Windows XP SP3 i antågande

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att vista funkar bättre och bättre ju mer man andvänder det.Sällan datorn hänger sig som det oftast händer i xp.

Tycker det mesta funkar kanon.Har aldrig haft problem med drivrutiner till mina vista datorer.Tvärtom drivrutiner i xp som inte fungerar som det ska.

Men jag håller med om att xp är snabbare men har man råd med prestandan skulle jag hylla vista alla dagar.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Vista tillför inget för den stora majoriteten som använder datorer i jobbet.

Har en jeevesklient på mitt arbete, en win xp dator med en PII cpu, ligger på ett drygt år i uptime nu, detta i industrimiljö.

Vad skulle vista göra för nytta här ? Till att börja med så hade datorn behövt bytas ut, detta utan att ge någon fördel för arbetet.

Det som många har svårt att inse är att datorerna har varit tillräckligt bra för det mesta arbetet de senaste åren, en stor del av utveckligen gynnar bara dem som gör cpu-intensiva saker, vilket inte innefattar oss som använder office, outlook, jeeves eller andra äffärssystem och skräddarsydda mjukvaror för processtyrning. Här ställer ett operativ som vista bara till med problem när det krävs löjligt bra hårdvara för att göra samma saker som man kunde göra på hårdvara redan 1996 med samma resultat.

EDIT: ärlig talat, många av de saker jag gör på mitt arbete hade fungerat lika bra i NT4, fast de flesta här är väl för unga för att ens minnas övergången från dos (med windows som shell) till win95.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Trevligt med en SP3 tycker jag.
Har testat vista och jag gillade det inte något vidare, så jag tänkte låta det mogna på sig lite till innan jag testar att byta igen åtminstonde.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Musikälskare

Hur mycket plats tar XP med sp3?

Cirka?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Vista är en flopp, kommer bli det OS:et i MS historia som ersätts snabbast.

Jasså? Då får MS sätta fart med att släppa nästa windows.
Windows 2000 - 17 februari 2000
Windows XP - 25 oktober 2001 - differens 587 dagar
Windows Vista - 30 november 2006 (volymlicens)
Windows ? - 30 november 2006 + 587 dagar = 9 juli 2008

Jag tycker microsoft blir bättre och bättre på att göra OS:en. Tiden som det tagit från release av OS:et till första service packet har tagit längre och längre tid för varje gång sedan NT 4.0, win 2000, win XP och Vista. Alltså inte sådan panik att få ut ett service pack.

Vista drar mer minne för mig men det är smartare med förladdning etc så min upplevelse av Vista är att det faktiskt är snabbare än XP.
Jag har inga planer på att gå tillbaka till XP och kommer inte sakna det.

Jag kanske bör tillägga att jag kör Vista på både modern och lite äldre (pre Vista) hårdvara och det fungerar perfekt. Så går det när man köper hårdvara som tillverkarna tar ansvar och gör stabila drivrutiner. För det verkar som många har problem med drivrutiner och skyller på Vista. Om det vore Vistas fel borde väl "alla" ha samma problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hmm bra med SP3 vill inte köra vista gillar det inte alls och på tokförkrångligt för att sitta vid.

Hoppas nu bara någon gör en bra slimmad xp Sp3 version o lägger ut på nätet (då mjukvaran inte är olagligt utan det är koden man betalar för) så kommer jag köra vidare på xp sp2 eller sp3 om det blir bra alternativ annars blir det ett fullskaligt hopp till tex ubuntu

Spidning och nedladdning av piratkopierad mjukvara är olaglig. Bara för att man behöver en nyckel som är som du säger det man betalar för så är det fortfarande olagligt att sprida windows installationsfilerna. Hoppas du tänker på detta (§7) så du inte ropar ut i forumet med länk till nedladdning av sådan slimmaad XP SP3 version.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XaaR
Hört talas om superfetch? Den funktionen som förladdar det man ofta använder i minnet så att det inte behöver laddas från hårddisken.

Du får ursäkta mig om jag nu säger det. Men vilka program använder du som skulle vara så stora att de kräver några längre inladdningstid? Jag kan inte komma på många fler exempel än Paint Shop Pro eller AutoCad.
Jag vill inte att systemet lägger en jäkla massa resurser på program som jag inte använder vid ett givet tillfälle.

Eftersom du frågade innan så ska jag ge några fler anledningar till att jag inte vill migrera över till Vista.

- Behovet! Jag har inget behov av ett nytt system. Det finns inga funktioner eller andra incitament för att köra det i dagsläget. DX 10 klarar jag mig utan.

- Drivrutiner och applikationsstöd är har inte kommit upp till samma nivå som XP.

- UAC! Det mest irritterande jag någonsin har träffat på i mitt liv. Nog för att Ubuntus och Mac OS är irriterande med denna funktion, men det är fan helt otroligt. Ja, jag vet att den går att stänga av.

- Kostnaden och olika versioner. Priset är helt enkelt äckligt hög för samtliga versioner. Hur MS ens kan få folk att betala för Ultimate är helt otroligt. Varför de inte kan ha bara en version för desktop och en för server övergår normalt folkvet.

- Du får ingen bättre prestanda. Åtminstonde inte på den hårdvara jag testade. Faktum är att laptopen var otroligt mycket segare. Att sen spelprestanda och batteritiden är sämre är nog också ett välkänt faktum numera.

Edit: Glömde också att nämna att arbeta i windows nätverket är sämre, filkopieringen är långsammare (detta ska tydligen ha blivit fixat nu dock)

Permalänk
Medlem

Det är så himla roligt att läsa inläggen så många fjortisar som inte har en aning om vad dom snackar om..

Vista har sina buggar det vet alla men t:ex att det är slött kan bero på mycket, t:ex om det är förinstallerat på en laptop så kanske tillverkaren kör på minimumkraven. Och dom har lagt in en massa extra skit som drar av resurserna.

Sen dom som installerat Vista på ett "hemmabygge" missar helt att stänga av flera onödiga funktioner som också drar resurser t:ex Sidebaren den kan man döda direkt, eller Windows Defender som ligger och belastar disken 24/7.

Sen har Vista en funktion som "lär sig" vilka program man använder oftast osv så dom är alltid "redo" att startas och innan det har "lärt sig" alla dom programen så kommer disken att belastas en hel del och därmed dra ner prestandan på hela systemet men folk läser inte om HUR vista fungerar utan bara klockar runt som en fjortis och skriker "jävla skit"...

och för att avsluta detta inlägget så har vi ju dom som tror Vista ska gå likabra på en maskin som deras gamla XP installation gjorde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Det är så himla roligt att läsa inläggen så många fjortisar som inte har en aning om vad dom snackar om..

Jag har en bra idé, vi kallar alla som inte tycker som jag gör för fjortisar, för då blir mina argument vattentäta!

Eller kanske inte.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk

Edit: Glömde också att nämna att arbeta i windows nätverket är sämre, filkopieringen är långsammare (detta ska tydligen ha blivit fixat nu dock)

Jo, det är fixat. Filkopieringen är grymt mycket snabbare i Vista än i Xp now days.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Jag har en bra idé, vi kallar alla som inte tycker som jag gör för fjortisar, för då blir mina argument vattentäta!

Eller kanske inte.

Dom beter sig som fjortisar..

Dessutom är det fakta som jag precis skrev i mitt förra inlägg. Folk tar inte reda på hur det fungerar utan bara klagar och litar på vad andra säger som i sin tur inte har en aning om vad dom snackar om.

Så de har inte med att göra vad dom tycker eller vad jag tycker, Dessutom så kör jag XP och Vista samt Linux..

Permalänk
Avstängd

Jag har inga problem med Vista så länge jag inte spelar på datorn. Att spela i Vista och få 50% sämre FPS känns bara löjligt så det slutade med att jag la in XP igen.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Du får ursäkta mig om jag nu säger det. Men vilka program använder du som skulle vara så stora att de kräver några längre inladdningstid? Jag kan inte komma på många fler exempel än Paint Shop Pro eller AutoCad.
Jag vill inte att systemet lägger en jäkla massa resurser på program som jag inte använder vid ett givet tillfälle.

Hur många gånger om dagen startar du Firefox? Winamp? Acrobat Reader? Word?
Sparar du bara en sekund varje gång så är de en sekund i vinst varje gång, dessutom så känns systemet mer rappt, hur ofta sitter man inte och irriterar sig över att de tar två sekunder istället för en för att en sida ska laddas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Eftersom du frågade innan så ska jag ge några fler anledningar till att jag inte vill migrera över till Vista.

- Behovet! Jag har inget behov av ett nytt system. Det finns inga funktioner eller andra incitament för att köra det i dagsläget. DX 10 klarar jag mig utan.

Bara för att de inte finns någon uber-ultra delux funktion så betyder de inte att Vista är värdelöst. De finns några större och mindre stora funktioner som är riktigt roliga. Bara de med sökfunktion under Startmenyn är underbart, och att alla irriterande menyer är borta till en är hur fint som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
- Drivrutiner och applikationsstöd är har inte kommit upp till samma nivå som XP.

Möjligt, är inte så insatt men på min bärbara som levererades med Vista så finns alla drivrutiner som behövs. Den stationära hos föräldrarna har alla drivrutiner, den enda som jag inte har hittat drivrutin till är vår gamla SideWinder ratt som är flera år gammal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
- UAC! Det mest irritterande jag någonsin har träffat på i mitt liv. Nog för att Ubuntus och Mac OS är irriterande med denna funktion, men det är fan helt otroligt. Ja, jag vet att den går att stänga av.

Den kan vara störande, ja. I SP1 ska den vara bättre inställd men jag har inte testa den. Kanske är bra för amatörer, vem vet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
- Du får ingen bättre prestanda. Åtminstonde inte på den hårdvara jag testade. Faktum är att laptopen var otroligt mycket segare. Att sen spelprestanda och batteritiden är sämre är nog också ett välkänt faktum numera.

Verkar som att vissa klagar på att de får sämre prestanda och andra säger att de får bättre, man vet inte vad man ska tro.

Säger inte att de är så i ditt fall, men folk installerar Vista och tar bort de efter några timmar då de tycker de blir slöare. Inte konstigt då den fortfarande håller på att indexera hårddisken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Edit: Glömde också att nämna att arbeta i windows nätverket är sämre, filkopieringen är långsammare (detta ska tydligen ha blivit fixat nu dock)

Fixat i SP1, ja.

Ska testa XP med SP3 till den bärbara när den går RTM, men tvivlar starkt att jag kommer gå tillbaka till XP. Vista är bara för bra.

Permalänk

Kan inte säga annat än nice.
Även om jag anser att Vista är bättre så är det som många av er säger: Programkompatibilitet, företagen har ingen användning av det och ja, det går långsammare men det gör den egentligen bara i uppstarten och man märker det om man sitter bredvid någon med XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
J Tittar man på ATEA och WM-DATA så är dessa bolag några bolag vi på jobbet samarbetar med och även här ratar man Vista. Det måste ju finnas någon anledning till det. Det är ju inte direkt små företag vi talar om.

Vad har det med saken att göra? Vilket operativ WM-Data (eller Logica som de heter nu) väljer att köra på konsulternas laptops beror garanterat inte på att XP skulle vara bättre än Vista. Så länge XP och Vista erbjuder samma utvecklingsmiljöer finns det ingen som helst anledning att byta bara för bytandets skull, ren och skär ekonomifråga.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Hur många gånger om dagen startar du Firefox? Winamp? Acrobat Reader? Word?
Sparar du bara en sekund varje gång så är de en sekund i vinst varje gång, dessutom så känns systemet mer rappt, hur ofta sitter man inte och irriterar sig över att de tar två sekunder istället för en för att en sida ska laddas?

FireFox tar i runda tag 2 sekunder att starta i xp, att hela tiden alkolera minne för att spara en sekund på detta är bara löjligt.

Nu kör jag varken WinAMP, Acrobat eller Word så jag kan inte precisera deras starttider. Jag byte ut samtliga mot snabbare alternativ eftersom det retade gallerfeber på mig (speciellt acrobat). Använder AIMP 2.0, Foxit Reader, och Open Office istället. Inga av dessa tar någon längre tid att starta, därför ser jag ingen större anledning att ha ett system så som i Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler

Bara för att de inte finns någon uber-ultra delux funktion så betyder de inte att Vista är värdelöst. De finns några större och mindre stora funktioner som är riktigt roliga. Bara de med sökfunktion under Startmenyn är underbart, och att alla irriterande menyer är borta till en är hur fint som helst.

Vilka menyer är det du menar?

Själv kör jag Win Classic alternativ med gamla gråfärger då jag föredrar ett avskalat system utan flashiga effekter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler

Den kan vara störande, ja. I SP1 ska den vara bättre inställd men jag har inte testa den. Kanske är bra för amatörer, vem vet?

För gå hem o testa hos någon vän som har vista installerat. Har inte sett någon som har skrivit om detta än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler

Verkar som att vissa klagar på att de får sämre prestanda och andra säger att de får bättre, man vet inte vad man ska tro.

Säger inte att de är så i ditt fall, men folk installerar Vista och tar bort de efter några timmar då de tycker de blir slöare. Inte konstigt då den fortfarande håller på att indexera hårddisken.

Mitt problem med Vista är nog flera. Under installation/eller snarare återställningen av laptopen krashar Vista 2 ggr, till den milda grad att jag blir tvungen att rycka batterierna på laptopen för att få systemet att starta om.

Frågan är dock varför vista ens ska behöva indexera hårddisken. XP som jag numera sitter på har inget behov att, och är hur rapt som helst. Inte heller Ubuntu som jag dual bootar med har något behov av det och det var t o m snabbare, dessutom enklare att få drivrutinerna att fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler

Fixat i SP1, ja.

Ska testa XP med SP3 till den bärbara när den går RTM, men tvivlar starkt att jag kommer gå tillbaka till XP. Vista är bara för bra.

Jag kommer nog sitta på XP till det inte går längre. Eventuellt migrerar jag över till Ubuntu eller annan linux dist istället.

Permalänk
Medlem

Detta är bara 2000/XP historian om igen.
Lär er att de första åren kommer ett nytt OS vara segt.
Idag skall man om man är någorlunda tekniskt lagd ha vett nog att tänka på sin hårdvara. Barnsjukdomar kommer alltid finnas på alla varor.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Vad har det med saken att göra? Vilket operativ WM-Data (eller Logica som de heter nu) väljer att köra på konsulternas laptops beror garanterat inte på att XP skulle vara bättre än Vista. Så länge XP och Vista erbjuder samma utvecklingsmiljöer finns det ingen som helst anledning att byta bara för bytandets skull, ren och skär ekonomifråga.

För att få samma effektivitet under Vista som en anställd idag får under XP får du som kund vara beredd på att skära ner en del saker eller köpa in bättre hårdvara. Det kan vi inte sticka under stolen med. Att Vista har fler och egentligen bättre funktioner är inget vi skall glömma men bara detta att Vista kräver så offantligt mycket mer än XP även om du stänger av Aero och kör med klassisk visning är bara dumt än så länge. Man väljer att inte implementera, handlar inte om kostnad riktigt. Det är många företag som byter bärbart cirka vart tredje år och då kanske köper in 400 stycken bärbara.

Vi såg för ett tag sedan där Dell och HP bland annat skippade ut nästan bara Vista datorer. Nu har i alla fall Dell börjat med att skippa ut XP datorer igen tack vare alla på tryckningar från olika leverantörer och missnöje från kunderna. Varför tror du det är så?

Tittar man på serversidan vågar man inte implementera Vista Server än så länge, varken från Atea eller WM-Data på grund av olika säkerhetsrisker. Sedan om de själva kör detta är det mest på grund av förståelse och beredskap inför sina kunder.

Varför jag tog upp dessa två exempel är på grund av extremt kunniga företag som endast jobbar mot kund inom denna branshen. De har många kunder i alla möjliga miljöer och när kundstocken är både stor och viktigt får man vara extra försiktig med rekommendationer och implementeringar.

Att Vista är något som kommer att ersätta XP inom sin tid är logistk och självklart men än så länge är inte Vista moget för marknaden inom OEM såvida man inte har speciella ändamål som kräver Vista vad nu det skulle vara.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Detta är bara 2000/XP historian om igen.
Lär er att de första åren kommer ett nytt OS vara segt.
Idag skall man om man är någorlunda tekniskt lagd ha vett nog att tänka på sin hårdvara. Barnsjukdomar kommer alltid finnas på alla varor.

Självklart spelar historia upp sig igen, de är inte mer med de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
[B]För att få samma effektivitet under Vista som en anställd idag får under XP får du som kund vara beredd på att skära ner en del saker eller köpa in bättre hårdvara. Det kan vi inte sticka under stolen med. Att Vista har fler och egentligen bättre funktioner är inget vi skall glömma men bara detta att Vista kräver så offantligt mycket mer än XP även om du stänger av Aero och kör med klassisk visning är bara dumt än så länge. Man väljer att inte implementera, handlar inte om kostnad riktigt. Det är många företag som byter bärbart cirka vart tredje år och då kanske köper in 400 stycken bärbara.

Först säger du att man som kund får vara beredd på att skära ned eller skaffa bättre hårdvara (dvs kostnadsfråga), sen säger du att det inte är det? Om vi pratar kärnverksamhet, dvs systemutveckling, så spelar det mindre roll vilket operativ jobb-burken kör så länge utvecklingsmiljön är densamma. Helt ny laptop med vista eller en 2-3 år gammal med xp, jag tror ärligt talat inte att det kommer skilja sig i produktivitet. Du är med på att när WM-Data säger att de ratar Vista så handlar det om de egna maskinerna?

Serverfrågan är en helt annan femma dock.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Ett år har gått och vi är fortfarande på ruta ett. *suck*
(Samma 'diskussion' ännu...)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag tror de är windows millenium historian, vista är alltså en övergång...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_7

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Alla ni som säger att ni lägger upp fakta, jag (och förmodligen alla andra) skulle gärna vilja se vad ni grundar dessa fakta på.

Själv bytte jag från Vista till XP för att jag tyckte Vista var för ostabilt och för att Creatives drivrutiner till X-Fi verkligen inte höll/håller måttet.

Visa signatur

Pook Pook!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan_89
Själv tycker jag att vista funkar bättre och bättre ju mer man andvänder det.Sällan datorn hänger sig som det oftast händer i xp.

Tycker det mesta funkar kanon.Har aldrig haft problem med drivrutiner till mina vista datorer.Tvärtom drivrutiner i xp som inte fungerar som det ska.

Men jag håller med om att xp är snabbare men har man råd med prestandan skulle jag hylla vista alla dagar.

HA HA, drivrutiner som fungerar bättre i vista än i xp? Låt mej skratta högt. Det finns fortfarande ingen bra drivrutin för mitt x-fi kort till vista. Du menar alltså att "de" skull få ut en bättre drivrutin till vista innan dem fått ut det till Xp som nu funnits i några år. Det är nog du som laddat hem fel eller något.

Vista tar mer prestanda ganska mycket faktist, är löjligt säkert med alla förfrågningar om du vill starta det och de(går att stänga av jag vet men då ska du orientiera runt efter skiten också). Har för mej(<--notera innan ni hoppar på mej) att i installationen så står det "förbättrade menyer för att du lättare ska hitta" något i den stilen. Vem gör det efter att suttit med Xp i flera år?

Frågan är varför man skulle vilja köra ett operativsystem som tar mer prestanda och fungerar sämre överlag jämnfört med det som numera fungerar utmärkt? För att det är snyggt eller?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag och många andra tycker inte att det ska vara en feature att sluka 700MB ram.

Vista har betydligt bättre minneshantering än XP. XP klarar inte av att utnyttja minnet på långa vägar lika bra som Vista. Kört Vista 64-bit med 8gb ram ett tag nu och jag är supernöjd! Vista utnyttjar mina 8gb på ett effektivt sätt. Så fort jag går tillbaka till XP får jag bara yrsel och illamående.

edit: De som klagar på Vista är de som antagligen upplever inkompatibilitetsproblem med hårdvaran pga dåliga vista drivisar eller så är deras dator för gammal för att orka köra Vista helt enkelt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
Jag tror de är windows millenium historian, vista är alltså en övergång...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Windows_7

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7

kanska det, men vista har ju ett helt nytt utseende, det hade inte me, dessutom så finns det för tillfället inga nerlagda projekt hos microsoft, till skillnad mot millenuim då det egentligen skulle ha kommit windows 2000 home (Projektnamn Neptune)
Windows xp är egentligen bara ett snyggare 2000 home ;), vista är ett helt nytt operativ.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Neptune

http://www.winhistory.de/more/nept.htm

Översätt med babelfish om du vill http://babelfish.altavista.com/babelfish/tr

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Dom beter sig som fjortisar..

Dessutom är det fakta som jag precis skrev i mitt förra inlägg. Folk tar inte reda på hur det fungerar utan bara klagar och litar på vad andra säger som i sin tur inte har en aning om vad dom snackar om.

Så de har inte med att göra vad dom tycker eller vad jag tycker, Dessutom så kör jag XP och Vista samt Linux..

Om du skall anmärka på fjortisbeteende så bör du undvika att argumentera som en.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Först säger du att man som kund får vara beredd på att skära ned eller skaffa bättre hårdvara (dvs kostnadsfråga), sen säger du att det inte är det?

Hm, nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Förklara gärna.

Citat:

Om vi pratar kärnverksamhet, dvs systemutveckling, så spelar det mindre roll vilket operativ jobb-burken kör så länge utvecklingsmiljön är densamma. Helt ny laptop med Vista eller en 2-3 år gammal med xp, jag tror ärligt talat inte att det kommer skilja sig i produktivitet.

Hur många OEM datorer är utrustade med över 1gb i ram? Det kan du ganska lätt ta reda på att de flesta inte är utrustade med mer än 1GB. Jag gissar på att de flesta har 512mb minne bärbart och säkert 1024 stationärt. Vad kräver Vista för att fungera bra?
Tittar man på XP behöver man i alla fall 256Mb för att fungera _okej_ och 512mb för att fungera bra. 1024 för att fungera optimalt och mer minne gör inte så stor skillnad för överlag arbete "ordenarie" anställd på ekonomin, projekt, vxl, kontor and so on.

Bärbara datorer idag utrustas med för lite i ramminne och är mycket därför det blir flaskhalsen. Här har du ett ganska vanligt exempel på hur en typisk OEM bärbar kan se ut:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HP530-4

Man brukar säga att ett företag köper in nya stationära datorer var 5 år och bärbara datorer var 3 år. 2001 lanserades Windows Xp och 2002 började man implementera Xp på de anställdas datorer i högre utstreckning (även om det är många på vissa avdelningar som använder sig av Win 2000 till exempel).
Om vi från 2002 hoppar 5 år, alltså 2007 så kan man på ett ungefär räkna ut att de flesta företagen köpte in stationärt 2007. Hur såg en stationär OEM dator ut 2007? 1GB ram som standard.

Bärbart: 2002 + 3 år = 2005, innebär med andra ord att de flesta företagen kommer köpa in bärbart i höst/vinter efter bokslut. Då kan man räkna ut att majoriteten bärbart idag har 1Gb minne eller mindre idag.

Men nu är ju priset och minnet en ganska liten del av "problematiken". Problemet är ju att det fortfarande existerar buggar i Vista som gör att man vill inte gå över. Eller fråga dig själv varför de flesta inte har gått över?
Självklart också för att det inte finns något behov för det och att det är en kostnads fråga och man skulle kunna säga att man kan följa ovan exempel, var tredje och var femte år.
Många har gått över men de flesta inte.

Ta till exempel alla de som jobbar med EDI program mot databaser. Om man tittar i ODBC kopplingen för de olika databaserna så har ju Microsoft lyckas att krångla till det ordentligt med ODBC kopplingen, vet själv detta för vi utvecklar EDI program och samarbetar med bankgirocentralen där detta problemet är ett större problem. Det är samma problem både för alla EDI program oavett från oss, Hogia, Visma, Diamo eller vad det nu kan vara.

Vi installerar i C:\Program\XX\XX - Databas. Men i ODBC heter det C:\Program files\XX\XX och redan där har vi ett problem. Tittar man i utforskaren heter det C:\Program men i ODBC kopplingen Program files, som om det skulle vara en Engelsk version av Vista. Det verkar lätt att bara ändra sökvägen eller skapa en mapp direkt under C:\ (eller annan hdd eller på server) men tyvärr är det inte alltid så enkelt.

Tittar man på större företag har de oftast en eller flera IT avdelningar där avdelningen antingen ligger internt eller externt eller både och. Tittar man på externa IT bolag _kan_ det dyka upp problem om man sitter i Citrix eller terminal miljöer när man skall ge support åt en Vista kund, till exempel med en databas installering eller en generell installering. Jag minns att i slutet på förra året skapade detta problem då man via remot gav support mot Vista som öppnade otrevliga dörrar utåt som innebar en stor risk för företaget, trots brandvägg. Nu är detta dock ordnat om jag minns rätt, men det var dock ett exempel.

Vi har/hade minneslekage buggen som många, faktiskt väldigt många har haft problem med. Nu är det fixat dock men återigen ett exempel.

Även om det är endel kompabilitets problem i Vista så har det mycket med utvecklarna av programmet också självklart och kan lika gärna vara därför man inte väljer att gå över till Vista. Jag säger inte att Vista är dåligt utan jag säger att man vågar inte gå över riktigt än på grund av olika problem och buggar samt kompabilitets program (inte lika mycket nu längre) både från Vista och från utvecklarna av de olika programmen.

Vem kan idag säga att Xp inte var buggigt 2002? Kom igen.

Citat:

Du är med på att när WM-Data säger att de ratar Vista så handlar det om de egna maskinerna?

Nej, läs ovan.

Citat:

Serverfrågan är en helt annan femma dock

Absolut!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag utgår ifrån mina personliga behov så har Windows kommit att bli ointressant och jag ser inga som helst skäl att gå tillbaka till en sluten klicka-som-en-galning-miljö. Märk väl att detta är min personliga uppfattning; vissa föredrar den längre tid det tar att använda grafiska verktyg, medan andra som jag mer och mer går tillbaka till tangentbordet, men nu med förbättrade och kraftfullare variabler, och sådana miljöer kan inte Microsoft erbjuda av idag (2008 Core är en kompromiss och manualen visar ibland prov på horribla ologiska kommandon för konfiguration).

Däremot intresserar mig Windows eftersom jag måste administrera sådana system professionellt. Det tycks mig som om de flesta pro-Vista kommentarer baseras på erfarenhet av hemma-PC eller i varje fall som isolerade arbetsstationer och inte i nätverk. Här håller jag helt klar bland andra med marcus_ec. Varför uppgradera för uppgraderingens skull? Varför utsätta sig för onödiga problem i säkra och väl fungerande miljöer? Varför dra på sig onödiga kostnader i uppgraderad eller kanske nödvändig extra hårdvara?

I vår arbetsmiljö finns både Windows, Linux och FreeBSD; alla fyller sina anpassade funktioner och gör det väl. En 2003 Server R2 64bitar fungerar utmärkt skyddad bakom säkerhetslösningar som sköts av icke-Windows system, och därför skulle påstådda säkerhetsförbättringar i Vista i bästa fall leda till ett status quo. Det fungerar också utmärkt att användare av Linux PC stationer vid behov utför vissa Windows orienterade arbeten via Terminal Server funktion, vilket blir kostnadseffektivt och säkert vid bra group policy konfiguration. De som vill att XP ska försvinna bör komma ihåg att det i princip inte finns ett enda nyttoprogram för kontorsmiljö som fungerar bättre i Vista, och säkerheten, om den nu verkligen är ett argument för Vista, i ett nätverk bör ändå vara löst långt innan vi kommer fram till en enskild användares PC.

Permalänk
Medlem

Eftersom man blev påtvingad Vista till sin notebook så har det blivit en hel del Vista på sistondet.

Jag måste säga att det var över förväntan, naturligtvis då efter att jag stängt av hela aero tjofräset som så många är kåta över (massivt frågetecken). En fördel med Vista är också tydligen längre batteritid om man stänger av alla fjantfunktioner.

Nackdel är fortfarande som påpekats, det är slöare. Gör bara tex en tic toc i matlab. Uppackning/kopiering av filer är slött som sören, de skulle fixas i SP1, men enligt publicerade tester verkar det inte ha gått särskilt bra.

Vad gäller spel så vet jag inte hur mycket prestandan skiljer sig, eftersom jag inte spelar spel på notebooken.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

You will all go over to the dark side.

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm