Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Betyder det att jag ligger utanför den stora riskzonen för eventuella problem om jag skulle välja Comhem?

Inte riktigt, modemets programvara är lite lagom buggig ibland. Vilket gör att modemet hänger sig eller får dåliga hastigheter. Men som det nämnts tidigare funkar det oftast bäst med att stänga av NAT-funktionen och antingen köra direkt till datorn eller ha en egen router där mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slaski:

Inte riktigt, modemets programvara är lite lagom buggig ibland. Vilket gör att modemet hänger sig eller får dåliga hastigheter. Men som det nämnts tidigare funkar det oftast bäst med att stänga av NAT-funktionen och antingen köra direkt till datorn eller ha en egen router där mellan.

Men har jag förstått det rätt att majoriteten av problemen folk upplever kan härledas till Comhems utrustning (dvs modem och router) och deras ovilja/oförmåga att tillhandahålla fungerande lösningar? Dvs att problemen INTE har att göra med själva bredbandet eller linjen i sig?

Med andra ord:
Det är routern som gör att folk får problem när de använder sitt internet trådlöst, samtidigt som modemet ibland buggar till och ger höga ping och dåliga hastigheter (speciellt under perioder då nätet är tungt belastat). Har jag förstått det rätt?

En annan grej jag aldrig riktigt fattar hur funkar... modemet och routern sitter ju ihop, korrekt? Det är en och samma box så att säga? När man pratar om att "koppla direkt till datorn", eller bara använda själva modemdelen, hur exakt är det man kopplar då? Går det alltså att kringgå routern, trots att det sitter ihop med modemet, och på så sätt undvika det trassel som många verkar här verkar ha, utan att behöva koppla in en massa annan utrustning?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Men har jag förstått det rätt att majoriteten av problemen folk upplever kan härledas till Comhems utrustning (dvs modem och router) och deras ovilja/oförmåga att tillhandahålla fungerande lösningar? Dvs att problemen INTE har att göra med själva bredbandet eller linjen i sig?

Ungefär så jag upplever det iaf.

Skrivet av Utopolitan:

En annan grej jag aldrig riktigt fattar hur funkar... modemet och routern sitter ju ihop, korrekt? Det är en och samma box så att säga? När man pratar om att "koppla direkt till datorn", eller bara använda själva modemdelen, hur exakt är det man kopplar då? Går det alltså att kringgå routern, trots att det sitter ihop med modemet, och på så sätt undvika det trassel som många verkar här verkar ha, utan att behöva koppla in en massa annan utrustning?

Jupp en och samma box. När man "kopplar direkt till datorn" menar man att man får en publik ip-adress. Man hoppar över flera av routerns funktioner. Du kopplar det likadant som annars men ändrar inställningarna i boxen.

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

En annan grej jag aldrig riktigt fattar hur funkar... modemet och routern sitter ju ihop, korrekt? Det är en och samma box så att säga? När man pratar om att "koppla direkt till datorn", eller bara använda själva modemdelen, hur exakt är det man kopplar då? Går det alltså att kringgå routern, trots att det sitter ihop med modemet, och på så sätt undvika det trassel som många verkar här verkar ha, utan att behöva koppla in en massa annan utrustning?

När man stänger av NAT i modemet/routern så används inte längre routerdelen. Då blir boxen bara ett modem.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Nu har jag oxå byt till comhem 100MB från tele2 10MB. Men jag känner min internet har blivit mycket segare än innan, speciellt när man surfar på utländsk sidor. Det kan ta några minuter tills en sida laddar färdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

Men har jag förstått det rätt att majoriteten av problemen folk upplever kan härledas till Comhems utrustning (dvs modem och router) och deras ovilja/oförmåga att tillhandahålla fungerande lösningar? Dvs att problemen INTE har att göra med själva bredbandet eller linjen i sig?

Med andra ord:
Det är routern som gör att folk får problem när de använder sitt internet trådlöst, samtidigt som modemet ibland buggar till och ger höga ping och dåliga hastigheter (speciellt under perioder då nätet är tungt belastat). Har jag förstått det rätt?

Det har väl med bredbandet att göra om något? Sen är det väldigt många som har överbelastningsproblem i sina områden som tar väldigt lång tid för comhem att fixa, mitt ärende startades i oktober väntat 4 månader snart och inget händer. Så det har verkligen med "bredbandet/linjen" att göra. Modemet funkar bra så länge man stänger av routerdelen eller inte använder den trådlösa delen.

Permalänk
Skrivet av zappee:

Jag skulle rekommendera alla som har Comhems Netgear-modem att stänga av WPS.

Det finns en ganska nasty bugg som gör det enkelt att komma åt WPA/WPA2-nyckeln med hjälp av Reaver WPS.

Nu har IDG fått nys om "nyheten"
Comhem: Stort säkerhetshål drabbar 140 000 bredbandskunder

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av andy87:

Nu har jag oxå byt till comhem 100MB från tele2 10MB. Men jag känner min internet har blivit mycket segare än innan, speciellt när man surfar på utländsk sidor. Det kan ta några minuter tills en sida laddar färdigt.

Då bör du kolla så du verkligen får den hastighet du betalar för och om så är fallet kolla över datorutrustningen. Finns inget som kan orsaka flera minuters sidladdningar hos comhem om du får ut din hastighet enligt bredbandkollen. Inget generellt fel åtminstonde. Kolla dina DNSinställningar och också så du inte har ipflooding ibockat i ditt modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Har du en ipadress som börjar på 192.168 så har du NAT påslaget. Publik är att datorn syns utifrån istället för att vara gömd bakom tex en router. Förenklat förklarat.

okej, är det bra / dåligt med NAT avslaget?

Permalänk
Skrivet av PringleZ:

okej, är det bra / dåligt med NAT avslaget?

Om du har en annan router ska du definitivt köra med NAT avslaget. Routern i ComHems modem är inte så bra. Men rent generellt är NAT bra ur säkerhetssynpunkt, då "göms" din riktiga IP-adress och från Internetsidan syns bara routern.

Med NAT avslaget kan du endast koppla in fyra datorer till modemet (det är så många IP-adresser ComHem delar ut till dig som mest), med NAT påslaget kan du ha en massa datorer, mediaservrar, mobiltelefoner, xboxar, ipadar mm ihopkopplade i ditt hemmanätverk.

Kortversionen: ha NAT påslaget om du inte har en annan router.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

okej, är det bra / dåligt med NAT avslaget?

Du kan tex inte ansluta fler än 4 enheter direkt till modemet (om du har 25+mbit) men jag har alltid oavsett operatör körd med NAT av på deras modem och kopplat en egen router efter. Blir oftast minst problem då. Har man under 25mbit får man bara en ipadress och kan således bara köra en dator efter modemet med NAT av.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hur slår jag isåfall på NAT ? För det verkar som att jag har det avslaget, har ingen annan router heller just nu

Permalänk
Medlem

cg3100

Det verkar som att mitt problem med CG3100 löst sig och jag nu kan köra med NAT påslaget.
Är det någon som kan upplysa mig om vilken senaste firmwaret för CG3100 är?

En annan fråga, finns det något möjlighet att ändra ComHems DNSer utan att behöva aktivera static ip på modemet?

Permalänk
Skrivet av PringleZ:

Hur slår jag isåfall på NAT ? För det verkar som att jag har det avslaget, har ingen annan router heller just nu

Logga in i modemet genom att surfa till http://192.168.100.1

Om du inte ändrat inloggningsuppgifterna (vilket rekommenderas) så loggar du in med:

Användarnamn: admin
Lösenord: password

Väl inne hittar du en checkbox för NAT någonstans i menyerna.

Om du senare får problem eller vill stänga av NAT så loggar du in med http://192.168.0.1 (IP-adressen ändras beroende på om NAT är på/av)

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Logga in i modemet genom att surfa till http://192.168.100.1

Om du inte ändrat inloggningsuppgifterna (vilket rekommenderas) så loggar du in med:

Användarnamn: admin
Lösenord: password

Väl inne hittar du en checkbox för NAT någonstans i menyerna.

Om du senare får problem eller vill stänga av NAT så loggar du in med http://192.168.0.1 (IP-adressen ändras beroende på om NAT är på/av)

Kan bara logga in via 192.168.0.1 och jag hittar ingen ruta för NAT, kan det vara så att min NAT är påslagen ?

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Har idag kopplat in ComHem Bredband 200 och det funkar OK mot Bredbandskollen stabilt över 150 ned och 11 upp. Kör på via nätverkskabel.

Men uTorrent... hur fasen ska jag få det att fungera full ut och stabilt...? (Obs! alla torrents är inte olagliga!)

Det fladdrar hit och dit, upp och ned igen och kommer aldrig upp i någon vettig hastighet.

Tacksam för tips

Fortsättning:

Slog av NAT i modemet/routern och Ja routern suger!

Efter detta blev mina värden:

"Bredband 200"

1: 100-200/7-10
2: 205/11
3: 5 ms

Bor i centrala Malmö - mäter mot Bredbandskollen mätserver i Malmö. Fick liknande resultat på Speedtest.net mot en mätserver i Köpenhamn (på andra sidan bron).

Har dock fortfarande problem med uTorrent. Kan inte få upp
hastigheten alls... Ps. Alla torrents är inte illigala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

Kan bara logga in via 192.168.0.1 och jag hittar ingen ruta för NAT, kan det vara så att min NAT är påslagen ?

Uppmärksamma att jag stängt av min och använder enbart som modem redan!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

mer info angående säkerhetsproblemed med WPS i CG3100.

http://www.idg.se/2.1085/1.426980/comhem-stort-sakerhetshal-d...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Uppmärksamma att jag stängt av min och använder enbart som modem redan!

http://img821.imageshack.us/img821/2374/screenshot20120118at2...

Hittar inget sånt, har inte en netgear btw

Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

Hittar inget sånt, har inte en netgear btw

Beroende på vilket det är så gäller ju såklart olika.
Men generellt kan man väl säga att är det inte Netgear CG3100 så kan du inte stänga av NAT.

http://www.comhem.se/comhem/kundservice/hjalp-med-vara-tjanst...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

CG3100 WOL / WOW / WOI

Hej igen! Kanske kan ComHem svara på min fråga om CG3100 stöder Wake-On-Lan över internet (WOW/WOI)? Kan starta min dator från samma nätverk, men har inte hittat någon lösning att göra det över nätet...

Permalänk
Avstängd

Nu sitter flickvännen i Övik (jag flyttar dit nästa vecka), vi har Bahnhof 100/100 och hon får ut 98/96mbit

Sug fet b***e comhem!

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Nu sitter flickvännen i Övik (jag flyttar dit nästa vecka), vi har Bahnhof 100/100 och hon får ut 98/96mbit

Sug fet b***e comhem!

Mmmm, bulle. Jag vill också ha bulle.

Permalänk

Nu fick jag en lapp i lådan om att BBB har installerat 1gb fiber med 100mb/s uppströms i min bostad till priset av 900:- månaden. MEN dem har även 250/100 tjänst för samma pris som comhem (499:-) fast första året till halva priset.

Comhem kommer nu tappa MÅNGA kunder. dem har 2 val, uppgradera sina tjänster ordentligt till riktigt reducerade priser eller tappa väldigt mycket kunder. Så kan det gå när man inte följer med i utvecklingen och tar ocker priser för undermåliga tjänster.

och nu slipper jag bogdan på supporten (ja så hete han faktiskt) som fakturerar mig fakturor på 500:- för att jag påpekar att en router har dött i källaren. comhem borde istället ha gett mig 1 månads gratis bredband för att jag informerade dem om felet. istället fick jag en faktura som absolut inte gick att bestrida på något sätt.

comhem har behandlat mig som kund som absolut skit. äntligen kan jag byta till en annan operatör.

ni som har BBB fiber i hallen borde besöka deras sida nu för att kunna ge igen på detta minst sagt horribla företag. jag hoppas att ni kommer att gå konkurs och få leva på vatten och bröd resten av era liv.

mvh. en väldigt nöjd comhem kund

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Nu fick jag en lapp i lådan om att BBB har installerat 1gb fiber med 100mb/s uppströms i min bostad till priset av 900:- månaden. MEN dem har även 250/100 tjänst för samma pris som comhem (499:-) fast första året till halva priset.

Comhem kommer nu tappa MÅNGA kunder. dem har 2 val, uppgradera sina tjänster ordentligt till riktigt reducerade priser eller tappa väldigt mycket kunder. Så kan det gå när man inte följer med i utvecklingen och tar ocker priser för undermåliga tjänster.

och nu slipper jag bogdan på supporten (ja så hete han faktiskt) som fakturerar mig fakturor på 500:- för att jag påpekar att en router har dött i källaren. comhem borde istället ha gett mig 1 månads gratis bredband för att jag informerade dem om felet. istället fick jag en faktura som absolut inte gick att bestrida på något sätt.

comhem har behandlat mig som kund som absolut skit. äntligen kan jag byta till en annan operatör.

ni som har BBB fiber i hallen borde besöka deras sida nu för att kunna ge igen på detta minst sagt horribla företag. jag hoppas att ni kommer att gå konkurs och få leva på vatten och bröd resten av era liv.

mvh. en väldigt nöjd comhem kund

Fasen vad gött o höra. Längtar själv tills jag blir av med parasiterna.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Beroende på vilket det är så gäller ju såklart olika.
Men generellt kan man väl säga att är det inte Netgear CG3100 så kan du inte stänga av NAT.

http://www.comhem.se/comhem/kundservice/hjalp-med-vara-tjanst...

Har en epc2425, står inget om NAT i manualen heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av PringleZ:

Har en epc2425, står inget om NAT i manualen heller

Det heter "brygga" i 2434 och 2425modemen

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hur mycke stabilare är 200/10 linan jämnfört med 100/10 linan? Är det värt att upgradera till 200/10? Sitter idag med 100/10 och oftast är den väldigt ostabil den droppar titt som tätt. Och man får oftast inte ut maxfart när man kikar på bredbandskollen. Har inga andra isper o välja på heller så.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycke stabilare är 200/10 linan jämnfört med 100/10 linan? Är det värt att upgradera till 200/10? Sitter idag med 100/10 och oftast är den väldigt ostabil den droppar titt som tätt. Och man får oftast inte ut maxfart när man kikar på bredbandskollen. Har inga andra isper o välja på heller så.

Logiskt sett borde den vara nästan lika stabil - i grunden samma uppkoppling - fast mer maxad.

Hade själv problem med hastigheten första dagen tills jag kopplade ur NAT och satte en egen router mellan modemet och mig (frivilligt val - om man inte kör trådlöst förståss).

Sen är det som du säger - Bredbandskollen i all ära - men när behöver man 200 - om man ser streamad film, laddar ned mycket från nån torrent eller ftp.

Jag kör 200/10 idag, men trappar nog ned till 100/10 när rabattmånaderna tar slut. Tecknade abon. och sa upp det på samma dag - så jag har ett fritt val.

Permalänk

Har försökt söka efter svar, utan framgång. Bra att jag hitta hit ändå eftersom jag nu fick nyss om säkerhetsluckan.

Mitt problem däremot är att WIFI:n stänger av sig själv när ingen har använt det på ett tag. Funderade på om det var en inställning men jag hittade inget. Någon som vet något om detta?

Bara att trycka på knappen på modemet så går det igång igen, men ska det vara så?

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300