Permalänk
Medlem

VDSL2 på G från bbb!!

http://www.idg.se/2.1085/1.151267

men bara 10 mbits upload? det är ju precis det jag har på vdsl nu

men jävligt glad ändå!! äntligen!!

Permalänk
Medlem

äntligen börjar det hända lite grejjer igen på dsl marknaden

Permalänk
Medlem

ringde precis bbb, verkar som alla vdsl kunder (iaf dom flesta) blir automatiskt "uppgraderade" till vdsl2 när det kommer om någon månad.

Jag frågade också om den usla uploaden på 10mbit (okej inte usel men ändå) och dom sa att det finns chans att det kommer erbjudas fler hastighetsalternativ framöver när tjänsten funnits ett tag.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur det ligger till med avstånd kontra hastighet på vdsl2 ?
Jag har nämligen 1390m till stationen och hade gärna tagit lite högre hastighet (Speciellt Upp)

Permalänk
Medlem

fick veta att maxavståndet var 1200meter för VDSL2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Någon som vet hur det ligger till med avstånd kontra hastighet på vdsl2 ?
Jag har nämligen 1390m till stationen och hade gärna tagit lite högre hastighet (Speciellt Upp)

http://www.convergedigest.com/blueprints/ttp03/bp1.asp?ID=232...

Var det jag hittade genom en snabb läsning på wikipedia, och det antyder att du borde kunna få kring 5 Mbit upp på det avståndet. Sen får vi väl se vad BBB erbjuder för tjänster också, det är väl kanske tveksamt om de ska erbjuda en tjänst med 10 upp till någon som borde få max 5 upp, om de ska börja med dessa intervallhastigheter.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

någon som råkar ha en sån där fin länk där man kan kolla vad man har för avstånd till telestationen? Vet att frågan varit uppe i gamla trådar men länkarna funkar ej längre...

Permalänk
Medlem

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/bredband/article745...

Bredbandsbolaget blir först ut i Sverige med vdsl2 - systertekniken till adsl. För 449 kronor i månaden utlovar Bredbandsbolaget minst 20 megabit/s, och det dubbla som toppfart.
Med vdsl2 garanterar Bredbandsbolaget minst tre megabit/s och som mest tio megabit/s när man skickar filer. Adsl stannar vi omkring en megabit/s.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

trevligt att se att lerum är med i första fasen som vanligt

Visa signatur
Permalänk

Premiär för Turbo-DSL och intervallprissättning
Bredbandsbolaget är först ut med att erbjuda nästa generations DSL-teknik, VDSL-2, det vill
säga snabbare bredband via telejacket. Det innebär en kraftig ökning av hastigheten för både
upp- och nedladdning av data. Med tjänsten, som kallas Turbo-DSL, tar Bredbandsbolaget
också första steget bort från ”upp till” prissättningen. Kunden erbjuds istället ett intervall på
20-40 Mbit/s med en garanterad lägsta hastighet.
Turbo-DSL börjar säljas i slutet av mars på 15 orter runt om i landet och utrullningen kommer sedan
fortsätta under andra kvartalet i år. Det är också startskottet för en ny modell för prissättning. Istället
för att ange en ”upp till”-hastighet kommer kunden få ett hastighetsintervall med en garanterad lägsta
hastighet på 20 Mbit/s.
– Det är viktigt att vi blir tydligare kring vilka hastigheter våra kunder kan förvänta sig.
Samtidigt som vi tar steget mot intervallprissättning så är vi först med att erbjuda Turbo-DSL,
den snabbaste tjänsten i telejacket. Det ger våra kunder helt nya möjligheter att exempelvis
ladda upp filer. Något som blir vanligare när många väljer att bland annat lagra sina bilder och
videoklipp på andra platser än sin dator, säger Marcus Nylén, VD Bredbandsbolaget.
Turbo-DSL kommer att erbjudas i intervallet 20-40 Mbit/s för nedladdning och 3-10 Mbit/s för att
ladda upp filer. Turbo-DSL kostar 449 kr/månad.

Orter Turbo-DSL
Säljstartsdatumen gäller delar av nedanstående orter för ytterligare information kontakta
kundtjänst 0770-777 000
25 mars
Eskilstuna
Falköping
Halmstad
Helsingborg
Karlshamn
Kristianstad
Köping
Lerum
Lidköping
Lund
Malmö
Nyköping
Skara
Skövde
Stockholm, City
Stockholm, Nybroplan
Trollhättan
Varberg
Vänersborg
April
Alingsås
Borlänge
Borås
Enköping
Falkenbrg
Gotland
Göteborg (fas 1)
Hudiksvall
Jönköping
Katrineholm
Kungsbacka
Norrköping
Norrtälje
Nässjö
Oskarshamn
Stockholm, Enskede
Strängnäs
Uddevalla
Ystad
Örebro (fas 1)
Juni
Botkyrka
Falun
Gävle
Göteborg (fas 2)
Haninge
Haninge
Hudding
Kalmar
Karlskoga
Karlstad
Kumla
Lidingö
Linköping
Luleå
Malmö (Fråga mig inte varför det är Malmö här igen)
Nynäshamn
Sandviken
Skellefteå
Sollentuna
Solna
Staffanstorp
Stockholm, Aspudden
Stockholm, Birkastaden
Stockholm, Enskede
Stockholm, Farsta
Stockholm, Fittja
Stockholm, Fredhäll
Stockholm, Hässelby
Stockholm, Högalid
Stockholm, Kista
Stockholm, Kungsholmen
Stockholm, Mälarhöjden
Stockholm, Spånga
Stockholm, Södermalm
Stockholm, Årsta
Stockholm, Ängby
Stockholm, Äppelviken
Stockholm, Örby
Stockholm, Östermalm
Stockholm, Östra Vasastaden
Sundsvall
Södertälje
Tyresö
Täby
Umeå
Uppsala
Västervik
Växjö
Örebro (fas 2)

Kan vara fel skrivet av mig!
Länk till pressmeddelandet:
http://www.bredbandsbolaget.se/wps/wcm/resources/file/eb5d920...

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Argh måste vänta till Juni på Stockholm Spånga...

Har vanliga VDSL nu men blev efter flera års fullhastighets 12/9 Mbit/s nergraderad till 6/6 och BBB har ingen förklaring. Hoppas VDSL2 funkar bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Argh måste vänta till Juni på Stockholm Spånga...

Har vanliga VDSL nu men blev efter flera års fullhastighets 12/9 Mbit/s nergraderad till 6/6 och BBB har ingen förklaring. Hoppas VDSL2 funkar bättre.

Har du blivit nergraderad till 6/6 är det någon störning på din ledning, oddsen att vdsl2 skulle vara bättre då har jag svårt att tro.

Jag hade stora problem med min vdsl tjänst också, hade haft 12/9 i 3-4 år sen plötsligt började den tappa sync. BBB kunde inte hjälpa mig så dom cappade mig på 6/6mbit. Jag tog då det i egna händer och bytte telekabeln i lägenheten , och wips, nu funkar 12/9 igen. Vet ej vad som kan ha hänt men kabeln var på något sätt skadad.

Rekommenderar att testa byta kabeln i lägenheten.

Permalänk
Avstängd

men var det inte nåt snack om att man skulle ha fiber från stationen fram till några kopplingspunkter och sedan koppar fram till konsumenten , eller nåt sådant?

Permalänk

Ringde BBB och dom sa jag bor 1900 meter från telestationen och kan inte få tjänsten.

Jag ska väl kunna få den men hastigheten blir mindre, eller?

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Ringde BBB och dom sa jag bor 1900 meter från telestationen och kan inte få tjänsten.

Jag ska väl kunna få den men hastigheten blir mindre, eller?

Som jag förstår det så är skillnaden mellan VDSL2 och ADSL2 väldigt liten när det kommer till 1500meter+ , VDSL2 kan nog till och med vara sämre.

Om du orkar kan du ju alltid googla vdsl2 och läsa mer om vad man måste uppfylla för att kunna köra på bra hastigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
men var det inte nåt snack om att man skulle ha fiber från stationen fram till några kopplingspunkter och sedan koppar fram till konsumenten , eller nåt sådant?

Det undrar jag också.
Om dom inte fixar in utrustningen närmare kunderna så kan det inte vara många som kan få det med 1200m som max-gräns...

Permalänk
Avstängd

Verkar inte som dom fixar något sådant, fick precis det här svaret:

"Tack för din e-post.

Trollhättan finns med i lanseringsplanen och är tänkt att bli satt i drift 2008-07-15. Detta datum är preliminärt, och det är svårt att säga när utbyggnationen blir färdig, men siktet är ställt på det datum. Dock krävs det av tekniska skäl att man bor inom 1200 meter från telefonstationen man är kopplad till, för att vi skall kunna leverera Turbo-DSL till dig, och ditt faktiska avstånd är 1390 meter, vilket gör att vi inte kan lova att denna tjänst går att leverera till dig.

Du är välkommen att höra av dig till vår kundtjänst då tjänsten rullats ut till din ort för att få närmare besked."

Permalänk

Lönt att skaffa in skitet (sorry för svärning) om det e max 1200 meter, inte specielt många som bor brevid en telestation.

Tycker det är SKIT att vissa kan få det och vi andra får sitta här o dra av oss håret.

Skrev 2 meddelande till BBB:
Meddelande ett:

Hej Oliver!

Jag har mätt för att vara säker på att du faktiskt bor 1900 meter och det stämmer mycket bra. Desvärre så försvinner hastigheten väldigt rejält väldigt fort. På 800 meter får man ut 40 som högst. Vid 1200 får man ut 35 mbit. Vid 1300 meter så får man ut 5 mbit.

Signalen för Turbo-DSL är mycket känsligare än för vanlig ADSL, så desvärre så går det inte att få ut någon hastighet att tala om alls på 1900 meter.

Om du besvarar detta mail, behåll då gärna tidigare svar från oss i mailet, så kan vi följa ditt ärende och ge dig bättre service.

Med vänliga hälsningar
Robert
Bredbandsbolaget, Teknisk support

-----------[ Original Message ]------------

Hej!

Jag hörde om er nya tjänst, TURBO-ADSL.
Och jag undrar när det kommer till Malmö och om jag kan få det.

Jag bor 1900 meter från telestationen enligt er så är 1200 meter max.
Men kan man inte få det ändå? Hastigheten blir väl bara lite mindre, för det är inte långt avstånd bara 700 meter.

MVH Oliver

Meddelande två:

Hej Oliver!

Vore det upp till oss så skulle vi gärna sätta upp förstärkare för att på så sätt få internet att fungera bättre och snabbare för alla våra kunder. Problemet ligger dock i att de kopparledningar som går mellan telefonstationen och ditt hem är Teliaägna. Eller för att hårddra det så är de Skanovaägda, vilket i sin tur är ägt av TeliaSonera.

Eftersom dessa kopparledningar klassas som stadshemligheter (eftersom de är kritiska ifall det skulle bli krig) så vet vi faktiskt inte ens exakt vart i marken kablarna går. Det är så verkligheten ser ut, och det är tyvärr utanför vår makt att göra nått åt det.

Om du besvarar detta mail, behåll då gärna tidigare svar från oss i mailet, så kan vi följa ditt ärende och ge dig bättre service.

Med vänliga hälsningar
Robert
Bredbandsbolaget, Teknisk support

-----------[ Original Message ]------------

Hej!

Går det inte att fixa på något sätt?

Är trött på vanlig ADSL får bara 12 Mbit/s. (8 Mbit/s när folk kommer hem
från jobbet)
Är det inte upp till er att sätta förstärkare på vägen?

MVH Oliver

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Har du blivit nergraderad till 6/6 är det någon störning på din ledning, oddsen att vdsl2 skulle vara bättre då har jag svårt att tro.

Jag hade stora problem med min vdsl tjänst också, hade haft 12/9 i 3-4 år sen plötsligt började den tappa sync. BBB kunde inte hjälpa mig så dom cappade mig på 6/6mbit. Jag tog då det i egna händer och bytte telekabeln i lägenheten , och wips, nu funkar 12/9 igen. Vet ej vad som kan ha hänt men kabeln var på något sätt skadad.

Rekommenderar att testa byta kabeln i lägenheten.

Bor i villa. Kabeln går under jorden direkt in i källaren där allt är kopplat till första jacket. Finns inte så mycket att byta ut.
Eftersom det en gång funkat med 12/9 så tycker man ju att det borde funka fortfarande?
Så man kan alltid hoppas på att VDSL2 åtminstone funkar. Kanske be dom testa hastighet innan man bestämmer sig för att byta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dakke
Som jag förstår det så är skillnaden mellan VDSL2 och ADSL2 väldigt liten när det kommer till 1500meter+ , VDSL2 kan nog till och med vara sämre.

Om du orkar kan du ju alltid googla vdsl2 och läsa mer om vad man måste uppfylla för att kunna köra på bra hastigheter.

Hittade en bra länk http://www.vdsl2.se/wp-content/uploads/dsl.gif enligt den kan jag få ut ca 20 Mbit/s, värt ett försök eller?

//Oliver

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Vi som bor 2500 m fran telestationen da.... Lid med mig

Dr. PC Ollie: Skulle inte staten dela upp telia sa kopparnatet blir lika tillangligt for alla foretag snart? Du kanske kan fa en forstarkare i ditt omrade.

Permalänk

Lider med dig BlueBerryBoy!

Blir bara förbannad att vissa kan då men vi andra får sitta här med samma gamla j**vla skit.

// Oliver

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. PC Ollie
Hittade en bra länk http://www.vdsl2.se/wp-content/uploads/dsl.gif enligt den kan jag få ut ca 20 Mbit/s, värt ett försök eller?

//Oliver

Ja, och enligt samma bild borde du få ut ca 20 Mbit med din nuvarande lina, men du får ju enligt dig själv bara ut 12, så jag tror knappast att du skulle få ut mer än så även om det var VDSL2.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Tur att man bor 500m från stationen då

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Ja, och enligt samma bild borde du få ut ca 20 Mbit med din nuvarande lina, men du får ju enligt dig själv bara ut 12, så jag tror knappast att du skulle få ut mer än så även om det var VDSL2.

Kanske högre upload?
Har exakt 1 Mbit/s i upload nu. (Har 24 ner och 1 upp så det stämmer med upload.)

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED

Permalänk
Medlem

Uploaden är ännu kännsilgare så antagligen inte.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

på ipcell.se kan ni se avståndet.

Jag blev uppringd av en försäljare som erbjöd mig vdsl2 och jag bor(enligt ipcell) 2110m ifrån stationen. Så jag kan väl inte räkna med nån hög hastighet.
Men de erbjöd mig iaf. Nu sitter man ju med telias 100/10 för 319kr så det går inte någon nöd på mig.

Permalänk
Medlem

ipcell's sk. mätning är inte korrekt (eller rättare sagt riktiga mätningar)...

jag testade mot min polares telefonnummer och får ut ett värde på ca 2.7km. det roliga är att han inte har någon fast telefoni utan nummeret går till ett IP-telefoni abonnemang vilket gör att mätningen inte kan göras. troligen är mätvärdet dom tar fram från en databas som tyvärr verkar vara lite föråldrad med tanke på hur länge han har haft IP-telefoni.

dock så kan man nog lita rätt så dugligt på det värdet man får fram för det är väldigt sällsynt att man gjort nya kopplingsvägar för en kund som så drastiskt påverkar mätvärdet/resultatet kontra databasen som värdet kommer ifrån via ipcell.

Permalänk
Medlem

Skrock: alla mätnings tester har funkat så. Inte som att Telia springer ut och mäter 2.7KM på 1 sekund eller har någon programvara som "pingar" telefonen för att se hur långt det är.

Permalänk

Var på ipcell.se ?

Gick in på Beställa o skrev in mitt nummer fick fram:

Tyvärr kan vi inte just nu erbjuda ADSL till detta nummer. Kontakta gärna IPCell via mail för mera info.

Visa signatur

Chassi: Antec Nine Hundred | MB: Asus M3A32-MVP DLX/WIFI | CPU: AMD Phenom II X4 965 Black Edition Deneb 3.4GHz | HDD: Seagate Barracuda ES 500GB | RAM: Kingston 4 GB 800 MHZ | Kylare: Zalman CNPS9700LED