Thinkpad X300 utmanar Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hade tagit lenovon framför macen alla dagar i veckan, trist att folk här inte förstår att läsa igenom nyheten och fundera lite innan de yttrar sina munnar. Som det påpekats så har lenovon en SSD i grundutförande, det har inte MBA:n, därav det högre priset.

Är det den högra eller vänstra som är ny?
...nåja, bara en - inte särskilt - subtil kommentar om att det inte hänt speciellt mycket med designen över åren. Men men, alla har väl förstått att vissa föredrar den här formgivningen framför den andra osv. Själv hade jag dock tagit Macen framför Lenovon kanske 24-25 dagar i månaden. Är med andra ord inte helt såld på Macar, men snygga är de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Själv tycker jag att CPUn är bättre då det är en mer energisnål variant. Tror inte denna dator har någon fläkt i sig, men det har Air.

Tyvärr har även x300 en fläkt, se HMM sida 96. Synd, SSD och fläktlöst hade ju varit en dröm..

Permalänk
Medlem

Besviken över att x300 den hade en DVD-brännare, annars är den i alla punkter attraktivare än MBAn anser jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Hade tagit lenovon framför macen alla dagar i veckan, trist att folk här inte förstår att läsa igenom nyheten och fundera lite innan de yttrar sina munnar. Som det påpekats så har lenovon en SSD i grundutförande, det har inte MBA:n, därav det högre priset.

Det återkommande problemet här, folk skriver förrän dom läst igenom nyheten/artikeln och/eller tänkt till lite.

Däremot måste nog även jag påpeka att även i det här fallet, såsom i många andra där ute på Internet, så jämnförs MBA och X300 lite orättvist. Visst är dom bägge i det ultraportabla segmentet men det känns lite som att jämnföra en Ferrari F430 med en Bowler Wildcat. Dom är inte direkt inriktade mot samma målgrupp, som tidigare påpekats i tråden.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Det återkommande problemet här, folk skriver förrän dom läst igenom nyheten/artikeln och/eller tänkt till lite.

Kan hålla med dig där. Ett tråkigt, men säkerligen fungerande, sätt att kringgå det här problemet är att inte tillåta kommentering av nyheterna de första, säg 5 minuterna. Då hade någon behövt stressa fram sin kommentar för att "bli först", eller "hamna på förstasidan" i forumet

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Synd att priset är så högt annars hade det varit ett givet köp. Snygg/Stilren och nätt utan att funktionerna blir lidande. Thinkpads är även oförstörbara och det är guld värt. Kul att utveckligen går framåt bland bärbara med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av floppa
Är det den högra eller vänstra som är ny?
...nåja, bara en - inte särskilt - subtil kommentar om att det inte hänt speciellt mycket med designen över åren. Men men, alla har väl förstått att vissa föredrar den här formgivningen framför den andra osv. Själv hade jag dock tagit Macen framför Lenovon kanske 24-25 dagar i månaden. Är med andra ord inte helt såld på Macar, men snygga är de!

Alla har vi olika smaker Personligen anser jag att de funktioner Lenovon har jämfört med MBA:n överväger dess tråkiga exteriör. Håller oavsett med om att MBA:n är snyggare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Det återkommande problemet här, folk skriver förrän dom läst igenom nyheten/artikeln och/eller tänkt till lite.

Däremot måste nog även jag påpeka att även i det här fallet, såsom i många andra där ute på Internet, så jämnförs MBA och X300 lite orättvist. Visst är dom bägge i det ultraportabla segmentet men det känns lite som att jämnföra en Ferrari F430 med en Bowler Wildcat. Dom är inte direkt inriktade mot samma målgrupp, som tidigare påpekats i tråden.

Jag håller med om att jämförelsen är lite skev, dock är det nästan samma formfaktor på dom så jag tycker ändå att den är meningsfull. Att målgrupperna skiljer sig är dock 100% sann.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
MB Air med 64Gb SSD ~28.000:-, så lite taskig jämförelse av dig.

Personligen är jag inte ett dugg intresserad av någon av dem.

Grundmodell mot grundmodell är väl den enda vettiga jämnförelsen man kan göra.

Permalänk
Medlem

Problemet är att SSD diskar är grymt dyra som det ser ut nu, varför instegsmodellen av MBA kanske är mer attraktiv om man bryr sig om priset.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Tyvärr har även x300 en fläkt, se HMM sida 96. Synd, SSD och fläktlöst hade ju varit en dröm..

Ajdå Jupp, väldigt synd.

Permalänk
Medlem

Lite roligt att de valde o gämföra sin nya bärbara mot en bärbar från typ.. -95. Varför inte MAC book air?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

http://lenovoblogs.com/designmatters/?p=202

Inlägget innan har en länk till en artikel som kan vara intressant: Building the Perfect Laptop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Besviken över att x300 den hade en DVD-brännare, annars är den i alla punkter attraktivare än MBAn anser jag.

Om du ser dvd-brännare som nackdel så tror jag den kan fås utan optisk enhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag har sagt det förut och säger det igen, bara ~15 % av SweClockers användare är under 18 år. Den stora majoriteten är mellan 20 och 30 år gamla. Bara ~5 % är under 15 år.

Hur berkänas detta? Jag menar går ni på alla kontona eller endast de aktiva?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Grundmodell mot grundmodell är väl den enda vettiga jämnförelsen man kan göra.

Korrekt.

Förutsatt att målet är en jämförelse som helt saknar relevans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
...men kom igen, vem köper sämre grejer bara för att den möjligtvis är något snyggare?

Ganska många?

Personligen så skulle jag köpa Macbook Air om jag var tvungen att välja mellan de två.
Dock så har jag i dagsläget ingen användning för en kompakt bärbar.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Hur berkänas detta? Jag menar går ni på alla kontona eller endast de aktiva?

Nielsen Netratings körde en undersökning på sajten i somras.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Hade också tagit Lenovon före MBA alla dagar i i veckan. Framför allt så har den en massa funktioner jag behöver i form av optiska läsare, portar mm. Går inte att ha ett redskap som knappt kommer kunna användas för att den är klumpig (att behöva byta inkopplade grejer anser inte jag som smidigt eller ergonomiskt). Utbytbart (på det enkla viset) batteriet och 3g är något jag förväntar mig i denna prisklass.

Ett tredje alternativ till Lenovon skulle kunna vara Sony Vaio VGN-TX5XN/B som ligger i ungefär samma prisklass, som är ännu mindre (11,1") och har ungefär detsamma som Lenovon. Batteritiden vinner Vaion över MBA alla gånger. Men skulle man framför allt behöva byta batteri så kan man faktiskt göra det i båda datorerna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Själv tycker jag att CPUn är bättre då det är en mer energisnål variant. Tror inte denna dator har någon fläkt i sig, men det har Air. Och processorn är fortfarande helt ok för surfing, skrivning osv.

Och att den kostar så mycket mer är ju pga SSD-disken.

Det bästa med Air IMO är den prispress som den förhoppningsvis sätter igång bland tunna små bärbara. Tror att det inte kommer ta lång tid förrän X300 går ner i pris.

Möjligt att CPUn är energisnålare på X300:an men vad spelar det för någon roll när MBA ändå har längre batteritid? Visst den duger för att surfa men dra igång med några rejäla excel kalkyler så lär X300 få storpisk. Sen är inte X300 helt passivt kyld heller, det finns en fläkt.

SSD är ju knappast en fördel till X300an då det går att få SSD disk till air också.

Dessutom har MBA ett vettigt operativsystem vilket X300an inte har.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Korrekt.

Förutsatt att målet är en jämförelse som helt saknar relevans.

Hur ska man jämnföra då? Man kan ju inte börja plocka på tillbehör på den billigare för att dom ska hamna på samma pris. Speciellt inte när SSD är något dom flesta inte vill ha. I sånna fall måste det ju in en bättre CPU i Lenovon också.

Vädligt märkligt att SSD är standard, den skulle ju garanterat sälja bättre utan den, kanske för kass batteritid med vanlig hårddisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hur ska man jämnföra då? Man kan ju inte börja plocka på tillbehör på den billigare för att dom ska hamna på samma pris. Speciellt inte när SSD är något dom flesta inte vill ha. I sånna fall måste det ju in en bättre CPU i Lenovon också.

Vädligt märkligt att SSD är standard, den skulle ju garanterat sälja bättre utan den, kanske för kass batteritid med vanlig hårddisk.

Eller så kan man helt enkelt ge upp tanken att de två produkterna är konkurrenter på samma marknad. För de är de inte, utom möjligen i ögonen på rubrikskåta skribenter.

Permalänk

Vanlig laptop... VANLIG LAPTOP!!!??
bara så ni vet så är den störe laptoppen en Thinkpad 760xd
* Intel Pentium MMX 166 MHz CPU
* Trident Cyber9385 video controller with 2MB
* 12.1" TFT display with 1024x768 resolution
* 32MB memory standard - (Some unmodified models have 48)
* 3GB HDD
* IBM Mwave Audio and Modem controller
* IrDA 1.0
* UltraBay Thick with CD-ROM drive
* (2) Type II CardBus slots or (1) type III

Är det någon som har en sådan high-end Laptop?

Detta var min laptop och den är lowest-end med sit 16MB Ati Mobilty och 256RAM
http://urlaptop.com/oscart/images/Thinkpad%20R40.JPG
DEN är ju till och med för gammal för att räknas som en vanlig laptop idag...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Dessutom har MBA ett vettigt operativsystem vilket X300an inte har

Älskar hur Apple- fans argumenterar

Permalänk
Medlem

Var nånstans är den 1.9cm ? Ser då verkligen inte ut så på bilderna. Min laptop som verkligen inte är tunn ser inte mycket tjockare ut Fint att jämföra med en klumpeduns på 5 kilo oxå ^^
Att jämföra Thinkpaden med MBA går inte i mina ögon, Thinkpaden är rent sagt ful. Inte en chans att jag skulle köpa annat än MBA i det fallet.
Intressant oxå att i andra trådar argumenteras det för PC att de är billigare med samma prestanda. Nu är den dyrare med samma/sämre prestanda, men det är helt naturligt och inget konstigt med det ?? Skumt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag har sagt det förut och säger det igen, bara ~15 % av SweClockers användare är under 18 år. Den stora majoriteten är mellan 20 och 30 år gamla. Bara ~5 % är under 15 år.

Hur vet ni det, kör ni några undersökningar ibland eller? Har inte sett några sådana?

Hur som helst så tycker jag att MBA är ganska värdelös då den saknar nätverksport, vilket är en mkt grundläggande grej. Så om denna Lenovo nu har detta så är det en stor fördel tycker jag. Sen tycker jag inte att tjocklek under 2 cm har någon större betydelse längre för komforten. Vad smalare dom görs dessto sämre blir ju troligtvis kylningen och hållbarheten.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Macbook air all the way. Thinkpad gör grymma datorer men jag tror faktist att macbooken tar hem den här ronden om de kämpar om samma målgrupp.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Hur vet ni det, kör ni några undersökningar ibland eller? Har inte sett några sådana?

Hur som helst så tycker jag att MBA är ganska värdelös då den saknar nätverksport, vilket är en mkt grundläggande grej. Så om denna Lenovo nu har detta så är det en stor fördel tycker jag. Sen tycker jag inte att tjocklek under 2 cm har någon större betydelse längre för komforten. Vad smalare dom görs dessto sämre blir ju troligtvis kylningen och hållbarheten.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?&postid=81281...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Inte för att det hör hit men det diskuteras ju trots allt (my bad)..
Jag har extremt svårt att se att hela 85% av användarna här skulle va mellan 20 och 30 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner

Kom sedan ihåg att samtliga x300 levereras med 64gb SSD, något som MBA har som tillval.

frågan är hur mycket nytta det är till en 1,2 Ghz processor, men visst, batteritiden blir ju klart bättre

x300 ä mycket fin, mer det är ju rätt roligt att se hur positiv många är när det inte är ett äpple på locket på datorn hade detta varit en apple produkt hade det klankats ner på den big time, speciellt på processorn men nu äre ju en lenovo, då är det ju okay att den ä inriktad på " business" folket, när man säger så om macbook air o att den därför inte är nå prestandamonster, så äre skit, äre lenovo så äre ju förståligt o förlåtet

angående SSD hårddisk, jäkligt trevligt, hade dock hellre sett att de sänkt priset o lagt till sådan disk som tillval. varför? jo för då kan jag själv avgöra om det är nått jag värderar o är beredd att betala för.¨

hehe, humor i bilden för övrigt kul att jämföra storleken me en bärbar som nog inte kan anses som en vanlig bärbar idag, utan man får nog gå några generationer tillbaka för att ens en standard bärbar ska vara sådär tjock

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive