Permalänk
Melding Plague

Intel Skulltrail

Till skillnad från tidigare lösningar med två processorer ska Skulltrail vara ett mellanting mellan speldator, arbetsstation och server. Med goda överklockningsmöjligheter, många grafikkortsplater och totalt åtta processorkärnor finns det gott om potential. Följ med när SweClockers granskar Intels senaste värstingplattform.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

värsting ju

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Hedersmedlem

undrar hur mycket pengar tillverkaren kan få tillbaka på ett sådant kort. Marknaden är ju minst sagt begränsad...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

finns alltid någon privatperson som kommer att köpa, bara för att ha =P

men att ha det till andra syften än spel gör det ju bra isåfall.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Kul att se att 64bits kan visa sina framfötter på vissa områden iallafall.

Permalänk
Medlem

Fett som fan kan jag ju inte neka att det är men känns rätt onödigt hehe

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hedersmedlem

Asså.. damn.. snacka om overkill!
Fast hade inte tackat nej till en sån

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
undrar hur mycket pengar tillverkaren kan få tillbaka på ett sådant kort. Marknaden är ju minst sagt begränsad...

Finns nog många som köper det dyraste de hittar. Annars räcker det ju för intel att några stora grossister/butiker/alienware beställer skiten. Pruduktionskostnaden är nog inte mycket högre än för vanliga komponenter så de har säkert marginaler att sänka priserna om de inte får någonting sålt.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Jesus Christ ... @.O

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Inte prisvärt någonstans....

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Jesus Christ ... @.O

Amen

Permalänk
Medlem

Ganska illa när effektförbrukningen tickar iväg mot 500w

Permalänk
Medlem

Men varför skriver ni hela tiden att det ska vara så dyrt, man måste ju knappast köra med extreme cpu'er.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Men är det nödvändigt med 1000w nätaggregat om man inte kommer halvvägs dit ändå? 50% effektivitet har ju nätaggregaten lätt idag ju.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Inaktiv

Som jag alltid sagt; CPU power is overrated. Om man nu inte tänker Fold:a, redigera film eller annat junk. Som spelmaskin är den bara onödig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Som jag alltid sagt; CPU power is overrated. Om man nu inte tänker Fold:a, redigera film eller annat junk. Som spelmaskin är den bara onödig.

För tillfället ja, men nu har vi fått en demovisning vad som faktiskt går att få ut idag bara mjukvarustödet finns där. Onödig som spelmaskin idag, ja. Vad som är junk och inte är ju upp till var och en, många skulle kalla spel för junk och redigering av film för det vettiga inte tvärt om som du tycker

Jag tycker att det här är intressanta nyheter och vill tacka för den! Mer sånt här.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
För tillfället ja, men nu har vi fått en demovisning vad som faktiskt går att få ut idag bara mjukvarustödet finns där. Onödig som spelmaskin idag, ja. Vad som är junk och inte är ju upp till var och en, många skulle kalla spel för junk och redigering av film för det vettiga inte tvärt om som du tycker

Jag tycker att det här är intressanta nyheter och vill tacka för den! Mer sånt här.

Sant, var lite förhastad där. Det finns och kommer finnas använding. Om bara priset på moderkortet är bra kan man komma undan med en relativt schysst budget och en bra arbetshäst. Ungefär som en V8:a - råstark men inte så kvick.

Permalänk

Detta är nog inget för vanliga privat personer. Jag menar vem fan har använding för en sådan prosseser kraft i vardagen. Själv tycker jag att ett q6600 räcker gott och väl.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Men varför skriver ni hela tiden att det ska vara så dyrt, man måste ju knappast köra med extreme cpu'er.

s771 ju...

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NabalXela
Detta är nog inget för vanliga privat personer. Jag menar vem fan har använding för en sådan prosseser kraft i vardagen. Själv tycker jag att ett q6600 räcker gott och väl.

Som server... eller som renderingsmaskin är den utmärkt. Fast det går att bygga ihop en likvärdig för mindre pengar.

Så detta är bara för såna som köper saker för att de har tuffa namn. "Skulltrail"... "Alienware"... fräcka namn. Men med prestanda som långt ifrån motiverar priset.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Haha.. skulle vilja erfara rendering i premiere med en sån här skulltrail-setup. Men är nog i 99% av fallen slöseri med $. Svårt att se vem denna platform riktar sig till egentligen. Den som köper den för att spela är onödigt fel ute och de som behöver rå processorkraft vid filmrendering etc. behöver inga grafikkort som kostar extra $ och drar en massa ström. Rätta mig om jag har fel

Permalänk

Vill man ha det bästa så är det självklart att man ska satsa på Intels Skulltrail.

Självklart skulle jag sitta på Skulltrail om jag hade pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har sagt det förut och jag säger det igen...

När får vi se liknande lösningar för s775?

Jag skulle väldigt gärna kunna köra t.ex 2st Q6600/Q9450 i samma maskin och kunna överklocka dom. Sen om den bara klarar CF eller SLI istället för båda kvittar för min del. Den får gärna gå på vanliga DDR2 eller DDR3-minnen också.

Permalänk
Medlem

Detta ser ut att bli en flopp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
s771 ju...

Det finns billiga xeons.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

overkill^^ kommer dock aldrig ha råd med nån liknande maskin men det gör inte mig ett dugg eftersom att jag aldrig skulle dra nytta av ett sånt system då det man har nu nästan är overkill (inte det tillfälliga det är bara drygt)

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Men är det nödvändigt med 1000w nätaggregat om man inte kommer halvvägs dit ändå? 50% effektivitet har ju nätaggregaten lätt idag ju.

Är nätaggregatet specifierat för 1000 watt så spelar effektiviteten ingen roll för hu mycket det kan leverera. Ett 1000 watts-agg levererar mao 1000 watt, när det behövs. Däremot om det har 50 % effektivitet så måste den lilla fläkten blåsa bort 500 watts värme, och det är inte nådigt!

Alltså, mitt Corsair VX 450, som har runt 85 % effektivitet, kan försörja min dator med 450 watt, precis som det står på det, men förbrukar alltså mer än 450 watt från primärsidan (230 volt).

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ja, har man så mycket pengar att man inte orkar plocka upp sina >plånböcker< från golvet när man tappar dem så...

Offt. Har alltid undrat i vilket program diagrammen görs i. De är finare än dem i Word iallfall

Permalänk

Bra test.

Man ser ju tydligt att två CPU'r inte är att föredra idag om man skall spela i alla fall. Sedan är det jävligt dyrt.

Har ATi fortfarande inte ordnat med drivrutiner? Tyckte de presterade lika dåligt som för en månad sedan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

*Undrar hur lång tid det tar innan testsystemet försvunnit på något mystiskt sätt*

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb