Permalänk
Medlem

Symbolisk länk i UNIX

TJa alla. Jag kan inte riktigt förstå hur symboliska fungerar i UNIX. Är det så att om man har en symbolisk länk på en fil så ändras länken om man flyttar filen till en annan katalog, dvs kommer den symboliska länken fortfarande hitta till filen. Tack på förhand.

Permalänk

Är ju iofs väldigt lätt att testa, men jag bjuder på den här:

Nej, den kommer inte hitta. Länken blir bruten.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Är ju iofs väldigt lätt att testa, men jag bjuder på den här:

Nej, den kommer inte hitta. Länken blir bruten.

Ok, men vad är vitsen med symboliska länkar alt. hårda länkar. Jag menar om jag länkar till en vil så här

ln -s /en/fil/som/heter/nåt filen

så skapar jag en symobilisk länk

ln /en/fil/som/heter/nåt filen

skapar ju en hård länk

så vad är det som är bra med en symoblisk länk? Skulle vara tacksam om någon kunde förklara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac
Ok, men vad är vitsen med symboliska länkar alt. hårda länkar. Jag menar om jag länkar till en vil så här

ln -s /en/fil/som/heter/nåt filen

så skapar jag en symobilisk länk

ln /en/fil/som/heter/nåt filen

skapar ju en hård länk

så vad är det som är bra med en symoblisk länk? Skulle vara tacksam om någon kunde förklara.

Du kan ha symboliska länkar mellan olika diskar/volymer, och symboliska länkar av kataloger, tror inte hårda länkar klarar kataloger va?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac
Ok, men vad är vitsen med symboliska länkar alt. hårda länkar. Jag menar om jag länkar till en vil så här

ln -s /en/fil/som/heter/nåt filen

så skapar jag en symobilisk länk

ln /en/fil/som/heter/nåt filen

skapar ju en hård länk

så vad är det som är bra med en symoblisk länk? Skulle vara tacksam om någon kunde förklara.

Har väl inte att göra med bra eller dåligt, bara vad som passar för stunden.

Hårda länkar kan inte länka till kataloger och inte till ett annat filsystem.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Har väl inte att göra med bra eller dåligt, bara vad som passar för stunden.

Hårda länkar kan inte länka till kataloger och inte till ett annat filsystem.

Hårdlänkar överlever väl också om man tar bort källfilen, då dom delar samma inode och därav egentligen är samma fil, man bara tar bort ena pekaren till filen... softlinks är bara en pekare till en annan inode och bryts alltså när originalfilen tas bort.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Hårdlänkar överlever väl också om man tar bort källfilen, då dom delar samma inode och därav egentligen är samma fil, man bara tar bort ena pekaren till filen... softlinks är bara en pekare till en annan inode och bryts alltså när originalfilen tas bort.

Du är så vis bogg.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Du är så vis bogg.

ibland lyser en liten lampa i huvudet, men oftast är det släckt

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

"Microsoft Windows Vista supports symbolic links for both files and directories with the command line utility mklink by what is called an NTFS junction point. However only 31 symlinks are allowed in a directory"

Hehehe! Kul begränsning.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
"Microsoft Windows Vista supports symbolic links for both files and directories with the command line utility mklink by what is called an NTFS junction point. However only 31 symlinks are allowed in a directory"

Hehehe! Kul begränsning.

Samt att de givetvis måste ta bort viss funktionalitet också:

"Microsoft Windows Vista supports symbolic links for both files and directories with the command line utility mklink by what is called an NTFS junction point. However only 31 symlinks are allowed in a directory, relative symlinks cannot cross volumes and users must manually be aware whether a symlink is a file or directory for both creation and removal."

Annars hade det ju varit för bra

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.