Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia lanserar styrkrets med HybridPower

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar styrkrets med HybridPower

Nvidia har i dagarna lanserat en ny styrkrets för AMD-processorer. Produkten heter 780a och är Nvidias första krets som stödjer Hybrid SLI. Det integrerade grafikkortet i 780a-baserade moderkort kan arbeta tillsammans med ett diskret grafikkort för ökad prestanda. Det mest intressanta är dock en annan funktion som Hybrid SLI stödjer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

öh.
frågan är om det finns någon som köper ett grafikkort för 4-5000 spänn bryr sig om man lyckas få det att dra lite mindre ström. om man lyckas spara 200w (vilket låter väldigt mycket enligt mig) när grafikkortet inte används så blir det ca. 1kr efter 5 timmar. Mao drygt 300kr om man grejjar med kontorsarbete 5 timmar om dagen 6 dar i veckan i ett år.
Efter ett år lär grafikkortet i sig själv tappat typ 2000kr i värde så då känns ju besparingen på 300kr ytterst viktig.

Notera att en vanlig människa som surfar runt 1-2 timmar om dagen kanske spar 50-100kr på det hela.

Permalänk

Känns faktiskt intressant. Undra hur mycket det inbyggda skulle ge om man körde 9800 GTX Men energisparfunktionen är ju verkligen guld värd, slippa monsterfläkten på grafikkortet när man sitter och slösurfar

Skulle dock aldrig köpa nVidias styrkretsar då jag tyvärr bara hört en massa negativit om dom.

Visa signatur

E2140 1600@2666, 2 GB Corsari 800MHz 2 GB Kingston 667 MHz, MSI P35 NEO-F, 8800 GTS 320 Mb, 74GB Raptor, 500 Gb samsung, 250 GB Maxtor

Permalänk
Hjälpsam

Köper inte Nvidias cipset på länge än, dels är dom buggiga, dels känner dom av om det sitter i ATI-kort och spärrar då ute dom från funktioner som krävs för Crossfire.
Köper man chipset från en tillverkare som jävlas med sina kunder?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
JAG VART FÖRST

Näe är det sant,var du verkligen först!?
Shit va grymt,jag ser verkligen upp till dig....INTE!

Spännande nyhet dock,men det är inget jag kommer att inverstera i iaf:).

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk

Det mest intressant skulle varit till 9600GT SLI, som dock tyvärr inte stödjer hybrid power? =/

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem

Håller mig till Intel chip nu för tiden ja.
Bugg fria (enligt min upplevelse) och bra prestanda.

Nvidia har alltid haft krånglande drivrutiner eller liknande.
Sedan så är jag inte så intresserad utav att se hur mycket energi jag kan spara när jag bygger ny dator

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
öh.
frågan är om det finns någon som köper ett grafikkort för 4-5000 spänn bryr sig om man lyckas få det att dra lite mindre ström. om man lyckas spara 200w (vilket låter väldigt mycket enligt mig) när grafikkortet inte används så blir det ca. 1kr efter 5 timmar. Mao drygt 300kr om man grejjar med kontorsarbete 5 timmar om dagen 6 dar i veckan i ett år.
Efter ett år lär grafikkortet i sig själv tappat typ 2000kr i värde så då känns ju besparingen på 300kr ytterst viktig.

Notera att en vanlig människa som surfar runt 1-2 timmar om dagen kanske spar 50-100kr på det hela.

Alla människor som tankar med burken och har den på 24/7 då?

Jag tycker detta är den bästa teknik på länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Alla människor som tankar med burken och har den på 24/7 då?

Jag tycker detta är den bästa teknik på länge.

nvidia gjorde det jag hoppades på att ati skulle göra.. men fortfarande bra att utvecklingen går framåt !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är poängen med det här tramset när man måste ha Vista för att det ska fungera? Blir bara sur när jag läser sånt här, bra idé, men inte mycket mer...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
öh.
frågan är om det finns någon som köper ett grafikkort för 4-5000 spänn bryr sig om man lyckas få det att dra lite mindre ström. om man lyckas spara 200w (vilket låter väldigt mycket enligt mig) när grafikkortet inte används så blir det ca. 1kr efter 5 timmar. Mao drygt 300kr om man grejjar med kontorsarbete 5 timmar om dagen 6 dar i veckan i ett år.
Efter ett år lär grafikkortet i sig själv tappat typ 2000kr i värde så då känns ju besparingen på 300kr ytterst viktig.

Notera att en vanlig människa som surfar runt 1-2 timmar om dagen kanske spar 50-100kr på det hela.

9800GTX finns ju för 2300:- och uppåt, så man behöver ju inte vara stormrik för att satsa på high-end segmentet nuförtiden..
Men i övrigt så finns det väl egentligen inget argument för att kortet faktiskt ska ligga och dra ström när det inte används, så jag ser bara fördelar med tekniken.
Och om vi nu snackar entusiaster så vill nog de flesta ha en så sval och tyst burk som möjligt när man inte sitter med lurar på och spelar, så då kommer det säkert underlätta att ha ett hett grafikkort som ligger och steker inne i lådan helt i onödan.
Dessutom borde vi alla (och speciellt vi tech-nördar) försöka spara ström för att minska negativ miljöpåverkan. Hehe. Skyndar du dig att springa och sätta på kaffe så kanske moralkakan fortfarande är färsk när du kommer tillbaks ;D

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk

Haha!! vilket skämt! Det här är ju inget annat än att jävlas och överleva från nVidias sida.

Ska dom rika spara elektrisk energi? Är det inte bättre att spara in på bilen istället?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Haha!! vilket skämt! Det här är ju inget annat än att jävlas och överleva från nVidias sida.

Ska dom rika spara elektrisk energi? Är det inte bättre att spara in på bilen istället?

Sant, bättre att bara spara på en sak, skit i resten.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Haha!! vilket skämt! Det här är ju inget annat än att jävlas och överleva från nVidias sida.

Ska dom rika spara elektrisk energi? Är det inte bättre att spara in på bilen istället?

Öhm? Bil-forumet ligger ditåt -->>

För övrigt tycker jag det är bra med Hybrid-Crossfire/SLI.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Är det inte bättre att spara in på bilen istället?

Och hur ska Nvidia se till att du sparar in på bilen?

Permalänk
Medlem

Bra idé, verkar dock svårt att genomföra ifall man har två skärmar (tv och dator).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Haha!! vilket skämt! Det här är ju inget annat än att jävlas och överleva från nVidias sida.

Ska dom rika spara elektrisk energi? Är det inte bättre att spara in på bilen istället?

dom rika??

Tiden då ett värstingkort kostade 10 000 är väll förbi(för tillfället i alla fall

du kan väll köra mindre om du vill det, tycker dock det är en konstig sak att säga på ett dataforum

Grym ide
Ska nag ta print screen och skicka bilden till ATI:s hemsida

Permalänk
Medlem

Hur kan man rimligen argumentera EMOT energisparfunktioner? Det handlar inte främst om att en ensam konsument skall spara pengar, tänk större! Om alla datorer (vilket säkerligen kommer ske inom en snar framtid) har den energisparfunktionen som gör att man kan spara många watt så gör det ju bra mycket större skillnad än den enskilde konsumenten. Om en person kan spara 100w så kan 10 personer spara 1000w, om 1000 personer kan spara 100w så blir det ju 100 000w osv och det finns ju säkerligen hundratusentals människor som kan spara in mycket... Kanon med energisparande tekniker.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det kommer att komma stöd för 9600 och de andra kommande 9xxx-korten?

Permalänk
Medlem

Men Geforce Boost fungerar bara på "low end"
http://www.nvidia.com/object/hybrid_sli.html

Synd att Hybrid Power endast fungerar för vissa moderkort samt 9800 serien.
Annars kan man ju klocka ner i Riva Tuner om man orkar

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

...Fantastiskt för miljön om inte annat, trevligt att se Nvidia ge sig in i kampen med energisparfunktioner, dy.!

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem

Förhoppsningsvis kommer det att funka med 9500-serien också. Då blir det ju ännu mer intressant...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Hoppas intel hakar på och kommer med liknande snart.

Permalänk
Medlem

låter ju bättre än msi's nordbrygge kylare iaf
'
tummen upp grabbar kör på

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk

Bland det bästa är ju att det stänger ner fläktarna på storkortet så att det blir ljudlöst.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter sjukt bra!

Inte nog med att high-end grafikkort idag är tillsammans med processorn de två delarna i datorn som slukar mest el. Men även alstrar mest värme. Nu på sommaren får min stationära PC stå av för det mesta för att jag inte ska kokas levande i mitt rum. Så får använda laptopen istället. Men hade jag kunnat ha hybrid-power så hade den nog också kunnat stå igång.

Sen även aspekten av ljud. Om alla i framtiden har hybrid-power så behöver tillverkarka inte längre göra tysta grafikkort utan satsa allt på bra kylning. När man spelar så bryr man sig ändå sällan om ljudet då man ofta har ljud i högtalare eller hörlurar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toybox
JAG VART FÖRST

Du får den första varningen..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
JAG VAR NUMMER 2!!!

Och du får den andra.

Grattis till en poäng vardera i tävlingen om veckans onödigaste inlägg.

*tråd rensad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det där hybrid power verkar intressant vid första anblick, men å andra sidan finns det typ 2 grafikkort som stödjer det nu. Jag vet inte om det är en öppen standard men om jag känner nvidia rätt så lär det väl vara begränsat till deras egna kort.

Fast det är klart, det är ju bara nvidias kort som är strömslukande i 2D-läget (ATI's kort drar ju rätt lite i idle), så det är ju bara nvidia som behöver det. Så med andra ord kommer jag knappast bry om detta.

Iofs kanske ATI börjar med nåt liknande, men tänk o man vill köra ett ATI-kort med ett nvidia-chipset eller tvärtom. Om det blir en öppen standard så blir det lite lättare alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Död åt "Vista Only"...

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Hoppas intel hakar på och kommer med liknande snart.

Speedstep anyone?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.