Firefox 3 når beta fyra

Permalänk

"Den mest synliga förändringen hos Firefox 3 är däremot det uppdaterade gränssnittet. Standardtemat som har följt med ett bra tag har nu uppdaterats för att ge ett mer modernt och elegant intryck."

Ser ut som netscape från 90-talet på bilderna, inget fel i det vad är så modernt?

Permalänk
Medlem

Tycker det nya temat är grymt mycket fulare än det till Firefox 2.0.

Visa signatur

Inte Core 2 Duo E6750 | 2048MB Ram | 660GB Hårddisk | Gainward Geforce 7900 GT

Permalänk
Medlem

Tyvärr lade de ju ner arbetet med det riktiga Vista-temat de hade jobbat på för att de måste få ut browsern snart. Så det är först i Fx4 vi får se ett Aero-tema för Vista.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Jag antar att man kan få det att se ut i princip exakt som Fx2 va?
Jag älskar verkligen utséendet just nu, att försöka få allt att se fint ut i Fx3 kommer ta månaders arbete igen ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Jag undrar varför förbättringar under skalet och förbättringar i funktion alltid ska manifesteras som ett förlöjligande av GUIt? Det vore väl smartare att som förhandsalternativ minimera storleken på allt annat än just den visade sidan...

Sluta blota ner program! "Nyhetens behag" är mycket kortvarig och ingen kommer uppleva detta som "snyggare" eller "stilfullare" efter en kort tids användning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att det bara är i Vista det verkligen ser fel ut

XP Firefox 3 är ganska OK (XP var aldrig vackert från början), i OS X ser det ut som om det hör hemma i Leopard (tyvärr finns en bugg med Tiger och de ljusare färgerna ) och i Linux använder man systemets standardikoner. Men i Vista har man bara helt gett upp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Problemet är ju att det bara är i Vista det verkligen ser fel ut

Jag kör verkligen inte Vista med tycker ändå att FF 3 är fult och påminner lite om de töntiga tredjeparts-MP3-spelarapplikationer man ofta får med när man köper CD-spelare, ljudkort e.dyl.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Gillar inte den nya autokompletteringen, det kommer upp alldeles för många alternativ. Gillar FF2's bättre då.

Mycket störande faktiskt. Om man skriver "www.goog" och sedan trycker på nedåtpilen hamnar man oftast på någon gammal sökning istället för den närmaste träffen (som rimligen borde vara "www.google.com"). Är det någon som vet om det går att stänga av?

Och varför längtar så många efter den skarpa versionen? Har ni problem med denna, och vore det i så fall inte mera effektivt att längta efter att dessa åtgärdades?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
dess värre verkar det och så leda till en rejäl ökning av sär skrivningen som det fungerar idag. hoppas Horace hinner kolla över ord listan innan FF3 får den..

Fick kämpa mig igenom den posten...

Förstår inte hur det kan vara så svårt. Det är ju en större ansträngning att trycka på spacetangenten än att inte göra det

Den horribla sanningen är ju dock att det även letat sig ut bland företags produktbeskrivningar. Såg senast på nån hårvax-burk där det står "Utvecklat speciellt för att tillfredsställa mäns styling behov". Skräpvax ändå, så det åker i skräp korgen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jag kör verkligen inte Vista med tycker ändå att FF 3 är fult och påminner lite om de töntiga tredjeparts-MP3-spelarapplikationer man ofta får med när man köper CD-spelare, ljudkort e.dyl.

Finns det något nytt hinder infört som gör modifieringar av FF3 svårare än tidigare? Jag bara funderar eftersom du är så irriterad på default utseendet. Visserligen stödjer inte Vimperator tillägget ännu FF3, men det kommer säkerligen, och det finns en hel del andra alternativ som gör FF till något ganska unikt och som låter dig jobba med tangentbordet fritt från menyer.

Permalänk
Medlem

MBY vill nog ha det avskalat från början, som jag förstår honom. Bokmärkesknapp och adressfält kanske räcker för honom?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
MBY vill nog ha det avskalat från början, som jag förstår honom. Bokmärkesknapp och adressfält kanske räcker för honom?

Bara adressfält skulle väl vara det ideala. Kan man bli av med menyraden?

Permalänk
Medlem

Ladda ner tillägget Personal Menu så går det utmärkt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Ladda ner tillägget Personal Menu så går det utmärkt.

inte illa

Permalänk
Avstängd

Ja, precis. Jag har viktigare saker för mig än att behöva "personalisera" varenda jäkla program och operativsystem efter varje installation. Jag tycker det borde vara självklarheter att "personalisering" är något man gör aktivt, själv, när man är sugen på fluffiga knappar, förbannade hundar, gem, genomskinliga fönster och annat fullständigt onödigt, barnsligt och icke-funktionellt.

Jag har inget emot en snygg layout, men själva existensberättigandet för grafiska OS är att alla program uppför sig lika och har samma typ av knappar och menyer. Det är en viktig MMI-princip som man gått ifrån idag vilket är fullkomligt obegripligt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan förstå din tanke MBY, än om Firefox är långt ifrån utmärkande, och du har större drakar att slåss mot. Minimalismen lever gott parallellt med "fluffiga knappar" och annat krims krams. Det är fullt möjligt att idag installera ett bas OS och sedan endast välja applikationer som följer samma gränssnitt och funktionalitet.

Finns det någon bevarad norm som du själv föredrar MBY? Och då menar jag praktiskt exempel, för allmänna ordalag om "MMI-principer" tolkas olika beroende på användare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Samma här, väntar på den färdiga 3an, ganska less på att vara testkanin åt företags olika betor, inte minst nVidias alla beta-drivisar man blir påprackad..

Haha. Det är väl fullt frivilligt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag kan förstå din tanke MBY, än om Firefox är långt ifrån utmärkande, och du har större drakar att slåss mot. Minimalismen lever gott parallellt med "fluffiga knappar" och annat krims krams. Det är fullt möjligt att idag installera ett bas OS och sedan endast välja applikationer som följer samma gränssnitt och funktionalitet.

Finns det någon bevarad norm som du själv föredrar MBY? Och då menar jag praktiskt exempel, för allmänna ordalag om "MMI-principer" tolkas olika beroende på användare.

Visst, visst, missförstå mig inte. Firefox är inte utmärkande och inte extremt. Men jag irriterade mig på det eftersom tidigare versioner har varit så återhållsamma med krimskrams. Likaså kan man installera ett "bas-OS" och bygga ut efter behov, men ändå innebär det extrajobb.

Den MMI-principen jag tänker på är givetvis tanken bakom, själva essensen och meningen med ett GUI med APIer och färdiga komponenter (knappar, menyer, etc): Program ska upplevas lika, vet man hur en knapp ser ut känner man alltid igen en knapp (eller annan visuell komponent). Detta tjatade ju folk om i tid och otid, inte minst på Mac-sidan, under många år. Fast numera verkar det som programmakarna vill överträffa varandra på den visuella sidan snarare än den funktionella. (Observera än en gång att jag inte är emot snygga program med snygg grafik, men att designa om en t.ex. knapp är oftast helt onödigt - speciell inom olika versioner av samma program!)

Detta, menar jag, är en tillbakagång till rent kommandobaserade skal där all grafik är proprietär för varje applikation. (Det är i sak inget fel med just kommandobaserade skal, men den totala avsaknaden av generellt GUI leder till med varandra inkonsistenta program.)

Förstod jag dig rätt? Eller du kanske sökte efter något speciellt namn på "MMI"-principen? Nä, jag hänvisar inte till någon specifik princip eller regel, bara en väl övervägd och vettig tradition som jag menar är en av huvudskälen till varför man ska ha generella GUI ö.h.t.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har kört Minefield sedan november. Enligt About-fliken så är det 3.0b5pre jag kör nu. Det är ännu en gång nya knappar i Navigation Toolbaren i denna versionen. Är grymt nöjd med beta 3 för övrigt. Mycket bättre än FF 2. Kan dessutom nämna att jag har Firefox igång dygnet runt på denna datorn, och det hänger sig väldigt sällan om inte aldrig.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk

Jag älskar IEs ctrl+scroll för zoomning och använder den dagligen. Nu är jag dock sugen på att byta browser för att IE på senare tid har fått problem att söka med ctrl+f på vissa sidor, t.ex. sweclockers. Så vilken browser klarar av att både zooma och söka och samtidigt visa de flesta sidor på ett korrekt sätt?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag älskar IEs ctrl+scroll för zoomning och använder den dagligen. Nu är jag dock sugen på att byta browser för att IE på senare tid har fått problem att söka med ctrl+f på vissa sidor, t.ex. sweclockers. Så vilken browser klarar av att både zooma och söka och samtidigt visa de flesta sidor på ett korrekt sätt?

Eftersom vi ändå är i en firefoxtråd, vad sägs om firefox? Inte för att jag vet hur det fungerar i internet explorer eller för att jag tycker att funktionen är särskilt användbar, men man kan zooma.

Permalänk

I IE är det så jävla smidigt att zooma, det är det jag gillar. Man bara håller nere ctrl och scrollar sedan in eller ut. Den förstorar även oftast saker på ett bra sätt så att man kan förstora text med bibehållen läsbarhet eller zooma in på bilder utan att de knagglas till, så som de blir med den automatiska bildförminskningen som görs på stora bilder.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

"Ctrl + +" respektive "Ctrl + -" är det i firefox. Vad menar du med att de inte "knagglas till"? Någon sorts kantutjämning? Oftast saknas väl nödvändig information för att snyggt kunna förstora bilder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
"Ctrl + +" respektive "Ctrl + -" är det i firefox. Vad menar du med att de inte "knagglas till"? Någon sorts kantutjämning? Oftast saknas väl nödvändig information för att snyggt kunna förstora bilder.

När bilder skalas blir de ofta som om man hade gjort det i paint, pixlade eller dylikt. Detta är inte fallet om man zoomar med IE. Kanske använder IE samma teknik som bildvisaren i win XP... Asså jag tycker alla som inte testat borde dra hem IE 6 eller senare och testa. Jag trodde inte heller jag behövde zooma tills jag hittade ctrl+scroll men nu använder jag det som sagt dagligen!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Förstod jag dig rätt? Eller du kanske sökte efter något speciellt namn på "MMI"-principen? Nä, jag hänvisar inte till någon specifik princip eller regel, bara en väl övervägd och vettig tradition som jag menar är en av huvudskälen till varför man ska ha generella GUI ö.h.t.

Ditt svar är helt OK. Vana är väl i det här fallet både av godo och till skada. Microsofts totala förändring av Office 2007 skulle jag påstå är ett exempel på hur invanda mönster bryts på ett alltför drastigt sett, vilket endast för några få känns logiskt. En idé att följa vore kanske att alltid låta ett program ha ett s.k. "klassiskt" utseende, och nu menar jag inte retro utan just på igenkännedom av funktioner, och att utvecklarnas "nyskapande" aktiveras av de användare som så vill. Det finns i och för sig ett ekonomiskt intresse i att förändra; det skapar utbildningstillfällen och kanske "ett vill ha det senaste" fenomen (jag försvarar det inte, men kan inte heller ignorera det).

Musens inträde är också ett exempel på hur funktionalitet till slut går förlorad pga en till synes logisk tanke: "att klicka är enklare". Om det inte vore för Firefox tillägg som "Vimperator" hade browser användningen emellanåt varit en plåga. Till råga på allt lider folk av mus-arm, vilket gör det hela än mer bisarrt. För gemene man skulle kanske en "Vimperator light" vara mer användbart, eftersom de annars lätt skulle villa bort sig bland alla funktioner (och hur många har en aning om vad "vim" är utanför unix-och-dylika sfären?). Hursom, är jag helt och hållet för att program följer en gemensamt antagen norm, där övriga förändringar är frivilliga.

Slutfundering: hur stor är chansen att detta sker på closed-source plattformar? Inom open-source är det fullt möjligt, och det finns redan hela uppsättningar av applikationer som följer en visst DE:s huvuddrag.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Fick kämpa mig igenom den posten...

Förstår inte hur det kan vara så svårt. Det är ju en större ansträngning att trycka på spacetangenten än att inte göra det

Den horribla sanningen är ju dock att det även letat sig ut bland företags produktbeskrivningar. Såg senast på nån hårvax-burk där det står "Utvecklat speciellt för att tillfredsställa mäns styling behov". Skräpvax ändå, så det åker i skräp korgen.

ändå missade jag den roligaste varianten såg jag nu..

jag skyller på åttitalisterna, (dvs Tjernobyl) de har börjat ta sig upp i positioner nu där de står för produktion och kontroller av sånt här, så själbvfallet kommer mängden som slinker igenom öka markant den närmaste framtiden. och 2045 kommer bla "tjangs" in i ordboken, språket utvecklas som bekant.

menar du inte håribla nu? jag bjuder iaf på en fin .gif helt apropå:

(http://www.beastwear.se/_images/banners/13.gif)

skulle du köpa en tröja med text (om du nu skulle det alls givetvis) på av dom här grabbarna?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Kört beta 4 några timmar och den är märkbart snabbare än firefox 2, äntligen verkar de utnyttja trådar med

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Fram/bak-knapparna var verkligen komiskt fula och passar inte in på något sätt alls. Hoppas att de bara drabbar vistaanvändare.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion