Fractal Design Linear Aluminium

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Linear Aluminium

Ett väldigt populärt tangentbord är Logitechs UltraX. Detta var ett av de första ”laptoptangentborden” för stationära datorer, och har sedan lanseringen för fem år sedan haft en skara mycket trogna användare. Nu har den nya tillverkaren Fractal Design lanserat ett eget platt tangentbord som liknar Logitechs klassiker. Kan Fractal Design förbättra Logitechs vinnande koncept, eller är UltraX fortfarande herre på täppan?

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fint tbord:) Men tar hälldre ett Logitech

Permalänk
Hedersmedlem

249:- var ju riktigt billigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
Fint tbord:) Men tar hälldre ett Logitech

Yep, men om jag köper nytt så blir det Logitech Finns inte bättre tangentbord!

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på ett UltraX (första versionen) och det börjar bli lite slitet nu...så det är nog snart dags att köpa nytt
Drygt att det ska vara så jävla svårt att göra tangentbort som klarar många nedtryckningar samtidigt

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Köpte själv UltraX när det först kom, har det kvar nånstans men var tvungen att byta när det blev för slitet

Har alltid köpt logitech tbord,möss och inte haft några större problem

Det som jag tycker är värt att nämnas är att logitech's support är väldigt bra, har aldrig haft problem med att få nya "gliders"? till möss gratis(2-3dagars leveranstid dessutom).
När min mus hade problem med ett batteri så bad dom mig slå sönder musen,så skickade de en ny.

Visa signatur

I had a dream that I ate a giant marshmellow, i woke up and my pillow was gone...

Permalänk
Medlem

Oki, grymt bra swec, nu hoppas jag också på att vi kanske kan få se ett test på den där datorlådan från Fractal design?¨

Jag håller mig dock till mitt logitech sålänge det funkar, och när de e kört kanske man ska gå tillbacks till böjda tangentbord? Eller kanske ett bZerk Das Keyboard?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk

Är det där ett nytt ultrax för jag har inte samma mediaknappar på mitt.
T.ex så har jag inga volymknappar.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Är det där ett nytt ultrax för jag har inte samma mediaknappar på mitt.
T.ex så har jag inga volymknappar.

Hmm,det är inget logitech tangentbord om du har läst recentionen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Måste säga att UltraX från Logitech är fasen det bästa som hänt tangentbords marknaden någonsin, så mycket bekvämare än vanliga tangentbord. Kommer aldrig att gå tillbaka

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Hmm,det är inget logitech tangentbord om du har läst recentionen.

Du är medveten om att dom har med ett Logitech Ultaflat-X i recensionen? Och just deras Ultraflat har volymknappar, något som inte jag har på mitt heller. Hela snabbknappssektionen ser annorlunda ut.

Permalänk

"Linear har roterad Insert/Delete-grupp."
= tangentbordet är fail. Bojkott!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elde
Du är medveten om att dom har med ett Logitech Ultaflat-X i recensionen? Och just deras Ultraflat har volymknappar, något som inte jag har på mitt heller. Hela snabbknappssektionen ser annorlunda ut.

Precis! Tack. Trodde jag hade nåt jävla måndagsexemplar. Avsaknaden av volymknappar är det som hindrar min tjej från att köpa ett ultrax.

Att fractal designs tangentbord har vridit del knapparna gör att det i sin tur också går bort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Ultra-X Flat kanske ser ut som ”laptoptangentborden" men slaglängden är bättre och tangenternas storlek är större så Ultra-X Flat är bra mycket behagligare att använda. Jag har slagit mitt stackar Ultra-X Flat så att tangenter flugit åt alla håll men man bara trycker tillbaks dom och allt är som vanlig igen.

Det slog mig att jag aldrig haft samma tangentbord så länge heller...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nödvändigt att suga ut den sista värmen man har i händerna med aluminium tangentbord.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

En sak som är dåligt med Ultra-x flat är att hållbarheten är dålig. Speciellt space tangenten ger upp ganska fort. Jag har själv nött sönder 2 st. Numera är jag frälst av IBM model M

Permalänk
Medlem

Själv längtar jag tills jag får mitt lycosa tangentbord från Razer ^^ ser ut att vara tarantula meets logitech ultraX

Permalänk
Medlem

Gott. Jag är dock grymt nöjd med mitt Steelseries 6G och jag pallar inte laptoptangentbord (hade ultrax innan).
Nu vill jag se en recension på samma företags p182-kopia: http://www.gtek.se/?mode=item&id=3303&session=6910e993044b531...

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Är det bara jag som uppskattar sånna där gamla och stora tangentbord som "klickar" ordentligt när man trycker på knapparna ? Typ som IBM's gamla klassiska 5kg tangentbord
http://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_Keyboard

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"Linear har roterad Insert/Delete-grupp."
= tangentbordet är fail. Bojkott!

Precis...
Varför har man gjort så? Varför?
Den enda anledningen (helt vädelös anledning, men nåt måste man ju hitta på) är att det blir lite smalare - men jämför bilderna med Ultra-X så är de ju minimalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Är det bara jag som uppskattar sånna där gamla och stora tangentbord som "klickar" ordentligt när man trycker på knapparna ? Typ som IBM's gamla klassiska 5kg tangentbord
http://en.wikipedia.org/wiki/Model_M_Keyboard
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/ModelM.jpg

Nej, Steelseries 6G låter också mycket när man skriver. Brorsan klagar när jag skriver och samtidigt sitter och snackar på teamspeak (då nedslagen hörs).
Går dessutom snabbare att skriva med ett tgb som har riktig fjädring jämfört med standardtangentbord.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Logitech Ultra Flat är ju så mycket snyggare också... visserligen har de tryckt ihop det så tangentplaceringen är lite galen som på en laptop. Men det vänjer man sig vid ganska snabbt.

http://pici.se/pictures/JXPstoGaH.jpg

Har också detta tangentbordet och jag är väldigt nöjd, det är rätt så trångt men man vänjer sig snabbt.

Permalänk
Medlem

Min tjej kör den där Logitech Ultra Flat, den är smidig och liten. Skaffade ett par till kunder att slänga in i "serverrummen", de få gångerna som man faktiskt måste sitta fysiskt vid datorn. Funkar.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag har ett Ultra-X sedan länge och är mycket nöjd med det. Helt klart skönare än vanliga tangentbord. Nackdelen är att en tangent gått sönder och hoppar ut då och då, och att space också "gått sönder" och inte alltid reagerar om man trycker längst till vänster

Permalänk
Medlem

en "fix" för att få spacetagnenten att reagera bättre är att ploppa loss den och sätta 2-3 lager med papperstejp precis där sensorerna sitter, mitt har funkat klockrent sen dess

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Gott. Jag är dock grymt nöjd med mitt Steelseries 6G och jag pallar inte laptoptangentbord (hade ultrax innan).
Nu vill jag se en recension på samma företags p182-kopia: http://www.gtek.se/?mode=item&id=3303&session=6910e993044b531...

JA, det där ser ju helt underbart ut för den prislappen. extrema mängder plus för att powerknappen sitter ovanpå så man slipper öppna dörrajäklet varenda gång man sätter på.
Gief review.

Permalänk
Medlem

Finns endast två val vid köp av tangetbord.
Antingen Logitech Ultra-X, eller Kinesis Advantage....

NUFF SAID!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att det såg läckert ut. Tack swec för en bra rescension! Jag håller fullständigt med om att placeringen av knapparna borde bytas, men jag gillar att de sitter lodrätt istället för vågrätt som är standard. Jag vill ha page up/page down ovanför varandra och home/end bredvid varandra eftersom det är mest logiskt med tanke på deras funktion.
Den design som jag tyckt varit bäst av de jag använt är den på Logitech Media Keyboard. Tyvärr har jag även en fetish för platta tangentbord, så det fick kompromissas bort med mitt nuvarande Hiper Aluminum. Men i en perfekt värld så skulle alltid mittkonsollen se ut så, även på de sköna tangentborden

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk

Jag kan rekommendera Apples nya tangentbord till alla som gillar UltraX. Jag bytte för några månader och ångrar mig inte. De enda nackdelarna är väl priset och att man får lära om tangentkombinationer för några specialtecken om man är van vid vanliga "PC-tangentbord".

Permalänk
Medlem

"Detta vägs dock upp av utseendet. Linear är ett snyggt och stilrent tangentbord, något man inte kan säga om UltraX" - Från recensionen

Nehe och varför kan man inte det då? Visst att det ger lite extra nördpoäng med aluminium men UltraX är fan inte ful.