Permalänk

vatten kylning till 3way sli

Hej

Som sagt är noob på vatten kylning. Är på jakt efter ett bra sytem till att kyla mina 8800gtx kort och min q6600. Tänkte om någon kunde ge några tips på bra grejer. Har kollat lite på coolermaster Aquagate Max tänkte köpa till 3st vga block.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk

Det känns rent spontant att du kommer behöva fler än en loop. Hur många watt genererar 8800gtx? Ska du även kyla NB-SB? Bryr du dig om ljudet?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundberg_90
Hej

Som sagt är noob på vatten kylning. Är på jakt efter ett bra sytem till att kyla mina 8800gtx kort och min q6600. Tänkte om någon kunde ge några tips på bra grejer. Har kollat lite på coolermaster Aquagate Max tänkte köpa till 3st vga block.

Aquagate Max's pump levererar 450l/h helt okej men en lyfthöjd på låga 2m är inte acceptabelt. Kylaren däremot som är en dual duger ihop med de medföljande fläktarna som tillsammans leverar 140cfm+, men för ett system ämnat för främst 3 strömtunga GTX's och inte minst en Q i loppen också.. de kommer inte hålla särskilt bra.

Pumpen räcker delvis men för 3x GTX, glöm de.

Tänk om och fundera istället över hur mycket du verkligen klarar av att lägga.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Aquagate Max's pump levererar 450l/h helt okej men en lyfthöjd på låga 2m är inte acceptabelt. Kylaren däremot som är en dual duger ihop med de medföljande fläktarna som tillsammans leverar 140cfm+, men för ett system ämnat för främst 3 strömtunga GTX's och inte minst en Q i loppen också.. de kommer inte hålla särskilt bra.

Pumpen räcker delvis men för 3x GTX, glöm de.

Tänk om och fundera istället över hur mycket du verkligen klarar av att lägga.

Hade tänkte mig runt 3500kr.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk

Kommer inte bli bra tyvärr :/ Om du ska köpa nytt kommer du inte kunna kyla det bättre än vad du gör med bra luftkyning.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Kommer inte bli bra tyvärr :/ Om du ska köpa nytt kommer du inte kunna kyla det bättre än vad du gör med bra luftkyning.

okej lite svårt och hitta luft kylara som passar i 3way sli så där av vatten kylning. Orginal kylaren funkar ju men kan inte klocka korten så högt.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ska inte lägga mig i vad du gör och vill göra egentligen. Men tänkte fråga iaf.

Behöver du verkligen klocka dina GPU'n när du kör med 3st 8800GTX? Det är ju 3st monsterkort liksom som lär klara av alla spel på max som finns ute. Tror inte att dina spel kommer att funka bättre/snabbare om du klockar korten.

Men du gör som du vill såklart.

Lycka till!

/Mvh sedde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
Tjena!

Ska inte lägga mig i vad du gör och vill göra egentligen. Men tänkte fråga iaf.

Behöver du verkligen klocka dina GPU'n när du kör med 3st 8800GTX? Det är ju 3st monsterkort liksom som lär klara av alla spel på max som finns ute. Tror inte att dina spel kommer att funka bättre/snabbare om du klockar korten.

Men du gör som du vill såklart.

Lycka till!

/Mvh sedde.

Klocka på 3way kan kännas onödigt de håller ja med om men de ända ja kan gissa mig fram till är att ljudnivån måste bort/sänkas och därav vattenkylning + lite klockning bara för att.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Hejsan

När jag var på DH såg jag en dator som hade tre stycken ultra i 3-way SLI med vattenkylning plus en extreme processor som kyldes i samma "loop" eller vad man säger , vet dock ej vad de använde för komponenter.

Permalänk
Medlem

Du kan köra med två eller flera pumpar. Vad gäller att överklocka 3st GTX så gör många inte det bara för presstandan utan mer för att det är kul och för att slå polaren i 3DMark.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

ska nog som sagt köra med två pumpar. Tänkte lägga upp det så att har en del som enbart kyler grafik korten, andra till cpu.Få se hur jag gör. Skulle va tacksam på förslag på bra vatten kylnings delar.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk

Ja, det där med "bra" är ju ganska relativt. För 3500 kr skulle du kunna få ett hyfsat vattenkylningssystem om du endast vill kyla CPU + ett grafikkort. Med Tri-SLI behöver du nog dubbla den summan då du behöver köpa en extra pump och radiator samt två extra VGA-block. Dålig vattenkylning är aldrig bättre än bra luftkylning.

Jag föreslår att du tar en titt på XtremeSystems forum där du kan lära dig allt från vilka block som är de bästa till hur mycket tryckfall olika slangdiametrar ger. Du kan t.e.x. börja med att leta upp trådar där andra nybörjare frågar om tips & råd och sedan jobba dig vidare.

http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=70

Permalänk
Medlem

För att få in det i samma loop kommer du behöva två bra pumpar. Skall allt klockas dessutom så behöver du nog minst en Thermochill 120.3 och en 120.2 radiator för att kunna kylla allt vettigt. 3an framför 3-way och 2an framför quaden. Men sen jävlar! ; ) Det finns ganska smidiga lösningar för detta.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundberg_90
ska nog som sagt köra med två pumpar. Tänkte lägga upp det så att har en del som enbart kyler grafik korten, andra till cpu.Få se hur jag gör. Skulle va tacksam på förslag på bra vatten kylnings delar.

De finns igentligen ingen anledning till att köra med två pumpar om man ser utifrån kostnadsperspektiv men de kommer att bli varmt så om du i huvudtaget ska få ut nån av så är de två pumpar som gäller :). Självklart avlastar du blocken genom att köra två men har du bara en tillräckligt bra pump för 3-way'n och just cpu'n så räcker de ihop med en kraftig trippel + dual, förslagsvis PA120.3 alternativt Black Ice GTX 360. Sist men inte minst har du fläktarna som gärna bör kunna maxas upp till 80-100cfm däremot innebär de ~30 till ~45-48dB.

En annan punkt man bör tänkt på är väl främst att 8800GTX @ 3way kan loada +/- 700W och detta är praktiskt taget maximalt vad Thermochill's PA120.3 trippelradiator klarar av...

Har själv två pumpar men de är akvariepumpar så dom har inte kostat mer än 600 spänn.

Bäst du förbereder dig på att planera chassieutrymme

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare