Permalänk

Bara att kasta moderkortet?

Lyckades på något vänster komma åt en 2.5volts-kondensator på mitt moderkort (MSI K8N Neo2 Platinum) med mejseln när datorn var i gång, det knastrade till lite och datorn stängdes av. När jag sätter på strömmen igen så surrar datorn bara (alla fläktar går igång, DVD och hårddisk verkar få ström). Jag nollställde CMOS och tog ut batteriet men det gör ingen skillnad - är det kört eller?

Om jag nu måste köpa nytt så bli det ju PCI-express, finns det någon AGP->PCI-express brygga som jag kan använda till mitt graffe (Powercolor HD3850 AGP)? Vore synd att inte kunna använda ett sånt fint kort.

Och mina minnen - 2 gig Corsair Value DDR-DIMM PC3200 - är dom också inkompatibla med nya moderkort?

Hjälp tack! /Datorlös

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Låter som den är paj, du kan ju leta efter andra moderkort ur samma sockel och se om du hittar något med agp, blocket finns ju.

Om du är väl bevandrad under elektronik så undersök vilken typ av kondensator du pajade och försök hitta en ersättare på elfa, dock tror jag du tyvärr får tänka dig ett nytt moderkort.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja antingen hittar du en begagnat moderkort med 939 sockel och AGP eller köper ett nytt med PCI-E

Asrock har några kort med nyare chip för just sockel 939 och det bästa heter 939N68PV-GLAN och då behöver du bara byta grafikkort om det inbyggda inte duger.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256296

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM