Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Känns nästan alltid som man drar upp nånting med bilar när man jämför här. Men på bilar mäter man vad motorn har för effekt utan själv bilen typ, inte vad den klarar av att trycka ut på hjulen. Så på det sättet får man alltid ut mindre prestanda än vad tillverkaren skriver, OM nu inte tillverkaren mäter effekten från hjulen. (har ingen kolla på det).
Vad spelar det för roll? Är jämförelsen med en bil bra, varför inte använda sig utav det? Huvudsaken är ju att ens poäng kommer fram.
Det gäller att hålla reda på de olika specifikationerna hos en bil.
Effekten hos bilar kan variera stort beroende på vilken enhet man bestämmer sig för att använda. Exempel på dessa är ju Watt, Hästkrafter, Axelhästkrafter etc..
Taget från wikipedia: bhp står för "braked horsepower", där "brake" syftar på att motorn är "bromsad", effekten är alltså uppmätt med en dynamometer. En annan förkortning som förekommer är ihp vilket står för "indicated horsepower", här är alltså effekten inte mätt med en dynamometer utan beräknad från motorns cylindertryck. Detta tar dock inte hänsyn till motorns friktionsförluster varvid ihp ger högre värden än bhp.
Ibland ser man även förkortningen shp vilken betyder shaft horsepower, axelhästkraft. Det är den största möjliga nyttoeffekten som en maskin kan avge, det är med andra ord motoreffekten minus förluster i till exempel växlar och kopplingar.