Landet i öst – kretsarnas land

Permalänk
Melding Plague

Landet i öst – kretsarnas land

Landet har världens snabbast växande ekonomi och ska i sommar arrangera de Olympiska spelen. Vi talar självklart om Kina, landet där det mesta av vår datorhårdvara tillverkas. SweClockers har besökt Kina och tagit pulsen på kulturen och även hunnit med lite shopping. En produkt som låg högt upp på önskelistan var Asus Eee PC som vi, efter mycket letande, lyckades få tag på.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

varför så fet ram runt skärmen:(

annars nice läsning!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Proffsmoddare

Fan nu längtar jag tillbaka Beijing är helt fantastiskt. Känner igen det där med galna försäljare Och man kan faktiskt köpa billigare det går att pruta på ALLT oavsett varuhus och man kan även välja att köpa med eller utan kvitto. Utan kvitto får man billigare pris. När jag var där så hade jag en helt fantastisk assistent som såg till att jag fick bra priser Hon godtog fan inga priser alls och skickade tillbaka den stackars säljaren till sin boss flera gånger innan hon till slut sa. Now price is good now you buy

Visa signatur

|i7 980X EE|CM V8|P6T Deluxe OC Palm edition|6gb ddr3 2000mhz|2st HD7950DCII|XFIFatal1ty|5,2TBhdd+2x80GBX25MSSD|LianLiPC201|CorsairHX1000|Samsung T240+3st BenQ 24"@Eyefinity MY FLICKR

Permalänk
Medlem

Fin läsning, tack ska ni ha. Jag var själv i Shanghai för bara nån vecka sen så det var kul att läsa och känna igen sig, även om ni aldrig åkte dit.

Det är kul att pruta på allt. Man kommunicerar typ med miniräknare

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Gillade Eee PC:D, synd om djuren:(

Permalänk
Medlem

Haha coolt Fin läsning!

Visa signatur

Nämen, tjena.

Permalänk
Medlem

Swec goes Packat och Klart + Bärbar recension ^^,

Riktigt kul läsning, var länge sen det kom så här mkt intressant text på en gång.

Permalänk
Medlem

Kul artikel
Pinsamt dåigt insatt i den delen av världen är jag rädd

Ang. datorn så är jag lite besviken på att den inte är strömsnålare. 5200 mAh och 2.75 timmar är väl inte bättre än en stor dator egentligen? Och då bör processorn (och allt annat) vara snål och en liten skärm.
Sen priset kunde vara liiiite lägre

Citat:

Vi ser också en ventilationsöppning, datorn är helt ljudlös under drift.

Den har väl en CPU-fläkt som går igång åtminstone under belastning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
varför så fet ram runt skärmen:(

Göra den billig
Var snack om en 10" version i samma chassi men vet inte om den blev "för bra" så är väl si och så om den kommer släppas (jag är inte särskilt uppdaterad där någon får fylla i).

Permalänk

Jag var i Shanghai i april förra året och skulle inte vilja påstå att det var nån höjdare. Vart man än gick så kom det upp en "copy watch" nisse som försökte trycka på en en klocka för 500kr (som givetvis inte kostar mer än 20kr att tillverka). Personalen i butiker är väldigt "påiga" vilket jag har lite svårt för.

Innan jag besökte Shanghai hade jag varit i Osaka och där var det verkligen underbart att shoppa elektronik - jättetrevlig personal och SJUKT låga priser (Nikon D40 med objektiv för 3000kr går inte av för hackor!).

Ne om ni ska till Asien - åk till Japan, inte Kina!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGarrison
Jag var i Shanghai i april förra året och skulle inte vilja påstå att det var nån höjdare. Vart man än gick så kom det upp en "copy watch" nisse som försökte trycka på en en klocka för 500kr (som givetvis inte kostar mer än 20kr att tillverka). Personalen i butiker är väldigt "påiga" vilket jag har lite svårt för.

Shanghai är extremt när det gäller sådant, mer kommersiellt ställe får man leta efter. De tar självklart inte ett nej... Peking är lite lugnare men på de mest intressanta turistmålen så kan det bli lite jobbigt.

I Taiwan har jag aldrig vart med om folk som jagar en för att sälja något. Det stora skillnader på sina håll.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kul artikel
Pinsamt dåigt insatt i den delen av världen är jag rädd

Ang. datorn så är jag lite besviken på att den inte är strömsnålare. 5200 mAh och 2.75 timmar är väl inte bättre än en stor dator egentligen? Och då bör processorn (och allt annat) vara snål och en liten skärm.
Sen priset kunde vara liiiite lägre

Den har väl en CPU-fläkt som går igång åtminstone under belastning?

Göra den billig
Var snack om en 10" version i samma chassi men vet inte om den blev "för bra" så är väl si och så om den kommer släppas (jag är inte särskilt uppdaterad där någon får fylla i).

Jo, jag har hört den en gång när all annan utrustning var avstängd, och då fick jag sätta örat till datorn för att höra den ordentligt. Detta var när jag hade installerat XP samt en hög program.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk
Medlem

På det Zoo:et vid dom pandorna har jag varit

Permalänk
Medlem

Verkligen trevlig artikel. Sen har man ju inte sett Asus Vento på åratal känns det som. Första gången jag såg det blev man nästan full i skratt, men efter att ha sett det i verkligheten blev det en annan sak.

Skulle vilja ha ett blått ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Skulle vilja ha ett blått ;-D

hehehe

En sak jag glömde skriva förut angående den där minidatorn, kommer den till Sverige? eller måste man köpa "skiten" i Kina?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGarrison
Jag var i Shanghai i april förra året och skulle inte vilja påstå att det var nån höjdare. Vart man än gick så kom det upp en "copy watch" nisse som försökte trycka på en en klocka för 500kr (som givetvis inte kostar mer än 20kr att tillverka). Personalen i butiker är väldigt "påiga" vilket jag har lite svårt för.

Jag var i precis i Shanghai under nyår och känner igen precis det du pratar om. När det gäller klockorna köper försäljarna dem för 70-80 yuan (jag lärde känna en säljare där). Jag köpte två för 100 yuan stycket. Man kan köpa alla sorters klockor, från Rolex, Omega och Armani till Gucci.

Bästa priset på en sak man tänker köpa får man inte förrän man vänder ryggen till säljaren och går. får säljaren panik och kommer springandes efter en och drar en i armarna och ger en ett nytt pris (på miniräknare självklart). Min lillebror köpte t.ex. en PEAK vinterjacka med Gore-Tex material, dun-fjädrar och hela köret. Försäljaren ville ha 1250 från början, det slutgiltiga priset blev 300 yuan... GANT, Armani, Lacoste, BOSS, Polo och andra märkeskläder (skjortor, tröjor, t-shirt m.m.) kan man efter prutning köpa för 50 - 85 yuan stycket. Från början vill försäljarna ha över 400 per plagg.

Kopierade mobiltelefoner kan man också köpa, Sony Ericsson, Nokia, LG, Samsung, Motorola m.m. Priset för en kopierad mobiltelefon är ungefär hälften av vad en "äkta" kostar. Det finns två typer av kopierade mobiltelefoner, den som liknar originalet och den som är som originalet. Kopian som är som originalet är helt klart att föredra då den som liknar originalet kan sakna vissa funktioner. Säljaren jag lärde känna köpte en kopierad Sony Ericsson W910i för 1800 yuan (ca 1580 kr). Den kom med alla tillbehör som man kan förvänta sig, riktig låda, manual, laddare, batteri, headset, 512 MB minneskort m.m.. Det som saknas är Sony Ericssons garanti, men går något sönder så får man gå tillbaka till där man köpte den och de fixar då problemet åt en (förhoppningsvis), reparation sker på plats. Ofta är det 3-4 säljare vid disken och 5-8 personer i bakgrunden med var sin lödkolv i handen och andra verktyg som tillverkar/reparerar/kopierar mobiltelefoner på en total yta av ca 10-15 kvadratmeter.

Kan man prata kinesiska får man mycket bättre pris direkt, men är man envis och bestämd kan man få bra pris med.

Mycket trevlig läsning av er artikel! Jag kände igen mig och gillade den skarpt! Fler artiklar av denna typ är mycket uppskattat!

Permalänk
Medlem

http://sesam.se/search/?c=v&videoSource=aftonbladet&q=Djurpar...

Som sagt.. SJUK djurhållning i detta "underbara" land.

Än värre är det med pälsdjur som dom helt enkelt bara skär benen av och flår djuret levande och sen slänger djuren i en hög där dom efter ett tag dör.. Jag vet iaf vad jag skulle vilja göra med "folk" som utför sånt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
hehehe

En sak jag glömde skriva förut angående den där minidatorn, kommer den till Sverige? eller måste man köpa "skiten" i Kina?

Den kommer hit, har för mig jag hört april men osäker - det är ganska snart i alla fall. Går att köpa från butiker och skickat hit, kostade 3100 kr tror jag någon sa (kommer inte ihåg varifrån).
Då får man dock inte svenskt tangentbord om man bryr sig om sånt.

Permalänk

Har den trådlöst nätverk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnakeDragon
Jag var i precis i Shanghai under nyår och känner igen precis det du pratar om. När det gäller klockorna köper försäljarna dem för 70-80 yuan (jag lärde känna en säljare där). Jag köpte två för 100 yuan stycket. Man kan köpa alla sorters klockor, från Rolex, Omega och Armani till Gucci.

Bästa priset på en sak man tänker köpa får man inte förrän man vänder ryggen till säljaren och går. får säljaren panik och kommer springandes efter en och drar en i armarna och ger en ett nytt pris (på miniräknare självklart).

Kopierade mobiltelefoner kan man också köpa, Sony Ericsson, Nokia, LG, Samsung, Motorola m.m. Priset för en kopierad mobiltelefon är ungefär hälften av vad en "äkta" kostar. Det finns två typer av kopierade mobiltelefoner, den som liknar originalet och den som är som originalet. Kopian som är som originalet är helt klart att föredra då den som liknar originalet kan sakna vissa funktioner. Säljaren jag lärde känna köpte en kopierad Sony Ericsson W910i för 1800 yuan (ca 1580 kr). Den kom med alla tillbehör som man kan förvänta sig, riktig låda, manual, laddare, batteri, headset, 512 MB minneskort m.m.. Det som saknas är Sony Ericssons garanti, men går något sönder så får man gå tillbaka till där man köpte den och de fixar då problemet åt en (förhoppningsvis), reparation sker på plats. Ofta är det 3-4 säljare vid disken och 5-8 personer i bakgrunden med var sin lödkolv i handen och andra verktyg som tillverkar/reparerar/kopierar mobiltelefoner på en total yta av ca 10-15 kvadratmeter.

Kan man prata kinesiska får man mycket bättre pris direkt, men är man envis och bestämd kan man få bra pris med.

Mycket trevlig läsning av er artikel! Jag kände igen mig och gillade den skarpt! Fler artiklar av denna typ är mycket uppskattat!

Tack för en väldigt bra artikel! Riktigt bra!

Helt rätt! Man ska stå på sig, då gör man alltid dom bästa affärerna.

Om försäljare i Sverige hade gett bättre priser till svensktalande...:D

När du väl tar upp det här med kopierad hårdvara så skulle det vara kul med en artikel om just detta. Ni på SweC kanske skulle kunna köpa in kopierad hårdvara från typ Ebay eller vad som helst och jämföra med orginalet!

Permalänk

trevlig artikel.

Permalänk
Avstängd

Landet i öst – kretsarnas, slavarbetets och censurens land

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk

trevlig artikel. har själv tänkt att åka till kina pga billiga dataprylar med se där

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem

Var i Shanghai i 2v strax innan jul så jag känner igen mig i det ni skriver. Var inne i ett varuhus för just elektronik som låg i Xujiahui, 6våningar med ca 50-100 försäljare per våning. De 2 första våningarna där var enbart bärbara datorer.

Den generella uppfattningen bland försäljarna är att "good morning" är en universal hälsningsfras oavsett tidpunkt på dygnet

Då jag var där med jobbet hade jag inte så mycket tid över att utforska alla shoppingdistrikt utan fick välja ut några enstaka.

Andra intryck av Shanghai var att luften (smogen) konstant luktade svavel och att trafiken har en helt annan rytm än vad man är van med i Sverige (organiserat kaos).

Jag bodde ca. 2 mil ifrån downtown Shanghai så lättast var att ta en taxi dit, kostade mig ca. 45sek enkel resa.

Det jag ångrar mest att jag inte han med var att åka maglev-tåget som går mellan stadens centrala delar och Pudong International Airport.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
trevlig artikel. har själv tänkt att åka till kina pga billiga dataprylar med se där

Tänker du åka till Kina för att handla billiga dataprylar, processor, grafikkort, minne, eller var du nu täker dig, blir du nog tyvärr besviken. Många datorprylar är dyrare där än i Sverige - om du inte prutar. Efter prutning är de ungefär lika dyra/billiga som i Sverige. Att handla datorprylar i varuhus med många mindre butiker är - som de skriver i artikeln - som tredje världskriget. Förvänta dig ingen lugn och ro för att tänka eller fundera innan någon säljare plockar fram produkterna du tittar på och stoppar ner det i en påse till dig, samtidigt som säljaren visar priset för dig på sin miniräknare.

Bäst köp gör du nog famför datorn inne på t.ex. Komplett.se, Datorbutiken.com, Dustinhome.se eller liknande svenska datorbutiker.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att öppna Sweclockers jorden runt avdelning!

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem

Jävligt intressant artikel! Uppskattas verkligen att ni gjorde nåt sånt här.:)

Permalänk
Medlem

kul artikel.

kan ni inte sätta en "rekommenderas" ikon eller "bäst i test" eller nått, skulle va såååå kul!

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant artikel
Det är var trevligt med en artikel som inte enbart handlade om hårdvara (jo, jag vet det är ett hårdvaru forum).

Man kanske ska ta en titt på Eee PC när den lanseras i Europa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Landet i öst – kretsarnas, slavarbetets och censurens land

Vilket land är inte det mer eller mindre ?

Om du älskar väst så innerligt så kolla på ditt älskade USA. Slavarbete, absolut. 1 dollar i timmen är inte att föredra...speciellt inte när du är prostituerad. Censur har du gott om därborta också. Så påstå inte att Kina vore något så speciellt avvikande...

Permalänk
Medlem

"då Beijings tunnelbana är väl utbyggd och i så gott som nyskick"

W00t? Jag var där i somras. Då såg det sletet och sketet ut. Inga coola dörrar i tunnelbanorna som de har i bland annat Köpenhamn, Shenzen, Hong Kong, Shanghai ..

Jekla de bygger snabbt isåfall.