Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Ehh, Om inte Xp är ett riktigt os, vad är det då?

Menar riktigt server-OS som FreeBSD eller någon sorts linuxvariant.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Jag kör Ubuntu på båda mina servrar... en P3 500MHz, 128MB RAM och den andre är en AMD XP 3200+ med 1024MB RAM. Båda kör ungefär samma grejer. Webb, ftp, CoD2-servers, remote.

Vad jag har där... hmm, hemsidor (hostar en hel del stora hemsidor som är extremt välbesökta, så servrarna får jobba tungt) och privata filer.

Garderoben is the shit.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Servern:

AMD Athlon64 x2 4400+
2GB PC 6400
320 + 160 GB disk

OS:
Kör XP Pro (det är vad vi hade licens till, och fungerar faktiskt riktigt bra)

Roller för tillfället:
HTTP med PHP och SQL
FTP
Ventriloserver
DC++
uTorrent

Styrs med VNC, Radmin eller RDP. Vi är ganska många som använder servern, och vi föredrar olika program, därav så många alternativ.

Jag står för hårdvaran och polaren för uppkopplingen.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Servern består av:

Amd athlon xp 3000+
1GiB ram
1x 20gb os hdd
2x 500gb lagrings diskar

Servern kör:
- Ubuntu server edition
-webserver (Ett forum, en cs-hemsida, en tracker)
-ftp server
-ventrilo server
-ssh för styrning
-rtorrent
-cs server

Servern behöver:
-Bättre lina..

Funderar på om man skulle hitta något bra program för linux som kan streama musik, gärna lite likt winamp fast i web ui.. Skulle vara underbart..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Mina servrar kör offsite på en dålig lina (24/1) så jag använder inte torrents på den alls.

Server1:
FreeBSD
p2-200mhz 192mb
sftp-server för backup med mirroring över 5st ~10gb hårddiskar via ett cronjob

Server2:
FreeBSD
p3-800mhz 256mb
filserver med gammal skit 2x300gb+2x200gb hårddiskar med mjukvaru raid GEOM-mirror.

Hade jag haft en bra lina där hade det varit en mkt mkt bättre dator ståendes... typ HP ML150 men tyvärr är det ju kasst.

Framtidsplaner:
*Byta ut backupservern mot en gammal P3 3U server med 4st 20gb SCSI diskar i Raid-5.
*Skaffa mig en NAS i garderoben som kör med 2x1TB hårddiskar
*Försöka sälja allt gammalt dataskrot

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått igång min server (eller håller snarare på att konfigurera den) som består av en gammal dator som jag monterat in de bättre av mina gamla hårddiskar i samt kompletterat med kontrollerkort och nytt nätverkskort för gigabit. Datorn har jag satt ihop själv och modifierat en massa under åren (t.ex. bytt CPU flera gånger) men senaste två åren har den bara stått oanvänd i garaget så nu var det dags att få den att göra nytta. Har tyvärr inte nätverkskabel till garaget ännu (därav det trådlösa kortet) men det är på gång.

Hårdvara (dator #3 i signaturen):
Moderkort: ECS K7S5A (SIS 735)
CPU: AthlonXP 2400+
Minne: 2x256 MB DDR PC2100
Nätverkskort 1: Netgear WG311T trådlöst (Atheros)
Nätverkskort 2: D-Link DGE-528T gigabit (RTL8169)
Kontrollerkort: SUNIX SATA4000 PCI (SiL 3114 4x SATA)
Grafikkort: All-in-wonder Radeon (kan kanske plockas ur?)
Hårddiskar:
sda: Samsung P120 250,1 GB IDE (Primary Master)
sdb: Seagate 7200.7 80 GB IDE (Secondary Master)
sdc: Seagate Barracuda IV 80 GB IDE (Secondary Slave)
sdd: Samsung P120 250,1 GB SATA
sde: Seagate 7200.7 160 GB SATA
CD-ROM: Någon gammal LiteON CD-brännare på IDE Primary slave (för installation av OS)

Jag kör ubuntu-server 8.04.01 utan grafisk miljö (styr den via ssh och PuTTY). Följande tjänster har jag installerat än så länge.
SSH
Samba

Planerat att installera NFS, rsync backup, ftp och kanske även en webserver att leka med.

Uppgiften servern har är i första hand som filserver för backup av våra datorer samt viss gemensam fillagring. Det jag är mest stolt över är hur jag fixat raidsetupen med alla dessa hårddiskarna. Kör linux mjukvaruraid samt logiska volymer för lagringen:

10 GB på de båda 250GB-hårddiskarna har reserverarts för systempartitionerna (boot, swap samt /) och dessa körs i raid 1. I övrigt har jag delat upp allt utrymme i 80 GB partitioner för att kunna utnyttja alla hårddiskarna. Jag kör alltså 3 stycken raid1 arrayer och 3 stycken raid5-arrayer:
md0: sda1, sdd1 (2x500 MB raid1 monterat som /boot)
md1: sda2, sdd2 (2x1,1 GB raid1 monterat som swap)
md2: sda3, sdd3 (2x8,5 GB raid1 monterat som /)
md3: sda5, sdd5, sde1 (3x80 GB raid5 monterat som fysisk enhet för lvm)
md4: sda6, sdd6, sde2, sdb1 (4x80 GB raid5 - fysisk enhet för lvm)
md5: sda7, sdd7, sdc1 (3x80 GB raid5 monterat som fysisk enhet för lvm)

Som synes har jag gjort raid-arrayer utifrån mindre partitioner men så länge man fördelar dem över lika stora partitioner på olika fysiska hårddiskar (och helst inte på samma IDE-kanal) så verkar det inte orsaka några problem. Tevligt med mjukvaruraid i linux eftersom man kan blanda IDE och SATA-diskar och olika kontrollerkort lite hur som helst.

Sedan har jag skapat lagringsutrymme för logiska volymer (lvm) på md3, md4 och md5 vilket alltså gör att man inom detta utrymme sedan kan skapa valfria logiska enheter, alltså något som ser ut som hårddiskar i linux men i själva verket ligger på flera olika fysiska diskar. Så jag har skapat följande:
lvm-home: 100 GB logisk enhet som jag fyllt med en ext3-partition mountar i /home
lvm-share: 100 GB logisk enhet - ext3 monterad i /media/share
lvm-video: 100 GB logisk enhet - ext3 monterad i /media/video
lvm-backup: 260 GB logisk enhet - ext3 monterad på /media/backup

Har valt raid endast för redundansens skull, om en hårddisk går sönder så kan den ersättas utan att datan försvinner (jag vet att man ändå ska säkerhetskopiera). 820 GB hårddiskutrymme ger alltså 570 MB användbart utrymme i mina arrayer, resten (30 %) är extra kopior, alltså reservdata ifall någon hårddisk går sönder. Trevligt med logiska volymer ovanpå raid-arrayerna så att man valfritt kan göra "virtuella hårddiskar" som man kan ändra storlek på som man vill. Är också lätt att utöka lvm-utrymmet om man skaffar nya större hårtddiskar. Jag delar sedan ut dessa logiska volymer på nätverket via samba. Systemfilerna valde jag dock inte lägga på lvm för att undvika eventuella bootningsproblem.

Håller nu på att testa hur samba funkar över gigabit-nätverk. Hade inte jättestora förhoppningar på att få bra prestanda eftersom jag hade PCI-baserat nätverkskort samt SATA-kontroller på PCI i servern. Hade först stora problem att få någon vidare hastighet mot en dator som körde WindowsXP men testade sedan en annan dator som kör Vista SP1 och då blev det rätt bra flyt. Kopierade en 2 GB videofil till servern på ca 1 minut och det gick lika fort att kopiera den tillbaka. Ger ju en överföringshastighet på ca 30 MB/s. Känns ungefär lika snabbt som en USB2-hårddisk ansluten direkt till datorn. Verkar som Vista funkar bättre än XP när det gäller nätverk, och linux verkar ju funka bra också...

En varning dock om ni håller på med raid-arrayer. Starta inte om eller stäng av datorn efter installationen innan all hårddiskaktivitet har avstannat för har man otur kan man sabba något om man stänger av när arrayerna håller på att synkas.

Är skoj i alla fall att fixa en linuxserver, har aldrig sysslat med linuxservrar innan. Mycket pyssel med att konfigurera men resultatet blir ju bra.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av user093
Mina servrar kör offsite på en dålig lina (24/1) så jag använder inte torrents på den alls.

Server1:
FreeBSD
p2-200mhz 192mb
sftp-server för backup med mirroring över 5st ~10gb hårddiskar via ett cronjob

Server2:
FreeBSD
p3-800mhz 256mb
filserver med gammal skit 2x300gb+2x200gb hårddiskar med mjukvaru raid GEOM-mirror.

Hade jag haft en bra lina där hade det varit en mkt mkt bättre dator ståendes... typ HP ML150 men tyvärr är det ju kasst.

Framtidsplaner:
*Byta ut backupservern mot en gammal P3 3U server med 4st 20gb SCSI diskar i Raid-5.
*Skaffa mig en NAS i garderoben som kör med 2x1TB hårddiskar
*Försöka sälja allt gammalt dataskrot

http://image.bayimg.com/aajpaaabo.jpg

Kall och fin källare under huset? värmer dina servrar upp det utrymmet?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

http://mjornis.mine.nu
ftp://mjornis.mine.nu:61721
Username o Pass står på hemsidan.
Mitt skräp, gammal sida som jag inte orkat ändra på.
Sen så finns det en cs-server på den som brukar hänga sig efter en timme eller två av okänd anledning.
Msn har jag på den på natten när jag inte vill ha på datorn på mitt rum.
Glömde nästan FTP servern som e tom

Programlista:
Windows XP professional
Apache webbserver
Filezilla FTPserver
hMailServer, för mina "kunder", nån som vet ett web interface för smtp o pop3 eller imap servrar?
Ventrilo server
VNC free fjärrstyrningsserver
MSN messenger när jag sover

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″