Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett XFX Radeon 4870 XXX (fabriksöverklockat) 1GB i förrgår från DustinHome. Kortet jag har nu (läs i signaturen) är snart ett minne blott. Prestandaskillnaden mellan dom två korten är enorm. Tyvärr så var kortet slut i lager så det lär nog ta en tid innan jag får tag i det.

Här är GPU-Z bilder på båda korten. Vänster är mitt 3650 och höger är det 4870 jag nyss beställde.

Kan inte vänta tills jag får det

Visa signatur

Intel Core I5-4690K 4.0Ghz, EVGA GTX 970 FTW, Corsair Vengeance 4x4GB DDR3, Samsung 850 PRO 256GB SSD, Samsung 860 EVO 1TB SSD, 500GB HDD, Corsair Hydro H100i, Corsair Carbide Air 240

Permalänk
Medlem

Stryk det ovan. Jag orkade inte vänta flera veckor på mitt kort, så jag beställde ett XFX Radeon HD4890 1GB från Inet istället.

Visa signatur

Intel Core I5-4690K 4.0Ghz, EVGA GTX 970 FTW, Corsair Vengeance 4x4GB DDR3, Samsung 850 PRO 256GB SSD, Samsung 860 EVO 1TB SSD, 500GB HDD, Corsair Hydro H100i, Corsair Carbide Air 240

Permalänk
Avstängd

Hellu,

Tror ni att HD58xx serien kommer dra mer ström än HD48xx serien?

/r3mpuh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r3mpuh
Hellu,

Tror ni att HD58xx serien kommer dra mer ström än HD48xx serien?

/r3mpuh

Nej, troligen något mindre strömförbrukning pga krympt tillverkningsprocess från 55nm till 40nm. Se på HD4770 som presterar i stort sett som HD4850 men knappt ens behöver en extra strömkontakt. Troligen väljer AMD att satsa på något lägre strömförbrukning än nu OCH öka prestandan rejält(vilket kostar ström bla). Anledningarna att man vill sänka strömförbrukningen är flera:

Billigare PCB
Lättare att konstruera multi-gpu kort
Lägre krav på PSU
Lättare att kyla
Ligger i tiden marknadsföringsmässigt(high-end nissarna får multi-gpu istället för strömslukande monolit-chip åt alla)
mfl

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, troligen något mindre strömförbrukning pga krympt tillverkningsprocess från 55nm till 40nm. Se på HD4770 som presterar i stort sett som HD4850 men knappt ens behöver en extra strömkontakt. Troligen väljer AMD att satsa på något lägre strömförbrukning än nu OCH öka prestandan rejält(vilket kostar ström bla). Anledningarna att man vill sänka strömförbrukningen är flera:

Billigare PCB
Lättare att konstruera multi-gpu kort
Lägre krav på PSU
Lättare att kyla
Ligger i tiden marknadsföringsmässigt(high-end nissarna får multi-gpu istället för strömslukande monolit-chip åt alla)
mfl

Tack för Svaren!

/r3mpuh

Permalänk

Jag tänkte köpa två stycken HD4770, kan jag förvänta mig när jag kör crossfire att kunna klara spel som Crysis bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victorthorn
Jag tänkte köpa två stycken HD4770, kan jag förvänta mig när jag kör crossfire att kunna klara spel som Crysis bra?

Beror på din processor. Fast jag tror nog att du kan räkna med solida FPS för det där är bra grafikkort. Med mitt enormt dåliga grafikkort får jag kring 20-30 FPS på låg/medel inställningar.

Du har några artiklar på kortet här:
http://www.pcper.com/article.php?aid=700
http://www.firingsquad.com/hardware/ati_radeon_4770_performan...
Och en med Crossfire:
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-4770-crossfire,228...

Visa signatur

Intel Core I5-4690K 4.0Ghz, EVGA GTX 970 FTW, Corsair Vengeance 4x4GB DDR3, Samsung 850 PRO 256GB SSD, Samsung 860 EVO 1TB SSD, 500GB HDD, Corsair Hydro H100i, Corsair Carbide Air 240

Permalänk

Jag hoppas att jag skriver min fråga på rätt ställe nu och att någon med kunskap har ett svar på den. Tänkte iallafall beställa en ny dator nu, då jag aldrig gjort detta tidigare är jag lite förvirrad i hårdvaru djungeln.

Jag har bestämt mig för att köpa ett Radeon HD 4890 kort iallafall, men det finns ju typ 12 olika kort från olika tillverkare och är ute efter så mycket power som man kan få för slantarna. Jag avser inte att överklocka eller liknande då detta verkligen inte är mitt område. Vilket av alla HD 4890 kort är det mest krut i från orginal?

Jag tänkte även köpa ett till kort i framtiden och då köra crossfire, räcker ett corsair nätagg med 620W för det? Beställer från komplett och datorn kommer innehålla:

AMD Phenom™ II X3 720 Black Edition Triple Core, 2,8Ghz, AM3

ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3

Corsair Powersupply 620W, 120mm Fan

och 4 GB ram.

Skulle uppskatta om någon kunde ta sig tid att hjälpa mig med detta.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackeeeee
Jag hoppas att jag skriver min fråga på rätt ställe nu och att någon med kunskap har ett svar på den. Tänkte iallafall beställa en ny dator nu, då jag aldrig gjort detta tidigare är jag lite förvirrad i hårdvaru djungeln.

Jag har bestämt mig för att köpa ett Radeon HD 4890 kort iallafall, men det finns ju typ 12 olika kort från olika tillverkare och är ute efter så mycket power som man kan få för slantarna. Jag avser inte att överklocka eller liknande då detta verkligen inte är mitt område. Vilket av alla HD 4890 kort är det mest krut i från orginal?

Jag tänkte även köpa ett till kort i framtiden och då köra crossfire, räcker ett corsair nätagg med 620W för det? Beställer från komplett och datorn kommer innehålla:

AMD Phenom™ II X3 720 Black Edition Triple Core, 2,8Ghz, AM3

ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3

Corsair Powersupply 620W, 120mm Fan

och 4 GB ram.

Skulle uppskatta om någon kunde ta sig tid att hjälpa mig med detta.

Mvh

Av vad jag har sett så är då XFX 4890 XXX det mest överklockade hittills. Alla 4890 är egentligen likadana, annat än RAM och klockningen.

Visa signatur

Intel Core I5-4690K 4.0Ghz, EVGA GTX 970 FTW, Corsair Vengeance 4x4GB DDR3, Samsung 850 PRO 256GB SSD, Samsung 860 EVO 1TB SSD, 500GB HDD, Corsair Hydro H100i, Corsair Carbide Air 240

Permalänk
Medlem

Hej, Jag ska uppgradera min dator inom kort, men tänker vänta in Intel i5 cpu först osv.

Fråga är om jag redan nu ska köpa 2st ATI 4870 och köra i crossfire på min befintliga burk.. (Intel 2 Core Duo E6600, P5W DH Deluxe, 6 GB Ram, Ati Radeon 1900XT) för att på så sätt öka upp spel-prestandan redan idag.

Eller ska jag vänta med grafikkort med? Tills DX11? Vill ju vara någorlunda framtidssäker.

Är Ati 4870 i crossfire bra alternativ?

Tacksam för svar!

Visa signatur

-----------------------------------
MVH Xed
-----------------------------------

Permalänk
Medlem

En undran.
Jag kör två passiva 4850 kort i crossfire i en lufttrumma (har satt korten i en kartong i datorn med en fläkt som blåser luft på korten). Nu är det så att ena kortet, det som är överst, alltid är ca 5-7 grader varmare än det andra och nu undrar jag om någon har tips till hur jag ska lösa det problemet.
Jag har felsökt på följande sätt: bytt plats på korten, använt bara ett kort, tagit bort lufttrumman (detta resulterade i att korten blev stekheta i nuvarande klockning).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det övre kortet kommer alltid vara varmare då det till större en mindre del kommer kyla med luft som blivit uppvärmd av det undre kortet.
Även om du har kylare som dumpar luften utanför så kommer baksidan på det undre kortet vara varmt och därav värma luften som det övre kortet drar in.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk

Någon som vet om denna kylare:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=265548&o=inkfrakt

+ fläkt fixar att kyla ett 4870x2?

Dom här verkar ha gjort det iaf: http://bbs.chiphell.com/viewthread.php?tid=30957&highlight=48...

men då heter kylflänsen "Rev A" istället och någon sådan kan jag inte hitta någonstans.

Tyvärr så finns ju aldrig Accellero-kylningen i lager någonstans, har väntat i flera månader på den och ger upp nu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27" / Ipad Pro 11" 2024

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xed
Hej, Jag ska uppgradera min dator inom kort, men tänker vänta in Intel i5 cpu först osv.

Fråga är om jag redan nu ska köpa 2st ATI 4870 och köra i crossfire på min befintliga burk.. (Intel 2 Core Duo E6600, P5W DH Deluxe, 6 GB Ram, Ati Radeon 1900XT) för att på så sätt öka upp spel-prestandan redan idag.

Eller ska jag vänta med grafikkort med? Tills DX11? Vill ju vara någorlunda framtidssäker.

Är Ati 4870 i crossfire bra alternativ?

Tacksam för svar!

ATI 4870 i Crossfire är relativt säkrande för framtiden skulle jag vilja påstå.

Beror ju på vad dina behov är lite, om det är att ha det absolut snyggaste och hetast datorn så kanske du bör vänta lite. Inte för att 4870x2 är dåligt direkt, jag säger bara att det förmodligen kommer bättre inom en snar framtid, och det du sitter på just nu kan du nog "stå ut" med ett litet tag till?

Eller varför inte ATI 4890 i crossfire? Då är du garanterat x antal år i framtiden tror jag.

Visa signatur

#1. Black Ops.
#2. Dragon Age 2.
#3. Heroes 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, troligen något mindre strömförbrukning pga krympt tillverkningsprocess från 55nm till 40nm. Se på HD4770 som presterar i stort sett som HD4850 men knappt ens behöver en extra strömkontakt. Troligen väljer AMD att satsa på något lägre strömförbrukning än nu OCH öka prestandan rejält(vilket kostar ström bla). Anledningarna att man vill sänka strömförbrukningen är flera:

Billigare PCB
Lättare att konstruera multi-gpu kort
Lägre krav på PSU
Lättare att kyla
Ligger i tiden marknadsföringsmässigt(high-end nissarna får multi-gpu istället för strömslukande monolit-chip åt alla)
mfl

Jag skulle tror att det blir samma förbrukning som det har varit.
Fast med mer prestanda och funktioner då.

Permalänk
Medlem

Fick mitt nya 4890 Black Edition idag, och allt funkar som det ska förutom att när fläkten snurrar i ca 30% så låter det som om den slår emot nånstans, ett klickande, "raspande" ljud. Under och över 30-32% låter den dock normalt, men det här hindrar mig ju från att ha den på AUTO.

Vad jag kan se så sitter det ingenting löst som kan komma in i fläkten.

Nån som har varit med om liknande, hur löste ni det?

Permalänk
Medlem

Satt nyss ihop en dator med bl.a. 2 st xfx radeon 4890 black edition, men jag har en känsla av att jag inte får ut max kraft ur dom. Vilket program ska jag köra för att testa mina resultat och vad borde jag få då på ett ungefär?

Kikar lite i AMD overdrive och där står det Engine: 239.84 Mhz Memory: 1000 Mhz på båda, ser det rätt ut?

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Testa i 3dmark Vantage.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tja, jag har fått ett problem med mina spel sen jag bytta grafikkort.
Enligt en medlem här på Sweclockers så måste man stänga av PhysX när man byter från nvidia till ati kort. Är det så ? Och om det är så hur stänger man av det?

Beskrivning : mina spel börjat hacka, och Gta iv slutat funka. Men battlefield 2 funkar prima utan hack och Counter strike också. Dom andra spelen som hackar är : Racedriver grid, Euro truck simulator, farcry 2 och Gta iv, Som ni ser är alla utom Gta iv inte grafikkrävande. Nya kortet som jag köpte var xfx hd 4870 512 mb.
Sen har jag börjat få blinkningar i skärmen, skärmen blir svart någon milisekund så man precis hinner se det. Det kommer i vågår likså hacken i spelen. En dag kan du spela utan hack alls och andra dagen massor hackande.
Någon som vet vad som kan vara fel ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk

Hej, har i nuläget ett 4870 512MB kort men är sugen på att uppgradera (bara för sakens skull ) och funderar på att antingen köpa ett till 4870 alternativt sälja mitt kort och köpa två stycken 4890 1GB.

Är det motiverat att köpa två 4890 eller borde jag vänta till spel börjar lagga och köpa nya saker då? Har liksom ett CF-kompatibelt moderkort och känns dumt att inte utnyttja det.

Kommer min processor (E8500 @ 4GHz) att bli en flaskhals med två stycken 4870/4890?

"2 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFire: x8, x8-läge; enkelt kort: x16-läge )" står det i specifikationerna på mitt moderkort. Innebär det att två kort kommer köras i x8, och är det verkligen så illa som det framstår i första posten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpparkaka
Hej, har i nuläget ett 4870 512MB kort men är sugen på att uppgradera (bara för sakens skull ) och funderar på att antingen köpa ett till 4870 alternativt sälja mitt kort och köpa två stycken 4890 1GB.

Är det motiverat att köpa två 4890 eller borde jag vänta till spel börjar lagga och köpa nya saker då? Har liksom ett CF-kompatibelt moderkort och känns dumt att inte utnyttja det.

Kommer min processor (E8500 @ 4GHz) att bli en flaskhals med två stycken 4870/4890?

"2 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFire: x8, x8-läge; enkelt kort: x16-läge )" står det i specifikationerna på mitt moderkort. Innebär det att två kort kommer köras i x8, och är det verkligen så illa som det framstår i första posten?

Jaa 2st kort kommer att köras i x8 läge.. har du endast ett kort körs den i 16x.. man förlorar ju lite prestanda på de.. frågan är hur mycket.. kanske skulle sattsa på ett x2 kort ist?

Angående om din processor kommer flaska så tror jag att den kommer göra de i endel spel.. tror tillochmed min processor flaskar mina 2 HD4890 i GTA IV tex..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Gigabyte 4890 med Zalman VF1050 nån som vet nåt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461740

dom får in dom här om några dagar på Overclockers i Luleå och den verkar ju ha rätt så bra kylning, nån som vet nåt om den eller om grafikkortet alls ???

kanske är samma kort som deras andra 4890 och bara OC från fabrik..

inte heller snuskigt dyrt.. 2200 med den kylaren borde väl anses som billigt ??

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jaa 2st kort kommer att köras i x8 läge.. har du endast ett kort körs den i 16x.. man förlorar ju lite prestanda på de.. frågan är hur mycket.. kanske skulle sattsa på ett x2 kort ist?

Angående om din processor kommer flaska så tror jag att den kommer göra de i endel spel.. tror tillochmed min processor flaskar mina 2 HD4890 i GTA IV tex..

ang flaskhalsar i datorer,, så är det väl såhär

inte för att jag är värsta experten men:

ALLT flaskar med allt, iallafall lite,

eller mer beroende på vad man har,,

Finns ingen som har en dator där det inte finns nån flaskhals, är det inte prollen så är det minnen, är det inte det så är det moderkortet, HDD eller så kan det vara OS eller drivrutiner som skapar flaskhalsar fast det inte borde vara det osv osv

ni fattar, men man ska ju inte tro att man måste ha den värsta prollen på marknaden bara för att man ska kunna spela ett spel..

en kille jag kände förr köpte en Intel 3,4GhZ EE (extreme ED) för typ 10000:- och han hade då ett ganska bra grafikkort i 4000krs klassen men hade ju inte nåt annat som var bra, jag hade typ 1000p ifrån han i 3Dmark-01 med min dator som kostade typ 1/3 av hans,, han hade inte klockat och inte heller optimerade OMEGAdrivers som jag körde med då.. så, han hade flaskhalsar i moderkort (klockning) minnen och antagligen drivers och OS..

Så i rätt händer kan man försöka få ett optimalt system men du kommer alltid att ha minst en flaskhals..

Min åsikt iallafall
/Erik

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Jaa 2st kort kommer att köras i x8 läge.. har du endast ett kort körs den i 16x.. man förlorar ju lite prestanda på de.. frågan är hur mycket.. kanske skulle sattsa på ett x2 kort ist?

Har hört att man inte ska förlora så mycket, men vet inte. Känns som att jag får vänta på dx.11 korten om ett x2kort ska kännas så motiverat. 4890x2 finns ju inte och ett 4870x2 2gb är väl inte så mycket bättre än 2 4870 512 mb i CF? Åtminstone inte enligt Sweclockers test när korten precis kommit.

För 3870 i CF verkar skillnaden mellan x8 x8 och x16 x16 vara ca 15%. Vet inte om det är mer för 4870/4890

Permalänk

tänk på att det är 2.0 med, så du borde inte tappa så mkt

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Jag har läst här på forumet att många har problem med sitt XFX HD4870 på grund av sitt flimmer, inklusive mig. Jag kör med 512mb på en 22' 1920 x 1080 och 60hz.
Kan någon hjälpa mig att lösa problemet?

Visa signatur

Phenom II X3 720 2.8 Ghz | Gigabyte MA770-UD3 | Corsair 8500C5 2x2Gb | XXX HD4870 512mb | Corsair VX 450W | OS Win 7 RC x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martinio92
Jag har läst här på forumet att många har problem med sitt XFX HD4870 på grund av sitt flimmer, inklusive mig. Jag kör med 512mb på en 22' 1920 x 1080 och 60hz.
Kan någon hjälpa mig att lösa problemet?

Om jag minns rätt så är det bara att sänka klockningen lite

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
I den tråden finner du ditt svar

EDIT: "Jag har ett svar och en lösning! Flimret beror på att GDDR5 minnet byter frekvens. Alltså mellan 2D-läge och 3D-läge. Gör så att minnet håller samma frekvens hela tiden med hjälp av valfritt överklockningsprogram."

Permalänk

Tjo!
Jag har ett XFX HD4850 512mb.
Skulle precis testa Crysis WarHead jagffår helt urusla fps, jag kör i 1024x768 och allt på Gamer (=High)
Och det är runt 15-25 fps inge vidare tycker jag skulle rulla lite bättre.
Har senaste drives (9.7) och en E5200 @ 3,44 Ghz.

Permalänk

1024x768? Vad kör du på för skärm? Pröva att öka upplösningen och se om nått händer. Kanske låter skruvat... men pröva.

Permalänk
Medlem

Har ej läst igenom samtliga svar i tråden men jag tänkte bara säga att om ni har värmeproblem med erat HD4870x2 som jag haft, (behövt vrida upp fläkten på 45%+ vid krävande spel då kortet blivit väldigt väldigt varmt (~100c). Jag blev less på att det var så och jag misstänkte att det var en belläggning damm eller liknande i fläktutrymmet så jag skruvade lite på kortet... Men till min förvåning var den plomberad och dessutom krävde den en mindre mejsel än jag använt så jag lät bli. Men jag fick bort den tunna plåtskivan på ovansidan och såg där att det var någonslags "gelé" som dessutom inte var applicerad så bra på alla kretsar.. Jag tog sprit och gjorde rent på dem och hade på CPU-kylpasta ett ganska tunt lager.. Och nu ligger mitt kort på 35% fläkt på krävande spel och ~70grader.. så jag vann alltså lägre hastighet på fläkten och mindre temperatur.. Blev väldigt förvånad.