Byta drivebokstav på hårddisk

Permalänk
Medlem

Byta drivebokstav på hårddisk

Har två hårddiskar på datorn. En 500gb för lagring och en Raptor för snabbhet/styrka. När jag omformaterade min dator så bytte dom drive-bokstav. Hårddisken med windows fick bokstaven "D:" och den andra "C:", vilket känns helt fel och irriterar mig något otroligt.

Jag vill få windows-hårddisken att bli C: och den andra X:, hur går jag till väga? Vill verkligen inte omformatera dom igen!

Tack!

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Datorhantering->Diskhantering.
Högerklick på enhet->Ändra enhetsbeteckning och sökvägar...

Permalänk
Hedersmedlem

Försök att i diskhanteraren först byta din nuvarande c: disk till en ledig bokstav, när det väl är gjort döper du om din före detta c: disk till just den bokstaven, efter detta kan du lägga den som du först döpte om till vad du känner för

Tänk på att installerade program kan fucka sig eftersom sökvägen till dessa kan ha ändrats iom flytten, detta kommer den naturligtvis att varna om när du försöker, och så ett framtida tips angående OS-installation, ha bara igång den disk du skall ha OS:et på nästa gång du gör detta

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

"Windows cannot modify the drive letter of your system volume or boot volume"

vilken sorts program tror du tar skada av det och tar vanliga sökvägar till exempel bilder i mappar också skada? hur kan man fixa allt? bara att installera om eler reparera eller?

Visa signatur

Anton

Permalänk
Medlem

PM 8

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NTON
"Windows cannot modify the drive letter of your system volume or boot volume"

vilken sorts program tror du tar skada av det och tar vanliga sökvägar till exempel bilder i mappar också skada? hur kan man fixa allt? bara att installera om eler reparera eller?

nu är jag inte 100% säker men jag tror att parition magic 8 har en funktion som kan ändra diskars driveletters samt att den ändrar sökvägar också så att du inte ska få trasiga genvägar

nu är jag dock inte 100% på det så jag hoppas jag inte lurar dig nu
men alltid värt att kolla upp om ingen här kan bekräfta eller dementera

Permalänk
Medlem

Re: PM 8

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whipi
nu är jag inte 100% säker men jag tror att parition magic 8 har en funktion som kan ändra diskars driveletters samt att den ändrar sökvägar också så att du inte ska få trasiga genvägar

nu är jag dock inte 100% på det så jag hoppas jag inte lurar dig nu
men alltid värt att kolla upp om ingen här kan bekräfta eller dementera

Har han Vista är dock Partition Magic ett NO NO! Kan skapa mycket problem. För att lösa liknande problem själv skapade jag en unattended install för Vista och kunde där välja vilken enhetsbokstav som skulle tilldelas systempartitionen, i mitt fall (E:). Behövde dock ändå göra en nyinstallation. Trådskaparens problem är kanske lite annorlunda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q