Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag tror inte Samsung är så dumma igen att de sätter budgetpaneler i sin nya "deluxe" serie. Jag har iaf inte läst om någon som har fått något annat än samsung i sina Txx skärmar.

Jag hoppas verkligen att du har rätt, men samtidigt så får man nog vara på sin vakt och inte vara allt för säker. Panelproblemen gällde ju i första hand på Syncmaster 226BW modellen. Huruvida det ligger till med övriga modeller numera är ju svårt att säga, te.x på 2232BW, 2253BW samt övriga. Klart man hoppas att man slipper att springa på onoff 3-4 ggr om man råkar ha fått någon bastard panel skärm. Jag har själv bara hört 3-4 stycken som fått felaktiga paneler, och det är ju acceptabelt om man ser till hur många som köpt den.

Men det blir sköj och spännande att får köpa denna kanonskärm och en jäkla stor skillnad om man jämför med den skärm som jag just nu sitter vid dagligen, nämligen en Hitachi CM751ET 19" som väger drygt 25 kilo. Det ska bli skönt att få bli kvitt denna stenåldersskärm.

Visa signatur

Windows Vista Ultimate X64
Processor: AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4 GHz Socket 939
Monitor: Hitachi CM751 ET 19” CRT

Permalänk
Medlem

Ahh freddy det kan jag förstå, bytte ut min 19" betong kloss förra sommaren till min första LCD skärm, skönt att kunna få plats med lite mer på skrivbordet + när man lanar slipper man lyfta 24 kg(som min vägde)

Angående vad jag tycker om min T240, suverän.. för dyr? nej inte om man kollar på vad man får.. en så länge har alla fått A-panel! vilket verkar som samsung har tagit sig i b*llen å förstått att konsumenterna med lite mer info inte vill ha något annat hehe

Fick lite Kosmetiska fel på min skärm dock(för det är väl ingen skydds film på skärmen? försökte leta men fann inget) så på baksidan är det lite uppskavt typ 5*10 mm i rund cirkel så där är det vanlig plast färg,men eftersom jag inte ser det så bryr jag mig inte om det. har ej hittat någon död pixel än så länge, använt den rätt flitligt till spel så borde ha sett någon i så fal.

Angående foten som många säger verkar vek. asså man ska ju inte slå till skärmen hela tiden för att kolla om den är stabil? lr drog ni inte åt på undersidan? om jag duttar till den lite så svajar den i ca 4 sec(tagit tid) å det är väl ok när endå foten är av den konstruktionen. Gillar skarpt att det går att rotera skärmen så lätt.

denna skärmen kommer att stå länge på mitt srivbord där den står just nu, idag får man väl säga att 1680*1050 & 1280*1024 är absolut vanligast av PC spelare & datoranvändare? just 226BW är det ju hur många som helst som har. dock jag gillar 1920*1200 i de spel jag spelat hittils (COD4, Crysis, Warcraft III) det är en upplevelse, känns som man är i världen man spelar i, går visserligien lika bra på en 19" skärm att leva sig in i spelat så mkt men det är bra mkt lättare när hela skarpa synfältet är inom skärmens ramar + i FPS så ser du lite mer, vilket behövs i turneringarna ^^

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

Måste hjälpa er "vilsna" med denna info...
Kolla med ficklampa eller dyl. genom ventilationshålen på botten av
skärmen..
Vad hittar vi där
Jo en vit klisterlapp med texten LTM220M1-L01 i mitt fall iaf. = Samsungs
orginalpanel
(Krävs viss teknik för att läsa texten så jag vände skärmen upp och ner)

(detta är den lilla klisterlappen av de två som finns på alla samsungskärmar)

Min T220 köptes på ONOFF förra veckan och är tillverkad i Rumänien...
Jag har ingen BLB eller bad pixels!
(Servicemenyn står det .......CAA-1006.6 men det blir ju överkurs när man har ett klistermärke att läsa av)

Ps ..man är tuff om man inte kollar och lever i ovisshet om vilken skärm
man har..hehe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorfen
Måste hjälpa er "vilsna" med denna info...
Kolla med ficklampa eller dyl. genom ventilationshålen på botten av
skärmen..
Vad hittar vi där
Jo en vit klisterlapp med texten LTM220M1-L01 i mitt fall iaf. = Samsungs
orginalpanel
(Krävs viss teknik för att läsa texten så jag vände skärmen upp och ner)

(detta är den lilla klisterlappen av de två som finns på alla samsungskärmar)

Min T220 köptes på ONOFF förra veckan och är tillverkad i Rumänien...
Jag har ingen BLB eller bad pixels!
(Servicemenyn står det .......CAA-1006.6 men det blir ju överkurs när man har ett klistermärke att läsa av)

Ps ..man är tuff om man inte kollar och lever i ovisshet om vilken skärm
man har..hehe

Ohh faan, är det så enkelt att kolla paneletiketten numera, inte illa du, hur kom du på att kika i detta hål då? dom tidigare kända altenativen att kolla har ju varit att koppla skärmen och gå in servicemenyn och där läsa panelinfot eller helt enkelt skruva isär skärmen för att komma åt denna etikett, det finns väl 2 stycken, en mindre och en större. "Jag hoppas du inte skojar med oss nu utan talar sanning"? Om det är så enkelt så går det väl ganska enkelt att kolla, samt att man kollar märkningen på kartongen och att det tydligen bör stå, made in Romania. Har ni fler tips och tricks så posta på bara, all info om dessa Samsung som kan vara till nytta är ju intressant.

Visa signatur

Windows Vista Ultimate X64
Processor: AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4 GHz Socket 939
Monitor: Hitachi CM751 ET 19” CRT

Permalänk
Medlem

Kan skärmen visa 1280x1024 pixlar pixelmappat och centrerat om man ställer in "do not scale" i Nvidia Control Panel (om jag vill spela BF2 till exempel)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk

Hitta en 22" Samsung T220 begagnad 3månader gammal med kvitto o garanti kvar för 1200kr ett bra köp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harald852
Hitta en 22" Samsung T220 begagnad 3månader gammal med kvitto o garanti kvar för 1200kr ett bra köp?

om det är så billigt kan det troligen vara något fel på skärmen, som inte garantin täcker, t.e.x överdriven backlight bleed. Testa skärmen innan du köper genom att högerklicka på skrivbordet och prova skärmsläckaren "tom". Du bör få upp en svart bild, och titta om det lyser igenom på vissa ställen så att det inte blir helt svart. Är det mycket sådant skulle jag inte köpt den, men är det inte mer än normalt så är det ett riktigt kap

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorfen
Måste hjälpa er "vilsna" med denna info...
Kolla med ficklampa eller dyl. genom ventilationshålen på botten av
skärmen..
Vad hittar vi där
Jo en vit klisterlapp med texten LTM220M1-L01 i mitt fall iaf. = Samsungs
orginalpanel
(Krävs viss teknik för att läsa texten så jag vände skärmen upp och ner)

(detta är den lilla klisterlappen av de två som finns på alla samsungskärmar)

Min T220 köptes på ONOFF förra veckan och är tillverkad i Rumänien...
Jag har ingen BLB eller bad pixels!
(Servicemenyn står det .......CAA-1006.6 men det blir ju överkurs när man har ett klistermärke att läsa av)

Ps ..man är tuff om man inte kollar och lever i ovisshet om vilken skärm
man har..hehe

Var tvungen att kolla min med, för säkerhetens skull och även jag hade LTM220M1-L01 som panelkod
Tidigare har ju denna kod funnits med i service menyn och tom. på nån sticker bak på skärmen, men detta kanske bara gäller TV apparaterna.
Om jag minns rätt ska även AMLCD före, i detta fall 220M1, indikera att den tillverkats av Samsung.
Men Samsung har definitivt gjort det svårare med sina nyare skärmar att för en privat person kunna avgöra vem som tillverkat panelen(trots att det i detta fall var så enkelt som att kika lite med en ficklampa;).
Om denna avsaknad av info beror på att det faktiskt bara är en tillverkare nu, eller om dom försöker dölja nåt, är ju också svårt att avgöra.

@General Nord
Det funkar jättebra att få pixelmappat 1280x1024 med skalningen avslagen i Nvidias kontrollpanel.
Blir skarpt och fint!

Permalänk

Jag fick en A panel iaf stå AA i slutet! fan va skönt att byta från en vanlig 19" TFT till en 22" widescreen

Permalänk
Medlem

fundera på att köpa denna skärm efter att man läst så mycket lovord om den. dock undrar jag om skärmen behöver vara utrustad med HDCP stöd för att kunna visa spel från PS3:an i 720p? hade ju inte varit en direkt bra grej att lägga ut 3 lakan på en skärm som jag inte kommer kunna använda mitt PS3 till.

eller ska man satsa på en Eizo istället? även om det är deras "budget" skärm?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243815

sitter ju på en 8ms skärm nu så spelar ingen roll direkt om den är 2 eller 5ms.

Hur är vinklingsförmågan på samsungen? tak/golv dvs.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
fundera på att köpa denna skärm efter att man läst så mycket lovord om den. dock undrar jag om skärmen behöver vara utrustad med HDCP stöd för att kunna visa spel från PS3:an i 720p? hade ju inte varit en direkt bra grej att lägga ut 3 lakan på en skärm som jag inte kommer kunna använda mitt PS3 till.

eller ska man satsa på en Eizo istället? även om det är deras "budget" skärm?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243815

sitter ju på en 8ms skärm nu så spelar ingen roll direkt om den är 2 eller 5ms.

Hur är vinklingsförmågan på samsungen? tak/golv dvs.

Jag testade att skicka 1080p signal från ps3, och det fungerar!
Den skalar alltså ned den.
Det måste ju vara att föredra då 1080 är bra mycket närmare skärmens native upplösning på 1050, jämfört med 720.
Den tar ju även 720p så klart.
Spel fungerar utmärkt.

Vinklingsförmågan tak/golv förstår jag inte riktigt vad du menar med, (det kanske bara är jag som är out of date med rätt benämningar på grejer;)) men hur som helst är det inte mycket som kan göras ergonomiskt mer än att justera lutningen nån grad bakåt eller framåt.
Ej höjas, sänkas eller liknande.

Permalänk
Medlem

Undra om jag inte ska köpa en Benq 24" istälelt, ungefär samma pris och likvärdig prestanda förutom storleken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med min T220.

Ibland dyker det bara upp en massa vita horisontella streck och punkter lite här och där på skärmen, speciellt precis vid uppstart av skärmen.

Någon annan som har detta?

Permalänk
Medlem

Vad är nu detta? Finns även en SyncMaster T220P som har 1920 x 1200 men ingen butik säljer den.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Hej! fick nyss hem min T220 från datorbutiken precis före prissänkningen:(

Men men, jag har inte samma sak som gorfen på klisterlappen men i servicemenynhar jag A där det ska vara A så jag har fått en bra panel ändå eller?

Men problemet är attt ajg råkade ändra vissa saker i service menyn är jag försökte ta mig ur den. Vad ska det vara för inställningar där egentligen?

Förresten, jag har alltid kört med crt förut och jag stör mig sjukt mkt på betrakningsvinkeln på skärmen. Hur är era betrakningsvinklar? Räcker med att ajg flyttar på huvudet lite i sidled och det ändras.

Permalänk
Medlem

http://www.bcchardware.com/gallery/albums/226BWDisassembly/we...

Kolla bilden från länken.

Baconknuten, vad står det på din då??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorfen
http://www.bcchardware.com/gallery/albums/226BWDisassembly/we...

Kolla bilden från länken.

Baconknuten, vad står det på din då??

haha kolla det långa numret, fast det var inte samma det heller fast det kanske det inte ska vara. Ska kolla igen men inte nu för jag hinner inte.

Är riktigt intreserad av era betrakningsvinklar. Jag är grymt besviken på min.

Permalänk
Medlem

Alla ni som skaffat er en T220, kan ni göra mig en stor jätte-tjänst?

Högerklicka på Skrivbordet och ta er till skärmsläckar fliken, välj skärmsläckaren "Tom" och klicka på Exempel. Ni bör få upp en helt svart bild.

Kan ni ta en bild med en kamera på skärmen (i ett hellst mörkt rum) så att jag kan få se hur det ser ut? Ser väldigt blått ut när jag tar bilder på skärmen så.

Tack väldigt mycket på förhand!

Edit: Varför ser min skärm väldigt blå ut?
http://img369.imageshack.us/my.php?image=bl1po6.jpg

Permalänk
Medlem

Har precis införskaffat mig en t220 som jag dock inte kunnat testa än eftersom jag väntar på min nya dator.

Men ihopmonterad är den iallafall, och det känns som att skärmen lutar lite snett nedåt, alltså mot mig och mot skrivbordet. Det rör sig inte om mycket men det dock lite. Det går verkligen inte att få in stålskivan från foten in i skärmen längre in...

Upplever ni andra något liknande. Att skärmen så att säga inte är helt rak i förhållande till foten. Jag har alltid haft för mig att datorskärmar ska luta aningen bakåt...nu är det tvärtom, aningen framåt.

Hade jag haft en kamera hade jag tagit bil men nu är så inte fallet, går nog dock att lösa.

Jättetacksam för svar..måste naturligtvis lämna tillbaka den om ni andra som äger en t220 inte har en aning om vad jag snackar om

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush | Prolle: E8500 | Bräda: Gigabyte GA P45 | RAM: 4gig Dominator 1066mhz | HDD: WD Caviar 500gig | GPU: HD 4870 | Skärm: Samsung T220

Permalänk
Medlem

Jag har min lutandes lite frammåt. Då menar jag väldigt lite. Tycker att det är skönast då man får jämnast färger på så sätt.

Kan du hjälpa mig genom att göra som jag skrev i inlägget innan, tack? Skulle vara extremt hjälpsamt.

Permalänk
Medlem

asså, det som lyser i mörkret är bakgrundsbelysningen på skärmen.. är så på alla LCD skärmar....

Visa signatur

Dator 1 i7 920 @ 3,2 ghz, GTX480
Dator 2 Phenom II 940 @ 3 ghz, GTX280

Permalänk
Medlem

Blir det så här...

http://www.youtube.com/watch?v=JUbrx4GnpqY

... med RTA 1-2 funktionerna på? (utan RTA ser man inte dessa kanter.

t.ex molnen i World of Warcraft ser bra ut när man stå rstill med kameran. När molnen rör sig över skärmen lämnar den kanter som man kan se på videon. Skulle vara skönt att få veta om alla T220 har detta "problem".

Fråga; Har Samsung 226BW också "overdrive" inställning? Dvs. RTA inställning?
Om man inte har nått RTA på på T220 är den lika snabb som en 226BW då?
Om man har Mode 1-2 på T220 är den då snabbare än 226BW?

EDIT: Hellst snabba svar, tack! Skärmen har 7 dagar kvar på sitt öppna köp, skulle verkligen uppskatta hjälp innan dessa 7 dagar har gått!

Permalänk
Medlem

Ska köpa T240 på tisdag och undrar bara 1 sak och det är om det finns några problem med HD uppskalningen igenom HDMI porten som någon skrev på första sidan när man kopplar in 1080p stuffz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av athxr
Ska köpa T240 på tisdag och undrar bara 1 sak och det är om det finns några problem med HD uppskalningen igenom HDMI porten som någon skrev på första sidan när man kopplar in 1080p stuffz.

Ja, 1080p fungerar inte korrekt på Samsungs skärmar. Läs denna recension och titta på bilderna så förstår du, mycket bra förklaring faktiskt.

Det är egentligen bara vid ett tillfälle som Samsung inte leverar i jämförelse med t.ex. Benq och det är när man kör just 1080p. Jag sitter själv och testar en Benq V2400W just nu.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1298311

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Så man tjänar inte på att köpa T240 om man köper den för just upplösningen ?

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Samsung har en miss i protokollet här. Testet ovan (sorry jag missade länken) gäller i och för sig inte T240-modellen, men jag är nästan säker på att det gäller även den modellen. Det du ska leta efter är "1080p pixel mapping".

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

"Direct 1:1 pixel mapping of a 1920×1080 pixel HD source without scaling for the best image quality possible, getting the very best out of HD." Det här borde väl betyda att det inte ska vara några problem att spela upp 1080p material på skärmen ?

*Nu när jag läste det för andra gången så fattade jag lite mer utav misslyckandet med att köra konsol till HDMI där. Får väl bara hoppas att det inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av athxr
"Direct 1:1 pixel mapping of a 1920×1080 pixel HD source without scaling for the best image quality possible, getting the very best out of HD." Det här borde väl betyda att det inte ska vara några problem att spela upp 1080p material på skärmen ?

*Nu när jag läste det för andra gången så fattade jag lite mer utav misslyckandet med att köra konsol till HDMI där. Får väl bara hoppas att det inte stämmer.

Ja, om det står så för T240 så låter det ju onekligen lovande. Se till att du får öppet köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klocker
Blir det så här...

http://www.youtube.com/watch?v=JUbrx4GnpqY

... med RTA 1-2 funktionerna på? (utan RTA ser man inte dessa kanter.

t.ex molnen i World of Warcraft ser bra ut när man stå rstill med kameran. När molnen rör sig över skärmen lämnar den kanter som man kan se på videon. Skulle vara skönt att få veta om alla T220 har detta "problem".

Fråga; Har Samsung 226BW också "overdrive" inställning? Dvs. RTA inställning?
Om man inte har nått RTA på på T220 är den lika snabb som en 226BW då?
Om man har Mode 1-2 på T220 är den då snabbare än 226BW?

EDIT: Hellst snabba svar, tack! Skärmen har 7 dagar kvar på sitt öppna köp, skulle verkligen uppskatta hjälp innan dessa 7 dagar har gått!

Det där du nämner om WoW och molnen är exakt lika på min skärm, om RTA är på.
Här är en länk där dom testar de skärmar du nämner http://www.digitalversus.com/article-358.html (länken har blivit omnämnd nånstans mer i tråden så du kanske redan läst den)
Jag skulle tro att både t220 och 226BW presterar lika, båda har också RTA.
Om jag förstått rätt så har skärmarna en responstid på 5ms när RTA är av, och ca 2ms när den är på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jacon
Det där du nämner om WoW och molnen är exakt lika på min skärm, om RTA är på.
Här är en länk där dom testar de skärmar du nämner http://www.digitalversus.com/article-358.html (länken har blivit omnämnd nånstans mer i tråden så du kanske redan läst den)
Jag skulle tro att både t220 och 226BW presterar lika, båda har också RTA.
Om jag förstått rätt så har skärmarna en responstid på 5ms när RTA är av, och ca 2ms när den är på.

'

Tack så mycket, skönt att få det bekräftat. Ska titta på sidan du länkade till