Nordbryggan som kyler sig själv

Permalänk
Medlem

"Det står därför klart att Eco mest är en gimmick som MSI kan använda för att visa hur miljövänliga deras produkter är." det håller jag med om för jag tror inte det där fläkten gör speciellt stor nytta men det är ju ett väldigt bra sätt att få uppmärksammhet i media och annat vilket betyder att dom får lite gratisreklam. smart msi

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

men va jobbiga ni är..

detta är bara ett koncept som i bilmarknaden tror ni att dom lägger in en 42" lcd som bakruta i en vanlig bil eller

skärp er detta är bara lite nytänkande.. själv tycker jag kanske att iden är lite halvt onödig men endå i rätt riktning:)

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Jo, men vi är inte behov av att eliminera värme, bara förflytta den...

Och föresten, hur hade du tänkte att eliminera värme genom energiprincipen?

Jag ser inte någonstans att det står skrivet att han vill eliminera värme?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Avstängd

Jag köper moderkortet, slänger moderkortet och tar kylaren för att leka med.

Jag vill ha en stirlingmotor

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Miljovänligt att inte använda en 40mm fläkt på typ 1Watt.

Spelar ungefär lika stor roll som att ha en 60W glödlampa på i 59minuter istället för 60.

Tänkte precis samma sak.

Men visst är det ju lite nyskapande ändå:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Ser löjligt ut, men man vet aldrig

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Tänkte precis samma sak.

Men visst är det ju lite nyskapande ändå:P

Jo fast de har tänkt helt rätt. Vad händer om 1000 eller 10 miljoner personer har ett moderkort som fungerar likadant? Det blir ju mycket mer miljö vänligt generellt jämfört med dagens fläktar som drar X watt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kul idé, och ger säkert en liten effekt Utvecklingen går frammåt iaf.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jo fast de har tänkt helt rätt. Vad händer om 1000 eller 10 miljoner personer har ett moderkort som fungerar likadant? Det blir ju mycket mer miljö vänligt generellt jämfört med dagens fläktar som drar X watt.

Som många redan sagt: Du måste ju se till hela kedjan. Att tillverka denna fläkt och hela ledet från råmaterial till slutgiltig produkt, förbrukar energi, jämfört med att inte ha nån fläkt alls. Vilket verkar funka alldeles utmärkt på de flesta moderkort idag med heatpipe-kylning.

Loxus: Som sagt läs ovan.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Jag tänker köpa detta moderkort bara för sterlingmotorn. Jag hoppas dom släpper lösa sterlingmotorer att sätta på cpu och gpu med!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Jo fast de har tänkt helt rätt. Vad händer om 1000 eller 10 miljoner personer har ett moderkort som fungerar likadant? Det blir ju mycket mer miljö vänligt generellt jämfört med dagens fläktar som drar X watt.

dom ynka watten du vinner, förlorar du i transporten och tillverkningen av produkten.

Permalänk

Ett ballt steg i fel riktning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Var?

Ut ur chassit?

Permalänk
Medlem

Möjligtvis som komplement till redan befintliga flänsar, om fläktkontakterna tagit slut eller man bara inte vill belasta agget de där efter 1-5 W. Ser 0 användning annars.

Skulle ju faktiskt vara en idé om man började masstillverka dessa för att enkelt monteras på befintliga. Möjligtvis att man då vinner lite i sammanlagd nedlagd energi. Möjligtvis.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
dom ynka watten du vinner, förlorar du i transporten och tillverkningen av produkten.

Förutsatt att en passiv kylfläns kräver mindre resurser per grad kyla än en stirlingmotor det vill säga. Även om det låter troligt så är det ju inte säkert då stirlingmotorer väl kan vara ganska så enkla i sin konstruktion och inte tvunget mer resurskrävande än heatpipes t.ex.

Så en stirlingmotor kanske kan resultera i en totalt sett mindre kylanordning som totalt sett kräver mindre resurser att tillverka? Vad vet jag - men den teoretiska möjligheten finns där iaf...

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem

cool grej fast jag vägrar att köpa ett moderkort som inte är passivt kylt... så fort de blandar in mekaniska delar innebär det oljud, dessutom har väl msi dåligt rykte för att de inte kan kyla voltregulatorerna ordentligt och istället hittar de på sånt här trams..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Va fan, blåser det inte varmluft på ramminnerna om den sitter sådär?

Permalänk
Medlem

Även om det kanske inte är någon jättegrej för nordbryggan visar det på utveckling. Om några år kanske vi ser en bättre utvecklad fläkt som klarar av att kyla mer effektivt.

Ett steg i rätt riktning säger jag.

Permalänk

Det var ju uppe för några år sedan om en liknande princip, men det var mer son em bakvänd peltier, att när värmen förflyttade sig genom den övergick en hel del till elektricitet, så effektiva som upp till 90% om jag inte mins fel. Kommer dock inte ihåg om det krävdes stora deltan eller om det skulle fungerat på en vanlig CPU, men helt klart mer intressant än en liten fånig plastpryl som inte kommer göra någon nytta.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Betala för att få en fläkt och förstöra miljön mer? Bra deal
Särskilt eftersom det är sådana här små skitfläktar som går sönder hela tiden.

Jag tror i alla i alla fall på att det är sämre för miljön att utveckla denna än en helt passiv lösning - eller en vanlig fläkt för den delen.

Som wildcover sa:
"Ett ballt steg i fel riktning."

Permalänk
Avstängd

Häftigt att folk här snackar om miljömedvetenhet när alla sitter och klockar sin hårdvara

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Häftigt att folk här snackar om miljömedvetenhet när alla sitter och klockar sin hårdvara

Vad har det med något att göra?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Vad har det med något att göra?

Möjligen att det det går mer år energi när man klockar?

För övrigt så lär den här fläkten hålla väldigt länga på grund av att den kommer att snurra väldigt långsamt, nu tar jag bara siffror ur luften men mer en säg kanske 500 RPM kommer bli väldigt svårt att komma upp i.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur fort den egentligen snurrar.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Vad har det med något att göra?

Tänk, tänk, och tänk lite mer. Det är så uppenbart

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
Häftigt att folk här snackar om miljömedvetenhet när alla sitter och klockar sin hårdvara

Energiförbrukningen skalar med prestandan. Ett överklockat system förbrukar snarare mindre energi än ett oklockat system om den ska stå på över en natt och enkoda en film eftersom den gör klart jobbet fortare och kan stängas av tidigare. Komponenter såsom hårddiskar, fläktar etc drar lika mkt ström oavsett om man klockar eller inte så man kan faktiskt tjäna på det. Dessutom så ger det högre yields på kretsar eftersom folk inte måste ha det bästa utan klockar istället.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Fasst energiförbrukningen brukar väl inte skala linjärt med prestandan. En bit kan man överklocka och tjäna på det men när man höjjer spänningar lite mer så ökar väl förbrukningen snarare exponentiellt, och har man i åtanke att de flesta datorer har väldigt låg belastning över den tid de är på så känns det rätt slösakitgt.

Men som sagt, beror på hur man överklockar. Och sen är det lite off-topic ändå. Överklockning ger något i gengäld, att ha en flashig kylning ger inget konkret.

Permalänk
Medlem

Heatpipes är klart överlägsna den här skiten iaf, glöm inte att rörliga delar slits och pajjar till slut, passiva flänsar klarar sig hur länge som helst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
Energiförbrukningen skalar med prestandan. Ett överklockat system förbrukar snarare mindre energi än ett oklockat system om den ska stå på över en natt och enkoda en film eftersom den gör klart jobbet fortare och kan stängas av tidigare. Komponenter såsom hårddiskar, fläktar etc drar lika mkt ström oavsett om man klockar eller inte så man kan faktiskt tjäna på det. Dessutom så ger det högre yields på kretsar eftersom folk inte måste ha det bästa utan klockar istället.

Grejen är att de som överklockar brukar stänga av alla energisparfunktioner och prollen står och pruttar på i 4GHz i idle

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Avstängd

Ett steg i rätt riktning:) nice

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.