Permalänk
Medlem

Superlim för att fästa minnesflänsar?

Jag läste i "Recension av Zalman VF900-Cu på Geforce 8800GT"-tråden att Kometen använde Loctite superlim för att fästa sina minneskylare till grafikkortet. Tydligen blev de varma, så uppenbarligen ledde de bort värmen hyggligt.

Är det någon annan som har erfarenheter av detta som kan dela med sig?

Jag kan tänka mig vissa nackdelar. Det blir säkert väldigt svårt att plocka bort flänsarna om man någon gång skulle vilja byta ut dem. Men å andra sidan så är superlim väldigt lätt att få tag på, kan användas till en uppsjö med andra användningsområden och är relativt billigt jämfört med t ex Zalmans tvåkomponentlim.
Jag vet även att superlim kan vara ganska aggressivt. Tror ni att det kan påverka komponenterna negativt, eller är ytskiktet på minnena starkt nog?

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk

Re: Superlim för att fästa minnesflänsar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Jag läste i "Recension av Zalman VF900-Cu på Geforce 8800GT"-tråden att Kometen och är relativt billigt jämfört med t ex Zalmans tvåkomponentlim.

Då Zalmans värmeledande lim kostar 19:- så begriper jag inte varför man skulle vilja limma med något som kostar några kronor mindre och sedan ha ett helvete att få loss dom.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk

Re: Re: Superlim för att fästa minnesflänsar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Då Zalmans värmeledande lim kostar 19:- så begriper jag inte varför man skulle vilja limma med något som kostar några kronor mindre och sedan ha ett helvete att få loss dom.

Länka tack. Jag har bara sett tvåkomponentslimmet från Zalman för 50 kronor eller mer.

Permalänk
Medlem

Lim

Visst kan bli jobbigt att ta bort dom men leta ett bättre värmeledande lim än Zalman för har du otur så kommer kylflänsarna att lossna.
Men jag tog inte superlim av kostnadsskäl utan därför jag lessnade på att
kylningen lossnade hela tiden.
Provade även olika blandningar med Zalman limmet men det lossnade hela tiden ändå, kanske beror det på små kontaktytor och stora flänsar jag vet inte. Men tanken var inte att jag ska plocka bort kylningen senare heller.
Jag använde bara superlimmet på de små kretsarna, inte på minneskretsarna där sitter flänsarna med orginaltejpen och de sitter bra.

//Kometen

Permalänk

Re: Lim

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
Länka tack. Jag har bara sett tvåkomponentslimmet från Zalman för 50 kronor eller mer.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=103&session=ed0a9fa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kometen
Visst kan bli jobbigt att ta bort dom men leta ett bättre värmeledande lim än Zalman för har du otur så kommer kylflänsarna att lossna.
Men jag tog inte superlim av kostnadsskäl utan därför jag lessnade på att
kylningen lossnade hela tiden.
Provade även olika blandningar med Zalman limmet men det lossnade hela tiden ändå, kanske beror det på små kontaktytor och stora flänsar jag vet inte. Men tanken var inte att jag ska plocka bort kylningen senare heller.
Jag använde bara superlimmet på de små kretsarna, inte på minneskretsarna där sitter flänsarna med orginaltejpen och de sitter bra.

//Kometen

Upplevde inga problem med att få flänsarna att sitta bra med Zalman limmet, rengjorde bara ordentligt med kemiskt ren aceton innan montering. Flänsarna sitter fortfarande som berget efter rätt mycket våldande med i och urmontering av grafikkortet. Dock så går det relativt lätt att få bort flänsarna om man vill då jag testat detta på en annan montering.

Visa signatur

Subzero Junkie !