Permalänk

Gömma CD läsaren

Sitter och håller på o fibblar med ett antec NSK4480b och det ter sig som så att DVD brännaren från samsung inte har samma svarta färg eller yta som chassits plastfront. Har därför påbörjat en form av "förklädnad" som ska sitta utanpå...

Jag tyckte därför det verkade som en bra idé att använda plastluckan som satt där innan jag monterade dvd läsaren och sen montera någon form av knapp i den.

Jag klippte ut en mall i kartong på vilken jag ritade upp var knappen för brännaren satt, markerade mittpunkten på kartongbiten och tryckte en spik genom den ner i plastluckan, inte hårt utan bara för att skapa ett märke / litet hål. Man får passa sig för att ta i för hårt då spricker plasten lätt. Därefter letade jag reda på något jag kunde ha som knapp. Efter en lång stund fick jag snilleblixten att kapa av huvudet på en insex bult. Den var rund den var glansig och perfekt storlek.

Nu när jag bestämt mig för vad jag skulle ha som knapp, plockade jag fram en borr i passande storlek. 10mm passade i det här fallet. Träborr använde jag då piggen i mitten gör det lättare att få hålet rätt med endast en mittpunkt som utgångsläge. Sedan borrade jag försiktigt ut hålet i plastluckan och testade med bulthuvudet för att se om det skulle passa. Det vart lite tajt så jag körde in borren och rörde runt lite extra för att vidga det. När jag var färdig gled bulthuvudet igenom som en väloljad ekorre i ett stuprör.

Nu vidare till fabrikationen av själva knappen. Jag började med att såga bort den del av bulten jag inte behövde. Dvs den gängade delen. Väl avsågat var bulthuvudets yta aningen grov och tydliga spår av sågen syntes. Inte vackert alls. Fram med våtslip pappret (600) och slipa i ca 20min sen hade jag en snygg knapp som såg ut att vara gjord i bostat stål.

Knappen måste därefter fästas i hålet på ett flexibelt sätt eftersom den ska kunna glida fram och tillbaka. Jag löste detta genom att såga ur ett spår i baksidan på knappen (den sidan där insex nyckeln vanligtvis passar) i vilket jag lade ner ett buntband. Jag hade klippt av lite i båda ändarna men fortfarande lämnat lite marginal för att ge "flex" till konstruktionen. Jag tog sedan smältlim och limmade fast buntbandet i skåran på knappen, tryckte in knappen i hålet och limmade i båda ändarna på buntbandet på baksidan av plastplattan.

Det hela passar perfekt utanpå CD läsaren när den är fastskruvad så långt in det går och jag hade tänkt fästa själva "förklädnaden" på CD släden så att hela paketet kommer ut när man trycker på knappen (som förövrigt fungerar utom ordentligt). Ett annat alternativ vore såklart att såga ut en rektangel i samma form som CD slädens front men risken att nått ska gå snett är överhängande då jag inte har tillgång till några precisionsverktyg. Men om någon har ett förslag på hur jag kan gå tillväga för att få till en sån lösning snyggt så be my guest!.

Jag Behövde 2 st fanmate så har beställt dem nu och ska använda den dubbelhäftande tejpen man får med för att fästa kalaset på cd läsaren.

De bilder som finns för tillfället: fram och baksidan av plattan samt provisorisk montering på plats mha en bit papper.

Permalänk
Medlem

Snyggt! =P

Visa signatur

Q6600 @ 2.4 GhZ | Geforce 8800gt | 3 gb ram | Skrivbord: Saitek Cyborg | Mus: A4 750F Gaming Mouse | Musmatta: Steelseries Qck Pro Gaming | Logitech Z-2300 | Win 7

Permalänk
Medlem

ja, det var snyggt gjort. Visst är "knappar-som-ser-ut-som-borstat aluminum" något specielt, så snygga är dem.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt.

Jag tycker du borde låta hela luckan följa med släden ut. Jag tror det blir snyggast så.

Lycka till!
//xyz-saft

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

Jo hade nog tänkt som saftmannen det verkar vettigast. För stor risk att jag sabbar hela grejen om ja ska börja såga o ha mig också. När man ska ha in grejerna igen får man väl trycka på hela luckan eller på vanliga knappen bakom.

Återstår att se hur jag får fast den. Fan mate kuddarna kanske är för tjocka isf får jag pröva nån vanlig dubbelhäftande tejp eller i värsta fall limma fast skiten.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde exakt likadant på min shuttle! (silverfärgad låda, vit dvd-rom)
Limmade fast en täcklucka utanpå dvd-romen, satt en plastbit på originalknappen.
En lätt tryckning mot täckluckan så åkte släden ut, och bara trycka på täckbiten så åker ju släden in igen.
På så sätt slapp man både knapp och läsare!

Snyggt jobb!

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak på mitt Rebel9, men precis som Chokla så lämnade jag kanppen helt och hållet. Bara trycka någonstans ungefär i närheten av knappen så kommer släden ut. Great minds think alike! ;):D

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]