Empire: Total war

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
http://shoguntotalwar.yuku.com/topic/43768

Haha kolla sverige-screenshotet bak på boxen, fint hål mitt i landet ;>

kul att just sverige e med på baksidan

Visa signatur
Permalänk

Haha, nog för att Vänern är Sveriges största sjö, men...

Permalänk

Eeh, jorden har förändrats mycket på 300 år... *rolleyes*

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Eeh, jorden har förändrats mycket på 300 år... *rolleyes*

Jodå, det kan hända en del. Ta Öland som exempel. Har vuxit ganska mycket på några 100 år.

Och så extremt jävla stor är väl inte Värnen på bilden?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jodå, det kan hända en del. Ta Öland som exempel. Har vuxit ganska mycket på några 100 år.

Och så extremt jävla stor är väl inte Värnen på bilden?

Det har ju med vattnet att göra, kontinenterna har ju inte rört sig många meter.

Men man säger väl att det är 2 cm "langstigning varje år. Det blir ju 6m på 300år, sen räknar man in vatten nivån, sen tror jag vattenståndet var ca 2m högre då.

Frågan är hur mycket 8 meter gör.... men det var ju förstås bara min huvudräkning och uppskattning. Kan vara helt fel också.

Edit; Hur är er statistik i DEMOT? här kommer mina.

Deployed Losses Enemy Killed

Jag: 875 372 666

A1: 1052 694 341

Någon som vågar posta sina?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Har gjort typ striden 5ggr men enda gången jag körde på "default" blev det:

Jag: 875 192 733

A1: 1052 780 165

Andra gångerna har jag bytt till Very hard så då har det blivit run 300-350 förluster varje gång på ett ungefär.

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Har gjort typ striden 5ggr men enda gången jag körde på "default" blev det:

Jag: 875 192 733

A1: 1052 780 165

Andra gångerna har jag bytt till Very hard så då har det blivit run 300-350 förluster varje gång på ett ungefär.

Intressant, vilken taktik använder du?

Har använt diverse men jag kommer aldrig under 300 i förluster.

En anledning kan vara att jag aldrig får ordning på mina kanoner.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern

Edit; Hur är er statistik i DEMOT? här kommer mina.

Deployed Losses Enemy Killed

Jag: 875 372 666

A1: 1052 694 341

Någon som vågar posta sina?

Mitt bästa hitils var
875 244 1043

1052 1051 237

På båtslaget hade jag 4 eller 5 båtar kvar när ja vann.

3dje gången och på original svårighetsgrad vilket är lite för lätt

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa special forces om man bara vill ha HMS Victory? båten är väl inte så pass överlägsen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Är det värt att köpa special forces om man bara vill ha HMS Victory? båten är väl inte så pass överlägsen?

Handlar väl mycket om din budget. Personligen tycker jag inte det.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

Du får ju 5st till enheter +1 till beroende på vart du beställer
jag tycker att det är värt men jag har pengar så det blir över.

Jag tog hela min arme över till vänster, första gången jag spelade så var väldigt försiktig.. Chargade direkt hans Long Riflemen med mitt kavalleri och samma på hans andra sådan enhet.. han satte aldrig upp pålar som tur var

Sedan ställde jag upp min arme vid slutet av den åsen, högre upp för att få längre range än hans gubbar. Satte upp mina kanoner i skogen. Efter ett tag av mombardering började hans trupper röra sig närmare mina.

Jag tog av "Fire at will" på alla mina enheter, så fort han var inrage av mina linjer sköt han av en volley då chargade jag fram mina enheter och sköt av en volley på närmare håll samtidigt som jag tog runt min dragoner på ena sidan och allt mitt kavalleri på andra sidan.

Han avfyrade en volley till och sedan jag en till. och sedan chargade jag in i melee samtidigt som mitt kavalleri störtade ner från sidorna, denna chock fick alla hans enheter att reouta medan jag fick minimala förluster...

Sedan tog jag bara ut kanon batterierna försiktigt utan förluster.

Ska nämnas också att det första skottet från mina kanoner fick död på hans general

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Denna taktic användes också av karolinerna under denna tid funkar mkt bra för att bryta moralen

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Denna taktic användes också av karolinerna under denna tid funkar mkt bra för att bryta moralen

Den taktiken har inte bara använts av Karolinerna.... Är typ basic i krigsföring.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Denna taktic användes också av karolinerna under denna tid funkar mkt bra för att bryta moralen

Ja, och tyvärr så gör det ju att spelet är lika trasigt som Rome/Medieval IMO :/

Att routa fienden är ofta på tok för lätt och förlitar sig på "vänlighet" för att vara ens i närheten av realistiskt. Om man låter fienden fly, ja då liknar det ju ett generellt slag. Men hela tiden så försöker man ju slakta fienden till sista man (både spelaren och AIn). Och man kan sällan betala lösen, så hela armen är med andra ord stendöd. Detta hände sällan historiskt sett, där en förlust på bara 50% män var ett katastrofalt nederlag men i Total War är ett rätt alldagligt slag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Det har ju med vattnet att göra, kontinenterna har ju inte rört sig många meter.

Men man säger väl att det är 2 cm "langstigning varje år. Det blir ju 6m på 300år, sen räknar man in vatten nivån, sen tror jag vattenståndet var ca 2m högre då.

Frågan är hur mycket 8 meter gör.... men det var ju förstås bara min huvudräkning och uppskattning. Kan vara helt fel också.

Jo men, även om själva landet Sverige stigit 6m de senaste 300 åren, så påverkar det inte hur djupa sjöar är, eller var sjöarnas vattenlinje ligger.
Bara havsnivån.
Du kan till exempel ha sjöar uppe i himalaya, långt långt över havsnivån, eftersom sjöar inte har nåt med havsnivån att göra, och i huvudsak fylls på pga regn osv.

Men nu läser vi in för mycket i det här
Undra vad för slags moddar folket kommer göra sen
Tänk så sjukt fräcka moddar det kan bli, tack vare större mer detaljerad världskarta default nu, och sjöslag såklart!

Det skulle inte förvåna mig om nån skulle lyckas göra en starcraft-mod, vattnet skulle kunna vara rymd, båtar skulle kunna bli rymdskepp (carriers, battleships, mutalisks), och landet skulle kunna vara som den där metallsaken i vissa banor.

*föreställer sig 3000 zerglings i rush mot 1000 uppställda space marines på ett enormt mörkt metall-slagfält*

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk

Kan man ändra svårighetsgrad? Det måste jag pröva, fienden är ju efterbliven när jag spelar!

Han bara står och tar stryk från mina kanoner, sen springer han fram med en halvdöd grupp som routar, skickar fram en till som routar, sen anfaller jag och han dör som om han aldrig levt.

Permalänk
Medlem

Därför kör man på Very hard då får fienden högre moral och spelar bättre vilket betyder att de ofta slåss till de är ungefär 10-20man kvar vilket gör det hela lite roligare

För att ändra svårighet gå till
c:\Documents and Settings\**your name **\Application Data\The Creative Assembly\EmpireDemo2\scripts\preferences.empire_script.txt

för XP och

C:\Users\**NAME**\appdata\Roaming\The Creative Assembly\EmpireDemo2\scripts

För vista ändra värdet på battle_difficulty ändra till -2 för Very hard och -1 för hard

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Får dom högre moral än ens egna trupper på Very Hard? Alltså, fuskar AI'n då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

AIn i Total War har ju alltid varit byggd på fusk... Så jag skulle tro det ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Handlar väl mycket om din budget. Personligen tycker jag inte det.

Ekonomin är lite tajt tyvärr. Mobilräkning, ETW + pengar som en flickvän kommer passivt få mig att slösa.

Ibland önskar man att man hade tid med ett jobb!
Blir väl vanliga versionen eftersom man säkerligen kan låsa upp de enheterna på nåt sätt. Säkerligen bara försäljningsknep från deras sida.

Permalänk
Medlem

Testat spelet nån timme o kan säga att detta blir det första spelet jag kommer köpa lagligt för egna pengar på över 1 år typ.

Riktigt kul!

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erdraug
Därför kör man på Very hard då får fienden högre moral och spelar bättre vilket betyder att de ofta slåss till de är ungefär 10-20man kvar vilket gör det hela lite roligare

För att ändra svårighet gå till
c:\Documents and Settings\**your name **\Application Data\The Creative Assembly\EmpireDemo2\scripts\preferences.empire_script.txt

för XP och

C:\Users\**NAME**\appdata\Roaming\The Creative Assembly\EmpireDemo2\scripts

För vista ändra värdet på battle_difficulty ändra till -2 för Very hard och -1 för hard

Ja, bara de inte springer rakt in i dödsfällor med 30 man och förväntar sig att jag ska följa efter dom in i deras uppställda armé...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
AIn i Total War har ju alltid varit byggd på fusk... Så jag skulle tro det ja.

Den funskar inte längre, utan den får normalare moral nivå desto högre svårighet...

Vid default flyr den ju nästan för vad som helst...

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jag hatar egentligen hela routing-systemet i Total War.
Det är ett spel. Mycket roligare att döda fienderna, eller att fienden dödar mig, än att trupperna bara springer iväg..
Det borde vara till sista stående man :/

Heck, det fanns tillochmed en hel del krig i verkligheten där det verkligen va till SISTA stående man, bara en handfull som flydde och lyckades undvika sin generals "retreat = död" order.
Sen fanns det många soldater själva som helt enkelt Vägrade fly, eftersom de ansåg att död i strid gav dem högre status i efterlivet än kapitulation.
Till exempel en del samuraijer och en hel del av Egyptens elitsoldater, som slogs för sin Farao, för att beskydda landet så deras semi-gud skulle kunna begravas och återuppstå i efterlivet.

Eller andra världskriget? Inte fan flydde de allierade på Normandie, dom pushade framåt trots att folk dog överallt.
Hade det hänt enligt Total War dynamik hade dom routats efter en minut (där routar ju trupperna när 20% av dom dött bara)
Realistiskt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Eller andra världskriget? Inte fan flydde de allierade på Normandie, dom pushade framåt trots att folk dog överallt.
Hade det hänt enligt Total War dynamik hade dom routats efter en minut (där routar ju trupperna när 20% av dom dött bara)
Realistiskt?

Det är inte så lätt att fly när man står på en strand och fienden är framför.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Tycker man borde få ställa in att dom ska slåss till sista man. Reträtt = döden.

Själv ska ja hämta spelet på tisdag o börja lira. Hoppas bara dom fixat till grejer som var skit i demot.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

TISDAG?!
Kommer inte kunna spela förrän onsdag ändå

Fan hoppas att webhallen skickar mitt så jag har det på onsdag annars kommer jag att gråta

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Tycker man borde få ställa in att dom ska slåss till sista man. Reträtt = döden.

Själv ska ja hämta spelet på tisdag o börja lira. Hoppas bara dom fixat till grejer som var skit i demot.

De har ju inte hunnit ändra spelet på 1 vecka... Det var antagligen redan skeppat när demot släpptes.

Det sägs att demot var en tidigare build+att det var nerbantat för att vara någorlunda bra storlek.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är inte så lätt att fly när man står på en strand och fienden är framför.

Haha, precis min tanke.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Tycker man borde få ställa in att dom ska slåss till sista man. Reträtt = döden.

Själv ska ja hämta spelet på tisdag o börja lira. Hoppas bara dom fixat till grejer som var skit i demot.

När man försvarar städer i de tidigare spelen iaf så slåss man ju till sista man.

Men hellre att trupperna flyr än att du förlorar hela armèn.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb