EP35-DS4 + Q9300 = Omöjligt att överklocka

Permalänk
Medlem

EP35-DS4 + Q9300 = Omöjligt att överklocka

Hej!
Jag beställde de här produkterna tillsammans med 4GB Corsair 6400-800 DHX-minnen, och trodde i min enfald att jag skulle kunna klocka till ca. 3,5GHz. Men tvi fick jag. Det spelar ingen roll hur jag ändrar FSB-frekvensen i BIOS. Både på boot-skärmen och i CPU-Z står det 333,33x7,5=2,50GHz (2500MHz). Har försökt i en vecka på olika sätt i både BIOS och i EasyTune5Pro utan framgång.
Vad gör jag för fel? Jag har inte flashat BIOS eller något sådant alls.
Och det här är första gången som jag klockar så jag har inget att titta tillbaka på.
Alla tips mottages tacksamt.

/Patrik

Permalänk
Medlem

Vilken bios version har du? Antagligen måste du flasha till senaste bios för att stödja de nyaste processorerna.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

I BIOS kan jag inte hitta något värde, men enligt CPU-Z så är det version F1. Ska jag kolla efter någon nyare?

Permalänk
Medlem

trycker du på F10 för att lämna bios så att värdena sparas?
testa att höja fsb riktigt lite (om det inte funkar är det inte hårdvaran som är problemet då det alltid går att höja lite med standardvolt).

kontrollera att du ställt in volten för minnena manuellt (tror minnena behöver 2.1 volt men moderkortet ger bara 1.8 som standard)

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite med BIOS-version F3. Det gick lite bättre med den. Och F10 trycker jag för att spara värdena. Värdena stod dessutom kvar i M.I.T., men de blev aldrig implementerade i nordbryggan. Minnena står det visserligen 1,8V på men jag tror att de vill ha lite mer (plus att jag läste i Prisjakts recensioner att EP35-DS4 tydligen ska vara kinkigt med Corsair XMS2).

Men för att gå igenom vad jag har gjort mer i detalj: När jag hade flashat om till F3 så tänkte jag att jag skulle testa lite klock, så jag tog den till 350MHz FSB. Inga problem alls tänkte jag, tills jag startade om den en gång. Mitt i omstarten tvärdog den i några sekunder, för att sedan fortsätta som om ingenting hade hänt. Och jag märkte inget konstigt förrän jag körde igång CPU-Z. Där stod nämligen FSB:n på 333MHz. Körde så tills jag ville klocka mer. Startade om, gick in i M.I.T. och upptäckte till min förvåning att värdena för Timings, Minnesdivider, PCIe-frekvens och på/av-parametern för FSB-frekvensförändring hade återgått till originalinställningen (Disabled, Auto). Men spänningarna satt inte på auto konstigt nog. Jag drog direkt upp FSB:n till 400MHz, och nu stängs den av varenda gång jag lämnar BIOS.
Det jag funderar på är om jag måste öka någon spänning till Nordbrygga, FSB, CPU, Minnen eller något sådant. Men jag vet inte vilken/vilka i så fall. Eller med hur mycket.
Det var lite väl brutalt att direkt höja FSB:n till 400MHz på standardvolt också, va?

Permalänk

Du har redan fått ett bra råd: att höja FSB med bara någon MHz. Om det ändå inte fungerar, är det inte din hårdvara som stoppar dig.

Och även detta har sagts: minnesspänningen. Om dina minnen måste ha 2.1v vid klockning så är det klart att de inte klarar sig med 1.8v.

Ta en sak i taget. Att göra allt på en gång och sen rapportera att det inte fungerar, gör det svårt för de/oss du frågar att hjälpa till.

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Jag hade den nästan stabil utan övervoltning vid 350 MHz FSB. Så jag tänkte att jag ökar spänningen på allt med minsta möjliga mariginal och tar upp minnena till 2,1v. Den verkar i alla fall ha blivit stabilare nu.

Men okej, nu ska jag bli seriösare och lyssna på er som har ett så stort tålamod med mig som aldrig lyssnar på vad ni andra tycker är bäst. Imorgon ska det testköras och klockas, men först ska jag sova lite. Tack förresten alla för alla tipsen som jag har fått. Hoppas de fortsätter rulla in.

EDIT: En lite mer allmän fråga om 45nm CPU:er: Vilket program ska man tro på vad gäller temperaturen? EasyTune5Pro läser av BIOS och ger värdet 41 grader vid Orthos-last.
Speedfan säger samtidigt ca. 65 grader på varmaste kärnan och ca. 60 på den näst varmaste.
CoreTemp ger 5 grader högre än Speedfan. Dock säger CoreTemp att revisionen är C1 medans CPU-Z säger M1.
Vad kan anses vara mest realistiskt om jag kör min Q9300 vid 420x7,5=3150MHz vid 1,22 volt, AS Ceramique, Thermalright Ultima-90 med 120mm fläkt vid 1350rpm?

Riktig EDIT nu: Okej jag kör minnena vid 2,05v, CPU:n vid 1,22v och jag följde era tips om att bara öka FSB:n lite i taget. Det gjorde att jag hittills har tagit mig till 420MHz FSB. Men den har mycket kvar att ge än verkar det som. Tror ni att jag har gjort på ett bra sätt då?