Vad ska jag välja för språk?

Permalänk
Medlem

Vad ska jag välja för språk?

Just nu så kan jag programmera hyfsat bra i Visual Basic 6. Men eftersom det är ett "döende" språk nu när .net har kommit ut så tänkte jag försöka lära mig något annat.

Det jag mest programmerar är enkla små applikationer, som tex. styra en webbrowser-komponent att fylla i formulär osv. Ingen avancerad grafik mao.

Språket ska gå att "programmera i" från Windows och Linux, och det bör helst finnas någon gratis kompilator för det.

Någon som har nån ide?

Permalänk
Medlem

Haha, "nu när .NET har kommit ut" ? Kom ut 2002... hur som helst är det väl ingen dum idé att prova lite .NET? Finns mycket för framtiden i .NET 3.5 med WPF, Silverlight och annat skoj.

Du kan köra .NET-applikationer i Linux (se t.ex. http://www.mono-project.com/), men det är lite omständigt tror jag (har aldrig försökt själv). Där är en nackdel, och då kan det vara idé att lära sig ett annat språk. Notera dock att stödet för .NET-programmering på Linux blir bättre och bättre med tiden.

Permalänk
Medlem

Nakdelen du får här är att du nåste hitta bibliotek för både GUI och webbläsare som funkar på båda plattformarna. Qt är väl det närmsta jag kan tänka mig. GTK+ kanske också har nån webbläsarkomponent. Båda två går att skriva med många olika språk, t.ex. C++, Python och Ruby.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Haha, "nu när .NET har kommit ut" ? Kom ut 2002... hur som helst är det väl ingen dum idé att prova lite .NET? Finns mycket för framtiden i .NET 3.5 med WPF, Silverlight och annat skoj.

Du kan köra .NET-applikationer i Linux (se t.ex. http://www.mono-project.com/), men det är lite omständigt tror jag (har aldrig försökt själv). Där är en nackdel, och då kan det vara idé att lära sig ett annat språk. Notera dock att stödet för .NET-programmering på Linux blir bättre och bättre med tiden.

Men "nu när .NET har kommit ut" så menade jag inte "NU!". Utan mera nästa VB version lr vad man ska säga. Ingenting du behöver gråta över.

Permalänk
Medlem

Ska du bara skripta småsaker fungerar Python eller Ruby utmärkt, finns bibliotek som gör att du kan interagera med annat via API- och COM-interface. Ska du skriva något större som behöver vara lite mer robust så ska du nog satsa på C++. Alternativt D om du känner för att vara lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyL79
Men "nu när .NET har kommit ut" så menade jag inte "NU!". Utan mera nästa VB version lr vad man ska säga. Ingenting du behöver gråta över.

Jag tycker inte alls att man kan använda ordet "nu" för något som skedde för mer än 6 år sedan, åtminstone inte i IT-branschen. Om du med "gråta" syftar på smileyn ":p" så är det en ekvivalent för "=p" vilken inte alls har att göra med varken sorg eller tårar. För övrigt har VB6 mycket lite med .NET-ramverket att göra, men det stämmer att VB6 började dö ut i och med släppet av .NET

Som jdv sa här nedan är det lite problematiskt att hitta ett språk du kan programmera i för båda plattformarna utan att använda dig av ett bibliotek. Nackdelen med att använda ett bibliotek är att du inte lär dig språket från grunden utan kommer in lite från fel håll.

Jag föreslår att du kikar på Java, men någon annan får svara på om och vilka bibliotek som behövs. För enklare IO krävs nog inte mycket. En bra start kan vara att programmera applets, eftersom de kan köras i en webbläsare från vilket OS som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
[...]En bra start kan vara att programmera applets, eftersom de kan köras i en webbläsare från vilket OS som helst.

Så länge det finns en java virtuell maskin för det OS:et och gärna med plugin för webbläsaren.
Om jag nu inte glömt bort allting. Och finns det stöd för applets på en plattform (JVM+webbläsarstöd+bibliotek gärna) så lär det finnas så man kan köra stand-alone javaprogram med via JVM:en.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG