Permalänk

Zepto och blåtand?

Hej.

Jag har en Zepto 6625WD som jag har lite funderingar ang. hur blåtanden ska fungera på dessa, eller hur det funkar rent generellt på andra nyare Zepto-modeller.

I mitt fall så kan jag lägga till min mobil som en enhet i datorns Blåtand, liksom lägga till datorn som en enhet i mobilens blåtand, med samma lösen och allt.

Både dator och mobil har "synlighet" aktiverad

Men, när ja sen ska skicka en fil från mobilen till datorn så hittar den datorn, men det går inte att skicka utan ett meddelande om att det inte gick att skicka dyker upp i mobilen. Inget överhuvud taget händer då i datorn, inget meddelande om att någon försöker skicka kommer.

För att över huvud taget kunna skicka en fil från mobilen till datorn, så måste jag trots att synlig är aktiverad, gå in och högerklicka på blåtandsikonen i aktivitetsfältet och välja "Ta emot en fil". Sen skicka med mobilen, då funkar det. Och detta måste jag alltså göra varenda förbannade gång jag ska ta emot en fil, även om man skickar direkt efter vandra men inte i samma sändning. Fy fan vad onödigt drygt!! Skickar jag från datorn ill mobilen så funkar det som det brukar göra, det kommer en fråga om jag vill ta emot filen i telefonen, man klickar JA och det tas emot.

Men så är väl ändå inte ett normalt eller ens riktigt förfarande? Normalt och riktigt är väl i detta fall, att man från mobilen skickar och det då i datorn ploppar upp ett meddelande att min mobil vill skicka och frågan om jag vill godkänna eller neka att ta emot? Ja så som det funkar att skicka från datorn till moblen.

Exakt hur funkar det för er, hur gör ni m.m.

Jag har aldrig varit med om en så onödigt krånglig funktion som på min Zepto, och detta verkar Zepto mena är som det ska fungera!?

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Precis så var det på min också. Sen skaffade jag fullversion av bluesoleil och sedan dess funkar det prima. Kan skicka filer enkelt, och kan även in och browsa filerna som ligger på mobilen och skicka över hundratals bilder åt gången.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Precis så var det på min också. Sen skaffade jag fullversion av bluesoleil och sedan dess funkar det prima. Kan skicka filer enkelt, och kan även in och browsa filerna som ligger på mobilen och skicka över hundratals bilder åt gången.

Det följer ju med Bluesoleil på skivan med datorn, men det menade Zeptos support att man inte skulle använda för de hade haft mycket problem med det, vilket då känns lite märkligt att man inte informerar om detta (och att man då bör köra standardblåtanden i Windows) eller helt enkelt slutar att skicka med detMen det är kanske inte en fullversion? Vad kostar då en fullversion om man köper den, eller uppgraderar via nätet?

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Det följer ju med Bluesoleil på skivan med datorn, men det menade Zeptos support att man inte skulle använda för de hade haft mycket problem med det, vilket då känns lite märkligt att man inte informerar om detta (och att man då bör köra standardblåtanden i Windows) eller helt enkelt slutar att skicka med detMen det är kanske inte en fullversion? Vad kostar då en fullversion om man köper den, eller uppgraderar via nätet?

MVH Tony

http://www.bluesoleil.com/products/index.asp?topic=buy_help_5...

Jag kan ju förstås inte garantera att det går för dig, men det fungerade för mig i alla fall. Jag kör windows ultimate x64 på datorn i min signatur.

Jag är inte alls insatt i BT och använder det sällan, men det kanske finns andra gratisprogram som fungerar lika bra.

Har du provat att (i bluesoleil) välja "file transfer service" och bläddra in på filerna i din mobil?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
http://www.bluesoleil.com/products/index.asp?topic=buy_help_5...

Jag kan ju förstås inte garantera att det går för dig, men det fungerade för mig i alla fall. Jag kör windows ultimate x64 på datorn i min signatur.

Jag är inte alls insatt i BT och använder det sällan, men det kanske finns andra gratisprogram som fungerar lika bra.

Har du provat att (i bluesoleil) välja "file transfer service" och bläddra in på filerna i din mobil?

Nej, jag har inte testat så mycket med Bluesoleil. Installerade det som följde med skivan till datorn. Men då det inte verkade funka så kontaktade jag Zeptos support. På deras inrådan, då de sa de hade haft problem med det, så avinstallerade jag Bluesoleil och kör nu nåt standard som finns i Windows.

Kanske läge att testa det Bluesoleil du länkade till nu, det är ett gratisprogram va?

Jag använder inte heller BT så mycket, men finns det på en ny dator så ska det ta mig fan funka med.

MVH Tony