Permalänk
Medlem

Rädda data med bootbar Linuxskiva?

Sitter med en väns dator som hårddisken verkar ha havererat på, eller i alla fall Windowsinstallationen. Har försökt reparera installationen men det gick inget vidare.

Så nu sitter jag med två alternativ. Antingen så köper jag en hdd adapter (eller vad man ska kalla det) så jag kan koppla in disken via USB i en annan dator och om möjligt rädda filerna.

Adapter: http://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/usb-dockning-...

Annars tänkte jag om det finns någon Linux dist som är bootbar från CD-skiva och har stöd inbyggt för att läsa från en NTFS disk? Isåfall kan jag ju bara boota och skicka över filerna via nätverket till en annan dator.

Jag är inte jättehaj på Linux, men jag kan grunderna i alla fall. Så om någon kan tipsa på en dist som har den funktionen inbyggt från början så jag inte behöver strula för mycket så vore det kanon!

Har någon en annan idé så är jag tacksam för det också.

Permalänk
Medlem

Knoppix funkar nog, annars fungerar säkerligen flesta distros idag som t.ex. men knoppix är säkraste valet för att enkelt komma in direkt i din NTFS disk

Permalänk
Medlem

Hade en tanke på Knoppix själv, men var lite osäker.
Men nu löste det sig i alla fall, ägaren orkar inte vänta så köpte en adapter till mig.