabbel om gui vs textbaserat

Sjukt intressant, en annan tanke angående det här med text vs gui är att varje system som är textbaserat är enormt lika att använda medan fönsterhanterare skiljer sig ganska drastiskt åt i vissa fall.

Vi kan ta exemplet fluxbox vs gnome:
Tänk dig att du sitter på gnome, du är van vid det och hittar överallt i guit, men när du helt plötsligt ska sitta på en burk med fluxbox som din kompis har känner du dig inte alls hemma.
I menyerna finns endast fbrun och en terminalemulator.
Den användaren kommer nästan garanterat att köra fast.

Permalänk
Medlem

Ni får säga vad ni vill men windows är bättre än vad linux är nu det går liksom inte att komma ifrån det.
jag har föröskt med ubuntu ett antal gånger och ingen hade varit gladare än jag om det verkligen hade fungerat eftersom jag stödje open source och hela idén med linux men tyvärr så fungerar inte allt som man vill ha det..och det blir mycket att läsa och konfa och det brukar oftast sluta med att man ger upp helt.

Och windows xp håller fortfarande tycker jag det är inget dåligt system det är stabilt och fungerande jag ser inte att linux är bättre på nått egentligen, ska då vara att det har en ypperlig plug´n play isåfall men öven om den hittar en viss enhet i linux så betyder det inte på långa vägar att den fungerar som den ska..detta är vad det gäller som skrivbords operativ.

Som server e linux finemang använder ubuntu server edition på mina 2 servrar och det är ALDRIG strul.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Är Windows verkligen populärt?
Trodde det mest var något man körde för att man inte hade råd med en riktig spelkonsol…

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Den var ju inte ens logisk...
Windows = Installera en timme, spela i nio
Linux = Installera i nio timmar, spela en halv, avinstallera saker innan man stänger av datorn så att de inte krashar då man startar om den...

Inte logisk?
Med en konsol får du tio timmar av tio…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Ni får säga vad ni vill men windows är bättre än vad linux är nu det går liksom inte att komma ifrån det.

Motivera tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Motivera tack.

Jag tänker på drivrutinsstödet te x Ati kort,webbcams,wifi kort,styrenheter (rattar osv),ljudkort,stöd för videokameror,mobiltelefoner, mycket av det där fungerar ej i linux. finns mer som jag inte kan komma på nu på rak arm..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Jag tänker på drivrutinsstödet te x Ati kort,webbcams,wifi kort,styrenheter (rattar osv),ljudkort,stöd för videokameror,mobiltelefoner, mycket av det där fungerar ej i linux. finns mer som jag inte kan komma på nu på rak arm..

och tvärtom eftersom linux stödjer _fler_ hårdvaruenheter än windows så är det linux som har övertaget här, beroende på vad man vill göra givetvis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Jag tänker på drivrutinsstödet te x Ati kort,webbcams,wifi kort,styrenheter (rattar osv),ljudkort,stöd för videokameror,mobiltelefoner, mycket av det där fungerar ej i linux. finns mer som jag inte kan komma på nu på rak arm..

Ännu ett exempel på fel diskussion. Detta tillhör diskussionen "Varför tillverkas det så få drivrutiner till Linux?"

Det är inte fel på ett OS (må det vara Linux, Mac, Windows osv) bara för att det inte finns mjukvara till det. Det är mjukvaruföretagens fel.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Men vad är det som är så extremt dåligt med Windows då? Visst det har sina svagheter på säkerhetsfronten. Men vad är det mer?

Köp en mobiltelefon med stort minne, den kommer automatiskt att dyka upp i Utforskaren.

Köp en switch,

en scanner,

ett kontrollerkort eller något annat.

Stöds det inte direkt så sätt i den medföljande skivan och installera.

Ladda hem det fria OpenOffice eller köp ett riktigt bra Officepaket i Office 2007.

Koppla in den där Xbox- kontrollen och spela lite arkad/sport- spel eller mus/tangentbord för det senaste 1st person spelet.

mer, eller främst snarare: det blir segt och bynglig när det använts i mer än 2 veckor, varpå det blir segt och bynglig när det använts i mer än 2 timmar. (nej, inga invändningar om skillz, antivirus, spycheckers, defrag nu. för Windows var ju lättanvänt!)

liksom den gör i Ubuntu. den dyker tom upp på skrivbordet så förvirrade användare inte behöver leta efter den i utforskaren. vad fanken är "utforskaren" liksom? ett spel med kolonialsimulation?

men sen när behöver en switch drivrutiner, eller ens en dator?

tom min ostödda scanner var lättare att få fungerande på Ubuntu än med Windows, drivrutinerna vägrade nämligen alls att samarbeta med XP ty scannern var från ME-tiden och XP gillade inte läget, inte kompatibilitetsläget heller, men det har ju aldrig gjort nån kompatibel ändå.

funkar oftast bra faktiskt.

har ju som påpekats inget med vare sig Microsoft eller Windows att göra.

japp, fantastiskt vad kompatibel öppen mjukvara kan vara, om drivrutiner alltid vore det så skulle allt funka bra åt alla håll lättare.

bör gå fint på Linux med, det hade då inga problem med min PS2-padda.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Ännu ett exempel på fel diskussion. Detta tillhör diskussionen "Varför tillverkas det så få drivrutiner till Linux?"

Det är inte fel på ett OS (må det vara Linux, Mac, Windows osv) bara för att det inte finns mjukvara till det. Det är mjukvaruföretagens fel.

det är möjligt men det gör det inte mer lämpligt som skrivbords OS ?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
det är möjligt men det gör det inte mer lämpligt som skrivbords OS ?

allt som behöver göra på ett skrivbord för folk som är vana vid vanliga skrivbord (om den analogin här ska tas till sin spets) görs lättast på en lättare Linuxdist, sen OSX och absolut sist Windows.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Ok.. Vi kan säga att Bertil får datorn av en kompis som har köpt en nyare då, men kompisen cleanar datorn först för att Bertil inte ska få tillgång till alla hans superhemliga filer så har du helt plötsligt hela scenariot..

Klockan var lite mycket och jag hade varit uppe i nästan 24 timmar när jag skrev det där inlägget så tänkte kanske inte riktigt till hela vägen, men still, min poäng var att Ubuntu är långt mycket enklare för någon som inte har datorvanan inne än att försöka använda Windoze.

Så fort denne Bertil har lärt sig att använda pakethanteraren kommer dessutom överflyttning till Windoze vara sjukt jobbig tror jag eftersom att det är drygare att installera saker på Windows, först måste du leta upp programmet, ladda ner det, gå igenom någon wizard, skriva in eventuella licensnycklar osv.

På tex. Ubuntu drar man igång Synaptic och skriver tex. "media player" i search så kommer det upp.
Kan det bli mycket enklare?

Tror du på allvar att Bertil som aldrig någonsin har använt en dator förut skulle ta emot en dator utan något operativsystem, ett par skivor och ett GLHF? Jag tvivlar starkt på att Bertil som aldrig använt en dator förut skulle klara av att installera varesig Windows eller Ubuntu utan gigantiska problem.

Hur lätt det är att använda olika operativsystem mäts inte genom påhittade scenarion, det mäts i riktiga användbarhetsstudier. Det skulle vara väldigt intressant att se hur de olika operativsystemen står sig i sådana, men jag har inte sett några. Innan dess kan vi dock inte göra uttalanden om hur lätt något är att använda baserade på rena spekulationer.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

DrRotmos:
läste något förra året någon gång om iallafall windows vs. mac där de satt barn vid datorerna...sådana som inte blivit infekterade av någon sida

macen vann tydligen ganska överlägset på de grejer som testades...men iom att det va barn så lär det ju inte ha varit några svarare grejer...men bara en sådan sak att man i windows stänger av under start-knappen är väl ganska ironiskt

i dagsläget mäter alla människor tydligen enkelhet i hur det är jämför med windows, men se er om folk inte skulle använda windows från början utan mac eller linux, då skulle helt plötsligt windows te sig ganska ologiskt med

Permalänk
Avstängd

Ligger nog mycket i det. Jag som är lite Windowsskadad (och trivs med det) tycker det känns helt skadat att OS X motsvarighet till Utforskaren (Finder, eller vad kallas den?) jobbar i sidled istället för uppifrån och ned, speciellt med tanke på de lågupplösta monitorer många datorer idag är berikade med.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!! Jag var hos honom idag och fixade Vista åt honom. Behövde inte göra så mycket. Jag drog ner drivisarna från Nvidia och installerade drivisar för moderkortet (Intel HDA o.s.v.) samt drivisar för Monitorn.
Sen var det hans tur att använda datorn och se om han kunde klara sig i den.
det först som noterades var att nån Windows defender (WTF?!?) klagade om att det saknades Virusskydd.
Detta klarade inte han av så jag googla fram en gratisversion av Avant (nånting antivirus) och installerade. Det tog en halv evighet efter omstarten (En jävla massa omstarter, helt sjukt!). Sista ombooten så scannade den igenom hela jävla datorn, vilket tog ca 20 minuter.
Sen försökte han själv igen. Han ville starta MSN messenger, vi hade tidigare fixat hotmail konto och loggat in i Pidgin i Ubuntu, nu skull vi fixa det i Vista.
Detta var inte helt lätt. MSN är inte installerat från början utan man får ladda ner det, men här hade vi problem.
Installationsprogrammet säger nåt om att den kontrollerar datorn om det finns MSN messenger program på datorn (jag är helt seriöst!). Detta gör den, jag skojar inte, i över en timme utan att komma förbi detta steget. Under tiden så laddar jag ner 0.6GB (Ja du läste rätt 0.6 GB!!) svenskt språk.
Uppdateringarna (32 st) gick ej att installera rätt av. Det kom upp meddelande om att 11 uppdateringar misslyckades.) Jag som har fördomar mot Windows håller på att garva röven av mig nu. Kompisen sitter och säger bara: Varför tar det sån tid med MSN?
Detta är helt otroligt komiskt om ni hade varit där. Efter flera omstarter och uppdateringar så lyckas vi få in alla uppdateringar utom fullt språkstöd. Det står att det svenska var installerat men det står ändå logging off och Welcome när man loggar in och grejjer, skitskumt.
Efter vi kört MSN installationsprogrammet en femte gång (jag skojjar inte) så lyckas vi installera MSN Messenger efter mycket om och men.
Nu är min kompis ganska sne och fattade inte varför det ska ta sån tid i Windows. Han har en 8-mbit lina men det tog F*N lång tid att ladda ner alla uppdateringar och sedan att konfigurera dem.

Men kvällens höjdpunkt är ändå att efter vi är klara med allt (tror jag). jag har fixat VLC och visat hur man kollar filmer, fixat torrentprogram (Azureus), packar upp och ner m.m. så säger han: Hur lägger jag in en bild på mig själv i MSN, så som vi gjorde i Ubuntu.
jag bara säger att det är att stoppa in USB kabeln i datorn och så blir det som i Ubuntu (Jag trodde verkligen att det skulle ske i Vista). För dom som inte vet så stoppar man in en Walkman SE mobil i Ubuntu så dyker det upp 2 rutor efter ca 0.1 sekunder. Fotografin har detekterars, vill du importera och Musik har hittas, vad vill du göra.
Nu gör vi samma sak i Vista, dvs, vi stoppar in USB kabeln i mobilen och kör därefter in andre änden i datorn (han gjorde detta).
Men tro det eller ej, det enda som händer är att en varningsruta av nåt slag dyker upp om att Vista behöver drivrutiner för den nya enheten.
Killen bara tittar på rutan och tittar sen på mig och säger: Vad är det här?!?
Jag fattar ingenting och läser och säger: Fick du en skiva till din mobiltelefon?
Han kutar ut och hämtar denne och kör sedan in skivan. Det är en fruktansvärt massa popuprutor hela tiden om att du frågas om att köra program.
"Ett Oidentifierat Program försöker få tillgång till din dator, vill du fortsätta?"
--> Detta dyker upp mitt framför ögonen på kompisen. Han läser och säger bara " men det vill man ju inte." och stänger ner programmet.
Jag förklarar att han måste tillåta det för att få mobilen att importera bilderna. Så efter lite övertalning så kör vi in skivan igen och proceduren upprepas. Efter att vi gett tillåtelse kommer en ruta till upp om att ska programmet tillåtas nånting (det låter helt sjukt men det är så här jag kommer ihåg det).
Till slut kommer vi till en meny och där väljer vi installera. Datorn frågar om grejjer och Licenser fladdrar förbi. Efter detta som tar sjukt lång tid så startas programmet om och kompisen blir tillfrågad om han vill instalelra Servicepack 1 av nåt till programmet. Nu startar hela processen om, det är så jävla komiskt.
Jag garvar rätt bra nu och kompisen säger lugnt " Jag vill bara importera mina foton från telefonen."

Det här kanske låter som nåt uppdiktat men allt det här hände idag mellan 15.40 och 21.30.

Han vet ännu inte hur man ändrar skrivbordsbakgrund i Vista, inte jag heller, hur fan gör man det? Jag hittade det inte!

Nu har han efter mycket om och men ett fullt fungerande Vista och ett fullt fungerande ubuntu. Nu ska han använda dem bägge och sedan berätta hur hans upplevelser med dem är. ska bli grymt intressant.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, LS, så låter det en aning som en blind som hjälper en blind. Din 40-åriga Bertil kanske skulle nöjt sig med att köpa en dator på någon av de stora kedjorna och därmed fått allt färdigkonfigurerat (ja, det är faktiskt det med Vista), istället för att ha hjälp av en Windows-analfabet som du? Ditt scenario låter inte direkt bekant för normalanvändaren - generellt sett är det bara att installera Windows, i Välkomstcentret kan du sedan få lära dig grunderna i Windows för att få hjälp om det är något du undrar (där brukar också länken till MSN Messenger ligga) och om man väljer att låta Windows installera alla uppdateringar automatiskt behöver du bara starta om någon gång ibland (fixat med SP1, förresten, omstarter ska inte ske vid små uppdateringar längre). Jag förmodar att han köpte engelska Ultimate, annars levereras ju t.ex. Premium med svenskt språkstöd. Bertil kanske inte behöver Ultimate?

För övrigt så kan du antingen gå till Kontrollpanelen och klicka på den enkla länken "Byt skrivbordsbakgrund" eller bara högerklicka på skrivbordet och välja Anpassa. Du kan också högerklicka på den bild du vill ha i Utforskaren.

Sonyericsson ska ha levererat ut drivrutiner till alla sina telefoner för att finnas på WU. Jag har själv installerat en K600, en K810, en M600 och en W910 i Vista och generellt sett fått upp första mappen i hierarkin direkt. Vilken telefon rörde det sig om?

Varje gång jag kört Ubuntu har det gått bet på att jag måste ha drivrutiner för mitt graffe, trådlösa nätverkskort eller nåt litet program som jag använder ofta och då har man suttit här inne, med nätets mest arroganta tomtar och försökt leta hjälp. Fem svar av sju involverar någon form av dolda förolämpningar och ett svar kan vara till hjälp och det sista föreslår en annan dist. Känns det igen?

Mac-talibanerna är lättare att ha att göra med, så länge man inte nämner något annat Apple. Som tur är har min Macbook aldrig direkt krånglat.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.