Så gör du om en dator till en NAS-server

Permalänk
Melding Plague

Så gör du om en dator till en NAS-server

Linux- eller Unix-baserade operativsystem för ett särskilt syfte blir allt vanligare när entusiasten skall sätta upp en router, brandvägg eller NAS-server. Det är ofta inte speciellt svårt och kräver inga förkunskaper, bara litet intresse. Vi skall idag visa hur man gör om en dator till en NAS-server.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En bra recension med bra information, jag personligen hade dock gärna velat se prestanda med lite mer normala komponenter (läs bättre). Någon strömsnål processor från AMD lr Intel med 2-4GB minne exempelvis?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem

Så en NAS är som en "extern hårddisk" man kopplar in i nätverket som delar ut sitt hårddisk utrymme till alla ? Fattar inte riktigt

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant läsning och lite fler alternativ på nas-fronten.

Det skulle vara mer än intressant att se en jämförelese på dels normal hårdvara. DVS. En skruttig p4 och 1 gb ram som de flesta av oss har liggandes här hemma.

Men framförallt så hade det varit intressant att se en jämförelese med FreeNas då det är baserat på freebsd. Och har Softraid baserat på geom och inte mdadm som i fallet av linuxbaserade ClarkConnect.

Tack å hej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Så en NAS är som en "extern hårddisk" man kopplar in i nätverket som delar ut sitt hårddisk utrymme till alla ? Fattar inte riktigt

Network Attached Storage.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Rolig läsning. Mer sånt!

Permalänk
Medlem

Webmin är ganska bra att installera på CC, Det är lätt att lägga in tredjeparts adminverktyg i den.
kör kommandot apt-get install webmin och surfa sen in på https://server-ip:10000 user: root och samma lösen som CC inloggningen.

http://www.webmin.com

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

Kor med ClarkConnect pa en VIA 1500 med passiv kylning och RAID1 och det funkar utmarkt. Det finns dock ett problem med CC och det ar att systemet ar baserat pa RHELS och det ar lite svart att hitta media relaterad mjukvara som funkar.

Kopte en licens for Twonky for att streama media till min PS3 och min mobil, funkar utmarkt forrutom om du mappar shares fran andra maskiner da linken latt blir korrupt pga funktionen som letar efter nytt matrial.

Visa signatur

* E8400, 4GB, 1TB, VISTA
* Via 1.5, 1GB, 750GB, RHES med mountad Synology 101J - 500GB
* PS3, 60GB & Pioneer PDP-4270XD

Permalänk
Medlem

Bra att ni skriver lite om sådant här samt att ha lite linux...

Permalänk
Medlem

Jag har en egen Nas i form av en gammal Celeron3 med debian. Klart värt att ha som extra lagring då jag enbart kör bärbar dator hemma i övrigt.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

Intressant test, men jag liksom er blev besviken på prestandan. Överföringshastigheten var verkligen inte mycket hurra över, varken med 256MB eller 1024MB RAM.

Vad jag skulle vilja ha är en NAS med DLNA-funktion, med möjligheten att transcoda olika typer av media i realtid (ja, det kräver lite kräm), så att jag kunde nyttja den som streamingserver till min Sony PS3. Med andra ord hade output som MPEG4-format varit det mest eftertraktade.

I dagens läge kör jag emellertid TVerstity på min primära dator, men den låter något extremt mycket. Men tills vidare får den agera som DLNA-server med transcoding-möjligheter.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vi börjar med att konfigurera Samba, vilket är en mjukvara som används på många NAS-servrar, till exempel Buffalo Linkstation Live som vi recenserade nyligen. Det kan även kallas SMB eller CIFS i folkmun.

SaMBa är *nix-tjänster för SMB (Server Message Blocks) protokollet (reverse-engineerat, ms har aldrig släppt specsen). SMB lämpade sig inte för TCP/IP-bruk (kördes via netbios/netbeui), så MS uppdaterade protokollet för detta ändamål och döpte om det till CIFS (Common Internet Filesystem). Vid detta läge passade man på att låta SaMBa kunna fungera som PDC/BDC och numera även hantera skrivare och konton via LDAP (eller ActiveDirectory som embrace&extend MS kallar det).

Samba är således tjänsten, SMB/CIFS själva protokollen!

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk
Medlem

Äntligen lite läsning med substans... mer sådana artiklar. Uppskattas mycket.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Skulle vara intressant att se hur det beter sig med en atom processor senare... kan ni göra om samma test då igen?

Permalänk
Medlem

Samba har rätt god prestanda specielt gämföt med windows egna native stöd men jag personligen tycker INTE det är lika bra vid säg stora filöverförigar där FTP oftast går snabbare. Specielt märkbart på Gbit. jag brukar nå 40-45Mb sek och som lägst 30mb/sek beror lite på hur full disken/diskarna i fråga är också man arbetar i mot.

Sedan cacher linux by default upp så mö disk cach i ram som bara är möjligt. Det går att kontrollera mins dock inte hur man gjorde nu men går å ändra prioriterigen. Fins dock igen fördel å sänka mägde minne som får användas som disk cache då program har fötur före disk cache så minne frigörs direckt om en applikation behöver mer minne än vad som fins ledigbt. Men att ha mycket ram gör att man kan ha mer acktuela filer cachade i ram minnet på nasen eller severn och minska onödigt disk access. Sådär 2Gb ram ska räcka för dom flesta även med säg 20 användare.

Kör själv med 768, 1.5Gb och 2Gb i mina 3st filservers. Märker igen direckt skillnad på 1.5Gb+ även med extremt stora filer. 768Mb är dock lite specielt för raid då är det ännu vicktigare. Minimum 512 skulle jag säga helst 1Gb eller mer. 2Gb fullt tillräckligt för dom flästa hemmabruk.

Sedan oavset om man har PCI-E buss eler PCI buss så spelar nicet en stor roll också.

Swec verkar anta att eftersom deras Nic sitter på en PCI-E buss så är det ej en begränsning. kan ju säga att jag numera kör med 1Gb intel kort i mina gammla maskiner på vanlig 32Bit PCI buss och gick från benchbara 450Mbit till 850Mbit.

Byta främst för att jag hade strul med den första men det löste sig då det vissade sig vara mjukvaru fel inte hårdvara. men jag märkte direckt att filöverförigen gick bättre. Så jag köpte därför ett lika dant intel kort te mitt gamlla socket 754 moderkort som hade intergrerat 1Gbit kort. Visst gammal skit men budget Gbit kort är budget så fins gott om sådana i dag med även på PCI-E skulle jag misstänka.

Ett vettigt intel 1Gbit 1000GT PRO kort kostar typ 300-500Kr beroende på butik och det fins nog PCI-E version med så klart värt å ha ett bra nick annser jag och det ksotar relativt sett lite.

Så trots mina PCI bussar och igen raid så har jag ändå ca 30-45Mb/sek till/från mina servers förutom min 9 år gammla alpha som inte redigt har bussarna och powern då den haltar efter med ca 15-25mb/sek men inte så kasst ändå.

Permalänk
Medlem

Fråga.

Har ni enablat jumbo-frames? För jag ligger runt 9 mb/s mot en vista maskin.
Kör mdadm-raid5 med 3 diskar så de är inte problemet. Och jag har gigabitrouter, samt gigabit nics.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tunes
Fråga.

Har ni enablat jumbo-frames? För jag ligger runt 9 mb/s mot en vista maskin.
Kör mdadm-raid5 med 3 diskar så de är inte problemet. Och jag har gigabitrouter, samt gigabit nics.

Nej, Jumboramar var inte aktiverade under testet. Detta främst på grund av att extremt få verkligen kör Jumboramar i nätverket hemma. Ofta måste man ju skapa ett extra portbaserat VLAN och köra två nätverk, men detta är ju inte direkt lätt att fixa samt att det kräver att switchen stödjer det.

9 Mbit/s eller 9 MB/sek är ju hyfsat, ungefär vad vi fick med Buffalo Linkstation Live 500GB, men knappast jämförbart med Iomegan i detta test som skrev en 1024MB-fil med 64 MB/sek.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Finns det möjlighet att i nåt av paket valen lägga till en skrivarserver i CC ?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgeous-George
Finns det möjlighet att i nåt av paket valen lägga till en skrivarserver i CC ?

Det ska inte vara några problem om man lägger till modulen Printer Server.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Dethär är artikel det grabbar, mer sådant!

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

Jag hade gärna sett jämförelser mellan CC, FreeNAS och NASLite snarare än CC jämfört med hårdvarumässigt helt annorlunda produkter. Det hade sagt mer om hur kompetent CC är som NAS-mjukvara. Annars gillar jag denna typ av artiklar!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Intressant test, men jag liksom er blev besviken på prestandan. Överföringshastigheten var verkligen inte mycket hurra över, varken med 256MB eller 1024MB RAM.

Vad jag skulle vilja ha är en NAS med DLNA-funktion, med möjligheten att transcoda olika typer av media i realtid (ja, det kräver lite kräm), så att jag kunde nyttja den som streamingserver till min Sony PS3. Med andra ord hade output som MPEG4-format varit det mest eftertraktade.

I dagens läge kör jag emellertid TVerstity på min primära dator, men den låter något extremt mycket. Men tills vidare får den agera som DLNA-server med transcoding-möjligheter.

Test FUPPES pa Linux , klarar av att transcoda och har DLNA support sa att du kan streama till din PS3:a . Kor sjalv med Twonky och alla mina filer ar xvid eller divx sa det ar inga problem.

Visa signatur

* E8400, 4GB, 1TB, VISTA
* Via 1.5, 1GB, 750GB, RHES med mountad Synology 101J - 500GB
* PS3, 60GB & Pioneer PDP-4270XD

Permalänk
Medlem

Finns det funktioner för torrents?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite offtopic kanske men vad tror ni man behöver för hårdvara för att nå samma prestanda som Iomegan?

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem

Å va' ere för fel på RAID5/6 när man ändå är i farten?

Partition heter det - inte partion...

Hur skulle'reva' me' tester av "äkta" RAID-kort från tex 3ware och Areca med en 8-12 diskar i en femma eller sexa?!

Permalänk
Medlem

Det är såna här artiklar som gör sweclockers till ett kanon forum. En mycket intressant och lärorik läsning om CC. Tror jag talar för alla här att dessa "how to" artiklar/guider är mycket uppskattade. Alltid finns det något man blir sugen på att prova och sen nser att man faktiskt har nytta av.

fortsätt gärna i denna stil.

TACK!

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning

Jag funderar på hur mycket ström en sån här pryl kan dra, speciellt jämfört med en köp-nas för hemmabruk.

Min gamla AMD3400(754 = massa nanometers) tuffandes på 24/7, året runt lär väl dra en del?

För övrigt en intressant artikel, jag behöver ingen nas.. men nu blir man ju sugen ändå ;-).

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra artikel!

Hade gärna sett något liknande för FreeBSD också, men ett steg i rätt riktning helt klart.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Tips för framtida artiklar: Om ni gör själva installationsförfarandet i VMWare finns det möjlighet till mycket proffsigare bilder under installation. T.o.m. film om man skulle vilja.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Bra artikel!

Vad är fördelen att köra med en speciell NAS-dist istället för t.ex. Debian med Webmin?