4 GB-minneskit – OCZ Reaper PC2 6400

Permalänk
Melding Plague

4 GB-minneskit – OCZ Reaper PC2 6400

DDR2-minnen har fortfarande låga priser och det börjar bli mer vanligt att konsumenter vill ha en minnesmängd på 4 GB. Vi skall här se närmare på en ny model av OCZ:s Reaper-serie som består av två 2 GB-moduler. Normalt brukar överklockare använda sig utav 1 GB-moduler för att nå höga frekvenser. Frågan är ifall det nu är dags att ompröva detta.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

på mitt ga-p35-dq6 kommer jag inte över 3.0 med 4x1 dominator 8500 minnen och då körs de ändå i 800 mhz. Funkar bra mkt bättre med 2x2gb för överklockning.

Överklockning av cpu'n dvs

Permalänk
Medlem

Kul att ni gör tester på saker som folk faktiskt har råd med, mer sånt

Permalänk
Medlem

Hello darlings, my love you long time!
Kanske inte det bästa man kan hitta, men helt klart bra nog för det mesta jag vill ha mina minnen till, och skulle jag verkligen behöva bättre så förväntar jag mig ett högre pris ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderar ni om jag tänkt köpa en E8400 processor?
Tänkt mig 4gb minne, 2x2 eller 4x1 och vilken hastigthet är lämpligast?
Tror inte jag kommer överklocka men man vet aldrig, kanske lönar sig...
Men är lite rädd om man skulle göra fel:), så om jag som sagt köper ny dator så tror jag inte jag kommer klocka tips på bra minnen?
Tänkte köpa ny dator i slutet av februari

Permalänk
Medlem

Minnena är rätt lika dessa tycker jag, bara lite annan kylning och aningen sämre timings väl?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343070

Permalänk
Medlem

3GB-gränsen gäller bara XP va? På våra 2003-maskiner på jobbet fungerar iaf 4 GB minne utan problem.

Läs: http://support.microsoft.com/kb/283037

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Musikälskare

Behövs det verkligen kylning på minnen?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emil92
Vad rekommenderar ni om jag tänkt köpa en E8400 processor?
Tänkt mig 4gb minne, 2x2 eller 4x1 och vilken hastigthet är lämpligast?
Tror inte jag kommer överklocka men man vet aldrig, kanske lönar sig...
Men är lite rädd om man skulle göra fel:), så om jag som sagt köper ny dator så tror jag inte jag kommer klocka tips på bra minnen?
Tänkte köpa ny dator i slutet av februari

Jag tycker att du ska köra på 2x2gb, för då kan du alltid köpa till 2 st moduler till och få 8 gb, om man nu skulle behöva det, OCZ Sli-ready PC2-6400 4gb ( 2x2gb) är nog prisvärt om man funderar på att köpa 4 gb, kostar 950kr på Komplett.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

bah! minne är idag ointressant pga .. asch, vad var det jag skulle säga nu då.. :0

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolapso
Jag tycker att du ska köra på 2x2gb, för då kan du alltid köpa till 2 st moduler till och få 8 gb, om man nu skulle behöva det, OCZ Sli-ready PC2-6400 4gb ( 2x2gb) är nog prisvärt om man funderar på att köpa 4 gb, kostar 950kr på Komplett.

Tack för tipset

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ecce
3GB-gränsen gäller bara XP va? På våra 2003-maskiner på jobbet fungerar iaf 4 GB minne utan problem.

Läs: http://support.microsoft.com/kb/283037

3,5GB Gränsen i XP är pga. 32bit, i 2003 är 4GB gränsen för 32bit.

Dvs. XP kan köras med 8GB och mer, om du så vill, men du lär köra 64bitars.
Fast XP 64bitars, njaeaeaeeeae då kör jag hellre Vista 64bitars, fungerar faktiskt bättre med tanke på programvara och drivrutiner.

Jaja ontopic, fin kylning på de där minnena. Kanske dags att byta ut 4x1GB minnena då?

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni gjorde en recension på minnen som vi har faktiskt har råd att köpa

Permalänk
Medlem

Om man nu skall dit med så där stora och bökiga minnen, som hör hemma i en prestanda maskin, varför då bara inte köra Corsairminnen med DHX och fläkten som passar till de?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335237

+

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325110

fungerar alldeles utmärkt och ökar inte den rådande ljudnivån, minnena blir bara ljumna när man klockar då.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Admiralaspen
3,5GB Gränsen i XP är pga. 32bit, i 2003 är 4GB gränsen för 32bit.

Dvs. XP kan köras med 8GB och mer, om du så vill, men du lär köra 64bitars.
Fast XP 64bitars, njaeaeaeeeae då kör jag hellre Vista 64bitars, fungerar faktiskt bättre med tanke på programvara och drivrutiner.

Jaja ontopic, fin kylning på de där minnena. Kanske dags att byta ut 4x1GB minnena då?

Gränse för ALLA 32 bitar OS inklusive *nix är 4GB.Har inget med OS att göra utan med mattematik, 2^32 = 4 294 967 296 dvs 4GB.
Dessutom har även XP med SP2 stöd för PAE men på alla system där PAE används får man också prestandaförlust.
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/pae_...

Varför ska man köra fläktar på minnen övhdt ? En del folk (mig inkl) stör sig på oljudet och att sätta 2 små lövblåsare i burken är inte den rätta lösningen imho.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Varför ska man köra fläktar på minnen övhdt ? En del folk (mig inkl) stör sig på oljudet och att sätta 2 små lövblåsare i burken är inte den rätta lösningen imho.

Well, DDR2-standarden är speccad till 1.8V, många kör avsevärt högre spänning vid överklockning så det kan mao. vara skäl att fixa ordentlig kylning. Och vem säger att fläktar behöver låta mer bara för att dom är mindre? Är väl inte direkt så att man behöver 110CFM över minnena...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Admiralaspen
3,5GB Gränsen i XP är pga. 32bit, i 2003 är 4GB gränsen för 32bit.

Dvs. XP kan köras med 8GB och mer, om du så vill, men du lär köra 64bitars.
Fast XP 64bitars, njaeaeaeeeae då kör jag hellre Vista 64bitars, fungerar faktiskt bättre med tanke på programvara och drivrutiner.

Jaja ontopic, fin kylning på de där minnena. Kanske dags att byta ut 4x1GB minnena då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Gränse för ALLA 32 bitar OS inklusive *nix är 4GB.Har inget med OS att göra utan med mattematik, 2^32 = 4 294 967 296 dvs 4GB.
Dessutom har även XP med SP2 stöd för PAE men på alla system där PAE används får man också prestandaförlust.
http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/pae_...

Varför ska man köra fläktar på minnen övhdt ? En del folk (mig inkl) stör sig på oljudet och att sätta 2 små lövblåsare i burken är inte den rätta lösningen imho.

Delvis fel, och fel. 2003 server finns i många olika versioner och de olika kan faktiskt ha mer än 3,3GB eller 4GB som ni skrev. Då INTE i 64Bit, jag vet inte hela sanningen bakom det men troligtvis en ombyggd struktur i kärnan.
Här finns källa om någon tvivlar... http://technet.microsoft.com/sv-se/windowsserver/bb430827(en-us).aspx

Permalänk
Medlem

asså vad ger mest prestanda 2Gb högt klockade minnen eller 4Gb svagt klockade.
det viktigaste är ju att man maxar cpun... o de kan man ju endå.
de verkar inte va så stor skillnad på va man har för minnes frekvenser. eller?
minnes mängden ger kanske större prestanda vinst

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på vad du menar med prestanda Darek. I renodlade prestandatest är mindre moduler att föredra, och brukar också vara lättare att överklocka. Däremot kan ju större minnesmängd göra att vissa applikationer fungerar avsevärt bättre, som t ex krävande spel, video- eller fotoredigering, enär stora datamängder kan läsas över till minnena och därför minska läsningen ifrån hårddisk. Minnesfrekvenser ger inte så stor inverkan som man ibland hoppas på.

4GB skulle kunna vara en fördel i foto- och videoredigering, och ännu mer smidigt ifall du kör virtuella system, då minnesmängden påverkar prestandan avsevärt.

Permalänk
Medlem

"Här är det bara resultaten vid 800 MHz som hamnar lite efter, vilket visar att hög minnesfrekvens är viktigt när det gäller Intel-system."

Yeah right. 200% snabbare minnen ger i det fallet knappt 2% prestandaökning. Minnesfrekvens + tmings var blodigt allvar på netburst-tiden, knappast nu.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Minnen är ju grymt överskattat av många, minnen för 500 spänn kan ge lika många fps som minnen för 4000 kr i vissa spel ju.

Men jag måste erkänna att dom ser vassa ut! Och 130 euro för 4GB är ju som hittat, hade jag varit på jakt efter minne hade jag varit frestad...

Frågan är ju också bara när ddr3 ska leve upp till förväntningarna, prestanda är ju bra men priset måste ju ner, 2-4 ggr mer pengar för samma prestanda? Inte konstigt att försäljningen haltar....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Minnen är ju grymt överskattat av många, minnen för 500 spänn kan ge lika många fps som minnen för 4000 kr i vissa spel ju.

Men jag måste erkänna att dom ser vassa ut! Och 130 euro för 4GB är ju som hittat, hade jag varit på jakt efter minne hade jag varit frestad...

Frågan är ju också bara när ddr3 ska leve upp till förväntningarna, prestanda är ju bra men priset måste ju ner, 2-4 ggr mer pengar för samma prestanda? Inte konstigt att försäljningen haltar....

Dagens sanning!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Absolut. DDR3 är bara prestige, inget annat.
Minnesutvecklarna vill kunna sälja sina minnen till lämpliga priser, i sin egna ögon, och där har DDR2 gjort en kullerbytta och hamnat på priser där produktionen nästan är dyrare än försäljningspriset om man ser det i det stora hela och DDR3 gör en större vinst per såld enhet.

DDR2 all the way. Skulle gärna vilja ha 1GB extra av mina OCZ AM2-EPP minnen, men de verkar ha skrotat dem där jag kollat. Synd.

Permalänk
Medlem

Fattade jag det där rätt? 4gb minne för ca 1300kr?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tacka vet jag dom här kingston hyperx pc9600 som jag slängde in igår tillsammans med en q6600 jag har redan fått upp dom till 550 fsb med lägre ration:)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329419

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Fattade jag det där rätt? 4gb minne för ca 1300kr?

Mm visst är det dyrt. 2x2GB går ju att få för "långt" under tusenlappen
Annat var det när jag köpte 2x1GB minne till min dator. Över 2k gick det på...

Permalänk
Medlem

jag tänkte uppgradera burken när de nya intel processorerna kommer.
så om jag har förstått det rätt så ska jag köpa 2x2Gb som klockar måttligt, istället för 2x1Gb super minnen.
jag bryr mig bara om spel prestanda.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara svårt att klocka 2*2gb?

Har dessa och de gör 1080-1100mhz i 2.14v.. Då i 5-5-5-15...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343039

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's
849 kr på komplett.

Det är tamitusan nästan gratis.
Gav 2,5k för mina föredetta OCZ 1000MHz 2x1Gig för 8 månader sedan.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

"Geil Black Dragon 8GB (4 x 2GB) DDR2 PC2 6400 800Mhz 5-5-5-15 /8-Layer PCB with LED Retail" 1167:- plus moms.

Vet dock ingen som säljer dessa.

Ont: Det här med standarder till minnen verkar ju rätt värdelöst då ingen tillverkare följer dom. Visst är det bra att dom pressar minnena men vad är standarden till för och vilka är det som sätter dess gränser?

Annars ett trevligt test, priset vad inte fy skam.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011