Bästa In-ear lurarna i övre prisklass?

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa In-ear lurarna i övre prisklass?

Finns en hel del trådar om hörlurar så jag hoppas ni kan stå ut med en till. Kan inte riktigt få klart om vilja lurar jag ska välja.

Jag är ute efter ett par riktigt bra in-ear lurar att ha till min mp3. Idag har jag ett par Creative EP630 men jag råkade trampa på en av snäckorna och nu är den trasig så jag är på jakt efter ett par bra lurar.

Har haft en hel del olika modeller i 300-500kr klassen och en hel del har varit bra. Men jag vill en gång för alla köpa ett par hörlurar som jag är nöjd med och inte börjar vilja byta ut efter några månader.

Dom flesta lurarna jag kollat på har legat mellan 900 och 1800kr. Men helst skulle jag inte vilja gå över 1200kr om det inte är väldigt värt dom extra hundralapparna.

Jag har en Iriver Clix2, tycker att den har bra ljud men kanske är det inte tillräckligt bra för att göra det värt lurar i 2000kr klassen.

Jag tycker att det är en djungel med lurar där ute och tycker att det är jobbigt att behöva köpa nått för dom pengarna utan att ha möjligheten att provlyssna dom. Men tyvärr så finns det ingen butik i Karlstad som säljer hörlurar i den här klassen så jag är illa tvungen att köpa i blindo. Därför är alla tips välkommna.

Dom lurarna jag främst kollat på är:

JAYS Q-JAYS - 1250kr

Shure SE210 - 1300kr

Sennheiser CX500 - 900kr

Koss KEB79 - 800kr

Jays d-JAYS - 800kr

SHURE SE110 - 900kr

ULTIMATE EARS SUPER.FI 5 Pro - 1800kr

SHURE SE310 - 1900kr

Som ni ser är det ganska många modeller och dom som känns närmast till hands är Q-jays, SHURE SE110 och Shure SE210. Men vilka skulle ni rekommendera och hur bra hörlurar ska jag egentligen ha innan det bara blir ren overkill att köra med Irivern?

Jag lyssnar mest på Rock, och mycket acustisk gitarr. Jag gillar bas men tycker inte att den ska ta över ljudbilden helt och hållet. Till exempel gillar jag mina Creativelurar men känner att ljudet ibland kan kännas lite ihopsmetat och mellanregistret kan vara lite väl svagt ibland. Så även om jag skulle älska lurar som kan leverera krafftig bas så är ett bra ljudspektrum och detaljrikedom lika viktigt.

Vad säger ni, vilket håll ska jag gå?

Permalänk
Medlem

Jays d-JAYS

dom kör jag med. är kanon ljud i dom.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Jag kör idag med D-Jays kopplade till en Cowon D2. Jag lyssnar också mycket på rock och jag tycker inte att lurarna levererar basen som krävs. Om möjligt, provlyssna gärna själv först! Så du inte gör missen jag gjorde Måste dock påpeka att D-Jays är mycket sköna att ha på sig och målar upp en mycket bra ljudbild men saknar som sagt djupbas.

Jag funderar på att byta upp mig till ett par lurar som kan kombinera D-Jays övriga egenskaper fast med en mer fylligare bas. Någon som har något tips?

Är lite intresserad av Q-Jays, men denna gång ska jag lyssna på lurarna innan jag slår till

Visa signatur

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

Permalänk
Medlem

Jag kör V-Moda Vibe. Sjukt grymma lurar, dock har mina pajjat så jag måste garantia dem :/

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjodan
Jag kör idag med D-Jays kopplade till en Cowon D2. Jag lyssnar också mycket på rock och jag tycker inte att lurarna levererar basen som krävs. Om möjligt, provlyssna gärna själv först! Så du inte gör missen jag gjorde Måste dock påpeka att D-Jays är mycket sköna att ha på sig och målar upp en mycket bra ljudbild men saknar som sagt djupbas.

Jag funderar på att byta upp mig till ett par lurar som kan kombinera D-Jays övriga egenskaper fast med en mer fylligare bas. Någon som har något tips?

Är lite intresserad av Q-Jays, men denna gång ska jag lyssna på lurarna innan jag slår till

Jo, det är den bilden jag fått av d-jays och det är även därför som det känns värt att gå upp till 1200kr klassen för att få både och.

Vad jag läst om Q-jays så har dom två element mot D-jays ett vilket teoretiskt borde innebära att dom har bättre bas utan att kompromissa bort kvalite. Men man vet ju aldrig. Samtidigt har jag hört mycket bra om Shures serie och kanske är Tex Shure SE210 bättre än Q-jays? vet som sagt inte.

Permalänk

Etymotic research ER4P direkt från USA.

http://www.discountheadphones.com/etymotic.html $219.99 USD

http://www.etymotic.com/ephp/er4.aspx

Jag gillar ljudet skarpt dock är jag inte så bra på att analysera det så kan inte ge några direkta synpunkter där. Enda jag kan säga att det är en ordentlig detaljrikedom och ljudet är klart så länge du har bra källa. Isoleringen med gummibaserade eartips (saknar svenskt ord?) är det bästa jag varit med om. Jag letade dock ordentligt efter de bästa lurarna i prisklassen 1000-2000kr för vad jag tror över 2 år sedan. De håller än idag efter flera filter och eartip byten. Apple sålde dessa lurar för några månader sen och där kostade de ca 2500kr. Dock finns det lite mindre problem med dessa lurar som att de blir skitiga ofta och kabelskrap. Jag brukar försöka rensa öronen varje dag och då håller sig eartip:sen hyffsat rena.

5,87*219.99+frakt+tull+svensk moms

Har du tur slipper du de två senaste men det har blivit svårare nu. Jag slapp när jag köpte men nu på senare tid så "åker jag fast" mer och mer. Det verkar inte spela någon roll om man skriver ner värdet och även kryssar i gift.

Jag tycker dock du ska fråga och bilda dig en egen uppfattning här, http://www.head-fi.org/ .

edit:

Men att det är övre prisklass vet jag inte riktigt. Har sett in ear lurar för 5000-10000kr.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

snegla på ett par shure e4c från ebay!

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Jo, det är den bilden jag fått av d-jays och det är även därför som det känns värt att gå upp till 1200kr klassen för att få både och.

Vad jag läst om Q-jays så har dom två element mot D-jays ett vilket teoretiskt borde innebära att dom har bättre bas utan att kompromissa bort kvalite. Men man vet ju aldrig. Samtidigt har jag hört mycket bra om Shures serie och kanske är Tex Shure SE210 bättre än Q-jays? vet som sagt inte.

q-JAYS ger dig bättre ljud än d-JAYS men som sagt är priset också något högre. q-JAYS jämförs med Shure E500 av många. Och de kostar ju en hink pengar mer ;). q-JAYS får sjukt bra betyg borta på head-fi.org av alla som köper dom. Sen att de har komfort som ingen annan är något du absolut bör väga in. De är trots allt världens minsta dual armature.

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson HPM-70 (eller 75), schysst ljud och bra ljudisolering.

Det går att använda dom med hjälp av förlängninssladd.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
Jays d-JAYS

dom kör jag med. är kanon ljud i dom.

Bra ljud kan jag skriva under på, har dem själv. Fast det jobbiga är att sleevsen skaver i mina öron, oavsett storlek. Jag har precis beställt "foam sleeves" och får dem troligtvis imorrn. Ska bli intressant att se hur det blir. Tror det blir kanon!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fjodan
Jag kör idag med D-Jays kopplade till en Cowon D2. Jag lyssnar också mycket på rock och jag tycker inte att lurarna levererar basen som krävs. Om möjligt, provlyssna gärna själv först! Så du inte gör missen jag gjorde Måste dock påpeka att D-Jays är mycket sköna att ha på sig och målar upp en mycket bra ljudbild men saknar som sagt djupbas.

Jag funderar på att byta upp mig till ett par lurar som kan kombinera D-Jays övriga egenskaper fast med en mer fylligare bas. Någon som har något tips?

Är lite intresserad av Q-Jays, men denna gång ska jag lyssna på lurarna innan jag slår till

Jag kör med samma kombination (Cowon D2 och D-jays). Jag tycker att D-jays låter väldigt bra i hela registret… men iofs, är det mycket bas man är ute efter så finns det kanske bättre lurar.

Fast å andra sidan så kan man justera ljudet väldigt mycket i ”Jet Effect” så det går garanterat att hitta en inställning som ger mer bas utan att det låter illa.

Fast jag tycker iofs inte om den stela kabeln på D-jays.

Visa signatur

The people who start wars never fight then. The people who fight wars never like them…

Permalänk

Våra nya färger är ganska läckra med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
Bra ljud kan jag skriva under på, har dem själv. Fast det jobbiga är att sleevsen skaver i mina öron, oavsett storlek. Jag har precis beställt "foam sleeves" och får dem troligtvis imorrn. Ska bli intressant att se hur det blir. Tror det blir kanon!

mina sitter som att dom skulle höra till örat

har nog aldrig varit så nöjd med ett par lurar som dom här.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pepso
Jag kör med samma kombination (Cowon D2 och D-jays). Jag tycker att D-jays låter väldigt bra i hela registret… men iofs, är det mycket bas man är ute efter så finns det kanske bättre lurar.

Fast å andra sidan så kan man justera ljudet väldigt mycket i ”Jet Effect” så det går garanterat att hitta en inställning som ger mer bas utan att det låter illa.

Fast jag tycker iofs inte om den stela kabeln på D-jays.

Håller med att kabeln är steln, ialla fall efter ett tags användning.

Permalänk

Jag köpte ett par q-Jays för tre veckor sedan. De fick väldigt bra kritik i ett test jag läste så jag tänkte att det skulle vara kul att supporta ett svenskt märke. Har tidigare använt Sony MRD-EX71 och Shure E2C. Tyvärr måste jag säga att lurarna var en besvikelse. Trodde först jag fått ett måndagsexemplar, men efter byte samt provspelning på diverse olika MP3-spelare och CD-spelare var upplevelsen tyvärr alltför dålig med tanke på priset. Dessutom tenderar de att väldigt lätt täppas igen av vax.

Utifrån mina erfaranheter skulle jag köpa ett par Sony MDR-EX71 om du vill spara pengar. De låter verkligen helt OK med tanke på priset. Annars skulle jag försöka hitta ett par lite äldre Shurelurar (E2C eller E3C) som man kan få för rätt bra priset. Deras nyare lurar har jag inte provat, men de lär knappast vara sämre. Om än lite dyrare

Permalänk
Medlem

Jag har haft ett par d-jays nu ett tag, men efter att de gått sönder på samma vis som mina tidigare j-jays (2 par, glapp i kabeln precis ovanför 3.5mm-pluggen, vet inte om det är jag som är ovarsam (har mp3spelaren liggandes i bröstfickan, kabeln gåendes dit) eller om det är i lurarna, gissar på det förstnämnda, då jag fick samma problem med cresyn-lurar, två stycken, innan Finns det några mer robusta lurar att skaffa?) så bytte jag till ett par creative ep-630 tills jag får denna månads lön och kan köpa något vettigare... och saknar dem så! Åh, ljudet, passformen, så underbara lurar, kan inte annat än att rekommendera dem för ljudkvalitén och passform, de bekvämaste lurarna jag någonsin haft.
Lätt värda pengarna, kanske lite ömtåliga, men det verkar de flesta lurar vara i mina händer :S

Permalänk
Medlem

Själv har jag ett par Sennheiser CX500 och är kanon nöjd, och jag är ändå rätt kräsen när det gäller ljud. Isolerar utmärkt alla yttre ljud och sitter skönt i öronen.

Har visserligen inte testat så många andra lurar som tillhör samma prisklass så kan inte direkt jämföra.

Ska dessutom köpa mig en IAUDIO 7 imorgon för att maximera ljudkvalitén

TIPS: Jag köpte mina lurar för 240kr (ink frakt) på Ebay, jämfört med 900kr i svenska butiker

Permalänk
Medlem

UE SUPER.FI 5 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Tack allihopa för alla svar. Har inte kunnat svara eftersom moderkortet gick sönder så datorn har varit nere lite på sistone.

Det har onekligen varit lite spridda skurar ang. tips. Jag chansade lite och köpte ett par Q-Jays.

Jag kan dock inte uttala mig så mycket om ljudet ännu eftersom jag hade turen att springa på öroninflamation, så båda öronen är svullna och jag är till 70% döv. Får hoppas att farbror doktors droppar fungerar och återkomma med lite synpunkter när jag återfått hörseln.

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen akta mig för D-Jays.
Beställde dom för några månader, och gick i sönder efter nån månad.
Fick ett helt nytt par av Ola Ring där jag beställde ifrån och dom gick också i sönder efter någon månad.

Byggkvalitén på D-Jays är RIKTIGT kass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av benjiman
Själv har jag ett par Sennheiser CX500 och är kanon nöjd, och jag är ändå rätt kräsen när det gäller ljud. Isolerar utmärkt alla yttre ljud och sitter skönt i öronen.

Har visserligen inte testat så många andra lurar som tillhör samma prisklass så kan inte direkt jämföra.

Ska dessutom köpa mig en IAUDIO 7 imorgon för att maximera ljudkvalitén

TIPS: Jag köpte mina lurar för 240kr (ink frakt) på Ebay, jämfört med 900kr i svenska butiker

Kul att du tycker att det verkar vara bra ljud i dem. Tyvärr tror jag nog att de är fake. 240 med frakt mot 900 i Sverige låter lite för bra.

Till trådskaparen:
Jag skulle nog titta närmare på Q-JAYS och Shure SE210. Har testat båda. De är RIKTIGT bra lurar och man behöver lägga bra mycket mer pengar för att få ett par lurar som låter bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Kul att du tycker att det verkar vara bra ljud i dem. Tyvärr tror jag nog att de är fake. 240 med frakt mot 900 i Sverige låter lite för bra.

Dom är inte fake, hade inte tipsat annars.
Handlar ofta på Ebay, och det är ganska vanligt att man hittar den här typen av fynd. Konstigt nog är det få som vågar handla :/

Permalänk

Några nyheter från "Redaktör" med sina Q-Jays?

Jag är själv nyfiken på Q-Jays. Ljudkvalite, kvalite på plasten och kabel.
Hur mycket extra saker (plugs, extension cable) får man till?

Använder ett par Shure SE310 själv. Men efter 10 mån dagligt användade så har vänster plug tappat volym
Behöver därmed köpa nya, och Q-Jays låter lovande med sina dubbla drivers. Fast hela bolaget känns lite skumt, inte lika seriöst som ett etablerat företag som Shure eller Etymotics.

Shure SE420 med dubbla drivers kostar också +3000kr (1700kr på amazon). Så Q-Jays för 1300kr är ett bra pris. Men man brukar får det man betalar för...

Permalänk
Medlem

Jag var också trött på alla dåliga lurar (har några stora AKG som är grymma, men som är stora att släpa på) så jag köpte http://hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hoerlurar/goldring... GOLDRING GX200 från hifiklubben. 700 kronor. De har tre storlekar som följer med, plus skumgummi som knådas in i örat. Konstaterade dock att jag inte gillade dem av flera anledningar:

1: Att ha något inknådat i örat är inte skönt, varken de tre storlekarna eller skumgummit
2: Ljudet påverkas väldigt av hur luren sitter inknådad, sitter den inte exakt rätt i hörselgången så blir det ingen bas
3: Ljudet var inte alls bra jämfört med mina lurar som sitter utanpå örat. Jag får inte till det hur jag än pillar på eq:n, det blir inte bra i mid/high-delen. Har provat med flera olika ljudkällor.
4: Jag hör mig själv väldigt tydligt när jag nynnar med, just för att de klämmer till hörselgångarna så. Testa själv bara att sätta fingrarna i örat och humma lite...
5: Hygienen... har man bara lite vax i örat så flyttas det ovillkorligen över till luren...

Det som var bra med dem är att sladden är väldigt kort så att man inte har massvis med extrasladd hängandes. Det är samtidigt bra att de ljudisolerar mycket, man slipper alla korkade fjortisdiskussioner på tunnelbanan!

Permalänk
Medlem

:/

Idag gick tyvärr mina D-jays sönder (glappar i högra hörluren) hade ett par d-jays innan och de gick sönder på samma sätt.

Så imorrn ska jag ner till webhallen och byta ut dem, tycker ni att jag ska ta d-jays igen eller testa något nytt? vill helst inte lägga till en kostnad så högst 650kr får de kosta om ni har förslag.

Permalänk

Hmmm jag har har både d & q-jays och har inte haft några större problem med dem. Mina första d-jays glappa efter 6månader men det var ett tillverknings fel vilket jays ska ha åtgärdat och efter det så har mina d-jays hållt. Anväder dock nu mina q-jays mest p.g.a. det underbara ljudet som de proucerar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag har haft två stycken D-Jays och båda gick sönder efter någon månad, varav en av dom glappade i högra luren.
Verkar vara ett vanligt fel.

Permalänk
Medlem

Mina V-Moda Vibe DUO pajade här för ett tag sen, langade in dem till V-Moda och har nu ett replacement pair på väg tillbaka. *Väntar på UPS*

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

var på webhallen idag och köpte D-jays. Riktigt grymma måste jag säga, isolerar och sitter skönt på samma gång. Kristallklart, luftigt ljud med tydlig och djup bas, förstår inte varför alla klagar så på basen. en bra investering!

Är man osäker kan man beställa lite dyrare från Jays.se och få 2 års garanti samt öppet köp och 100% nöjd kund garanti

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Hann inte till webhallen idag, men jag satt och tänkte, ljudet är underbart på d-jays, men ska man kanske satsa på ett par q-jays istället?