Permalänk
Medlem

TV-sändningarna

Köpte en Tv i veckan, LG LF65. Problemet är att jag får riktigt usel bild från det analoga nätet, visserligen köpte jag TV´n mest för att spela Dator/Tv-spel samt se film på. Kör med 1080p från datorn och bilden är helt fantastisk, ska införskaffa en PS3 och köra bluray samt spel på också. Tror det kommer bli mycket vackert det med.

Bor fö i en fastighet med Comhem, och har snackat lite med dem via telefon och dem säger att jag måste skaffa en HD-box för att få bra bild. Fö är det inbyggd digitalbox i TV´n, vad det innebär vet jag inte riktigt. Någon kanske kan hjälpa mig med det. Känns ju helt stört att behöva pröjsa 2000kr för en sådan och sen en hög månadsavgift. Inte nog med att man betalar en hög TV-avgift redan, ÄVEN kabel-tv som är inbakad hyran på nästan en hundring.

Så min fråga är: Måste man verkligen skaffa en HD-box? Finns väl bara 3 kanaler eller något som sänds i HD? Och dem sänds väl inte ens i 1080p utan 1080i. Jag vill bara ha en acceptabel bild på de kanalerna jag har. Någon som har HD-TV och bor i Comhem fastighet får gärna berätta hur dem har det.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Med Comhem och det analoga nätet får man tyvärr katastrofalt dålig bild med stor tv. Men ha förströstan, det räcker att skaffa en Comhem-box för det digitala nätet så bör du få perfekt bild.

Skillnaden mellan analog och digital bild är verkligen enorm i Comhems nät. Jag trodde först det var något fel på min platta tv när jag köpte den, men det var enbart analoga utsändningen det berodde på.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jag skippar nog att skaffa någon box ändå, tittar inte särskilt mycket på TV, tycker att de nära 300kr man redan betalar varje månad för att se på TV är lite väl. Det går att se på Tv´n om man fipplar lite med inställningarna. Kanske skaffar det framöver dock, när fler kanaler sänds i HD och priserna för en sådan gått ner lite.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Du kan ju testa skaffa en bordsantenn och se om du får in dom marksända digitalkanalerna. Då borde du iaf få bra bild på SVT, TV4 och sexan utan att betala för mer än antennen.

Permalänk
Medlem

Jag har bordsantenn och bilden blir väldigt mycket bättre än med comhem analoga. Är väldigt irriterande att de medvetet sänker kvaliten så mycket för att folk ska välja att köpa betalboxar. Är absolut inte värt de 100kr jag har för mig att det kostar extra på månadshyran.